Bf Goodrich All Terrain - UBRUKELIGE på snøføre, eller bare feil lufttrykk?
#1
Posted 12 February 2010 - 21:10
Har også lagt merke til at dekkene knapt nok har blitt slitt etter 15000km på asfalt.. først nå har jeg så vidt begynt å slite på "gummiflussa" mellom knastene..
Men ved nærmere ettersyn har jeg nok hatt litt for mye luft i dekkene, da de er en smule mere slitt på midten...
Kan feil lufttrykk virkelig utgjøre SÅ stor forskjell at dekkene blir UBRUKELIGE på snøføre? I så fall, hva burde riktig trykk være?
Hvis ikke, har dekk en holdbarhetsdato hvor gummien hardner til? Kan jeg ha blitt solgt gamle ubrukelige dekk?
Leste litt rundt før jeg skulle kjøpe nye dekk, og det så ut til at folk var fornøyde med Bf Goodrich All Terrain som vinterdekk, så sant man tok høyde for kjøreforholdene...
Hadde virkelig ikke sett for meg å ligge i 30km/t for å ikke sitte med hjertet i halsen...
#2
Posted 12 February 2010 - 21:12
har litt større dekk enn hva du har da, men hvor mye bar/pund kjører du på?
#3
Posted 12 February 2010 - 21:15
Dette er dekk jeg selv vurdere til sommerdekk.
Når jeg nå selv gikk for Marshall som vinterdekk så var det etter at jeg hadde vurdert disse dekkene, tom seipet. men ble via bekjente frarådet det. Har selv vært litt overrasket over hvor mange som mener dette er gode vinterdekk. Enten så stiller de ikke store kravene, eller så har de ikke prøvet noe annet...
#4
Posted 12 February 2010 - 21:29
#5
Posted 12 February 2010 - 21:32
#6
Posted 12 February 2010 - 21:57
#7
Posted 12 February 2010 - 22:23
De vil bli bedre, og du seiper og pigger de.
Men gjør som tipset over, kjøp deg Nokian vinterdekk
Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)
#8
Posted 12 February 2010 - 22:58
De ruller nok 80000km før de er utslitt (litt avhengig av biltype).
Om de er gamle? Alle dekk er datomerket. Fire siffer (måneden og året de ble produsert).
#10
Posted 13 February 2010 - 10:18
Jeg har hatt pigg i mine, men likevel så har det ikke vert all verden. Faktisk ganske en del uheldige episoder. Jeg har i mange år vert stor tilhenger av BF pga at de er kule, men har nå gått mer og mer bort i fra dem, både MUD og AT. Det finnes jo så mye annet bra på markedet.
Jeg fikk meg en hyggelig overraskelse i vinter. Vi kjøpte en stor TJ med 35" Goodyear Wrangler Mud dekk. Disse fikk jeg pigget og seipet, og det ble sinnsykt bra. Har kjørt mye Wrangler på vinter tidligere, har også en JK med tradisjonelle Cooper Discovery vinterdekk med pigg, men jeg vil hevde at mud dekkene er hakket kvassere. Er ikke spes imponert over Cooper dekkenes egenskaper, og i vertfall ikke med tanke på look´en. Så de skal nå byttes ut til fordel for ProComp Mud Xtreme som skal pigges og seipes. Dette på anbefaling i fra Amund på BG Nor. Dod, pga leveringstid, blir nok ikke de brukt før til neste vinter, og for å være ærlig, det er jo ikke så jævlig lenge til når man bor her i Nord.
Edited by C3, 13 February 2010 - 10:20.
Lokallagleder Jeep Club Norway, Troms og Omegn (Alt nord for Trøndelag)
troms@jeepclubnorway.no
2011 Jeep Wrangler Unlimited Sahara
2009 Jeep Wrangler JK Unl Rubicon
1998 Jeep Wrangler TJ
www.c3foto.no
#11
Posted 13 February 2010 - 12:38
Som sommerdekk vil jeg absolutt anbefale det, er et kjempedekk til det bruket, jeg ble ordentlig fornøyd med det på gen2 Pajero.
