Gå til innhold



Foto

Minim's Gvogn prosjekt


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
200 replies to this topic

#41 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 06 September 2009 - 15:31

QUOTE(qwerty @ 6 Sep 2009, 14:16) <{POST_SNAPBACK}>
Største alternativ dimensjon i høyden du trolig får papirer på hos BOS på W460 G er 7,5R16 (dette tilsvarer et dekk med høyde 31,64" dekk). Jeg måtte ha et dokument fra BOS med referanse til min bils chassisnummer for å få det innført i vognkortet (Tønsberg). Fikk det gratis fra BOS, men har hørt at de tar på 500 kr eller noe slikt for å utstede dokumentasjon.


Det kan vel rundes opp til 32" tenker jeg biggrin.gif Jeg får forhøre meg litt rundt.


I dag har jeg kikket litt på de elektriske problemene jeg hadde. Reiv opp lysbrytern min da jeg mistenkte at noe er galt inne i den. venstre parklys virker ikke når jeg velger kun parklys. Når jeg velger nærlys lyser venstre parklys også. På fjernlys lyser ikke venstre fjernlys i det hele, men på nærlys gjør det det.Høyre lys er litt til/fra det også på noen av stillene til bryteren. Det er også forskjell på når bilen er i gang eller ikke så et par overledninger er det et sted =) Jordingene bak/under sikringsboksen inne i bilen er fine, jordingen framme på venstre side i mottorrommet gikk jeg over og slipte med dremel så det skulle bli god kontakt så det er ikke der heller. Når jeg omsider fikk tatt ut bryteren å sett litt inne i den lå det fult av kobber-kordeller der samt at det ser ut til at det har gått litt varmgang på en av "skinnene". Lurer på om dette kankje er synderen! Har noen en slik liggende som fungerer?

#42 ewikran

ewikran

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 282 Innlegg:

Posted 06 September 2009 - 17:35

Prøv å snakk med denne karen
http://www.finn.no/f...nnkode=18784281
Hvis dørene er uten rust så er vel det en ørliten sjans for at vindusramma også er passe ok.

Er jo kanskje litt utenfor dine hjemtrakter, men posten fikser vel dette?
Kanskje han har lysbryter til deg også?

Ex -97 G300DT LWB


#43 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 06 September 2009 - 17:40

QUOTE(ewikran @ 6 Sep 2009, 18:35) <{POST_SNAPBACK}>
Prøv å snakk med denne karen
http://www.finn.no/f...nnkode=18784281
Hvis dørene er uten rust så er vel det en ørliten sjans for at vindusramma også er passe ok.

Er jo kanskje litt utenfor dine hjemtrakter, men posten fikser vel dette?
Kanskje han har lysbryter til deg også?


Takk for tipset! Får håpe han kan sende såpass store deler i posten og og at han har delene i god stand.

#44 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 07 September 2009 - 19:15

Hva i allverden betyr dette egentlig? På mine tidligere biler har jeg klart å lese ut hvilken dekk som er std. ved å se her, men på denne forstår jeg ikke stort. Det står R15 innimellom der, men det står også std. felgdim på 7"? Er det en annen måte å oppgi dekk/felg i vognkortet på disse dimmensjonene som det blir snakket om på en "offroader"?

"10R15 LT LR C og std. felgdim på 7" "

Noe dårlig mobil bilde, men dere skjønner sikkert tegninga.


Forøvrig er lastfordeler stag, vannslange og lysbryter "bestilt" til helgen samt håndbrekkwirer fra vtp så får jeg se om de ikke har biltema i trondheim så jeg får handlet meg noe til å lage litt bremserør også i løpet av uken.

Edit: Og nå er også gasspedal på vei. Takk til Roar S. og Gimmy for hjelpen med deler smile.gif

Edited by minim, 07 September 2009 - 20:15.


#45 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 07 September 2009 - 20:45

QUOTE(Initium @ 6 Sep 2009, 11:15) <{POST_SNAPBACK}>
Biltema har et verkstøy til bare 300kr som også duger..

