Gå til innhold



Foto

Vurderer kjøp av Ford Excursion


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
35 replies to this topic

#21 high-lux

high-lux

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 364 Innlegg:

Posted 09 November 2009 - 22:48

QUOTE(chevy-alta @ 9 Nov 2009, 22:30) <{POST_SNAPBACK}>
Okei,så du har ikke tatt noen målinge hær i bygda??


Nei, har ikke det! Men la oss si den bruker 0.8 liter på mila, differansen opp til f.eks 2 liter kan man kalle for en fornøyelse og opplevelse biggrin.gif


NORDLYS 4x4

#22 chevy-alta

chevy-alta

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 305 Innlegg:

Posted 09 November 2009 - 22:57

QUOTE(high-lux @ 9 Nov 2009, 22:48) <{POST_SNAPBACK}>
Nei, har ikke det! Men la oss si den bruker 0.8 liter på mila, differansen opp til f.eks 2 liter kan man kalle for en fornøyelse og opplevelse biggrin.gif

Jo d e greit,men når det står mellom en Excursion 7.3TD eller en 2002 Suburban med Gass så vil æ finne ut forskjellen på forbruket.

#23 Coltaine

Coltaine

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 679 Innlegg:

Posted 09 November 2009 - 23:44

QUOTE(high-lux @ 9 Nov 2009, 19:07) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har bare målt min bil (7.3 TD) med campingvogn (Hobby 720) i sommer, trinn 1 på Edge Evolution.


Fra Alta til Haparanda 1.67liter pr mil, veide ca 6100 kg, kjørte mellom 80-95 km/t + maaaaange forbikjøringer biggrin.gif

Narvik - Alta, veide i Nordkjosbotn 6360 kg, 1.76 liter pr mil med hjemlengsel + maaaaaaange forbikjøringer wink.gif



Målingene skal være 100% da jeg fylte full tank og nullet ut trippteller ved hver fylling.


Jeg kjørte en stund på det laveste stillet på min Edge, den bruker faktisk mer diesel da enn på det øverste. Men klart for å bruke det høyeste stillet er det anbefalt og ha EGT og større eksos.



#24 Powerstroke

Powerstroke

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 10 November 2009 - 01:05

QUOTE(chevy-alta @ 9 Nov 2009, 23:57) <{POST_SNAPBACK}>
Jo d e greit,men når det står mellom en Excursion 7.3TD eller en 2002 Suburban med Gass så vil æ finne ut forskjellen på forbruket.



Heisan.

Jeg har følgende oppsett på min 2000 Excursion Arctic Truck.

Dekkstørrelse: 315/75-16 = ca 35"
Motor: 4" eksos, stort KN konet luftfilter, Edge Evolution på Extreme nivået.
Dette gir følgende prestasjoner: ca 385 hk, 1050Nm,
Forbruket med de store hjulene og dette oppsettet gir faktisk ærlige 1,4L/mil på blandet kjøring, målt på den RIKTIGE måten, ikke via kjørecomputer.
Kjører da helt normalt, ikke noe liste, liste kjøring, men heller ikke flåkjøring. Ved "aktiv" kjøring ligger forbruket på ca 1,48L/mil.
Snakket med Minge Universalservice i Østfold i dag, og han sa at dette var svært bra forbruk (les lavt).

Husk at om du kjøper gassdrevet bil er det store sjanser for å måtte bytte topper etter en stund grunnet at gassen gir dårligere smøring.
Noen gassbiler er utstyrt med ekstra smøresystem som benytter seg av en oljetype til ca 350-400,-kr literen. DYRT.
De fleste gassbiler må også kjøres varme på bensindrift FØR de sjalter over på gassdriften, så småkjøring blir uannsett dyrt.
Det er nok uansett et spørsmål om hvordan du skal bruke bilen som kanskje bør bestemme kjøpet ditt.

Kan på det sterkeste anbefale Excursion, men du bør nok velge diesel utgaven og en som er registrert før November 2001 slik at du unngår fartssperre.


Mvh Eskild

Edited by Powerstroke, 10 November 2009 - 01:08.


#25 high-lux

high-lux

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 364 Innlegg:

Posted 10 November 2009 - 09:13

QUOTE(Coltaine @ 10 Nov 2009, 00:44) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg kjørte en stund på det laveste stillet på min Edge, den bruker faktisk mer diesel da enn på det øverste. Men klart for å bruke det høyeste stillet er det anbefalt og ha EGT og større eksos.


