Gå til innhold



Foto
- - - - -

Pajerovissvass


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
135 replies to this topic

#101 jasswass

jasswass

    Grand hamster

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 05 January 2011 - 20:21

.


Edited by jasswass, 16 September 2013 - 19:13.

Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"

#102 jasswass

jasswass

    Grand hamster

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 27 January 2011 - 23:03

Pajen har voldet meg noe bekymring i det siste i form av å være tungstaret i kulda. Dette i form av at den starter, men hoster og harker en del og virker som den går på bare to-tre sylindere før den kommer i gang...

Dette lukter glødeplugger.


Edited by jasswass, 16 September 2013 - 19:14.

Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"

#103 jasswass

jasswass

    Grand hamster

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 28 January 2011 - 17:20

Glødeplugg (original fra MMC til 650kr for en!) satt inn, så får vi se i morratidlig om det er noe hjelp i det.


Edited by jasswass, 16 September 2013 - 19:14.

Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"

#104 jasswass

jasswass

    Grand hamster

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 29 January 2011 - 13:27

Første start virket lovende, selv om det var bare ca 0 grader. Ikke noe harking hvertfall...

Glødeplugger
Her er noen bilder fra bytte og sjekk i går:


Fire gamle plugger ute. Den som satt bakerst på motoren (høyre i bildet) knakk da jeg løsnet tilkoblingsskinna. Denne plugen var også fuktig av olje - både på gjengene og på spissen.



Med pluggene ute var det bare å sjekke hvilke som var gåene og hvilke som var greie. Startkabel på plusspolen og til tilkoblingsskruen på pluggen og så legge pluggens gjenger mot gods/minuspol. De som gløder etter noen få sekunder er ikke gåene.



Ikke uventet var det den bakerste som ikke virket. Her sammen med en ny plugg.



For å sjekke tilstanden på de tre andre som glødet sammenlignet jeg motstanden på disse med den nye pluggen. De hadde nesten samme verdier som den nye, og dermed ingen grunn til å bytte.



Her er delenummeret på den nye pluggen. Originalplugg fra Mitsubishi. 11v hurtigutgave.



Plugger på plass igjen. Meget enkel jobb på denne motoren, da det er lett å komme til. Kjekt med 1/4" pipesett med flere lange forlengere. Trenger en 7mm og en 12mm pipe. Pluggen inn i motor skal trekkes til med 15-19nm. Det eneste som kan være litt knot, er å få lurt på plass skinna på alle fire pluggene.

Edited by jasswass, 06 March 2012 - 23:43.

Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"

#105 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 25 May 2011 - 11:34

QUOTE(jasswass @ 22 Jan 2010, 11:33) <{POST_SNAPBACK}>
haff....nå henger bakluka igjen. Denne gangen er det den nedre hengsla som har fått det. Skulle ha noe småtteri fra Milner, så det ble en ny en derfra. Lurer på om forrige eier har brukt bakluka som turnapparat eller noe...eller kanskje bare hengslene er elendige i utgangspunktet.

Også fått tak i en styredemper fra en nissan patrol y61 (97 og nyere), som jeg har tenkt å få til å passe. Må nok lage noen braketter, men håper det vil funke. Den var såpass mye billigere enn å bestille en fra bg nor (som heller ikke er laget for bilen) at det er verdt forsøket. Det er helt utrulig at pajero'n er levert uten styredemper! Savner det skikkelig på litt dårlig vei...

Har også satt inn turbotrykksmåler og voltmeter i bilen. Greit å kunne følge med litt på ladinga nå på vinteren. Har egentlig ingen planer om å tukle med turbotrykket, men greit å se at sneglehuset funker som det skal.

først litt boring og saging med hullsag:


ferdig på plass med lys.



ikke fått koblet til trykkslangen i motorrommet enda, men det kommer. blir vel å sette den inn på slangen mellom turbo/innsug og dieselpumpa...



Hva er diameteren på turbotrykksmåleren og hvor kjøpte du den?


