Gå til innhold



Foto

vIKTIG INNSPILL LOVENDRING


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
25 replies to this topic

#21 Lipton

Lipton

    Too bored to breathe...

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1563 Innlegg:

Posted 21 March 2010 - 19:04

QUOTE(ursus77 @ 20 Mar 2010, 19:14) <{POST_SNAPBACK}>
Vi kan gå tilbake til da de brøvde å lage Troll. Hele prosjektet strandet pga. at de fikk lov til bare å selge noen få biler

Nja... Fult sååå enkelt var det dog ikke... Daværende regjerings standpunkt i saken hadde jo bakgrunn i frykt for forskyving av handelsbalansen mellom Norge og Sovjet. Norge var et fattig land og fisk var stort sett det vi hadde. Fisk gikk østover og biler kom i retur. Derfor turte ikke regjeringen gi statsstøtte til prosjektet eller gi utvidet kvote for salg i Norge. At dette igjen førte til at de private investorene feiga ut pga manglende hjemmemarked, er en annen sak... Hadde de hatt litt baller den gang og fortsatt å investere i Troll for eksportmarkedet, kunne historien sett anderledes ut... Men dette var jo hverken første eller siste gang et norsk prosjekt havarerte pga manglende evne til å tenke stort...

QUOTE(ursus77 @ 20 Mar 2010, 19:14) <{POST_SNAPBACK}>
Det andre promblemet med politikere er at hvis en spør om noe så kommer 90% å svare med bare svada.

Tror vi kan si 100% jeg... wink.gif
Mvh
-Lipton-


454/7,4/300 - Go big or stay home!!


"A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams


"Collecting coins is just like life itself; It stopped beeing fun a long time ago..."
Homer Simpson


Visit LIPTON'S PALACE!!


#22 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 21 March 2010 - 22:08

QUOTE(Lipton @ 21 Mar 2010, 19:04) <{POST_SNAPBACK}>
Nja... Fult sååå enkelt var det dog ikke... Daværende regjerings standpunkt i saken hadde jo bakgrunn i frykt for forskyving av handelsbalansen mellom Norge og Sovjet. Norge var et fattig land og fisk var stort sett det vi hadde. Fisk gikk østover og biler kom i retur. Derfor turte ikke regjeringen gi statsstøtte til prosjektet eller gi utvidet kvote for salg i Norge. At dette igjen førte til at de private investorene feiga ut pga manglende hjemmemarked, er en annen sak... Hadde de hatt litt baller den gang og fortsatt å investere i Troll for eksportmarkedet, kunne historien sett anderledes ut... Men dette var jo hverken første eller siste gang et norsk prosjekt havarerte pga manglende evne til å tenke stort...


Tror vi kan si 100% jeg... wink.gif



Smartinger ved NTNU hadde ideen som dagens mobiltelefoner kommuniserer gjennom , men ingen turde investere. Nokia burde egentlig vært norsk. Men vi er ikke flinke til å utvikle, vi selger råvarer. Heldigvis gjorde vi ikke det med oljen selv om det ble foreslått å selge ut hele skiten. Men vi må bare sørge for at vi sm bruker oljeproduktet bensin får bruke det på den måten og med de kjøretøy vi helst ønsker å bruke det med. Dvs om bygde offroadere. :-)


#23 staleg

staleg

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 22 March 2010 - 15:53

Å få fjernet oppbyggingsavgiften for entusiastkjøretøyer (eller hva vi skal kalle bilene våre) må være en prioritet.
Eller, hvis det viser seg umulig å få den helt vekk, få enklere regler å forholde seg til for å unngå den.

En annen prioritert ting burde være en prinsippregel om at trafikkstasjonene ikke kan kreve dokumentasjon de selv ikke vet hvordan man skal skaffe. Å kreve umulige dokumenter er en velkjent metode for å stoppe byggeprosjekter som ikke direkte rammes av eksisterende paragrafer. Evt at man pålegger trafikkstasjonene en veiledningsplikt ang dette: Krever de en spesiell dokumentasjon, plikter de å veilede søkeren om hvordan han/hun kan skaffe dokumentasjonen.

Å kreve "umulige" dokumenter er useriøst: For dersom dokumentene likevel skaffes, hvordan kan trafikkstasjonene vite at de er ok, dersom de ikke har peiling på hvor dokumentet kommer fra eller hvrodan det er skaffet???

Det burde også være mulig å delegere mer makt ned til den enkelte trafikkstasjon når det er snakk om å godkjenne amatør-ombygde biler. Masse vurderinger kan utmerket godt foretas av skolert personell med "sundt bondevett". Feks vil en slik person lett se om et motorfeste er underdimensjonert, om et hengerfeste-oppheng gjør at boltene skjæres istedefor strekkes, om en endret panserlås er tilstrekkelig festet, om elektriske ledninger, bremserør, drivstoffrør osv har god nok klaring til varme deler og er festet bra nok osv osv.

#24 _oddis_

_oddis_

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 22 March 2010 - 23:02

Så denne linken og registerte meg umiddelbart.