Har EGT på min, satt på 4" eksos etter ferien fordi det ble litt høy EGT når man kjørte hardt i bakker wink.gif Har ikke fått målt forbruk med ny eksos men EGT ble jo senket betydelig,


NORDLYS 4x4

#26 chevy-alta

chevy-alta

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 305 Innlegg:

Posted 10 November 2009 - 09:36

QUOTE(Powerstroke @ 10 Nov 2009, 01:05) <{POST_SNAPBACK}>
Heisan.

Jeg har følgende oppsett på min 2000 Excursion Arctic Truck.

Dekkstørrelse: 315/75-16 = ca 35"
Motor: 4" eksos, stort KN konet luftfilter, Edge Evolution på Extreme nivået.
Dette gir følgende prestasjoner: ca 385 hk, 1050Nm,
Forbruket med de store hjulene og dette oppsettet gir faktisk ærlige 1,4L/mil på blandet kjøring, målt på den RIKTIGE måten, ikke via kjørecomputer.
Kjører da helt normalt, ikke noe liste, liste kjøring, men heller ikke flåkjøring. Ved "aktiv" kjøring ligger forbruket på ca 1,48L/mil.
Snakket med Minge Universalservice i Østfold i dag, og han sa at dette var svært bra forbruk (les lavt).

Husk at om du kjøper gassdrevet bil er det store sjanser for å måtte bytte topper etter en stund grunnet at gassen gir dårligere smøring.
Noen gassbiler er utstyrt med ekstra smøresystem som benytter seg av en oljetype til ca 350-400,-kr literen. DYRT.
De fleste gassbiler må også kjøres varme på bensindrift FØR de sjalter over på gassdriften, så småkjøring blir uannsett dyrt.
Det er nok uansett et spørsmål om hvordan du skal bruke bilen som kanskje bør bestemme kjøpet ditt.

Kan på det sterkeste anbefale Excursion, men du bør nok velge diesel utgaven og en som er registrert før November 2001 slik at du unngår fartssperre.


Mvh Eskild


Det e jo ikke galt...
Jo du sir nu nåt dær...
Bynner og halle litt mot Excursion nu,dem e jo faktisk en del billigere enn Suburban også,Men har sett litt på nett og syns prisan variere nå sinnsykt.


#27 chevy-alta

chevy-alta

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 305 Innlegg:

Posted 10 November 2009 - 09:38

QUOTE(chevy-alta @ 10 Nov 2009, 09:36) <{POST_SNAPBACK}>
Det e jo ikke galt...
Jo du sir nu nåt dær...
Bynner og halle litt mot Excursion nu,dem e jo faktisk en del billigere enn Suburban også,Men har sett litt på nett og syns prisan variere nå sinnsykt.


Men vis det evt blir Excursion ka bør jeg oppgradere på den og ka vil det koste meg ca på alt det snippsnapps dåkker snakker om såm bør monteres?

#28 Powerstroke

Powerstroke

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 10 November 2009 - 16:20

QUOTE(chevy-alta @ 10 Nov 2009, 10:38) <{POST_SNAPBACK}>
Men vis det evt blir Excursion ka bør jeg oppgradere på den og ka vil det koste meg ca på alt det snippsnapps dåkker snakker om såm bør monteres?


Hva som bør oppgraderes avhenger jo av hva du selv ønsker egentlig.

Det som uansett er smart er å montere et shift-kit på girkassen. Dette gjør kassen vesentlig mer "stram" i giring uten å være ubehagelig. Fordelen her er jo at clutchene i kassen da skal holde lenger og kassen får således et lengere liv før den evt. må overhales.
De aller fleste automatgirkasser må på et eller annet tidspunkt i "sitt liv" overhales.
Dette kittet koster ferdig montert hos RATS i Østfold ca 7500,- inkl nytt oljefilter og olje.
Har et slikt selv på min som er montert hos RATS (Ringstad Automatic Transmisjon Service), og er MEGET fornøyd.

For å få ned forbruket betydelig må man montere en "chip" av ett eller annet merke.
EDGE Evolution passer meget bra til 7,3TD i disse bilene. Koster vel ca 4-5000,-.
Da har du 3 nivåer å velge mellom: 60Hk, 80Hk og 100Hk økning.

Utover dette er det jo også smart å gå over fjærer og dempere og sørge for at disse er i god stand.
Det er etter det jeg har hørt smart å bytte til frontfjærer fra F250 da disse hever bilen ca 1" og gir bedre fjæringskomfort. Koster vel ca 2-3000,- pr fjær.

