Gå til innhold

Foto

4-dørs pickup`en

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
98 replies to this topic

#61 Bilkar

Bilkar

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 08 February 2010 - 15:42

QUOTE(Initium @ 8 Feb 2010, 13:44) <{POST_SNAPBACK}>
Bekjent av meg fikk bygget clutch spesial, til OM617A svinghjul og Range Rover splines ( girkasse )

Tror det var Oslo Brems & Clutch som laget denne. Prisen var ikke avskrekkende, tatt i betraktning at det hele var " custombygget ". Vil anta de kan lage spesialclutcher for mer effekt også, som i racingclutch med sinterbelegg ( av og på bryter.. )

Snakka med Trondheim clutch og brems i dag. De kunne "lage" en som holder til 5-600nm. Vil koste ca 6-7000kr!!
Men, det blir av/på, noe som ikke er helt egnet til offroad bruk.
Hadde automat i forrige GW. var meget fornøyd med det. Husker ikke nr. på den jeg har liggende, men kommer fra 85mod 300GD

Alt. er vel og lage en adapter og bruke eks. chevy th350 eller 400 kasse. det medfører da mer vekt osv..
Vet også av kasse fra 500SEC, men den har vel ikke samme "boltsirkel" som 617??
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#62 mercemann

mercemann

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1199 Innlegg:

Posted 08 February 2010 - 19:28

QUOTE(Bilkar @ 8 Feb 2010, 15:42) <{POST_SNAPBACK}>
Snakka med Trondheim clutch og brems i dag. De kunne "lage" en som holder til 5-600nm. Vil koste ca 6-7000kr!!
Men, det blir av/på, noe som ikke er helt egnet til offroad bruk.
Hadde automat i forrige GW. var meget fornøyd med det. Husker ikke nr. på den jeg har liggende, men kommer fra 85mod 300GD

Alt. er vel og lage en adapter og bruke eks. chevy th350 eller 400 kasse. det medfører da mer vekt osv..
Vet også av kasse fra 500SEC, men den har vel ikke samme "boltsirkel" som 617??

Ser på EPC at delene inni kassene ikke er like. Mao er sansynlligvis kassen fra 500 kraftigere bygget ikke bare justert. Boltsirkel er vel enkelt for dere som kan sveise alu?
Mattis. Offroader og pirat....

#63 Bilkar

Bilkar

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 08 February 2010 - 22:07

QUOTE(mercemann @ 8 Feb 2010, 19:28) <{POST_SNAPBACK}>
Ser på EPC at delene inni kassene ikke er like. Mao er sansynlligvis kassen fra 500 kraftigere bygget ikke bare justert. Boltsirkel er vel enkelt for dere som kan sveise alu?

Ok, hva tror du da? holder G-kassa? eller skal jeg bare ta jobben med og tilpasse noe annet? Fikk tilbud om kasse fra gammel benz 350 v8 i dag..
Lage nytt hus på kassa eller ny adapter på motor ser vi ikke på som noe problem wink.gif
Skal sveise om innsug, og lage ny manifoil også. Bare finne ut hvilken turbo som blir permanent først.?!?
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#64 mercemann

mercemann

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1199 Innlegg:

Posted 08 February 2010 - 22:49

QUOTE(Bilkar @ 8 Feb 2010, 22:07) <{POST_SNAPBACK}>
Ok, hva tror du da? holder G-kassa? eller skal jeg bare ta jobben med og tilpasse noe annet? Fikk tilbud om kasse fra gammel benz 350 v8 i dag..
Lage nytt hus på kassa eller ny adapter på motor ser vi ikke på som noe problem wink.gif
Skal sveise om innsug, og lage ny manifoil også. Bare finne ut hvilken turbo som blir permanent først.?!?

Bygg om 500kassa du.... Så kan jeg sende ned ei kasse med tia til mitt neste dieselprosjekt. Ser ut som G-kassa bare rekker til 180? Er kansje i minste laget over tid.

#65 Bilkar

Bilkar

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 08 February 2010 - 23:00

QUOTE(mercemann @ 8 Feb 2010, 22:49) <{POST_SNAPBACK}>
Bygg om 500kassa du.... Så kan jeg sende ned ei kasse med tia til mitt neste dieselprosjekt. Ser ut som G-kassa bare rekker til 180? Er kansje i minste laget over tid.

Ser slik ut ja, det holder jo ikke til oss tongue.gif
Skal ta en lett overhaling på en 617a også, blir vel mer holdbart over tid. Må vel inn til trondheim og hente 500 kasse en dag, evt ta noen mål først!
Gammel 500 sec har vel 286hk og ...nm??
Vil ha noe som holder med en gang, gidder ikke bytte kasse en gang i uka!
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#66 mercemann

mercemann

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1199 Innlegg:

Posted 08 February 2010 - 23:10

QUOTE(Bilkar @ 9 Feb 2010, 00:00) <{POST_SNAPBACK}>
Ser slik ut ja, det holder jo ikke til oss tongue.gif
Skal ta en lett overhaling på en 617a også, blir vel mer holdbart over tid. Må vel inn til trondheim og hente 500 kasse en dag, evt ta noen mål først!
Gammel 500 sec har vel 286hk og ...nm??
Vil ha noe som holder med en gang, gidder ikke bytte kasse en gang i uka!

