Gå til innhold



Foto
- - - - -

El Pajero a la mengis


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
92 replies to this topic

#61 Henrik larsen

Henrik larsen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 84 Innlegg:

Posted 29 September 2011 - 10:39

QUOTE(mengis @ 14 Aug 2011, 19:38) <{POST_SNAPBACK}>
Eksosanlegget er faktisk ferdig! Kjørte 2,5" nesten helt fra turbo. Kappa av orginal downpipe nesten helt ved turboen og sveiste på en overgang til 2,5" med et påfølgende 60graders bend. Blei veldig bra, merket godt litt effektøkning. Turbotrykket steg til ca 0.90-95. Stilte pumpa 1/6 runde opp også.

Lyden, med en simmons 42x18x... ett eller annet ble heller ikke værst. Dette var vel det jeg var mest redd for, hadde nok ikke orka masse bråk over tid. Men lyden ble tilnærmet som original, bare litt grovere/dypere. I tillegg er det selvfølgelig litt mer lyd når du gir godt med gass.

Største utfordring var å bygge over bakakslingen. Ble liggende å gnisse litt mot ene spiralfjæren på bakakslingen, men dette skal jeg klare å snu til når jeg får tid.


Skal legge ut bilder i slutten av uka når jeg er hjemme fra jobb

På tide med noen bilder nå!!! smile.gif

#62 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 29 September 2011 - 10:47

Jævlig til mas da, du har jo allerede 2,5" på romskipet ditt! wink.gif

Edited by mengis, 02 October 2011 - 12:23.


#63 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 02 October 2011 - 12:26

Da har jeg til slutt tatt noen bilder av eksosanlegget.


Tok også en liten videosnutt med lyd som kan beskues her;


Bilder:



















Edited by mengis, 02 October 2011 - 12:34.


#64 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 21 October 2011 - 22:46

Stemningsbilder fra jakta;





#65 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 17 January 2012 - 12:32

Lite som skjer på pajero-fronten for tiden.

Nå er jeg nylig kommet fra EU-kontroll med en 2'er feil på dårlige bremseskiver bak, noe jeg var klar over. Nye bestilles fra milner omgående.
Ellers var bilen feilfri - godt fornøyd!

Ellers ser det ut som det blir 285/75/16 dekk når våren begynner å komme. Hopper opp et hakk til 33", spent på hvordan det fungerer.




#66 jasswass

jasswass

    Grand hamster

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 24 January 2012 - 20:43

QUOTE(mengis @ 17 Jan 2012, 13:32) <{POST_SNAPBACK}>
Lite som skjer på pajero-fronten for tiden.

Nå er jeg nylig kommet fra EU-kontroll med en 2'er feil på dårlige bremseskiver bak, noe jeg var klar over. Nye bestilles fra milner omgående.
Ellers var bilen feilfri - godt fornøyd!

Ellers ser det ut som det blir 285/75/16 dekk når våren begynner å komme. Hopper opp et hakk til 33", spent på hvordan det fungerer.


Det som er så bra med å være pajeroeier...lite tull og feil.

Jeg prøvde et sett med 285/75/16 på min i høst, og kommer også til å ha på det ved neste sommerbytte. Passer utmerket med et lite løft som på min/din. Bilen blir littegrann slappere av det, men det er uansett ikke noen racer... kommer sikkert til å bruke en liten slant mer diesel også...
Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"

#67 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 24 January 2012 - 20:53

Greit å få turtallet litt ned på langkjøring også. Hvordan passa dekka i skjermene dine og hvilken type dekk tenker du å ha på? Yokohama geolandar AT her. Frister med noen skikkelig MT dekk, men det kommer ikke til å fungere for meg siden 90% av kjøringen er på vei.

Edited by mengis, 24 January 2012 - 22:08.


#68 jasswass

jasswass

    Grand hamster

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 25 January 2012 - 17:48

Passar fint i mine hjulbuer og ok innafor med 8" felg. Desverre ikke sikker på innpress på de felgene.
Ikke MT dekk på meg heller. Blir en eller annen AT modell. Bfg ser jo kule ut, men er mer spennende med andre dekk...vi får se hva som dukker opp av tilbud...
Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"

#69 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 25 January 2012 - 18:00

Tror muligens det blir bfg at på meg..

#70 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 26 January 2012 - 14:19

Etter lengre tid med en lumsk diesellekkasje rundt dysene, fant jeg i dag ut at det var returrørene på dysene som hadde takket for seg.

En times arbeid og nye rør var på plass:



Fikk også facelift-lykter fra milner i dag, tok de i samme slengen.



#71 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 17 February 2012 - 16:59

285/75-16 på 16x8" felg, ET -1.

Perfekt for GLX!






Edited by mengis, 19 March 2012 - 13:22.


