Gå til innhold



Foto

Advarer mot chip trimming


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
25 replies to this topic

#21 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 07 May 2010 - 22:33

Og dette var anno?

Kjeller har hatt en transportabel effektmålerhenger som også tar 4x4 i flere år nå. Er ikke så lenge siden var en tråd her på offroad om at den var utlånt til Fauske for noen uker.

Det er naivt å tro at det må foreligge mistanke. Staten tar stikk prøver på samme måte som ved bruk av røddiesel og om du går på grønn sone når du ankommer Norge.

Prisene du nevner har jeg ikke noen formening om, men det er jo som oftest ikke den prisen som tar knekken på deg, men det den ganges opp med som straffegebyr. Du tror da vel ikke at man kan tute og kjøre til man blir tatt også kun betale det man skulle betalt, minus fradrag for alder??????

#22 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 07 May 2010 - 22:39

Mulig jeg misforstod deg når det gjelder avgifter. Du mente kanskje at prisen for å øke hestene ikke var så ille å betale?

#23 ole180

ole180

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 20 Innlegg:

Posted 07 May 2010 - 23:08

Tydeligt at du fyrte på alle plugger nå, men skriver det som er blitt sjekket oppi dette pga lite informasjon ang emnet, men det som står er ting som er blitt sagt fra veidirektoratet, så får du tygge det på din egen måte og tolke egne svar,
Sier ikkje at du slipper unna trimming, men staten styrer deg som en katt springer fra en hund, ting som blir sagt og skrevet i aviser trenger ikkje altid stemme, det ligger i di fleste tilfeller mer bak viss du sjekker litt, kalles som regel skremmelses propaganda, befal i militeret liker denne taktikken veldig godt for det funker vær gang.... Også her, men finnes som du ser rabatter på alder på bil, du får jo ett straffe gebyr, men er nok ikkje den store summen, også er det jo det om det finnes rullende landevei som faktisk er godkjent til bruk av dette, i følge veidirektoratet så gjør det jo ikkje det her i norge, så da må en jo spør deg selv om hva di egentligt tar deg på? effekt som kan finnes i motor, eller om sjåføren er en kommende formel1 fører, di talene di får er i teorien kun en peke pinne, ikkje ett svar i følge det som står i artikkelen som Per Jensen sier.

#24 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 08 May 2010 - 16:55

Noen som konkret har tilgang til eller kjenner en sak hvor noen har blitt tatt for ulovlig trimming selv om de har nektet for trimming?

Jeg kjenner til flere tilfeller hvor folk er tatt og bøtelagt med store bøter, men da har de innrømmet selv og utstyret i bilen gav opplysninger om hvor stor effekt bilen fikk med det utstyret.

Det som gjør det hele spennende er følgende: Du setter inn et sportsluftfilter på en bil med 150 HK. Dette filteret skryter i annonsen av 10% effektøkning (som i virkeligheten er 3%). Så blir du stoppet i teknisk kontroll og de påstår at du har timmet 15 HK for det er hva reklamen hevder. 927 x 15 = 13.905,- pluss straffegebyr så er en ca rundt 20 tusen.

Hva om en bygger om med Megasquirt som en programmere selv. Bilen min har 63 HK i bunn (er avgiftsfri men som eksempel) så har jeg satt inn en motor med 100 HK som med litt moddong gir ca 115 HK og i neste runde blir det ca 150 HK. Det ville kostet ca 60.000,- inkl 50% straffegebyr. Hva om jeg da hevder at nei den har ikke 150 HK. Om de ikke har mulighet til å teste med godkjent testestasjonsutstyr, hva da??

Er det slik at løgnere går fri, mens angrende syndere får brenne i helvete og betale bøter?



#25 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 08 May 2010 - 20:48

vet ikke hva svarene har blitt,men etter et par stygge ulykker rundt her i fjorsommer så kjørte en kompis av meg som driver bilbergnings firma de bilene til kongsvinger traktene for effekt bremsing. det jeg vet er eieren av bilen måtte betale "bremsingen".. og var det for mye krefter der så ble skiltene tatt i førsteomgang, senere vet jeg ikke hva som skjedde.
_RalliArt_

#26 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 08 May 2010 - 22:10

QUOTE(EvoMan @ 8 May 2010, 21:48) <{POST_SNAPBACK}>
vet ikke hva svarene har blitt,men etter et par stygge ulykker rundt her i fjorsommer så kjørte en kompis av meg som driver bilbergnings firma de bilene til kongsvinger traktene for effekt bremsing. det jeg vet er eieren av bilen måtte betale "bremsingen".. og var det for mye krefter der så ble skiltene tatt i førsteomgang, senere vet jeg ikke hva som skjedde.


Om bilen ikke beviselig er trimmet kan de ikke innkreve betaling for undersøkelsen. Det er klart etter norsk lov.