Gå til innhold



Foto

Bf Goodrich All Terrain - UBRUKELIGE på snøføre, eller bare feil lufttrykk?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
33 replies to this topic

#21 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 14 February 2010 - 16:32

QUOTE(Dingseboms @ 14 Feb 2010, 14:34) <{POST_SNAPBACK}>
Std dim er 265/70/16, jeg har 265/75/16, altså ikke rare forskjellen..



Kan forøvrig legge til at det er max størrelse på en 2001 modell.. så vidt jeg fikk plass..


Har du sjekket det jeg skrev om lasteindex? 265/70-16 leveres med lavere index. Grunnen til at jeg fåreslår så lavt som 1,6 er at jeg har en formening om at du har for høy lasteindex på dekkene. Du kan kompansere for noe av stivheten med så lavt lufttrykk.

Har sjøl kjørt med 120 li dekk på Sub'en min. Faktisk samme dekkene som du har i samme dim. Men jeg hadde pigg i mine. Var egentlig godt fornøyd med di. Men jeg er piggfri fantast så nå går det i Bridgestone. Dekkene har laver lasteindex å virker mykere. Merker forskjellen spesielt når det er kjettingspor i veien.

Edited by 1911, 14 February 2010 - 16:38.


#22 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 14 February 2010 - 20:46

QUOTE(andy @ 14 Feb 2010, 14:50) <{POST_SNAPBACK}>
Har erfaring med BFG mud på vinter, og det fungerer ikke i det hele tatt. Min bror har imidlertid seipede mud dekk og det går. Hva med å seipe AT dekkene`?


Det hjelper å seipe AT dekkene ja, men bra blir de aldri smile.gif
Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#23 Dingseboms

Dingseboms

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 42 Innlegg:

Posted 21 February 2010 - 11:43

Hvor lang tid tar det å seipe dekk, og pris?
Tar de i det hele tatt imot annet enn nye dekk?

Slites dekkene mer på bar asfalt når de er seipa? Hvis ikke, hvorfor er de ikke seipa orginalt?

Edited by Dingseboms, 21 February 2010 - 11:43.


#24 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 21 February 2010 - 22:57

Pris er vel fra 200 til 500 pr dekk, alt ettersom hvor du spørr. De seiper nok brukte dekk også, bare de ikke er for slitt.

Seipa dekk støyer mindre, bedre veigrep, lengre levetid og sikkert mere. Eneste negative jeg har hørt, skal være att de slipper lettere i regn/vannplaning.
Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#25 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 21 February 2010 - 23:10

Vi tar 210 + mva for å seipe den typen dekk. Vi er avhengig av at dekkene er på felg. (i alta). Er dekkene på bilen kommer det skift på bil i tillegg. AT dekkene skal ikke ha mye slitasje før vi får problemer med å seipe. Kniven går ganske dypt. Men kan endres noe.

#26 Dingseboms

Dingseboms

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 42 Innlegg:

Posted 23 February 2010 - 17:27

Høres jo for godt ut til å være sant...!? Hvorfor er de ikke orginalseipa i så fall??


Hvor får jeg seipa dekk til en grei penge i Haugesund, anyone?

#27 king rex

king rex

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 04 April 2010 - 18:20

er all terrain brukanes vis mann skal ha de til litt skogs kjøring,ikke rein offroad kjøring?? (er det gode dekk?verd og bruke penger på kan de seipes eller er de ikke nødvendig med dette mønsteret) eller er det kun Mud-Terrain som er brukanes i terrenget?skal brukes som sommer dekk. skal ha en bil som skal brukes både til vei og til skogs/terreng kjøring,hente ved,kjøre til hytta,hente elg,ta seg en tur uten for allfars vei etc etc mellow.gif mellow.gif

Edited by king rex, 04 April 2010 - 18:26.


#28 DjCrazy

DjCrazy

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Posted 04 April 2010 - 18:48

eg har AT på min 86 mod hilux. de e 35X12.5X15 og seipa og eg har ikkje hatt noen store problemer m de på snø.... sist gang eg va på kjøring så va eg den eneste som ikkej satte seg fast i snøentil og m.

#29 Rookie

Rookie

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 291 Innlegg:

Posted 04 April 2010 - 19:09

Jeg har nå i 4 vintre kjørt med og fått prøvd forskjellige seipa dekk.
Første vinteren kjørte jeg på dekk (33x12,5x15) som KUN var seipa med min Patrol y60 SLX (lang). Dette var Goodyear Wrangler MTR dekk, som var sinnsykt tett seipa. Karra seg fint opp og ned bakker i blåholke, slaps og tettpakka snø. Dro en Mondeo stv oppover et skikkelig polert parti hvor jeg måtte stoppe opp for å slippe forbi de som kom seilende imot, og tok igang igjen uten det minste problem. Jeg var ganske imponert i grunn, spesielt siden seipejobben var gjort kanskje litt i overkant..