#106 jasswass

jasswass

    Grand hamster

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 27 May 2011 - 22:22

QUOTE(mengis @ 25 May 2011, 12:34) <{POST_SNAPBACK}>
Hva er diameteren på turbotrykksmåleren og hvor kjøpte du den?


husker ikke dimmen i farta (stemmer inni hodet sier 52mm, men det kan godt bare være tull...), men kjøpte den på bilextra. rimelig og skikkelig jalla...lager masse knatrelyd, så har den ikke koblet til. Har planer om å få satt inn en litt mer skikkelig en med tid og stunder. Har blitt lite pajerotid i det siste - den virker rett og slett for bra til at en trenger å bruke mye tid på den...men får vel ta en liten runde med litt bremsebytte og litt foringer og slik når sommerroen senker seg...
Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"

#107 robo

robo

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 26 Innlegg:

Posted 27 May 2011 - 23:14

QUOTE(jasswass @ 27 May 2011, 23:22) <{POST_SNAPBACK}>
husker ikke dimmen i farta (stemmer inni hodet sier 52mm, men det kan godt bare være tull...), men kjøpte den på bilextra. rimelig og skikkelig jalla...lager masse knatrelyd, så har den ikke koblet til. Har planer om å få satt inn en litt mer skikkelig en med tid og stunder. Har blitt lite pajerotid i det siste - den virker rett og slett for bra til at en trenger å bruke mye tid på den...men får vel ta en liten runde med litt bremsebytte og litt foringer og slik når sommerroen senker seg...


Hey, ang turbo trykks måleren og lyder, eg hadde samme problemet på min passat tdi. Og etter en del søking og slikt på nett og div forum, fant jeg ut at ved å ha trykket fordelt på 2stk slanger mellom trykk punkt og måler med ett bensin/diesel filter på begge slangene så forsvant både lyd og vibrasjon i nålen på måleren.
helt stille og ingen vibrering i måleren i kupeen i det hele tatt.



#108 jasswass

jasswass

    Grand hamster

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 01 July 2011 - 08:21

QUOTE(robo @ 28 May 2011, 00:14) <{POST_SNAPBACK}>
Hey, ang turbo trykks måleren og lyder, eg hadde samme problemet på min passat tdi. Og etter en del søking og slikt på nett og div forum, fant jeg ut at ved å ha trykket fordelt på 2stk slanger mellom trykk punkt og måler med ett bensin/diesel filter på begge slangene så forsvant både lyd og vibrasjon i nålen på måleren.
helt stille og ingen vibrering i måleren i kupeen i det hele tatt.


hmmm...tungvindt om det må ordnes slik, men om det funker så kanskje...får se utover sommer'n...


Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"

#109 jasswass

jasswass

    Grand hamster

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 01 July 2011 - 08:38

har nå fått gjort litt forefallende småtteri. mye å drive med ellers, men måtte ta et lite tak på pajen nå.

Bremser og stabstagforinger
Bremser: Nye kalipere og klosser bak. De gamle hang, og det merket man både på varierende bremsekraft og på piping i tide og utide. Klossene ble også slitt ulikt. Nye kalipere fra milner gjorde jobben.

gammel:


ny:


Bestilte i samme slengen foringer til stabstag framme og bak, samt til linkene bak. Skal si det gjorde underverker med krenging. Merker også at den er litt skarpere på småslag (hull og skjøter i asfalt etc...). Dette skyldes nok at poly-foringene fra milner er en tanke hardere enn de originale gummiforingene. En klar forbedring spør du meg. Byttet ikke linkene foran i denne omgang. Mulig det hjelper ytterligere...ikke sikker på om disse er så slitt.

En liten obs! om man skal bestille foringer: Stabstagene finnes i minst to forskjellige tykkelser - før man bestiller, er det smart å ta seg bruet med å måle de som sitter på bilen med skyvelær. Tungvindt å bestille feil...

Foran er det veldig kjapt og enkelt å bytte:


En gammel og en ny bak:


Ny på plass bak. Enkel prosess, men da boltene er utsatt for mye veisalt etc., så er det lurt å dusje på litt wd40 el. i god tid i forveien.


Hylsene på linkene kan også på pajero være noe drit å få ut - hvertfall når vinkelsliperen ikke er tilgjengelig...gikk greit med øret på ramma som anlegg.


Nye foringer på plass også her, men det var en utfordring å få entret gjengene. Polyforingene var relativt harde å klemme sammen. Ei grov tvinge gjorde jobben.



