Frihjulsnav/aksel
#1
Posted 10 December 2008 - 22:59
Har kjøpt meg en feltvogn igjen og prøvde den i skogen her om dagen, dette er problemet:
Når jeg kjører med 4H langs veien eller 4L er alt fint, men med 4hjulstrekken i skogen og ved høyt turtall(spinning) kommer det en slags kneppelyd fra høyre forhjul. . Høres ut som FRIHJULSNAVET ikke låser seg helt, det er drift på hjulet, men en kneppelyd som sagt. Men kommer bare ved belastning
Bilen er en 1969 modell og kmstand er ca 90.000. Dette er ambulanse(glassfibertopp) verson og har gått meget lite "offroad".
Navene er lite brukt siden nye.
Hva er lyden?
Kan det være formye fett rundt navet slik at det ikke er plass til og låse seg helt? eller en strekt fjær?
Finnes det vedlikehold på disse manuelle navene?
Mvh: André
#2
Posted 11 December 2008 - 17:01
Min 65 mod Feltvogn har jeg noe av det samme problemet med det er når jeg triller.
dette skjer enten om firehjulstrekken er på og nava ute
Eller:
2 hjuls trekk og Frihjulsnav innkoblet.
Hvorfor det skjer vet jeg ikke. Men det er på høyre forhjul.
Forøvrig starter ikke B18 motoren om dagen heller, Hva nå enn det kommer av....
Hilmar
#3
Posted 11 December 2008 - 18:39
den første vogna mi stoppet det for også, det viste seg og være stempelet som "hang" seg. dette var rart siden b-18 er mer eller mindre udødelige, men ble borret opp til 2liter så det ordnet seg. mulig du har samme problem?
ingen som har mer erfaring med frihjulsnava?
finnes det vedlikeholds/reprasjons bok på disse??
#4
Posted 12 December 2008 - 17:54
hadde også tatt av toppen hvor Biltemaen ikke var tett . Blir Orginal nå!
Har litt tærede Flater rundt vannkappa og en Vannpumpe som lakk i pakningene.
#5
Posted 12 December 2008 - 18:13
Jeg har mine (på suzukien) oppe ca hvert annet år og gjør rent.... har aldri hatt problemer siden
#6
Posted 12 December 2008 - 22:46
Hvordan gjør man dette? Skal pakke om hjullagerene og da må jo navene av.
#7
Posted 13 December 2008 - 04:39
hvordan demonteres navene? ser for meg en haug med fjærer som spretter ut ved demontering, eller er det sammensatt i ett stykke?
#8
Posted 22 December 2008 - 12:50
Det knepper fælt mye på mine også når jeg har dem inne
jeg skal uansett ha dem opp og kontrollere bremser og hjullagerene og drivknuten. er det en enkel operasjon å ta opp dette?
#9
Posted 23 December 2008 - 10:37
Har ikke frihjulsnav på min selv desverre...
men knepper det ved kjøring rett fram, eller i sving?
#10
Posted 24 December 2008 - 01:48
MEN hva skulle navene smøres inn med?? olje:hvilken type? Fett:hvilken type?
takker for svar.
#11
Posted 24 December 2008 - 03:48
fett blir oftest tregt ved lave temperaturer, og det kan hindre navet i å fungere slik det skal..
#12
Posted 25 December 2008 - 22:46
#13
Posted 25 December 2008 - 23:12
Er usikker på hvordan de demonteres.
Må ha dem av når jeg skal ha av bremse trommlene
#14
Posted 25 December 2008 - 23:40
men skal du komme til hjullagrene må de av...
#15
Posted 26 December 2008 - 11:45
jeg brukte skjærebrenner å varmet tromlene (forsiktig) da løsnet de av seg selv....det hjelper sjelden å bruke hammer.jeg banket til jeg nesten spydde....satt lik godt fast....så det eneste som hjelper er skikkelig varme.
keppe lyd..det her jeg å, når jeg ikke har smurt knokkelhusene på lenge.....
Edited by cato c, 26 December 2008 - 11:47.
#16
Posted 26 December 2008 - 12:53
Fungerer det ikke med avdrager på trommelen da? brukte det på en volvo jeg hadde, fungerte bra det, men måtte bruke en SVÆR avdrager.
Knokkelhusene er jeg faktisk litt usikre på, det kan være dem... bare og sette på en nippel og pumpe til det tyter ut?
#17
Posted 26 December 2008 - 13:41
Fungerer det ikke med avdrager på trommelen da? brukte det på en volvo jeg hadde, fungerte bra det, men måtte bruke en SVÆR avdrager.
Knokkelhusene er jeg faktisk litt usikre på, det kan være dem... bare og sette på en nippel og pumpe til det tyter ut?
tja.. kan jo prøve med en avdrager....men varme er det letteste...knokkelhusene....det får du ikke satt noen nippel...da må du evetuelt
borre hull å gjenge opp å sette i nippe i skruen der.....IKKE pumpe til fettet tyter ut NEI..knokkelhusene skal i utgangspungtet være tette..da ødlegger du filt pakningene der å da kommer all dritt inn.....å da får du problemer etter vert...du kan jo skru ut skruen å lyse inn der å se om det er fett der....si.... om ikke stikk slangen på pressa inn å pump...30-40 pump som gjelder....
#18
Posted 26 December 2008 - 16:47
#19
Posted 26 December 2008 - 17:17
nei det knepper ikke om hjulene står rett frem....
#20
Posted 26 December 2008 - 19:32