Frihjulsnav/aksel
#21
Posted 27 December 2008 - 12:20
sitter det en "pinjong" / brytepinne i fremmakselen? pleier jo og sitte en slik på pajero og tenkte muligens det var slik på feltvogna.. eller er jeg helt på jordet nå?
#22
Posted 27 December 2008 - 15:52
tror jeg skal ta det opp å rense knokkelhuset. Tror jeg brukte for tjukkt fett i disse.
#23
Posted 27 December 2008 - 16:31
Edited by cato c, 27 December 2008 - 16:43.
#24
Posted 27 December 2008 - 16:40
sitter det en "pinjong" / brytepinne i fremmakselen? pleier jo og sitte en slik på pajero og tenkte muligens det var slik på feltvogna.. eller er jeg helt på jordet nå?
spørsmål 1 JA
spørsmål 2 har hatt 3 pajeroer å div andre 4x4 aldri hørt om det heller... brytepinne har jeg på snøfreseren. pinjong har vel alle biler.
#25
Posted 29 December 2008 - 00:29
hva heter fettet? har egentlig aldri tenkt over det, men fett er fett?
#26
Posted 29 December 2008 - 01:29
jeg drev å teste litt igjen i kveld. merker ikke noe når jeg kjører oppover eller ned Men når jeg rygger knepper det foran.
#27
Posted 29 December 2008 - 16:59
jeg drev å teste litt igjen i kveld. merker ikke noe når jeg kjører oppover eller ned Men når jeg rygger knepper det foran.
hilmar
har du skjekket kryssene i fremre mellom aksling ?
MULTIS EP 2 er et ekte universelt smørefett utviklet for smøring av belastede glide-, kule- og rullelagre, hjullagre, kardangledd, chassis og forskjellige bruksområder med støtpåvirkninger og vibrasjoner innenfor transport, landbruk og i offroad-kjøretøy som opererer under våte, støvete og/eller tørre forhold.
• Velegnet som smørefett til alminnelige formål innenfor industrielle bruksområder der det kreves NLGI Grade 2-fett.
• Smørefett til ekstreme trykk
Edited by cato c, 29 December 2008 - 17:00.
#28
Posted 29 December 2008 - 22:07
Har sjekka Kryssene sån halveis i allefall.
#29
Posted 30 December 2008 - 06:48
Har sjekka Kryssene sån halveis i allefall.
fellskjøpet...bilrekvisitta....osv..... ep2 fett er vel en felles betegnelse.....les på patronen..
legg deg under vogna å prøv å vri på mellomakselen... her skal det ikke vere merkbar slakk.....
#30
Posted 30 December 2008 - 20:55
#31
Posted 30 December 2008 - 21:34
Men jeg stikker hodet ut å lytter og da hører jeg knepping i drivknuten bare. Tok like gjerne jekken å heiste opp bil å roterte på akselen uten dekk. da kjenner jeg at det knepper når jeg koblet inn Frihjulsnavet. slik at det høres ut som om det er drivknuten som bråker litt på lavserie.
Men tror ikke jeg skal bry meg noe om det i første omgang.
#32
Posted 02 January 2009 - 13:29
forhåpentligvis er det bare lite fett i navet/knokkelen. Blir snart varmere så da blir det skruing, orker ikke ligge ute i 10blå=)
#33
Posted 02 January 2009 - 14:32
#34
Posted 04 January 2009 - 17:04
#35
Posted 06 January 2009 - 17:00
Har sjekket opp dette med EP2 fett.
Det finnes jo MANGE froskjellige former innenfor EP2. Tykt og tynt "flytendes" og varmebestandig og temepratur-motstandsdyktig med tanke på minusgrader.
Finner ingen type fett som klarer høy varme og lav temperatur sammtidig. Den skal vel også være relativt tynn for fett og være ellers vil det jo bli GRØT ved 20minus...... ??
hmmm
#36
Posted 06 January 2009 - 17:22
#37
Posted 07 January 2009 - 20:30
Jeg har en dååårlig følelse, en venn på jobben foreslo følgende:
La bile stå i 2h og sett den i 1 gir med frihjulsnavene i 2X4 altså AV!
RUS så motoren og slipp clutchen BRÅTT(spinne av gårde)...
Og hva tror dere skjedde... joda den samme lyden kom fra høyre side foran(TROR JEG) er nemlig ikke sikker på om det er høyre side lengre, men mer sentrert..under girspaken muligens.. i hvertfall kom samme lyden som jeg har hatt ved hjulspinn i lavserien på forhjulet.... Det er altså ikke noe med hvilket gir bilen har eller 4x4/2x4.. Det merkelige er jo at bilen sto i 2h og spant avgårde med bakhjulene mens det kom "kneppe" lyd FORAN!!!!!!?????
En forklaring kan jo være at frihjulsnavet ikke kobler seg helt ut...men..
Det kan jo ikke være kryssene siden det kommer en kneppelyd som varer helt til alle hjul ruller i samme hastighet...
Men det stemmer jo at kryssene kan bli trege, men da kommer det ikke KNEPPE lyder fra dem.... mer slark..eller??
En god måte og beskrive lyden er at det høres ut som du bomgirer..altså denne skrapelyden i girende. ta den lyden og blan sammen med knepping og putt den foran. ikke ved motor eller girkassen.... blir GAL her
#38
Posted 07 January 2009 - 21:00
Navene ser ut som er Lette å demontere.
Slik ser de altså ut: ( Bildelink Trollstein)
#39
Posted 08 January 2009 - 01:16
#40
Posted 08 January 2009 - 16:31