Gå til innhold



Foto

Frihjulsnav/aksel


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
43 replies to this topic

#1 feltvogna

feltvogna

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 191 Innlegg:

Posted 10 December 2008 - 22:59

hei er en gammel bruker, men inaktiv i det siste.
Har kjøpt meg en feltvogn igjen og prøvde den i skogen her om dagen, dette er problemet:
Når jeg kjører med 4H langs veien eller 4L er alt fint, men med 4hjulstrekken i skogen og ved høyt turtall(spinning) kommer det en slags kneppelyd fra høyre forhjul. dry.gif . Høres ut som FRIHJULSNAVET ikke låser seg helt, det er drift på hjulet, men en kneppelyd som sagt. Men kommer bare ved belastning
Bilen er en 1969 modell og kmstand er ca 90.000. Dette er ambulanse(glassfibertopp) verson og har gått meget lite "offroad".
Navene er lite brukt siden nye.

Hva er lyden?
Kan det være formye fett rundt navet slik at det ikke er plass til og låse seg helt? eller en strekt fjær?
Finnes det vedlikehold på disse manuelle navene?



Mvh: André

#2 Hilmar 2

Hilmar 2

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 87 Innlegg:

Posted 11 December 2008 - 17:01

Heisann

Min 65 mod Feltvogn har jeg noe av det samme problemet med det er når jeg triller.
dette skjer enten om firehjulstrekken er på og nava ute
Eller:
2 hjuls trekk og Frihjulsnav innkoblet.

Hvorfor det skjer vet jeg ikke. Men det er på høyre forhjul.
Forøvrig starter ikke B18 motoren om dagen heller, Hva nå enn det kommer av....

Hilmar
Hilmar. 17 år fra Drøbak med Slepebåt og Volvo Felt, det er vel ikke dårlig det vel? synes ikke det er så ille jeg......

#3 feltvogna

feltvogna

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 191 Innlegg:

Posted 11 December 2008 - 18:39

hmm. men fungerer 4hjulstrekken din ved belastning? tenker mest på høyre forhjul??

den første vogna mi stoppet det for også, det viste seg og være stempelet som "hang" seg. dette var rart siden b-18 er mer eller mindre udødelige, men ble borret opp til 2liter så det ordnet seg. mulig du har samme problem?

ingen som har mer erfaring med frihjulsnava?
finnes det vedlikeholds/reprasjons bok på disse??

#4 Hilmar 2

Hilmar 2

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 87 Innlegg:

Posted 12 December 2008 - 17:54

Hvorfor jeg ikke fikk liv i den er fordi forgasseren var choke spjeldet satt feil sammen etter renovering.
hadde også tatt av toppen hvor Biltemaen ikke var tett whistle.gif . Blir Orginal nå!
Har litt tærede Flater rundt vannkappa og en Vannpumpe som lakk i pakningene.
Hilmar. 17 år fra Drøbak med Slepebåt og Volvo Felt, det er vel ikke dårlig det vel? synes ikke det er så ille jeg......

#5 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 12 December 2008 - 18:13

grunnen til at ikke navene låser skikkelig kan være at de er fettsmurt, og at fett blir stivt om vinteren ergo blir navet tregt og fjæra som skal presse navet i inngrep klarer ikke å presse det helt på plass....... plukk opp navet , gjør det rent med whitesprit e.l og smør det opp igjen med olje.. da kan du og sjekke om det er blitt noen skader som gjør dette:)

Jeg har mine (på suzukien) oppe ca hvert annet år og gjør rent.... har aldri hatt problemer siden


#6 Hilmar 2

Hilmar 2

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 87 Innlegg:

Posted 12 December 2008 - 22:46

Prøvde å ta de av en gang. Men fikk ikke dette til.
Hvordan gjør man dette? Skal pakke om hjullagerene og da må jo navene av. mellow.gif
Hilmar. 17 år fra Drøbak med Slepebåt og Volvo Felt, det er vel ikke dårlig det vel? synes ikke det er så ille jeg......

#7 feltvogna

feltvogna

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 191 Innlegg:

Posted 13 December 2008 - 04:39

hørtes fornuftig ut og rense navene, men skal de kun smøres med olje?? inget fett?? og hvilket type olje i så fall?
hvordan demonteres navene? ser for meg en haug med fjærer som spretter ut ved demontering, eller er det sammensatt i ett stykke?

#8 Hilmar 2

Hilmar 2

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 87 Innlegg:

Posted 22 December 2008 - 12:50

Jeg tok også å testet navene mine her en dag.
Det knepper fælt mye på mine også når jeg har dem inne huh.gif
jeg skal uansett ha dem opp og kontrollere bremser og hjullagerene og drivknuten. er det en enkel operasjon å ta opp dette?
Hilmar. 17 år fra Drøbak med Slepebåt og Volvo Felt, det er vel ikke dårlig det vel? synes ikke det er så ille jeg......

#9 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 23 December 2008 - 10:37

Nå vet jeg ikke hvordan frihjulsnavene på felten henger ihop, men regner med at det bare skal være å skru ut skruene på den ytterste delen og trekke den ytterste delen av... så regner jeg med at det sitter en seegerring som holder stikkakselen til den innerste delen, når den er av er det bare å skru løs innerste del og trekke den rett av.