Det er jo en mengde andre ting som kan gjøres f.eks:
- oppgradere kabler til fronlysene med større kvadrat slik at lysene lyser bedre. Pris ca 500,- fra
f.eks USA Ford Parts i Moss. Dette er et plug-and-play kit som er meget enkelt å montere.
- montere stabstag bak slik at bilen blir mer sporstabil: pris, usikker men tror rundt 3-4000,- for
et komplett kit.
- skifte til KN luftfilter: pris fra ca 1000,- til 4000,- avhengig av størrelse.
- skifte til 4" eksos, ca 4900,- hos Minge Universalservice
- gå over alt av foringer og lenkestag i hjuloppheng forran og bak da disse kan være utslitt uten å
kunne se det fysisk på delene
Samt en rekke andre ting som jeg ikke kommer på akkurat nå men som sikkert andre her inne kan supplere med.

Lykke til med bilvalget.
Hilsen Eskild, en fornøyd Excursion-eier

Edited by Powerstroke, 10 November 2009 - 16:24.


#29 Coltaine

Coltaine

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 679 Innlegg:

Posted 10 November 2009 - 18:05

QUOTE(Powerstroke @ 10 Nov 2009, 17:20) <{POST_SNAPBACK}>
Hva som bør oppgraderes avhenger jo av hva du selv ønsker egentlig.

Det som uansett er smart er å montere et shift-kit på girkassen. Dette gjør kassen vesentlig mer "stram" i giring uten å være ubehagelig. Fordelen her er jo at clutchene i kassen da skal holde lenger og kassen får således et lengere liv før den evt. må overhales.
De aller fleste automatgirkasser må på et eller annet tidspunkt i "sitt liv" overhales.
Dette kittet koster ferdig montert hos RATS i Østfold ca 7500,- inkl nytt oljefilter og olje.
Har et slikt selv på min som er montert hos RATS (Ringstad Automatic Transmisjon Service), og er MEGET fornøyd.

For å få ned forbruket betydelig må man montere en "chip" av ett eller annet merke.
EDGE Evolution passer meget bra til 7,3TD i disse bilene. Koster vel ca 4-5000,-.
Da har du 3 nivåer å velge mellom: 60Hk, 80Hk og 100Hk økning.

Utover dette er det jo også smart å gå over fjærer og dempere og sørge for at disse er i god stand.
Det er etter det jeg har hørt smart å bytte til frontfjærer fra F250 da disse hever bilen ca 1" og gir bedre fjæringskomfort. Koster vel ca 2-3000,- pr fjær.

Det er jo en mengde andre ting som kan gjøres f.eks:
- oppgradere kabler til fronlysene med større kvadrat slik at lysene lyser bedre. Pris ca 500,- fra
f.eks USA Ford Parts i Moss. Dette er et plug-and-play kit som er meget enkelt å montere.
- montere stabstag bak slik at bilen blir mer sporstabil: pris, usikker men tror rundt 3-4000,- for
et komplett kit.
- skifte til KN luftfilter: pris fra ca 1000,- til 4000,- avhengig av størrelse.
- skifte til 4" eksos, ca 4900,- hos Minge Universalservice
- gå over alt av foringer og lenkestag i hjuloppheng forran og bak da disse kan være utslitt uten å
kunne se det fysisk på delene
Samt en rekke andre ting som jeg ikke kommer på akkurat nå men som sikkert andre her inne kan supplere med.

Lykke til med bilvalget.
Hilsen Eskild, en fornøyd Excursion-eier


Litt av noen priser du opererer med! Shift kit til 7500? Dette må da være det værste jeg har hørt! Shift kitet koster 30-40 usd og er helt gratis og installere selv (for det er fakitsk bare snakk om noen få skruer), olje koster tusenlappen for en 20 liter og filteret koster et par hundre.

Prisen for chippen var litt stiv men levelig for en Norsk forhandler

Det lyskittet får du for 183,- på biltema

KN filter er bare og styre unna på disse bilene masse dårlig karma borti statene, AFe Stage 1 filter er bedre.

Prisen for eksosen var bra.

Jeg leser en del på www.powerstrokenation.com der finner du masse info.

Og ja, jeg handler fra over dammen det er faktisk mye billigere selv for litt store ting, enkelte ting har jeg vert borti og betale mindre enn 1/4 av prisen i forhold til billigste norske pris.



#30 Powerstroke

Powerstroke

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 10 November 2009 - 18:55

QUOTE(Coltaine @ 10 Nov 2009, 18:05) <{POST_SNAPBACK}>
Litt av noen priser du opererer med! Shift kit til 7500? Dette må da være det værste jeg har hørt! Shift kitet koster 30-40 usd og er helt gratis og installere selv (for det er fakitsk bare snakk om noen få skruer), olje koster tusenlappen for en 20 liter og filteret koster et par hundre.

