Posted 04 April 2010 - 19:09
Jeg har nå i 4 vintre kjørt med og fått prøvd forskjellige seipa dekk.
Første vinteren kjørte jeg på dekk (33x12,5x15) som KUN var seipa med min Patrol y60 SLX (lang). Dette var Goodyear Wrangler MTR dekk, som var sinnsykt tett seipa. Karra seg fint opp og ned bakker i blåholke, slaps og tettpakka snø. Dro en Mondeo stv oppover et skikkelig polert parti hvor jeg måtte stoppe opp for å slippe forbi de som kom seilende imot, og tok igang igjen uten det minste problem. Jeg var ganske imponert i grunn, spesielt siden seipejobben var gjort kanskje litt i overkant..
Det straffa seg å kjøre på motorveien litt seinere på året da is og snø hadde forlatt de mest trafikkerte veiene, for ved Holmen fikk jeg teste bremser pga plutselig stillestående trafikk.. Etter den bremsen var det som å kjøre i kuleløypa med bilen, og dekka måtte selges til skampris som skogsbildekk..
Vinteren etter kjøpte jeg meg et sett 33"x12.5 BFG mud terrain fra BGnor, midtseipa og med lastebilpigg i ytterkant.
Disse er jeg enda mere fornøyd med, har selvfølgelig fått meg et par-tre overraskelser, men det er sånt en bare må regne med etter norske vinterveier.
Jevnt seipa, og først nå i vinter har jeg mista et par av pigga så de sitter godt så lenge du kjører inn pigga med omhu de første 50 mila.
Jeg har prøvd meg litt fram og tilbake med trykket i dem, og kommi fram til at 38PSI passer best slitasje- og forbruksmessig på Patrolen.
Så min konklusjon er at fullseipa er bra, men kan bli kortlevde hvis du må ut på tørre veier med dem.
Med pigg i ytterkant og midtseip har du dekka dine lenger, og kan holde deg trygt innafor kantlinjene når det er ønskelig.
Fikk forresten høre av en dekkmontør at det ikke er lov å seipe personbildekk, men det er ikke akkurat min største bekymring etter å ha kjørt med seipa noen glatte sesonger og fått kjenne hva de duger til!
Drit i veiavgifta - Kjør i skauen!