#72 jasswass

jasswass

    Grand hamster

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 20 February 2012 - 17:05

ser jo bra ut det der... biggrin.gif

Ble det BFG AT? Stikker dem noe særlig utafor skjermene eller? Hva med subb? ikke i det hele tatt?
Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"

#73 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 20 February 2012 - 17:47

QUOTE(jasswass @ 20 Feb 2012, 17:05) <{POST_SNAPBACK}>
ser jo bra ut det der... biggrin.gif

Ble det BFG AT? Stikker dem noe særlig utafor skjermene eller? Hva med subb? ikke i det hele tatt?


Ja, det ble BFG AT.

Stikker såvidt utenfor, men ikke mer enn at det er greit.
Subber ikke, men jeg har ikke kjempegod klaring foran. Burde kanskje skrudd enda litt til på torsjon, men blir det ikke fort litt stivt?


Ellers er kjøreopplevelsen enda bedre enn med 265-75-16.

- Sporer ikke noe mer enn 265
- Fikk turtallet ytterligere ned, 2250 når jeg har 80 på speedometeret(reelt 85 km/h da speedometeret viser 5 for lite)
- Bruker mindre på langkjøring
- Ser forbanna bøst ut smile.gif

Edited by mengis, 20 February 2012 - 17:48.


#74 jasswass

jasswass

    Grand hamster

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 20 February 2012 - 18:32

QUOTE(mengis @ 20 Feb 2012, 18:47) <{POST_SNAPBACK}>
Burde kanskje skrudd enda litt til på torsjon, men blir det ikke fort litt stivt?

- Fikk turtallet ytterligere ned, 2250 når jeg har 80 på speedometeret(reelt 85 km/h da speedometeret viser 5 for lite)


Blir stivt om man ikke gir seg før bump-stopen står i spenn...jo mer man strammer/løfter, jo mindre nedoverflex vil du ha...noe bør man jo ha for ikke å sprette rundt på issvuller og vaskebrett...

ang. feilvisning på speedometer - på jeepen var det ikke noe problem å få tak i annet drev i uttaket fra fordelingskassa. Kan det være slik også på pajero? (bare en tanke - har ikke sjekket dette...) Kanskje noen andre som veit her...?

Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"

#75 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 21 February 2012 - 18:56





Edited by mengis, 19 March 2012 - 13:22.


#76 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7426 Innlegg:

Posted 22 February 2012 - 10:34

QUOTE(jasswass @ 20 Feb 2012, 18:32) <{POST_SNAPBACK}>
ang. feilvisning på speedometer - på jeepen var det ikke noe problem å få tak i annet drev i uttaket fra fordelingskassa. Kan det være slik også på pajero? (bare en tanke - har ikke sjekket dette...) Kanskje noen andre som veit her...?

JA det er lett... smile.gif Er 1 skrue som holder fast speedodrevet i transferkassa. Lurer på om ikke Mitsubishi kan levere drev med ulikt antall tenner. På min bil holdt det å bytte til et drev fra en bil med 1:4625 giring, da min har 1:4875 når jeg gikk fra 215/15 til 31". Når du monterer huset så kan det monteres på 4 forskjellige måter: Du må VRI det etter hvor mange tenner det er på det nye drevet, det står på. Du bytter på 5min.

Hvis du IKKE får tak på nytt drev kan du ellers bestille converter på ebay. Dette skrur du bare inn mellom vaier og uttaket på kassa. Har selv handlet fra han til Dodgen, da det ikke gikk å bytte drev på den. Kjempe service og kjapp levering: Sender du han en melding så har han mange andre ratios også.

Edited by HardKåre, 22 February 2012 - 10:41.

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#77 daols1

daols1

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 52 Innlegg:

Posted 04 March 2012 - 14:09

Hvor har du kjøpt felgene?
92 mod Pajero 2.5tdi
72mod Volvo 142 2.3 turbo
2002 modell Ford Transit 1.9 tdi
2004 Lynx Mountain Ranger 800

#78 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 04 March 2012 - 20:22

Kjøpte de på finn.no for en stund tilbake. Finner ofte denne typen felger på finn. 16x8" av merket PCW.

#79 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 16 May 2012 - 20:45

Etter litt frem og tilbake ble 33" BF AT dekkene byttet i 32" BF MT KM2.

Mye mindre sporing etter vei. Kanskje på grunn av bredden, men mistenker at de skarpe skuldrene på BF AT gjorde at bilen sporet endel.
Tilnærmet ingen forskjell på dekkstøy heller. Dekkene blir seipet neste uke, da blir det nok enda bedre.


Edited by mengis, 17 May 2012 - 11:04.


#80 komatroll

komatroll

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 16 May 2012 - 20:55

Meget fornuftig valg Mengis. 32" MT km2 er kjempe kurant til vinterføre på bilen din når du får seipa de. Dog jeg tror ikke du merker noe forskjell på støy, sporing osv ved seipet kontra useipet. Seiping er i all hovedsak fornuftig uansett.

Er det forresten bare jeg som synes omkjøringsveien mellom ikea og moholt er et mareritt med tanke på sporing?

Med firhjulstrekk setter du deg fast der ingen andre kommer frem.