Bremseverktøy

Sikkert ikke like bra som den til 1200, men den duger for mitt ringe behov...

Intium


Er det nippel 66-487, 66-493, 66-490 eller 66-495 hos biltema du brukte? Regner med at det var bremseslange 66-486 hos biltema i kobber som du mente ikke rustet slik som de orginale slangene?

#46 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 07 September 2009 - 21:44

10R15 = gammel dimensjon.

Tilsvarer ca 32" såvidt jeg kan huske. Mao kjører du 33" uten noe mas..

Vedr. niplene, skal sjekke i morra, har en pose liggende...

Initium
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#47 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 07 September 2009 - 22:02

QUOTE(Initium @ 7 Sep 2009, 22:44) <{POST_SNAPBACK}>
10R15 = gammel dimensjon.

Tilsvarer ca 32" såvidt jeg kan huske. Mao kjører du 33" uten noe mas..

Vedr. niplene, skal sjekke i morra, har en pose liggende...

Initium


Suverent!

#48 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 07 September 2009 - 22:23

Sjekket med en gang siden jeg forhåpentligvis skal hjelpe Asbjørn ta ned girkassa i morra.

Niplene er Biltema artikkelnummer 66-498, de er M10 x 1,0 og har 11mm nøkkelvidde.
Pris for 2 stk, 29,90

Trenger du skjøte noen rør, er Biltema artikkel 66-487 ganske geniale.
Selvsagt også M10 x 1,0mm

Initium
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#49 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 11 September 2009 - 06:57

QUOTE(Initium @ 7 Sep 2009, 23:23) <{POST_SNAPBACK}>
Sjekket med en gang siden jeg forhåpentligvis skal hjelpe Asbjørn ta ned girkassa i morra.

Niplene er Biltema artikkelnummer 66-498, de er M10 x 1,0 og har 11mm nøkkelvidde.
Pris for 2 stk, 29,90

Trenger du skjøte noen rør, er Biltema artikkel 66-487 ganske geniale.
Selvsagt også M10 x 1,0mm

Initium


Ok. Det ble handlet inn dobbelt-koningsverktøyet som du anbefalte samt slanger og nipler. Akkurat nå sitter jeg å venter på at den pokkers posten skal åpne. Kom ikke på at jeg ikke har post-i-butikk lenger og at postkontoret ikke åpner for 09:00 (hvorfor var egentlig folk i mot PIB når det er så mye mer kurrant?). Får sette i gang kjapt etter det smile.gif Håper på å få alt klart nå i helgen, men det dukker vel opp noe nå også tenker jeg :/

Edited by minim, 11 September 2009 - 06:59.


#50 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 11 September 2009 - 07:10

Mekker du i Lillehammer området ?

Skal oppover i morra, artig å sett prosjektet... biggrin.gif , ikke minst hilst på en G-aaaal person til ... rolleyes.gif

Initium
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#51 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 11 September 2009 - 07:18

QUOTE(Initium @ 11 Sep 2009, 08:10) <{POST_SNAPBACK}>
Mekker du i Lillehammer området ?

Skal oppover i morra, artig å sett prosjektet... biggrin.gif , ikke minst hilst på en G-aaaal person til ... rolleyes.gif

Initium


Hehe. Joda det er bare å ta turen innom om du vil. Jeg får radiatorslanger, brekkwirer, stag til lastfordeler, bremserør, gasspedal, lysbryter og ny sikringsrekke i posten i dag/morgen så regner med at jeg blir å finne under bilen også denne helgen =) Sender deg mobil nr. på PM så kan du ringe på om du vil stikke en tur innom!


#52 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 11 September 2009 - 08:50

Er det noen som kan sende meg en manual eller bare den delen av manualen med de elektriske skjemaene. Fikk en lysbryter i dag, men denne har ikke noen tilkoblingsklemmer på "P30" der hvor den gamle bryteren min hadde det. Må bare finne ut om jeg kan bruke et annet kontaktsett eller om jeg må ha en annen bryter rett og slett.

