Gå til innhold



Foto

Bf Goodrich All Terrain - UBRUKELIGE på snøføre, eller bare feil lufttrykk?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
33 replies to this topic

#1 Dingseboms

Dingseboms

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 42 Innlegg:

Posted 12 February 2010 - 21:10

Har et sett av nevnte dekk (265/75/16) på min 3dørte Pajero, og har til nå blitt SKREMT av hvor dårlige de er på holka.. Ubrukelige på snø i minusgrader, noe bedre i plussgrader, men langt i fra tilfredstillende!!!
Har også lagt merke til at dekkene knapt nok har blitt slitt etter 15000km på asfalt.. først nå har jeg så vidt begynt å slite på "gummiflussa" mellom knastene..
Men ved nærmere ettersyn har jeg nok hatt litt for mye luft i dekkene, da de er en smule mere slitt på midten...

Kan feil lufttrykk virkelig utgjøre SÅ stor forskjell at dekkene blir UBRUKELIGE på snøføre? I så fall, hva burde riktig trykk være?

Hvis ikke, har dekk en holdbarhetsdato hvor gummien hardner til? Kan jeg ha blitt solgt gamle ubrukelige dekk?


Leste litt rundt før jeg skulle kjøpe nye dekk, og det så ut til at folk var fornøyde med Bf Goodrich All Terrain som vinterdekk, så sant man tok høyde for kjøreforholdene...
Hadde virkelig ikke sett for meg å ligge i 30km/t for å ikke sitte med hjertet i halsen...

#2 mariusea

mariusea

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 156 Innlegg:

Posted 12 February 2010 - 21:12

je kjørte med 1.6 bar i mine 35" i høst, å nå kjører je på 1.1 og 1.2. å dette funker bra, litt glatt på is, men ellers bra.
har litt større dekk enn hva du har da, men hvor mye bar/pund kjører du på?

#3 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 12 February 2010 - 21:15

Stikker sikkert hue langt ut for hogg nå... men.... jeg mener dette overhodet ikke er noe vinterdekk... de jeg kjenner som har brukt de har enten byttet til noe annet , eller havnet i skogen etter noen krappe svinger...


Dette er dekk jeg selv vurdere til sommerdekk.

Når jeg nå selv gikk for Marshall som vinterdekk så var det etter at jeg hadde vurdert disse dekkene, tom seipet. men ble via bekjente frarådet det. Har selv vært litt overrasket over hvor mange som mener dette er gode vinterdekk. Enten så stiller de ikke store kravene, eller så har de ikke prøvet noe annet...

#4 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 12 February 2010 - 21:29

Godt mulig du har tabbet deg ut i forhold til valg av dimensjon. Såvidt meg bekjent har 265/75-16 120 som laveste lasteindex på BFG at...... Dekken du har kjøpt er for langt tyngre biler (Sub, Excursion, Ram etc). Det vil ha innvirkning på hvor bra dekket fungerer.

#5 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 12 February 2010 - 21:32

kan kjøpe de billig av deg til sommerdekk jeg....

#6 Lars Gunnar

Lars Gunnar

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 256 Innlegg:

Posted 12 February 2010 - 21:57

Kjøp deg Nokian hakkapelita du,å bruk di dekka du har nå på sommeren wink.gif

#7 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 12 February 2010 - 22:23

Ut fra det jeg har lest og funnet ut, så er de ubrukelige på små biler på vinterføre, men greie på tyngre biler, sub og slikt.
De vil bli bedre, og du seiper og pigger de.

Men gjør som tipset over, kjøp deg Nokian vinterdekk
Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#8 zon

zon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 164 Innlegg:

Posted 12 February 2010 - 22:58

Min erfaring (og flere andre jeg kjenner) er at disse dekkene er elendige på vinterføre.
De ruller nok 80000km før de er utslitt (litt avhengig av biltype).
Om de er gamle? Alle dekk er datomerket. Fire siffer (måneden og året de ble produsert).

#9 Kurt (kvasi)

Kurt (kvasi)

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 878 Innlegg:

Posted 12 February 2010 - 23:30

Hadde BF AT til sommerdekk før, og prøvde meg når den første snøen kom. Det prosjektet ga jeg fort opp.. Men som de andre allerede har sagt, det har kanskje noe med dimensjoner å gjøre. 295 på en hilux gir ikke det store marktrykket..