Tok meg friheten av å legge ut kopi av trådstarters innlegg på begge BMW-forumene jeg vanker på
http://www.bimmers.n...hp?f=9&t=147936 og http://www.bmwccn.no....aspx?Id=586053
La også ut en liten link i vegvesen tråden på Gatebil-forumet.


Dette er et emne som engasjerer stort i BMW kretser også, og jeg har videresendt litt info til aktører i vårt miljø også. Sender trådstarter en PM med mer utfyllende også.

#25 Bead-lock-1

Bead-lock-1

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 64 Innlegg:

Posted 25 March 2010 - 22:25

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 21 Mar 2010, 15:35) <{POST_SNAPBACK}>
AMCAR / NMCU forenet i NFSOK har allerede planene tildels klare for hvordan regelverket skal være og hvor det skal være stasjoner som kan godkjenne ombygginger. Etter hva jeg har forstått er det i første omgang snakk om Oslo og Trondheim.

Og det er via NFSOK jeg har spurt om en plass ved bordet og det er det vi ,PrinZ og jeg, forholder oss til når vi jobber opp mot politikere og lignende. Vi er et bindeledd som representerer offroadmiljøet og hjelper til med å øke den massen som påvirker politikere til å ville gjøre noe for oss. Samt at vi jobber for at regelverket somkommer også skal ta hensyn til offroadere.

.



jaja... mad.gif

Jeg er en av de som uavhengig av dere andre har, her fra nedre Telemark levert innspill til skrivet som er/skal bli fremmet i stortinget...

Vi her nede synes AMCAR har like store baller som en kastrert hannkatt...

Det er vel påtide å smelle SKIKKELIG med dørene???

FEIGE er ett bra ord...

Forslaget jeg fikk til gjennomlesning var like bra planlagt som det en gjeng rånere hadde klart å lage...Desverre..

Hadde de som prøvde å lage til noe fått fram hva dette med ombygging av bil VIRKELIG handler om i kroner å øre,
fordi dette berører ALLE som tjener sitt daglige brød innen bil/MC/kjøretøy inorge...

PENGER er en ting som avgiftsmafian liker å meske seg i...

Slike utspill må vise hva staten kan tjene og vil tape på å gjøre en jobb med hensyn til ombygging av bil/kjøretøy...

Å da ikke bare hobbybiler... gjelder ALLE små og store ombygginger som blir utført...
Finnes jo ekstremt mange eksempler på at gode gjennomtenkte småsaker blir stoppet av kunskapsløse BT menn..
De VIL IKKE godkjenne uten at det kan dokumenterses opp og imente,
og dokumenteres at dokumentene er orginalen, og ikke en hjemmelaget kopi...

Hadde alle vi som jobber med dette meldt oss arbeidsledige, gitt faen i å rep på bilene til LO og AP kattene,
ja... da kunne de sitter der å ventet på toget som ikke kom...

Eksemplene som ble dratt fram i skrivet var håpløse enkeltsaker som IKKE viste bredden i problemet...
En gammel kjerring i sjefstolen og en 25 åring rådgiver uten sertifikat,
DRITER I om en eller annen ikke får godkjent ett 4 toms hevesett...

Hadde AMCAR enda dratt fram ALLE sakene de sitter på som har blitt stoppet av Navngitte BT menn som er egenrådige småkonger på stasjonene sine,
En etter en, navn for navn, så hadde kanskje Veidirektoratet fått noe å jobbe med...

Finnes også en masse saker der navgitte BT menn har brukt sin stilling å utført tjenester mot gjenntjenester...

Vi har en sak gående på Risløkka i Oslo med en flyttegodsbil... nå på 4 året...

Dette er en sak Tveitan og Co i den oppskrytte SFOOR gruppa ikke vil ta i med illtang engang...
Regelverket er klinkende klart på gamle flyttegods biler... men å ta ansvar for egene lover og parragrafer... nei, det gjør de ikke...

Så SFOOR, VAR en bra ide, helt til Byrokratene satte inne enn gjeng idioter der som KUN har til hensikt og kødde det til for de 2-3 som faktisk har noe i gruppa å gjøre...

men meg bekjent, så har nå 2 av disse nå snart gitt opp, da Resten av SFOOR gruppa IKKE VIL, ha ombygde biler på veien...

Det er på tide å gjøre MYE...

Ville det være en idee å torpedere ALLE 1 MAI arrangementene i dette landet??

Da vil det jo alikevell være MYE media ute for å raportere fra alle landests talerstoler der LO og AP kattene skal stå å skryte om hva Mafian har for fine planer med Landet Norge!!!

tongue.gif

PS: snakk med svenskene FØR dere helliggjør SFRO opplegget...
Da vi har ett Veidirektorat som vil bruke KUN de reglene som kan stikke kjepper i hjulene på ombygging av bil/kjøretøy...

Er vel ikke EN bil idetta landet som har blitt godkjent med x antall modifiksjoner , som ER som den var da den ble godkjent...
Ville det ikke vært likebra å kunne godkjenne rodder med 400 hk, når de alikevel vinteren etter får en slik motor???? ( ett eksempel)
Jo STØRRE, jo BEDRE...