Prisen for chippen var litt stiv men levelig for en Norsk forhandler

Det lyskittet får du for 183,- på biltema

KN filter er bare og styre unna på disse bilene masse dårlig karma borti statene, AFe Stage 1 filter er bedre.

Prisen for eksosen var bra.

Jeg leser en del på www.powerstrokenation.com der finner du masse info.

Og ja, jeg handler fra over dammen det er faktisk mye billigere selv for litt store ting, enkelte ting har jeg vert borti og betale mindre enn 1/4 av prisen i forhold til billigste norske pris.



"Litt av noen priser du opererer med! Shift kit til 7500? Dette må da være det værste jeg har hørt! Shift kitet koster 30-40 usd og er helt gratis og installere selv (for det er fakitsk bare snakk om noen få skruer), olje koster tusenlappen for en 20 liter og filteret koster et par hundre."

Det er ikke alle av oss som har kompetanse til å "operere" i en automatgirkasse. Så da kan det være en fordel å gå til de som virkelig kan en slik jobb.
Når det gjelder prisen så er den INKL mva, altså 2500 til Norske avgiftskåte myndigheter. Da gjenstår kr 5000,- for en jobb som tok ca 5 timer, og det hos folk som virkelig kan dette og som ikke satt på bakenden. Kan også nevne at et oljeskift + filter hos flere Fordforhandlere, KUN på automatkassen, koster ca 3000,-
OG jeg har GARANTI på delene og jobben som er gjort, noe man ikke har om man gjør dette selv.

"Det lyskittet får du for 183,- på biltema"

Det er helt riktig, om man har de "Norske/Europeiske" kontaktene er det like mye "plug-and-play" med settet fra Biltema.
Men med følgende modifikasjon: om man har "Amerikanske" kontakter orginalt til frontlyktene og om man benytter ettermarkedslykter fra USA, som noen av oss gjør, er det andre kontakter på disse enn de "Norske/Europeiske". Med de "Amerikanske" kontaktene ferdig på kittet slipper man å kutte og skjøte ledninger og resultatet er bedre, i MINE øyne da vel å merke. Jeg synes det skal se ordentlig ut også uten diverse kabelsko hist og her. Dessuten koster disse kontaktene litt også, og de trenger man 4 stk av.

"KN filter er bare og styre unna på disse bilene masse dårlig karma borti statene, AFe Stage 1 filter er bedre"

Hva er galt med KN filtere da? Og hva menes med "Dårlig Karma borti statene"? Jeg har brukt slike i mange år uten å være det minste missfornøyd.
På Excursion jeg har nå startet jeg med et KN-filter som erstatter det orginale og har nå et komplett stort konet KN-filter med rør og braketter kjøpt fra Kollevold Rallyimport for ca kr.4000,- . Dette ga bilen faktisk merkbart bedre ytelse.

"handler fra over dammen"
Når det gjelder å handle fra over dammen sparer man selvsagt penger på dette men det kan fort bli tidkrevende om ikke alt er som det skal og man evt. må reklamere/klage på handelen. Det blir levert mye feil deler fra diverse leverandører fra USA(selvopplevde erfaringer), så med mindre man kan/ er vant til å handle fra "over there" er det endel tryggere å handle fra forhandlere i Norge da det tross alt er lettere å reklamere mot et Norskt firma.
Som et lite tips i denne sammenheng:
- om man ikke selv er våken når man evt skal handle hjullager forran til Excursion / F250 fra USA, kan man risikere å få den gamle typen som ikke er forsterket.
Om man sjekker med Ford så ser man at disse lagrene har fått nytt delenummer. Det er også lett å se at lagrene med nytt delenummer er modifisert i forhold til de gamle.
Dette kan lett være tilfelle med en rekke andre deler da fabrikantene i endel tilfeller kommer med forbedrede deler etter en stund.

Mvh Eskild

Edited by Powerstroke, 10 November 2009 - 19:17.


#31 Coltaine

Coltaine

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 679 Innlegg:

Posted 10 November 2009 - 21:48

5 timer? Det er det rareste, de må ha gjort noe mere enn å montere et helt enkelt shift kit. Shift kittet er bare å ta ned bunnpanna og 6 eller 8 skruer til ut med noe mikk fra ventilhuset og inn med noe nytt. Smell sammen og fyll på olje, tok ca 2-3 timer med tapping og fylling av olje mens kassa var i bilen, inkludert, røyking kaffidrikking og tullprat. iiam.gif

Det KN filteret som du setter i originalboksen lekker rundt kantene, om du kjører i støvete omgivelser så "støver" du motoren din, ikke noe gøy, ingen som har fått det på garanti heller. Et kon filter er ok, men "inlay" filtrene er ikke bra. Dessuten fløder vistnok AFe filterene bedre. Har ingen erfaringer selv, men etter å ha lest en del på powerstrokenation så ser jeg at det er mange som har fylt motoren sin med støv med disse filtrene.

