Forord:
Kjøpte denne 1985 mod Mitsubishi Pajero 2,3TD Gen 1 pajeroen etter interessen for firhjulstrekkere begynte å melde seg. Etter jeg kjøpte den har også et par kompisser skaffa seg offroadbiler, så da er det litt kjekkere å holde på, og mer motivasjon for å bli ferdig.
Bilen ser ikke særlig pen ut, en del kosmetisk rust som skal ordnes. Den er opprinnelig en 2,6 V6 bensin som er ombygd til diesel, men dette er godkjent i vognkortet. Det blir ikke det store prosjektet, da hovedmålet er en bruksbil som varer, og også er litt artig. Men skal legge litt arbeid i den fordiom. Har ikke så mye tid i hverdagen, så ting går sakte. Men mener jeg har et ganske greit utgangspunkt, så det blir mest småting som må til før den er ferdig. Det store målet er å få den EU-godkjent.
Planer:
- Få den EU-godkjent
- Fjerne/behandle rust
- Lakkere opp igjen i benga i en noe mørkere grønnfarge med sort tak
- Montere stasj som kufanger og mye lys
- Store hjul
- Få til litt gromere lyd, med 3" rakrør fra downpipe og åpent konfilter
- Få litt mere skyv i den, ved å montere en stor alu intercooler
- Ellers småting som blir tatt som de kommer
Bilder:
Bildene som kommer er i litt forskjellig kvalitet og kvantitet, men det får dere overleve.
Nettopp henta bilen og er her på vei hjem. Stolt eier som panserpryd.
Kamerat som er bak rattet.
Samme karen her, jeg til høyre.
Kamerat inspiserer bilen..
Inni, relativt helt.
Leker litt...
Vel hjemme med bilen, måtte lade batteriet.
Har kjøpt nye hjul, kufanger, ekstralys og gangstercap. Her er litt bilder:
10x15" felger med 31x10,5x15" dekk. Ser ganske smått ut pga brei felg.
Kufangeren og litt ekstralys. Kufanger må sveises om festene på for å passe.
Et lite helhetsbilde.
Skal sveise inn ny hjulbue her.
Litt flekking.
Fant fram en takbøyle som skal moddes litt og festes 4 ekstralys i.
Her er lysa som skal på takbøyla.
Montert gangstercap og kufanger, og litt helhetsbilder:
Her sammen med merca mi.
Ser at kufanger er litt foroverlent, og den er også litt skeiv. Men dette er selve kufangeren. Var også litt vanskelig å finne en lurt måte å feste den på, da røra som går ned kræsja med festa på bilen. Men ble som det ble, og er fornøgd med det.
Veldig fornøyd med hvordan det ble med gangstercap.
Kufanger igjen.
Kufangeren så utrolig skjev ut her, men slik er det altså ikke når en ser på den på ekte.
Nå skal jeg begynne å demontere fangere å ditten å datten, så skal jeg sveise litt rust å få sveisa inn ny hjulbue bak. Har også fått laga til takbøyle til lys, men gjenstår å skru denne sammen igjen før det kommer bilder.
Da har bilen vert til EU-kontrollr:
Da har bilen vert på EU-kontroll, og slik ble utfallet:
1'er feil:
- Defekte spylere (må nok bare fylle veske, er tomt)
- Tilhengerkontakt - defekt lokk
- Støtdempere - slakk i innfestin, bak venstre side
2'er feil:
- Bremsebelegg for tynne foran
- Bremserør svekket pga rustangrep, bak
- El.ledninger - manglende klamring, feste sikringsholdar for stereoanlegg ved batteri (er sikringsholderen til glødinga, bare å skru fast)
- Dårlig innfesting av påbygg, begge sider bak farlig rust
- Bilbelter - skader på bånd/belter, førerbelte
Alt i alt gikk det veldig greit. Så skal få prøve å få den godkjent snarest mulig, så jeg får bruke den litt.
Kommer mer her så fort det skjer noe.
Edited by EvenH, 05 February 2010 - 08:05.