#10 C3

C3

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 928 Innlegg:

Posted 13 February 2010 - 10:18

Jeg har mye erfaring med BF AT som vinterdekk, både på lett bil, Wrangler, og tung bil, Ford Excursion.

Jeg har hatt pigg i mine, men likevel så har det ikke vert all verden. Faktisk ganske en del uheldige episoder. Jeg har i mange år vert stor tilhenger av BF pga at de er kule, men har nå gått mer og mer bort i fra dem, både MUD og AT. Det finnes jo så mye annet bra på markedet.

Jeg fikk meg en hyggelig overraskelse i vinter. Vi kjøpte en stor TJ med 35" Goodyear Wrangler Mud dekk. Disse fikk jeg pigget og seipet, og det ble sinnsykt bra. Har kjørt mye Wrangler på vinter tidligere, har også en JK med tradisjonelle Cooper Discovery vinterdekk med pigg, men jeg vil hevde at mud dekkene er hakket kvassere. Er ikke spes imponert over Cooper dekkenes egenskaper, og i vertfall ikke med tanke på look´en. Så de skal nå byttes ut til fordel for ProComp Mud Xtreme som skal pigges og seipes. Dette på anbefaling i fra Amund på BG Nor. Dod, pga leveringstid, blir nok ikke de brukt før til neste vinter, og for å være ærlig, det er jo ikke så jævlig lenge til når man bor her i Nord.

Edited by C3, 13 February 2010 - 10:20.

Mvh C3

Lokallagleder Jeep Club Norway, Troms og Omegn (Alt nord for Trøndelag)

troms@jeepclubnorway.no

2011 Jeep Wrangler Unlimited Sahara
2009 Jeep Wrangler JK Unl Rubicon
1998 Jeep Wrangler TJ

www.c3foto.no

#11 roxxx

roxxx

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 529 Innlegg:

Posted 13 February 2010 - 12:38

Er jo ikke så veldig mye å lure på, AT er ikke et vinterdekk for norske forhold, da kjøper man et dertil egnet vinterdekk.

Som sommerdekk vil jeg absolutt anbefale det, er et kjempedekk til det bruket, jeg ble ordentlig fornøyd med det på gen2 Pajero.

#12 Tome

Tome

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 377 Innlegg:

Posted 13 February 2010 - 16:35

QUOTE(Dingseboms @ 12 Feb 2010, 21:10) <{POST_SNAPBACK}>
Har et sett av nevnte dekk (265/75/16) på min 3dørte Pajero, og har til nå blitt SKREMT av hvor dårlige de er på holka.. Ubrukelige på snø i minusgrader, noe bedre i plussgrader, men langt i fra tilfredstillende!!!
Har også lagt merke til at dekkene knapt nok har blitt slitt etter 15000km på asfalt.. først nå har jeg så vidt begynt å slite på "gummiflussa" mellom knastene..
Men ved nærmere ettersyn har jeg nok hatt litt for mye luft i dekkene, da de er en smule mere slitt på midten...

Kan feil lufttrykk virkelig utgjøre SÅ stor forskjell at dekkene blir UBRUKELIGE på snøføre? I så fall, hva burde riktig trykk være?

Hvis ikke, har dekk en holdbarhetsdato hvor gummien hardner til? Kan jeg ha blitt solgt gamle ubrukelige dekk?


Leste litt rundt før jeg skulle kjøpe nye dekk, og det så ut til at folk var fornøyde med Bf Goodrich All Terrain som vinterdekk, så sant man tok høyde for kjøreforholdene...
Hadde virkelig ikke sett for meg å ligge i 30km/t for å ikke sitte med hjertet i halsen...


Som flere andre har nevnt lenger opp i tråden her, så egner ikke BFG A/T seg som vinterhjul på lettere biler.
Hører at de fungerer greit på tyngre biler...
Jeg hadde selv en 87 Hilux som jeg brukte de nevnte dekk i dimensjon 31x10,5x15 som helårsdekk. Det går greit om sommeren, men om vinteren måtte jeg ta det VELDIG med ro.
Jeg hadde bremsestrekninger som et 50-tonns vogntog. De var umulige å komme i gang med på vinrterføre med bare bakhjulstrekk, og jeg måtte redusere farten kraftig for å klare å holde bilen på vegen gjennom relativt slake kurver.