Har ikke frihjulsnav på min selv desverre...

men knepper det ved kjøring rett fram, eller i sving?


#10 feltvogna

feltvogna

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 191 Innlegg:

Posted 24 December 2008 - 01:48

Det knepper uansett hva jeg foretar meg: revers, sving fremmover osv. MEN bare ved belastning som sagt, ikke ved #normal# kjøring.


MEN hva skulle navene smøres inn med?? olje:hvilken type? Fett:hvilken type?

takker for svar. rolleyes.gif

#11 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 24 December 2008 - 03:48

jeg har god erfaring med girolje...

fett blir oftest tregt ved lave temperaturer, og det kan hindre navet i å fungere slik det skal..


#12 feltvogna

feltvogna

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 191 Innlegg:

Posted 25 December 2008 - 22:46

ok får pøve med girolje og se hva som skjer. forhåpentligvis er det bare det som skal til, men gjetter jeg riktig blir det en kasse øl og noen timer skruing=)

#13 Hilmar 2

Hilmar 2

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 87 Innlegg:

Posted 25 December 2008 - 23:12

Har du mulighet å ta bilder under operasjonen?
Er usikker på hvordan de demonteres.
Må ha dem av når jeg skal ha av bremse trommlene
Hilmar. 17 år fra Drøbak med Slepebåt og Volvo Felt, det er vel ikke dårlig det vel? synes ikke det er så ille jeg......

#14 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 25 December 2008 - 23:40

er du sikker på at du må ha av navene da... mener at trommelen skal gå av uten jeg...

men skal du komme til hjullagrene må de av...


#15 cato c

cato c

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1197 Innlegg:

Posted 26 December 2008 - 11:45

tromlene sitter kun fast ved hjelp av hjulene..men de setter seg fast.....å de sitter noe helt forjævelig.
jeg brukte skjærebrenner å varmet tromlene (forsiktig) da løsnet de av seg selv....det hjelper sjelden å bruke hammer.jeg banket til jeg nesten spydde....satt lik godt fast....så det eneste som hjelper er skikkelig varme.
keppe lyd..det her jeg å, når jeg ikke har smurt knokkelhusene på lenge.....

Attached Thumbnails

  • framaxel_efter_chassi_5405.JPG

Attached Images

  • willys_081.jpg

Edited by cato c, 26 December 2008 - 11:47.


#16 feltvogna

feltvogna

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 191 Innlegg:

Posted 26 December 2008 - 12:53

skal ta noen bilder underveis
Fungerer det ikke med avdrager på trommelen da? brukte det på en volvo jeg hadde, fungerte bra det, men måtte bruke en SVÆR avdrager.

Knokkelhusene er jeg faktisk litt usikre på, det kan være dem... bare og sette på en nippel og pumpe til det tyter ut?

#17 cato c

cato c

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1197 Innlegg:

Posted 26 December 2008 - 13:41

QUOTE(feltvogna @ 26 Dec 2008, 12:53) <{POST_SNAPBACK}>
skal ta noen bilder underveis
Fungerer det ikke med avdrager på trommelen da? brukte det på en volvo jeg hadde, fungerte bra det, men måtte bruke en SVÆR avdrager.

Knokkelhusene er jeg faktisk litt usikre på, det kan være dem... bare og sette på en nippel og pumpe til det tyter ut?


tja.. kan jo prøve med en avdrager....men varme er det letteste...knokkelhusene....det får du ikke satt noen nippel...da må du evetuelt
borre hull å gjenge opp å sette i nippe i skruen der.....IKKE pumpe til fettet tyter ut NEI..knokkelhusene skal i utgangspungtet være tette..da ødlegger du filt pakningene der å da kommer all dritt inn.....å da får du problemer etter vert...du kan jo skru ut skruen å lyse inn der å se om det er fett der....si.... om ikke stikk slangen på pressa inn å pump...30-40 pump som gjelder....


Attached Thumbnails

  • Bilde_214.jpg
  • Bilde_241.jpg


#18 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 26 December 2008 - 16:47

men knutene i knokkelhuset vil vel ikke kneppe om styringen står rett fram... det er jo bare om man legger litt vinkel på de at man får brytninger, ellers er de jo HELT gåene.


#19 cato c

cato c

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1197 Innlegg:

Posted 26 December 2008 - 17:17

QUOTE(sven @ 26 Dec 2008, 16:47) <{POST_SNAPBACK}>
men knutene i knokkelhuset vil vel ikke kneppe om styringen står rett fram... det er jo bare om man legger litt vinkel på de at man får brytninger, ellers er de jo HELT gåene.


nei det knepper ikke om hjulene står rett frem....

#20 Hilmar 2

Hilmar 2

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 87 Innlegg:

Posted 26 December 2008 - 19:32

gjør vel ikke det hos meg i grunn. Fikk faktisk starta opp i igjen i kveld med Ny stifteåpning. fra 015 til 045 whistle.gif
Hilmar. 17 år fra Drøbak med Slepebåt og Volvo Felt, det er vel ikke dårlig det vel? synes ikke det er så ille jeg......