H4 er vel, såvidt jeg har erfart, H4 uansett om det er Amerikanske eller Europeiske lykter, dette er det jo pæretypen som bestemmer. Om det er en annen type pære i ettermarkedslykter kan godt være, men jeg har stort sett kommet over H4 lykter :iirc:

Anyways, Excursion, bra bil? Ser ikke værre ut.



#32 chevy-alta

chevy-alta

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 305 Innlegg:

Posted 11 November 2009 - 08:02

Selve skruinga e ingen problem da æ jobbe som mekaniker og vi skrur Us-biler.
Så æ lurer bare på forbruket man ligger på me bygdekjøring og kosen disse bilene er og ka som bruke og skje og ka man bør oppgradere og stæsje opp biggrin.gif
Men som folk sir her så ligger vist 7.3TD på rundt 1.4-1.6L med chip og di andre ting.
Men det æ reagere litt på at det e jo et vanvittig pris forskjell på bilan som ligg på nett.
Ka e grei pris på disse da æ ser at noen skal jo ha skyhøy pris i forhold til andre???

#33 Coltaine

Coltaine

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 679 Innlegg:

Posted 11 November 2009 - 16:33

En plass mellom 150-200 000 må man vel regne med, men noe særlig over det mener jeg er unødvendig, med mindre bilen er særs strøken og velholdt.

Prisene varierer vel alt etter hvor mye hver enkelt mener den burde koste, har ikke greid å finne noe "listeprisliste" for disse bilene, ikke på første søk iallefall wink.gif

Ser at forhandlere faktisk er relativt greit priset på disse bilene.



#34 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 12 November 2009 - 15:51

QUOTE(Coltaine @ 10 Nov 2009, 21:48) <{POST_SNAPBACK}>
5 timer? Det er det rareste, de må ha gjort noe mere enn å montere et helt enkelt shift kit. Shift kittet er bare å ta ned bunnpanna og 6 eller 8 skruer til ut med noe mikk fra ventilhuset og inn med noe nytt. Smell sammen og fyll på olje, tok ca 2-3 timer med tapping og fylling av olje mens kassa var i bilen, inkludert, røyking kaffidrikking og tullprat. iiam.gif


Stor forskjell på shiftkit og hva disse inneholder.
Sannsynligvis har Ringstad byttet mere enn bare et enkelt shiftkit med ny plate/pakninger/kuler/fjører. Faktisk mye annet som kan oppgraderes med det samme om man vet hva man holder på med hvilket jeg tror Ringstad gjør.

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

#35 Coltaine

Coltaine

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 679 Innlegg:

Posted 12 November 2009 - 17:21

QUOTE(aeomholt @ 12 Nov 2009, 15:51) <{POST_SNAPBACK}>
Stor forskjell på shiftkit og hva disse inneholder.
Sannsynligvis har Ringstad byttet mere enn bare et enkelt shiftkit med ny plate/pakninger/kuler/fjører. Faktisk mye annet som kan oppgraderes med det samme om man vet hva man holder på med hvilket jeg tror Ringstad gjør.


Har ikke sagt noe stygt om Ringstad, bare stusset på prisen. Men for all del om de har oppgradert clutcher og annet snop inni kassa så er jo det bare bra. Men jeg mener at et shift kit i seg selv er modifisering av trykket i ventilhuset, og det er ikke en 5 timers jobb (med mindre de har maskinert noe såklart).

Edited by Coltaine, 12 November 2009 - 17:22.




#36 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 14 November 2009 - 22:24

QUOTE(Coltaine @ 12 Nov 2009, 17:21) <{POST_SNAPBACK}>
Har ikke sagt noe stygt om Ringstad, bare stusset på prisen. Men for all del om de har oppgradert clutcher og annet snop inni kassa så er jo det bare bra. Men jeg mener at et shift kit i seg selv er modifisering av trykket i ventilhuset, og det er ikke en 5 timers jobb (med mindre de har maskinert noe såklart).


Skjønner hva du mener smile.gif

Og et rent shiftkit med annen plate for ventilhuset og andre fjører som endrer kalibrering av shiftpunkter tar som du sier ikke lang tid om man har bukk etc.

Edited by aeomholt, 14 November 2009 - 22:27.

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.