
7,3 Diesel Navistar
#1
Posted 26 May 2009 - 18:00
Kan noen gi meg en liten leksjon i 7,3 dieselens viderverdigheter?
Hvor langt går disse motorene?
Svakheter, hva slites, og når (km)?
Gode sider?
Forbruk?
mvh
B.
Sjølberging er alfa og omega.
#2
Posted 26 May 2009 - 19:35
6.9 l i econolinen, hadde ikke været startet på 8 år, da jeg monterede nye batterier, og helte på frisk diesel.
etter nesten en times jobb, og megen om og men, fikk jeg liv i den. og etter 22 minutters tomgang, var lugten av gammel motor borte, og den vrkede frisk og freidig.
satte bilen til side, i vente av bedre mekkevær, og glemte den bort.
for et år siden var jeg ute hos den igen, og da skulle der bare litt extra power til batterierne, og den startede igen uten problemer
Min F-250, hadde ifølge den tidligere eier, ikke hatt de store problemer, foruten en defekt girkasse. men den hadde likevel ikke været startet på nogen år, da jeg fikk den.
jeg byttede igjen diesel, og batterier, og efter et par dager, med feilsøking, på djævelskabet (Les; Defekt Glødekontroller!)
Startede den, og den dag i dag, går den som aldrig før, og jeg har hverken byttet olje eller dieselfilter på den endda!
Har en stygg mistanke om at du faktisk må skyte disse motorene!
men som alle dieselmotore, så trenger de en del stell.
gjør det til vane, at give den servise for hver 5000 km, med oljebytte og div, filtre
gjør du det, holder de nesten evigt.
har en kompis i New york, som jobber for brannvesnet, og der har de en 6.9 navistar, som snart runder en mill. km
og den har bare fået vanlig servise, og tre sett med dyser og glødeplugger, samt een ny IP.
vær obs på at glødekontrolleren er dyr (2090,-) og at det kan være lurt at have et manuelt opsett til glødning, i reserve!
de er trekkvillige, og bråkete, som en diesel skal være, og de skremmer vettet av min nabo, når jeg starter dem op
tonsvis med moment, og jeg har vel egentlig ikke meget annet en lovord og skryt til de.
er garanteret nogen, som vet bedre! hehe men det er nå bare min mening
#3
Posted 26 May 2009 - 22:44
mvh
B:
Sjølberging er alfa og omega.
#4
Posted 27 May 2009 - 06:24
4eod, på min, er nyrenoveret, så den kan jeg ikke sige så mye om!
hakke fået kjørt så mye med den, siden bilen er under renovering.
men jeg hadde en fin lille testtur, og da girede den fast og fint!
spørg mig igen om nogen år! hehe
Fmx, har sittet i econolineren, i mange år, uten å være brugt
og da jeg kjørte med den, syntes jeg den var litegran treig til å reagere, men det kan jo bare være fordi den har stået i så lang tid!
en rens og fersk olje og filter, vil sikkert hjælpe
#5
Posted 27 May 2009 - 14:52
Iogmed at 7.3 har tynnere sylindervegger enn 6.9 så er den noe mere utsatt for cavitering, men er ikke noe stort problem.
Meget sterk og god motor hvis man vedlikeholder den. Samme gjelder kassa.
#6
Posted 27 May 2009 - 18:52
Kan noen gi meg en liten leksjon i 7,3 dieselens viderverdigheter?
Hvor langt går disse motorene?
Svakheter, hva slites, og når (km)?
Gode sider?
Forbruk?
mvh
B.
Knall motor. Går og går ved normalt vedlikehold. Kan vel ikke sammenlignes med dieselene som har stått i chevy..
Dieselpumpa må påregnes å byttes ved rundt 250.000km, også kavitering som nevnt lenger opp. Ellers er det vel ingen spesielle svakheter. Trekker alt du lovlig kan henge bak bilen, men er ikke noen racer verken med eller uten last. Men tåler jo fint turbo, da. Oilburners.net er stedet for 7.3 IDI.
AOD-kassa er dårlig, men E4OD er grei. C6 er skuddsikker, men har ingen OD.
#7
Posted 27 May 2009 - 19:39
Hvordan vet man hvilken kasse som står i bilen?
Hva koster dieselpumpen?
mvh
B.
Edited by Bie, 27 May 2009 - 19:40.
Sjølberging er alfa og omega.
#8
Posted 27 May 2009 - 20:46
Hvordan vet man hvilken kasse som står i bilen?
Hva koster dieselpumpen?
mvh
B.
http://www.oilburner...ationartic.html
Denne bør hjelpe deg med kassa:
http://www.ford-truc...ters_Guide.html
Pumpa bytter du når du får symptomer/problemer og kan godt funke fint i lang tid, men 250.000 regnes som normal levetid. Dyser slites også, som på alle dieselbiler, og blir vel oftere byttet/overhalt enn pumpa.
Eksempel (disse har godt rykte og god pris) http://www.pensacola...category_id=178
Det eneste som jeg har savnet på min (foruten turbo..) er elektrisk fødepumpe, så man slipper å tømme batteriene 4 ganger dersom du får luft inn i dieselsystemet (men det er ikke store greiene å ettermontere). Oljekjøleren er dyr, men er ikke et direkte svakt punkt. Men en dyr løsning.
Grei motor å skru på. Dysene og glødepluggene er lett tilgjengelig på toppen av motoren. Mekanisk innsprøytningspumpe, og generelt lite elektronikk som kan gå ad undas.
#9
Posted 27 May 2009 - 20:58
etter ford transmission identification.
søk etter bilder, og da skulle du gjerne få op en jævlig masse bilder av girkasserne til ford.
Hvad angår Injectorpumpen, aner jeg ikke hvad de koster, men jeg trur ikke de er billige!
hvis det er føde pumpen, koster den små 800,- kroner, alt avhengigt av firma!
jeg vet heller ikke hvad kavitering er, men jeg kan forestille mig at det er diameteren på sylinderen, tykkelsen på sylindervæggen, og avstanden til neste sylinder! eller hvad??
#10
Posted 27 May 2009 - 21:59
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje
#11
Posted 27 May 2009 - 22:27
etter ford transmission identification.
søk etter bilder, og da skulle du gjerne få op en jævlig masse bilder av girkasserne til ford.
Hvad angår Injectorpumpen, aner jeg ikke hvad de koster, men jeg trur ikke de er billige!
hvis det er føde pumpen, koster den små 800,- kroner, alt avhengigt av firma!
jeg vet heller ikke hvad kavitering er, men jeg kan forestille mig at det er diameteren på sylinderen, tykkelsen på sylindervæggen, og avstanden til neste sylinder! eller hvad??
http://www.crankshaf..._Identification
Som sagt får du innsprøytningspumpa til ca 300 dollar (og oppover selvfølgelig). Det burde du greie å få heim for under 3000 kr, og det er ikke ille.
#12
Posted 27 May 2009 - 22:30
Kan godt hende at dette kan bidra, har bare ikke hørt dette nevnt for 7.3'en. Har bestandig sett det forklart slik som i artikkelen jeg linket til.
#13
Posted 28 May 2009 - 00:05
Jeg la ikke merke til den linken før du nevnte det nå, og etter å ha lest den artikkelen så synes jeg den teorien høres veldig merkelig ut egentlig. Jeg er langt fra noen ekspert på dette feltet, og påstår ikke at det jeg skrev over er 100% korrekt. Men når de begynner å skrive om vakuumbobler, hva i all verden er det? Er ikke det en selvmotsigelse? Skulle nok ha tatt fysikk på skolen skjønner jeg

Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje
#14
Posted 28 May 2009 - 09:42
Slik jeg leser "vakumbobler", forstår jeg det som bobler skapt av vakumet pga av den konstante bevegelsen i sylinderveggene som det er beskrevet i teorien til Oilburners.
Googler man vakumbobler, ser at man det er et ofte brukt begrep forøvrig.
#15
Posted 28 May 2009 - 14:26
mvh
B.
Sjølberging er alfa og omega.
#16
Posted 28 May 2009 - 14:41

Det er vel egentlig ikke vakuum-bobler, trur jeg, men bobler med et lavere trykk enn vannet rundt. Men dette er strengt tatt ikke en vitenskapelig artikkel, så litt rot med begrepene får vi tåle. Står ganske mye om kavitasjon på nettet, f.eks. http://en.wikipedia....wiki/Cavitation
Essensen er vel at sylinderveggene ekspanderer og trykker vannet bort. Når veggene går tilbake så skjer det fortere enn vannet greier å reagere og det dannes gassbobler på sylinderveggene. Ettersom vannet strømmer tilbake presser boblene sammen og imploderer. Dette tærer på sylinderveggene og du ender opp med hull til slutt.

#17
Posted 28 May 2009 - 14:44
mvh
B.
Motoren er ihvertfall ikke et argument imot

Hva slags bil er det du vurderer?
#18
Posted 28 May 2009 - 15:34

Den skriver jeg under på.
#19
Posted 28 May 2009 - 18:04
Noen som bor i nærheten av Vestfold her, så jeg kunne fått prøvet en slik bil?
Har kjørt både gammel Ford F100, Chevrolet og Dodge RAM PU, men ikke F250...
mvh
B.
Sjølberging er alfa og omega.
#20
Posted 28 May 2009 - 18:34
Har kaffe jeg!



OG SANNPAPIR! hehe