#53 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 11 September 2009 - 16:10

QUOTE(minim @ 11 Sep 2009, 09:50) <{POST_SNAPBACK}>
Er det noen som kan sende meg en manual eller bare den delen av manualen med de elektriske skjemaene. Fikk en lysbryter i dag, men denne har ikke noen tilkoblingsklemmer på "P30" der hvor den gamle bryteren min hadde det. Må bare finne ut om jeg kan bruke et annet kontaktsett eller om jeg må ha en annen bryter rett og slett.


Denne dagen skulle jeg vist aldri rørt bilen tydeligvis!

Begynte med å se på montering av gassepedalen som jeg fikk tilsendt i posten. Den så egentlig ut til å passe fint hadde det ikke vært for at det metallstykke som er sveist i gulvet er knekt av slik at jeg ikke får festet pedalen ned til gulvet :/ Finst det en macgyver-løsning til denne?

Hoppet da videre til montering av ny lysbryter som kom i posten sammen med gasspedalen. Fikk tatt ut den som sto i min bil (uten å fjerne ledningene) og begynte å sammenligne. Da ser jeg at bla. "P30" klemmen som det er tilkoblet noe på den som står i bilen min har ingen klemme på den nye bryteren. Den nye bryteren har også bare 3-hakk mot den jeg har i bilen nå som har fire eller fem (litt vanskelig å kjenne siden den er slarkete).

Skulle så ta ut nippelen til bremserøret bak. Satte på en fastnøkkel og dro til litt så den "hoppet" på nippelen. Da dro selvfølgelig fastnøkkelen bort i lufte-nippelen som knakk helt jevnt med sylinderen. Etter litt tid fikk jeg brukt meisel på nippelen til bremserøret så den kom ut. Luftenippelen tok jeg når jeg fikk ut sylinderen og borret et hull i den på 3mm og brukte en 3,5mm flat trekker som jeg hamret ned i 3mm hullet og skrudde den ut i mangelen på bedre utstyr. Luftenippelen kostet "bare" rundt 200kr hos BOS (det var også bestillingsvare), men jeg var heldig slik at de hadde 1stk av denne nippelen hos meca til 8kr.

Når jeg skulle fjerne sylinderen knakk selvfølgelig ene M6 bolten der også, men denne var en litt enklere sak å få tak i samt å få ut uten å ødelegge noe.

Da var jeg jo godt på vei igjen helt til jeg åpnet dobbeltkonings verktøyet jeg handlet på biltema i går. Der var det ene stykket jeg trenger for å lage konen selvfølgelig plukket ut av settet. Hadde litt dårlig tid når jeg var innom biltema i går så jeg åpnet selvfølgelig ikke settet for å sjekke at alt var i det sad.gif Er det mulig å få denne utlevert om jeg går i disken hos biltema eller skylder de bare på at jeg burde sjekket dette når jeg handlet der?

Jaja.. Dagen har vel gått med på kjøring til/fra forskjellige butikker for å få tak i smådeler hver gang jeg ødela noe og se etter deler som skjøt til vannslange osv uten hell. Konklusjonen er vel at jeg skulle heller gått på jobb og gitt faen i bilen i dag :/ Prøveskilter til søndag ligger klart så jeg får testet bilen litt før eu-godkjenningen, men akkurat nå ser det egentlig mørkt ut..

Edited by minim, 11 September 2009 - 16:12.


#54 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 11 September 2009 - 18:33

Noen ganger angrer man at man er igang med restaureringsprosjekt.

Jeg sku bytte motor på 3 dager, bilen ble stående i 3 måneder. Iaf nesten.

Ikke gi opp, hadde ikke ting blitt som de ble i helga kunne jeg invitert til litt G-kjøring i Elvedalen i morra, for å få opp motivasjonen.

Dessverre måtte jeg langbilen, da begge gutta sku være med oppover. Så da koser jeg med meg maksimalt utskrudd ALDA ventil i stedet biggrin.gif

Initium
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#55 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 11 September 2009 - 18:53

QUOTE(Initium @ 11 Sep 2009, 19:33) <{POST_SNAPBACK}>
Noen ganger angrer man at man er igang med restaureringsprosjekt.