Da er det bare klosser foran igjen og en grundig lufterunde, så er doningen klar for ferietur!

Edited by jasswass, 06 March 2012 - 23:42.

Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"

#110 jasswass

jasswass

    Grand hamster

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 09 July 2011 - 15:24

.


Edited by jasswass, 16 September 2013 - 19:16.

Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"

#111 Lars Gunnar

Lars Gunnar

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 256 Innlegg:

Posted 09 July 2011 - 16:51

QUOTE(jasswass @ 1 Jul 2011, 08:38) <{POST_SNAPBACK}>
har nå fått gjort litt forefallende småtteri. mye å drive med ellers, men måtte ta et lite tak på pajen nå.

Bremser: Nye kalipere og klosser bak. De gamle hang, og det merket man både på varierende bremsekraft og på piping i tide og utide. Klossene ble også slitt ulikt. Nye kalipere fra milner gjorde jobben.

gammel:


ny:


Bestilte i samme slengen foringer til stabstag framme og bak, samt til linkene bak. Skal si det gjorde underverker med krenging. Merker også at den er litt skarpere på småslag (hull og skjøter i asfalt etc...). Dette skyldes nok at poly-foringene fra milner er en tanke hardere enn de originale gummiforingene. En klar forbedring spør du meg. Byttet ikke linkene foran i denne omgang. Mulig det hjelper ytterligere...ikke sikker på om disse er så slitt.

En liten obs! om man skal bestille foringer: Stabstagene finnes i minst to forskjellige tykkelser - før man bestiller, er det smart å ta seg bruet med å måle de som sitter på bilen med skyvelær. Tungvindt å bestille feil...

Foran er det veldig kjapt og enkelt å bytte:


En gammel og en ny bak:


Ny på plass bak. Enkel prosess, men da boltene er utsatt for mye veisalt etc., så er det lurt å dusje på litt wd40 el. i god tid i forveien.


Hylsene på linkene kan også på pajero være noe drit å få ut - hvertfall når vinkelsliperen ikke er tilgjengelig...gikk greit med øret på ramma som anlegg.


Nye foringer på plass også her, men det var en utfordring å få entret gjengene. Polyforingene var relativt harde å klemme sammen. Ei grov tvinge gjorde jobben.



Da er det bare klosser foran igjen og en grundig lufterunde, så er doningen klar for ferietur!




Hallo!!

Fulgte braketten som holder kalipperen på plass med kalipperen da du kjøpte dem på Milner? Ell kjøpte du dem utenom? Skulle ha skiftet kalippeere rundt på min også,å vil å da ta med di brakettene også.

#112 jasswass

jasswass

    Grand hamster

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 11 July 2011 - 06:51

Det jeg fikk da jeg bestilte kalipere bak, er det du ser som blankt og nytt på bildet over...brakett, kaliper og blidebolter med gummibelg... ikke sikker på om alt følger med foran (da jeg ikke har bestilt disse). På bildene på sida til milner er det bare bilde av selve kaliperen både foran og bak. Send en mail og hør - tipper du får svar rimelig kjapt.

Bytta forøvrig bøyle foran på ene sida tidligere, og den kosta 900,- (!!!) kroner på mitsubishisjappa - var i beita for bremser, og måtte ha den fort...
Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"

#113 Lars Gunnar

Lars Gunnar

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 256 Innlegg:

Posted 11 July 2011 - 19:21

QUOTE(jasswass @ 11 Jul 2011, 06:51) <{POST_SNAPBACK}>
Det jeg fikk da jeg bestilte kalipere bak, er det du ser som blankt og nytt på bildet over...brakett, kaliper og blidebolter med gummibelg... ikke sikker på om alt følger med foran (da jeg ikke har bestilt disse). På bildene på sida til milner er det bare bilde av selve kaliperen både foran og bak. Send en mail og hør - tipper du får svar rimelig kjapt.

Bytta forøvrig bøyle foran på ene sida tidligere, og den kosta 900,- (!!!) kroner på mitsubishisjappa - var i beita for bremser, og måtte ha den fort...



