Er nå i full gang, om ikke snart ferdig, med girkasse og clutchbytte. Det ble da litt mer arbeid enn jeg forventet. Byttet da i samme slengen svinghjul og startkrans da dette var dårlig på ene siden, og jeg hadde en som var strøken. Blir selvfølgelig også byttet olje i begge kassene, og bytter i samme slengen mastersylinderen til clutchen da denne var gåen. En kamerat sveiste også noe rust under venstre baklykt på bilen, og rettet en bulk på bakfangeren.
Så til knotinga. Da jeg skulle ha i mellomakslingene for å fylle olje, begynte makkverket. Akslingen passet ikke inn i nye girkassa. Hylsen med splinesa viste seg å være for stor.. Hentet da en annen mellomaksling jeg hadde. Her passet den inn i girkassa, men var for kort og passet ikke i boltene på diffen. Lette da høyt å lavt i bygden etter en mellomaksling som ville passe, men fant ingenting. Tok da av den fremste delen av begge akslingene for å bytte over. Men selvfølgelig var kryssene forskjellige, det ene større enn det andre. Jeg må dermed få tak i to av de "proppene" som en slår inn i akslingen som holder fast krysset, med mindre indre diameter. Satser på jeg greier å oppdrive dette imorgen!

Skattejakten fortsetter....
Fant også ut at motoren i min bil, og den girkassen jeg bytter ut var fra en 94mod pajero, og hadde gått ca 150000 når satt inn. Så en hyggelig nyhet var det i vertfall i dag.
Sammendrag:
Jeg har på den vanskelige måten funnet ut at det finnes i vertfall 3 forskjellige typer mellomakslinger:
- Den lange med det lille boltmønsteret på diffen, og den store hylsa med splines
- Den korte med det store boltmønsteret på diffen, og den lille hylsa med splines
- Den korte(?) med det lille boltmønsteret på diffen, og den lille hylsa med splines.
Og muligens flere.