Det straffa seg å kjøre på motorveien litt seinere på året da is og snø hadde forlatt de mest trafikkerte veiene, for ved Holmen fikk jeg teste bremser pga plutselig stillestående trafikk.. Etter den bremsen var det som å kjøre i kuleløypa med bilen, og dekka måtte selges til skampris som skogsbildekk..

Vinteren etter kjøpte jeg meg et sett 33"x12.5 BFG mud terrain fra BGnor, midtseipa og med lastebilpigg i ytterkant.
Disse er jeg enda mere fornøyd med, har selvfølgelig fått meg et par-tre overraskelser, men det er sånt en bare må regne med etter norske vinterveier.

Jevnt seipa, og først nå i vinter har jeg mista et par av pigga så de sitter godt så lenge du kjører inn pigga med omhu de første 50 mila.
Jeg har prøvd meg litt fram og tilbake med trykket i dem, og kommi fram til at 38PSI passer best slitasje- og forbruksmessig på Patrolen.

Så min konklusjon er at fullseipa er bra, men kan bli kortlevde hvis du må ut på tørre veier med dem.
Med pigg i ytterkant og midtseip har du dekka dine lenger, og kan holde deg trygt innafor kantlinjene når det er ønskelig.

Fikk forresten høre av en dekkmontør at det ikke er lov å seipe personbildekk, men det er ikke akkurat min største bekymring etter å ha kjørt med seipa noen glatte sesonger og fått kjenne hva de duger til!
Drit i veiavgifta - Kjør i skauen!

#30 OlavEmil

OlavEmil

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 04 April 2010 - 21:52

Ser det er ulike meiningar om seiping her, der ein seier at dekka lever lengre (Lars'ern), og nestemann seier at ein brems på bar asfalt, så kan ein kysse dekka farvel (Rookie). Når sistnemnte i tillegg seier at det ikkje er lov å seipe "personbildekk", har eg nokre spørsmål.

Har skaffa meg ein gamal Mazda B2600 4x4 med 32x10,5x15-dekk. Har ikkje akkurat type og modell i hovudet, men det er no normale "knastedekk", svært grovt mønster (heilt nye dekk), men oppå "knastene" er det ikkje noko mønster i det heile. Dette gjer at dekka er ubrukelege på hardt vinterføre. Eg har lurt på om seiping vil vere ei løysing på dette? Er det godt nok å seipe berre midten, eller er det betre å seipe heile? Er det i så tilfelle slik at ein ikkje må bremse på tørt føre? Og er desse dekka rekna som "personbildekk", og dermed ulovlege med seiping? Eller er det det at dekka står på ein bil som er registrert under 3500kg som gjer seiping ulovleg? Vil dekkforhandlarane (t.d. vianor) seipe dersom vi ber om det, eller vil dei seie at det ikkje går, og vise til regelverket?

#31 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 04 April 2010 - 22:20

Det er ulovlig å skjære nytt mønster i dekk til personbiler. Å seipe er ikke å skjære nytt mønster. Det er ihvertfall det jeg har hørt, det vi har kommet fram til i andre tråder her på offroad.no, og det jeg følger biggrin.gif

Edited by Lars'ern, 04 April 2010 - 22:21.

Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#32 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 04 April 2010 - 22:36

Er greit å ikke seipe mere en 2/3 av mønsterdybden. Dekket blir mere stabilt. Det kan justeres med hvor dypt man kjører seipekniven. Maskinen vi bruker på jobb kan man også velge hvor tett man skal seipe. Jeg er tilhenger av å ikke seipe så fryktelig tett, og bare seipe ned til 2/3 av mønstret. Du vil da få et dekk som også fungerer på tør asfalt.


#33 OlavEmil

OlavEmil

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 05 April 2010 - 09:27

Høyrest jo fornuftig ut. og dette er slikt dekkforhandlarar som utfører slikt veit?

Vil slik seiping gå ut over levetida på dekk som for det meste blir køyrd på asfalt?

#34 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 05 April 2010 - 09:34

Tendensen er at seipede dekk får bedre kjøling og dermed varer lengre. Når du skal ha seipa dekkene si fra hvordan du vil ha det gjort. Er di proffe kan di sine ting.