Vet dem hadde de til salgs før på Milner,men kanskje de sender komplett sett nå,uten klosser da. Men ska sende en mail å høre... Koster så å si like mye for den braketten på motorforum som for kalipper på Milner...

#114 jasswass

jasswass

    Grand hamster

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 12 July 2011 - 18:17

stemmer...
Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"

#115 jasswass

jasswass

    Grand hamster

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 14 July 2011 - 11:12

.


Edited by jasswass, 16 September 2013 - 19:17.

Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"

#116 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 07 September 2011 - 10:20

Hvordan går det med eksosen?

Beklager at jeg ikke har lagt ut bilder, men har rett og slett ikke hatt tid. Skal ta bilder i dag!

#117 jasswass

jasswass

    Grand hamster

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 20 September 2011 - 20:37

QUOTE(mengis @ 7 Sep 2011, 11:20) <{POST_SNAPBACK}>
Hvordan går det med eksosen?

Beklager at jeg ikke har lagt ut bilder, men har rett og slett ikke hatt tid. Skal ta bilder i dag!


ikke skjedd mye i positiv forstand på den fronten gitt. på fjelltur forleden fant jeg ut at røret var rusta tvers av. Bilen begynte å brøle høylytt - til min og andres forskrekkelse...hehe...dette krevde nødrep med rørstump og eksosklemmer. får se om man får ånden over seg med tid og stunder...
Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"

#118 jasswass

jasswass

    Grand hamster

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 22 September 2011 - 00:16

ARB kompressor
Etter å ha slakta cherokeeprosjektet (bokstavelig talt...), ble det litt deler til overs, bl.a. en ARB CKMA12 High Output On Board kompressor ( http://arb.com.au/pr...ir-compressors/ ). Har jo original sperre i bakaksling, og har vel heller ikke helt overbevist meg selv om at det er behov for sperre foran også. Dermed blir dette en kompressor for fylling av luft og til driving av luftverktøy enn så lenge. Skal prøve å få montert en lufttank i støtfangeren eller noe etterhvert.

Kompressor med brakett, samt en vinkel som jeg brukte til montering



Denne ble plassert mellom batteri og luftfilterboks på høyre side i motorrom.



Ferdig på plass med trykkbryter og ventil justert til slik at en kommer til uten at det blir for trangt. ARB kompressoren har veldig bra justeringsmuligheter.



Bryteren fant jeg grei plass til under og til høyre for rattet. Blir nok å koble fra det permanente lyset i bryteren, da dette var litt i overkant skarpt og noe sjenerende.


Har også vært på TESS og henta meg 5m 5mm slange, slik at en kan få lagt oppluftuttak bak et sted. Blir ikke lagt opp før høstens understellsbehandling er unnagjort. Får se om man finner en høvelig plass til en luftkobling...forslag?


hvem veit...plutselig dukker det opp ei frontsperre også....

Edited by jasswass, 06 March 2012 - 23:40.

Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"

#119 jasswass

jasswass

    Grand hamster

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 06 October 2011 - 18:43

.


Edited by jasswass, 16 September 2013 - 19:18.

Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"

#120 jasswass

jasswass

    Grand hamster

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 07 December 2011 - 19:41

Det er lite artig som skjer på pajerofronten om dagen - bare kjipe ting som oljeskift og anna vedlikehold. I går morres var første dagen med flere minus her i distriktet, og etter et døgn i ro var det ikke mulig å starte. Døde batterier...syns dette var litt snodig i og med at det ikke har merkes noe som helst tidligere. Målte spenninga, og der var det stusselig...

Ut med dem og la dem stå i romtemp ut dagen - viste 8,6 og 9,1v, og det betyr bare en ting. Bare å bytte. Får ikke dratt i gang igjen batterier med så lav spenning. Sjekka produksjonsår, og det viste 2003 og 2004, så da har dem vel gjort nytta si. Hadde plan om å skaffe et par topp Sønnak Powerline (100Ah og 850a til kaldstart) batterier til en god pris når jeg kom meg til trøndelag i jula, men det er langt fram i tid. Gidder ikke kjøpe til full pris (2200,- pr stk) Dermed ble det et par greie nok på 95Ah og 750a fra Biltema som kosta halvparten. De funker sikkert - gjorde det på Jeepen hvertfall...og der var det bare ett.


Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"