#12
Posted 13 February 2010 - 16:35
Har også lagt merke til at dekkene knapt nok har blitt slitt etter 15000km på asfalt.. først nå har jeg så vidt begynt å slite på "gummiflussa" mellom knastene..
Men ved nærmere ettersyn har jeg nok hatt litt for mye luft i dekkene, da de er en smule mere slitt på midten...
Kan feil lufttrykk virkelig utgjøre SÅ stor forskjell at dekkene blir UBRUKELIGE på snøføre? I så fall, hva burde riktig trykk være?
Hvis ikke, har dekk en holdbarhetsdato hvor gummien hardner til? Kan jeg ha blitt solgt gamle ubrukelige dekk?
Leste litt rundt før jeg skulle kjøpe nye dekk, og det så ut til at folk var fornøyde med Bf Goodrich All Terrain som vinterdekk, så sant man tok høyde for kjøreforholdene...
Hadde virkelig ikke sett for meg å ligge i 30km/t for å ikke sitte med hjertet i halsen...
Som flere andre har nevnt lenger opp i tråden her, så egner ikke BFG A/T seg som vinterhjul på lettere biler.
Hører at de fungerer greit på tyngre biler...
Jeg hadde selv en 87 Hilux som jeg brukte de nevnte dekk i dimensjon 31x10,5x15 som helårsdekk. Det går greit om sommeren, men om vinteren måtte jeg ta det VELDIG med ro.
Jeg hadde bremsestrekninger som et 50-tonns vogntog. De var umulige å komme i gang med på vinrterføre med bare bakhjulstrekk, og jeg måtte redusere farten kraftig for å klare å holde bilen på vegen gjennom relativt slake kurver.
Hvor dårlige de var fant jeg vel egentlig ikke ut før jeg byttet de ut med Falken godt seipede(originalt) piggfrie vinterhjul.
Jeg gikk fra å måtte bruke 4WD for å komme igang på flatmark, til ikke å ha bruk for 4WD i det hele tatt etter vegen uansett føre. De stoppe på en brøkdel av streknngen BFG hjulene trengte, og redusering av fart i svinger trente jeg nesten ikke lenger å tenke på . Det var som å komme fra en skøytebane til sommerføre.
Så mine erfaringer tilsier at BFG A/T ikke er brukbare som vinterdekk på biler i samme vektklasse som f.eks Hilux.
#13
Posted 13 February 2010 - 18:18
#14
Posted 13 February 2010 - 19:19
#15
Posted 13 February 2010 - 19:29
På is og harpakket snø ja.....
#16
Posted 14 February 2010 - 06:17
Menne.. hvor mye lufttrykk skal det være i slike dekk?
#17
Posted 14 February 2010 - 08:59
#18
Posted 14 February 2010 - 14:34
Std dim er 265/70/16, jeg har 265/75/16, altså ikke rare forskjellen..
Kan forøvrig legge til at det er max størrelse på en 2001 modell.. så vidt jeg fikk plass..
#19
Posted 14 February 2010 - 14:50
Tror også lufttrykk kan ha litt av betydning, så den ikke hopper og spretter...
På hilux med 33" anbefaler arctic trucks lufttrykk ned mot 1,6 bar på asfalt. På grus anbefaler de fra 1bar til 1.4.
Link http://www.arctictru...efalt-lufttrykk
Har erfaring med BFG mud på vinter, og det fungerer ikke i det hele tatt. Min bror har imidlertid seipede mud dekk og det går. Hva med å seipe AT dekkene`?
Edited by andy, 14 February 2010 - 14:54.
#20
Posted 14 February 2010 - 15:29
Synes det er greit uansett føre jeg. Bare være litt obs når det er mye slaps i veien. Lett for å plane litt da. Men er ikke noen sportsbil uansett.