615 Cid....ja, den funker... :o)

#26 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 26 March 2010 - 16:50

QUOTE(Bead-lock-1 @ 25 Mar 2010, 22:25) <{POST_SNAPBACK}>
jaja... mad.gif

Jeg er en av de som uavhengig av dere andre har, her fra nedre Telemark levert innspill til skrivet som er/skal bli fremmet i stortinget...

Vi her nede synes AMCAR har like store baller som en kastrert hannkatt...

Det er vel påtide å smelle SKIKKELIG med dørene???

FEIGE er ett bra ord...

Forslaget jeg fikk til gjennomlesning var like bra planlagt som det en gjeng rånere hadde klart å lage...Desverre..

Hadde de som prøvde å lage til noe fått fram hva dette med ombygging av bil VIRKELIG handler om i kroner å øre,
fordi dette berører ALLE som tjener sitt daglige brød innen bil/MC/kjøretøy inorge...

PENGER er en ting som avgiftsmafian liker å meske seg i...

Slike utspill må vise hva staten kan tjene og vil tape på å gjøre en jobb med hensyn til ombygging av bil/kjøretøy...

Å da ikke bare hobbybiler... gjelder ALLE små og store ombygginger som blir utført...
Finnes jo ekstremt mange eksempler på at gode gjennomtenkte småsaker blir stoppet av kunskapsløse BT menn..
De VIL IKKE godkjenne uten at det kan dokumenterses opp og imente,
og dokumenteres at dokumentene er orginalen, og ikke en hjemmelaget kopi...

Hadde alle vi som jobber med dette meldt oss arbeidsledige, gitt faen i å rep på bilene til LO og AP kattene,
ja... da kunne de sitter der å ventet på toget som ikke kom...

Eksemplene som ble dratt fram i skrivet var håpløse enkeltsaker som IKKE viste bredden i problemet...
En gammel kjerring i sjefstolen og en 25 åring rådgiver uten sertifikat,
DRITER I om en eller annen ikke får godkjent ett 4 toms hevesett...

Hadde AMCAR enda dratt fram ALLE sakene de sitter på som har blitt stoppet av Navngitte BT menn som er egenrådige småkonger på stasjonene sine,
En etter en, navn for navn, så hadde kanskje Veidirektoratet fått noe å jobbe med...

Finnes også en masse saker der navgitte BT menn har brukt sin stilling å utført tjenester mot gjenntjenester...

Vi har en sak gående på Risløkka i Oslo med en flyttegodsbil... nå på 4 året...

Dette er en sak Tveitan og Co i den oppskrytte SFOOR gruppa ikke vil ta i med illtang engang...
Regelverket er klinkende klart på gamle flyttegods biler... men å ta ansvar for egene lover og parragrafer... nei, det gjør de ikke...

Så SFOOR, VAR en bra ide, helt til Byrokratene satte inne enn gjeng idioter der som KUN har til hensikt og kødde det til for de 2-3 som faktisk har noe i gruppa å gjøre...

men meg bekjent, så har nå 2 av disse nå snart gitt opp, da Resten av SFOOR gruppa IKKE VIL, ha ombygde biler på veien...

Det er på tide å gjøre MYE...

Ville det være en idee å torpedere ALLE 1 MAI arrangementene i dette landet??

Da vil det jo alikevell være MYE media ute for å raportere fra alle landests talerstoler der LO og AP kattene skal stå å skryte om hva Mafian har for fine planer med Landet Norge!!!

tongue.gif

PS: snakk med svenskene FØR dere helliggjør SFRO opplegget...
Da vi har ett Veidirektorat som vil bruke KUN de reglene som kan stikke kjepper i hjulene på ombygging av bil/kjøretøy...

Er vel ikke EN bil idetta landet som har blitt godkjent med x antall modifiksjoner , som ER som den var da den ble godkjent...
Ville det ikke vært likebra å kunne godkjenne rodder med 400 hk, når de alikevel vinteren etter får en slik motor???? ( ett eksempel)



Nå har vi sikkert mange forskjellige meninger om hva vi ønsker oppnå og hvordan vi ønsker oppnå det. Jeg for min del har tro på at en endring av systemet vi har i dag med at tildels tilfedige BTmenn med varierende kunnskap og holdninger avgjør om de vil godkjenne er mye dårligere enn om vi får en organisasjon med personer som ønsker finne trafikksikre løsninger som de som godkjenner ombyggingene.

Nå er det satt i gang et endringsarbeid og det vil lønne seg å gå inn for det, en oppsplitting av miljøene i forhold til mål og metode vil bare redusere sjansen for at noen når frem.

Jeg er fullstendig klar over at ting ikke fungerer særlig godt i dag. Jeg har en klagesak liggende i direktoratet som har ligget og støvet ned der i to år nå uten antydning til at de har begynt å se på saken. Alternativet er å trekke hele direktoratet inn for sivilt rettslig søksmål. Hvor langt kommer jeg med det?

Eneste sjanse vi har er å få til et nytt system. Og om man går for sterkt ut så setter myndighetene på bremsene og gjør hva de kan for å hindre endringen så noen store aksjoner nå vil bare virke mot hensikten.