Hvor dårlige de var fant jeg vel egentlig ikke ut før jeg byttet de ut med Falken godt seipede(originalt) piggfrie vinterhjul.
Jeg gikk fra å måtte bruke 4WD for å komme igang på flatmark, til ikke å ha bruk for 4WD i det hele tatt etter vegen uansett føre. De stoppe på en brøkdel av streknngen BFG hjulene trengte, og redusering av fart i svinger trente jeg nesten ikke lenger å tenke på . Det var som å komme fra en skøytebane til sommerføre.

Så mine erfaringer tilsier at BFG A/T ikke er brukbare som vinterdekk på biler i samme vektklasse som f.eks Hilux.
[font=Comic Sans Ms]

#13 Jøtul

Jøtul

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 77 Innlegg:

Posted 13 February 2010 - 18:18

Kjører selv med 35 a/t på Patrol 160. Pigget med 237 stk varebil stål pigg i hver. . Kjempe fornøyd jeg hvertfall. Kjørt i to vintere. Å trenger bare 4x4 når jeg er av veien eller skal opp bakker. Prøvde en vinter med helt orginale 35 mud. Endte ufrivillig ute i skogen med de.

#14 PrinZe

PrinZe

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 930 Innlegg:

Posted 13 February 2010 - 19:19

Med 237 pigger per stk blir de fleste dekk greie på vinter............
- Because it all went to hælvete in a very krapp turn, som Petter Solberg sier -

#15 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 13 February 2010 - 19:29

QUOTE(PrinZe @ 13 Feb 2010, 19:19) <{POST_SNAPBACK}>
Med 237 pigger per stk blir de fleste dekk greie på vinter............


På is og harpakket snø ja.....

#16 Dingseboms

Dingseboms

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 42 Innlegg:

Posted 14 February 2010 - 06:17

Hmm.. får håpe snøen forsvinner snart da, og heller satse på piggfrie til neste år...

Menne.. hvor mye lufttrykk skal det være i slike dekk?


#17 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 14 February 2010 - 08:59

Prøv med 1,6-1,8 bar. Normalt på din bil med std dekk dim er rundt 2 bar. Prøv med 1,6 bar først du.

#18 Dingseboms

Dingseboms

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 42 Innlegg:

Posted 14 February 2010 - 14:34

QUOTE(1911 @ 14 Feb 2010, 09:59) <{POST_SNAPBACK}>
Prøv med 1,6-1,8 bar. Normalt på din bil med std dekk dim er rundt 2 bar. Prøv med 1,6 bar først du.


Std dim er 265/70/16, jeg har 265/75/16, altså ikke rare forskjellen..



Kan forøvrig legge til at det er max størrelse på en 2001 modell.. så vidt jeg fikk plass..

#19 andy

andy

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 915 Innlegg:

Posted 14 February 2010 - 14:50

Jeg har BFG AT 33" med pigg som vinterdekk, på lc90. Fungerer tilfredsstillende. Begynner å bli noen år gamle, men du må vite at du kjører en stor tung bil, med breie dekk..
Tror også lufttrykk kan ha litt av betydning, så den ikke hopper og spretter...

På hilux med 33" anbefaler arctic trucks lufttrykk ned mot 1,6 bar på asfalt. På grus anbefaler de fra 1bar til 1.4.
Link http://www.arctictru...efalt-lufttrykk

Har erfaring med BFG mud på vinter, og det fungerer ikke i det hele tatt. Min bror har imidlertid seipede mud dekk og det går. Hva med å seipe AT dekkene`?

Edited by andy, 14 February 2010 - 14:54.


#20 Jøtul

Jøtul

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 77 Innlegg:

Posted 14 February 2010 - 15:29

QUOTE(PrinZe @ 13 Feb 2010, 20:19) <{POST_SNAPBACK}>
Med 237 pigger per stk blir de fleste dekk greie på vinter............

Synes det er greit uansett føre jeg. Bare være litt obs når det er mye slaps i veien. Lett for å plane litt da. Men er ikke noen sportsbil uansett.