Jeg sku bytte motor på 3 dager, bilen ble stående i 3 måneder. Iaf nesten.

Ikke gi opp, hadde ikke ting blitt som de ble i helga kunne jeg invitert til litt G-kjøring i Elvedalen i morra, for å få opp motivasjonen.

Dessverre måtte jeg langbilen, da begge gutta sku være med oppover. Så da koser jeg med meg maksimalt utskrudd ALDA ventil i stedet biggrin.gif

Initium


Neida. Å gi opp bare fordi det er noen dager som ikke går like lett som de andre nytter ikke =)

Fikk i meg litt mat og kom frem til at skal jeg få gjort noe må jeg ha dobbeltkoningsverktøyet så da tok jeg en telefon til biltema på hamar. Først var de litt i tvil og ville ha meg til å sende settet til trondheim for så å få nytt sendt derfra, men når jeg sa at det hastet litt sa han at jeg fikk bare komme nedom så ordnet det seg. Fikk nytt verktøy uten problem. God service smile.gif

Kom også over denne siden rett før jeg reiste på biltema hvor det ligger skjema-tegninger så kankje det er håp for det elektriske også. Er det noen som kjenner til om det er levert forskjellige brytere i de forskjellige bilene? Tenker da på hoved bryteren for lys.

Edit:

Kikket litt på lysbryteren nå. I dette skjemaet så kommer jeg frem til at "54 combination switch" må være lysbryteren. Men jeg finner ikke all merkingen som står på bryteren min på den. "NS", "NSE", "N", "31", "K30", "58R", "58L", "57", "56", "K30", "P30" og "N" er merkingen på kontaktene på bryteren. På den ene med "N" og på "P30" er det ikke mulighet for tilkobling. "P30" på den bryteren jeg har nå er ihvertfall tilkoblet så en forskjell må der være. Er det noen som har vært borti det her før?

Edited by minim, 11 September 2009 - 19:34.


#56 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 12 September 2009 - 19:21

Jeg har en "rakle-lyd" når motoren min går på tomgang og noe oppover i registeret. Når jeg kjører med litt pådrag slik at jeg får opp turtallet så forsvinner den. Kan tenke meg at det er i fra tomgang og rundt 1000rpm oppover eller noe i den gata.

Forsøkte å google litt etter typiske ulyder for OM603A, men det ser ut til å kunne være litt forskjellig. Fant ut at denne karen har fått ras på vacum pumpen, men han hadde kun ulyd kort tid i forkant. Jeg får ikke stoppet bilen (mangler siste 2-3mm på at stopp hendelen går i stopp) så tenkte at kankje det er en sammenheng her.

Ellers så fant jeg litt her under punkt 4, men jeg er ikke sikker på hva som menes her. Er det lageret på strammeren? Har forsøkt å holde demperen litt nede og da forsvinner litt lyd så den er nok moden for utskifting den også, men det er ikke den som lager all lyden.

"Serpentine belt tensioner: The pivot bearing tends to fail and lean
at an angle. Look at the tensioner pulleys near the water pump, if they
don't look perfectly straight, you likely need a tensioner."

Ellers er det noen andre som har tips til hva som kan lage slik lyd og hva som er verdt å sjekke i hvilken rekkefølge?



#57 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 13 September 2009 - 09:05

QUOTE(minim @ 12 Sep 2009, 20:21) <{POST_SNAPBACK}>
Forsøkte å google litt etter typiske ulyder for OM603A, men det ser ut til å kunne være litt forskjellig. Fant ut at denne karen har fått ras på vacum pumpen, men han hadde kun ulyd kort tid i forkant. Jeg får ikke stoppet bilen (mangler siste 2-3mm på at stopp hendelen går i stopp) så tenkte at kankje det er en sammenheng her.


Hadde prøveskilt i dag og etter fem minutters kjøring stopper bilen. Ser så fremme i motorrommet og da er plutselig vacum slangene sorte. Nappet av en og da hører jeg at det surkler litt samt at jeg ser litt olje. Er vel samma raset på vacum pumpa mi nå tenker jeg sad.gif Høres dyrt ut! Noen som vet om hvilken andre feil som kan få olje i vacum systemet?