240hk 400nm

Justerer du den litt så burde den takle trykket i den gamle oljekokeren godt.

#67 Bilkar

Bilkar

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 08 February 2010 - 23:20

QUOTE(mercemann @ 8 Feb 2010, 23:10) <{POST_SNAPBACK}>
240hk 400nm

Justerer du den litt så burde den takle trykket i den gamle oljekokeren godt.

hehe, må vel få ut 400 nm! av en halvslitt 617 biggrin.gif 6,9L som har 286 hk, men de finnes vel ikke mange av..
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#68 mercemann

mercemann

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1199 Innlegg:

Posted 09 February 2010 - 00:22

QUOTE(Bilkar @ 8 Feb 2010, 23:20) <{POST_SNAPBACK}>
hehe, må vel få ut 400 nm! av en halvslitt 617 biggrin.gif 6,9L som har 286 hk, men de finnes vel ikke mange av..

560 har 300hk 500nm

Du kan jo prøve å stille NED til 400nm tongue.gif

#69 Fenalaar

Fenalaar

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 614 Innlegg:

Posted 09 February 2010 - 01:43

Ærlig talt - dette tror jeg at jeg vil karakterisere som et LUKSUSPROBLEM punk.gif
MB 300GD '86

#70 Bilkar

Bilkar

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 10 February 2010 - 00:09

QUOTE(Fenalaar @ 9 Feb 2010, 01:43) <{POST_SNAPBACK}>
Ærlig talt - dette tror jeg at jeg vil karakterisere som et LUKSUSPROBLEM punk.gif

luxus eller ikke, det er ett lite problem uansett tongue.gif hehe
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#71 Østerklev

Østerklev

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 10 February 2010 - 00:28

En kraftigere clutch flytter problemet til girkassa, men videre derfra til hjulene er det neppe noe problem. Har du undersøkt om det finnes lamellplate med sinterbelegg?
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#72 Bilkar

Bilkar

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 10 February 2010 - 08:13

QUOTE(Østerklev @ 10 Feb 2010, 00:28) <{POST_SNAPBACK}>
En kraftigere clutch flytter problemet til girkassa, men videre derfra til hjulene er det neppe noe problem. Har du undersøkt om det finnes lamellplate med sinterbelegg?

Lamellplate er ikke noe problem. men "brønnsvinghjul" reduserer utvalg i trykkplate som holder.
Tror nok det blir forsking på 500 automat eller lignende, automat er tingen, når effekten er stor nok wink.gif
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#73 Østerklev

Østerklev

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 10 February 2010 - 08:41

QUOTE(Bilkar @ 10 Feb 2010, 08:13) <{POST_SNAPBACK}>
Lamellplate er ikke noe problem. men "brønnsvinghjul" reduserer utvalg i trykkplate som holder.
Tror nok det blir forsking på 500 automat eller lignende, automat er tingen, når effekten er stor nok wink.gif

Egoisten Østerklev tenker også på seg selv, og jeg vil gjerne både øke effekten på 617-motoren og fortsette å kjøre Fred Flint-bil. En sinterplate bør gi såpass mye bedre friksjon at en kan øke momentet betydelig uten å få sluring? Poenget med økt moment forsvinner jo om en må gire ned for å spare clutchen!

Problemet med av/på-clutch skulle vel kunne reduseres ved å benytte master med mindre diameter og lengre vandring?

Edited by Østerklev, 10 February 2010 - 08:46.

Øyvind

#74 Bilkar

Bilkar

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 10 February 2010 - 10:00

QUOTE(Østerklev @ 10 Feb 2010, 08:41) <{POST_SNAPBACK}>
Egoisten Østerklev tenker også på seg selv, og jeg vil gjerne både øke effekten på 617-motoren og fortsette å kjøre Fred Flint-bil. En sinterplate bør gi såpass mye bedre friksjon at en kan øke momentet betydelig uten å få sluring? Poenget med økt moment forsvinner jo om en må gire ned for å spare clutchen!

Problemet med av/på-clutch skulle vel kunne reduseres ved å benytte master med mindre diameter og lengre vandring?

Hehe, skjønner. Tillpasse en clutch fra audi 2.2 turbo (s2, s4) er en mulighet. splain kan jo lett byttes av clutchfirma.
En 6 pukk sinter kan vel gå til nød. har prøvd bil med 3 pukk, da er det enten hjulspinn eller kveling!!
Tror ikke lengre vandring hjelper så mye, desuten sinter er ikke mye sterkere uten kraftigere trykkplate..

Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#75 Østerklev

Østerklev

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 10 February 2010 - 11:41

QUOTE(Bilkar @ 10 Feb 2010, 11:00) <{POST_SNAPBACK}>
Hehe, skjønner. Tillpasse en clutch fra audi 2.2 turbo (s2, s4) er en mulighet. splain kan jo lett byttes av clutchfirma.
En 6 pukk sinter kan vel gå til nød. har prøvd bil med 3 pukk, da er det enten hjulspinn eller kveling!!
Tror ikke lengre vandring hjelper så mye, desuten sinter er ikke mye sterkere uten kraftigere trykkplate..

Mindre sylinderdiameter gir høyere hydr. trykk med samme kraft på pedalen, og med lengre vandring på masteren vil man kompensere væskemengden til slaven slik at slaglengden på slaven blir den samme. Slik vil en oppnå lengre pedalbevegelse og mindre pedaltrykk rundt gripepunktet, noe som vil gjøre inngrepet mykere. Byttet clutch på en MF 375 (traktor) i høst. Der fikk jeg sinterplate til samme trykkplate som ble brukt på organisk clutch. Forskjellen var dramatisk. Traktoren hadde ettermontert turbo, og det økte momentet gjorde at den lett sluret ved f. eks. pløying og harving. Etter byttet satt den som støpt. Den gamle lamellplata var ikke mye slitt, så her utgjorde sinterbelegget hele forskjellen.

Øyvind

#76 Bilkar

Bilkar

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 10 February 2010 - 11:47

QUOTE(Østerklev @ 10 Feb 2010, 11:41) <{POST_SNAPBACK}>
Mindre sylinderdiameter gir høyere hydr. trykk med samme kraft på pedalen, og med lengre vandring på masteren vil man kompensere væskemengden til slaven slik at slaglengden på slaven blir den samme. Slik vil en oppnå lengre pedalbevegelse og mindre pedaltrykk rundt gripepunktet, noe som vil gjøre inngrepet mykere. Byttet clutch på en MF 375 (traktor) i høst. Der fikk jeg sinterplate til samme trykkplate som ble brukt på organisk clutch. Forskjellen var dramatisk. Traktoren hadde ettermontert turbo, og det økte momentet gjorde at den lett sluret ved f. eks. pløying og harving. Etter byttet satt den som støpt. Den gamle lamellplata var ikke mye slitt, så her utgjorde sinterbelegget hele forskjellen.

Hmm, har prøvd sinter med standar trykkplate på volvo, nissan.. hjalp litt, men ikke nok. snakker da om dobbling av orginalt moment!
Usikker på om det vil holde på 617F (F=finlandspumpe)
Momentet er ubeskrivelig, store hjul osv hjelper heller ikke på huh.gif

Traktor har vel sterkere trykkplate enn på biler, samt at mb clutch har ikke så stor diameter. Dreie svinghjhul flatt er vel et alt. for og få på større plater.?
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#77 GULF

GULF

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 137 Innlegg:

Posted 10 February 2010 - 11:48

For å unngå altfor rask innkobling av clutch går det an å montere en ventil mellom master og slave som gir full gjennomgang når den løses ut, men som reduserer væskestrømmen ved innkobling. Blir brukt på trimmede motorer for å spare drivverket. Vet ikke hvem som leverer, men det går jo å lage
selv også.

Mvh 55miland
Mercedes G en fantastisk bil

#78 Østerklev

Østerklev

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 10 February 2010 - 11:52

QUOTE(GULF @ 10 Feb 2010, 12:48) <{POST_SNAPBACK}>
For å unngå altfor rask innkobling av clutch går det an å montere en ventil mellom master og slave som gir full gjennomgang når den løses ut, men som reduserer væskestrømmen ved innkobling. Blir brukt på trimmede motorer for å spare drivverket. Vet ikke hvem som leverer, men det går jo å lage
selv også.

Mvh 55miland

At jeg ikke har tenkt på det! Det er jo bare å bruke en lastkraftregulator fra bremsesystemet, så kan en justere trykkreduksjonen til perfekt nivå. Takk for kjempetips!
Øyvind

#79 Bilkar

Bilkar

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 12 February 2010 - 23:47

Justert wastegate og diesel i dag, lader nå max 0,8 bar. Med dette ladetrykk holder clutch, og bilen går alikevel utrolig godt smile.gif

Har fått tak i automat fra benz v8 som skal inn så snart jeg får den fraktet opp til trønderlag.
Akslinger med 5,33 giring er på g, samt lagt inn bestilling på drivknuter som er uknuslige. total overhaling med lager osv før montering.
Da skulle det være mulig å flytte jørme!?! tongue.gif

Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#80 minim

minim

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 20 February 2010 - 21:31

Når denne skal selges en gang i tiden må du sende på en melding til meg før du legger den ut for salg slik at du sparer deg annonseringskostnadene tongue.gif Rå vogn!