#58 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 13 September 2009 - 11:12

QUOTE(minim @ 13 Sep 2009, 10:05) <{POST_SNAPBACK}>
Hadde prøveskilt i dag og etter fem minutters kjøring stopper bilen. Ser så fremme i motorrommet og da er plutselig vacum slangene sorte. Nappet av en og da hører jeg at det surkler litt samt at jeg ser litt olje. Er vel samma raset på vacum pumpa mi nå tenker jeg sad.gif Høres dyrt ut! Noen som vet om hvilken andre feil som kan få olje i vacum systemet?



Slik ser det ut på den siden mot registeret og der hvor det skal være motorolje.


Og slik ser det ut på vakum siden hvor det etter det jeg kan forstå skal være oljetett? Regner med at det er bare å bytte ut hele pumpa eller hva sier de som har skrudd litt på lignende motorer?


#59 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 19 September 2009 - 18:01

Har nå fått bort alt av elektriske feil på vogna og det var godt. Det var igrunnen bare mange småting som lagde mye trøbbel. Kort oppsummert har jeg gjort følgende; tatt bort alt av kabler til bakdøren pga jordfeil osv. blir byttet til nye typen som går inni døren, ordnet de jordingspunktene jeg fant som var dårlige (fremme i motorrom, under dashbord og bak ca. midt på bilen ved hengerfeste), fjernet hengerfeste kontakten (full av vann og irr), byttet ut lysbryteren siden den manglet et kontaktsett for å få parklys på alene uten nærlys, byttet ut sikringsrekka pga svidd plast slik at kontaktene satt løst, lagt opp nye ledninger til skiltlysene pga jordfeil, nye kontakter på baklysene pga knekte kabelsko/irr og fjernet enormt med unødvendige ledninger/rele til ekstra lys osv.. Det er fortsatt mer som må nøstes opp i, men nå fungerer ihvertfall vifte, lys, vindusviskere og hele den pakka igjen.

Er det ingen som har noen tips ang. det å få olje ut i fra vakum systemet og om det er andre ting som kan få pumpen til å lekke igjennom olje en det at der er en gammel slitt pumpe? Er så redd for at jeg bare monterer den nye pumpa og så begynner den også å lekke pga en feil en annen plass i systemet :S

Klarte å knekke et kobber-rør med noe gass inni som sikkert var en termostat for AC(?) som vist på bildet under. Er det noen som har liggende noe sånt brukt? Det er altså den runde knotten man kan vri på som har den rørbiten innpå seg bak.


Edited by minim, 19 September 2009 - 18:03.


#60 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 26 September 2009 - 10:13

Nå har jeg akkurat fått tid til å sett litt under bilen, men desverre ikke fått montert eller gjort noe med vakum pumpen som jeg har fått. Har fått avhentet vakum pumpen og den ser ut til å være av en annen type (første serien med disse pumpene hadde en "konstruksjonsfeil" som har blitt byttet ut) så får håpe det rett og slett var den som både lagde lyd og trøbbel i vakum systemet. Fant også ut at det skal være ca. 50cm3 med olje i vakum pumpen så det kan ikke skade allverdens om det er litt der fra før som jeg ikke får bort smile.gif

Vel som sagt over har jeg fått tittet litt under bilen. Da kom jeg frem til at mange av foringene ikke så så pene ut. Mener tidligere å ha hørt at på eu-kontrollen tar de foringer som har sprekkdannelser eller kjennes løse ut. Jeg fikk ikke tid til å kjenne over foringene i går og rekker det mest sansynlig ikke før til neste helg igjen, men kankje noen her klarer å si ut i fra bildene om jeg bør ha nye om det virkelig er slik at de blir tatt for sprekker i gummien.. Hadde vært kjekt å fått bestilt nye på mandag. Er det forresten alternative produsenter som lager "sett" med alle foringene på bilen til en rimeligere pris en orginal delene? Kommer jo på rundt 6000kr om jeg må bytte alle :/