Motorbytte fra 1600 Bensin til 1.9 Diesel
#1
Posted 19 March 2004 - 00:00
- Er det samme girkasse (er det "Bolt-On" )
- Hva må byttes (hvis noe i det hele tatt trengs å byttes)
- Må motorfester forandres
- Kan man bruke samme ledningsnett
Har sett ett eller annet sted at Diesel Niva'ene har lavere utveksling i diffene. stemmer dette Er det noen andre ("mekaniske") fordeler med Diesel'en
Hva er spesielt/annerledes med en Niva etter 1995
- Styreservo
- Andre detaljer (utenom nytt dashbord og lykter (Er det noe man burde plukke av hvis man skulle komme over en ))
Har noen noe informasjon ang. Peugeot 1.9 Diesel Har disse motorene Turbo (4x4Verst sin Niva har det (http://www.offroad.n...de=View&RID=281) men den kan jo være ettermontert
Har lett rundt på Internett men finner ingenting om disse motorene.
Fordi Det Er Best Og Størst
________________________________
PS.
Vet du om en Lada Niva til salgs, send mail til lco@epost.no eller hkakh@usa.com takk.
#2
Posted 19 March 2004 - 00:00
Manufacturer: Peugeot
Type: S-4 SOHC 8 valves total 2 valves per cylinder
Main bearings: 5
Construction:
Bore × stroke: 83.00mm × 88.00mm 3.27 in × 3.46 in
Bore/Stroke ratio: 0.94
Displacement: 1905 cc(116.25 cu in)
Unitary capacity: 476.25 cc/cylinder
Compression ratio: 23.50:1
Fuel system: Cav Roto Diesel DPC Diesel inj.
Aspiration: Normal D.
Compressor type: N/A
Intercooler: None
Catalytic Converter: N
Max. output(DIN): 58.8 PS (58.0 bhp) (43.3 kW)@4600 rpm
Max. torque(DIN): 114.0 Nm (84 lbft) (11.6 kgm)@2070 rpm
Maximum rpm:
Coolant: Water
Specific output: 30.4 bhp/litre 0.5 bhp/cu in
Specific torque: 59.84 Nm/litre
Fordi Det Er Best Og Størst
________________________________
PS.
Vet du om en Lada Niva til salgs, send mail til lco@epost.no eller hkakh@usa.com takk.
#3
Posted 20 March 2004 - 00:00
JA
<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">- Er det samme girkasse (er det "Bolt-On" )</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
NEI
<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">- Hva må byttes (hvis noe i det hele tatt trengs å byttes) </td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
ALT
<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">- Må motorfester forandres </td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
JA
<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">- Kan man bruke samme ledningsnett </td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
NEI
<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Har sett ett eller annet sted at Diesel Niva'ene har lavere utveksling i diffene. stemmer dette </td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
TVILSOMT
<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Er det noen andre ("mekaniske") fordeler med Diesel'en </td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
NEI
Nå fikk du omsider et svar, selv om det kanskje var akkurat etter dine ønsker.
Skaff deg en bil, så kanskje noen gidder å diskutere ennet en hypoteser. Sorry, klarte ikke å la være.....................
#4
Posted 20 March 2004 - 00:00
Fordi Det Er Best Og Størst
________________________________
PS.
Vet du om en Lada Niva til salgs, send mail til lco@epost.no eller hkakh@usa.com takk.
#5
Posted 20 March 2004 - 00:00
Fordel med diesel er lavt forbruk og høyt dreimoment. Servo har aldri vært standard på Niva, bortsett fra på "Track" versjonen. Plukk av alt du, deler er ok å ha. Dersom du ikke skal ha motoren, så gi meg et hint. Jeg kan tenke meg å bygge om.
#6
Posted 20 March 2004 - 00:00
Fordel med diesel er lavt forbruk og høyt dreimoment. Servo har aldri vært standard på Niva, bortsett fra på "Track" versjonen. Plukk av alt du, deler er ok å ha. Dersom du ikke skal ha motoren, så gi meg et hint. Jeg kan tenke meg å bygge om.</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Takk for seriøst svar. Du sier at man må bruke travers, ledningsnett og Dieseltank fra en Diesel Niva etter 1995
Jeg trodde Niva'ene etter 1995 ble mer "sofistikerte" med servo og andre "komfort" detaljer. Da stemmer ikke dette (... )
<b>Er det noen som vet om girkassen på en "vanlig" Niva (1969-1994 (1600 Bensin)) er den samme som sitter på en Diesel Niva etter 1995. Passer disse omhverandre </b>
Fordi Det Er Best Og Størst
________________________________
PS.
Vet du om en Lada Niva til salgs, send mail til lco@epost.no eller hkakh@usa.com takk.
#7
Posted 21 March 2004 - 00:00
Jeg regner nå med at lada har litt forandringer i sine årganger oppover ihvertfall i fra bensin til diesel.
Ring til dem som selger lada i ditt område så får du muligens tak i tegninger som du kan se forskjell på alt dette du spør om...
"Han sover ikke, han jobber for maij"
#8
Posted 22 March 2004 - 00:00
Ring til dem som selger lada i ditt område så får du muligens tak i tegninger som du kan se forskjell på alt dette du spør om...</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Jeg har sjekket litt rundt å finner ikke mailaddressen til Lada Norge (jeg vet at det også kalles Ambra Norge). Lada har Norges <u>dårligste</u> forhandlernett.
Er det noen som har peiling på hvor mye en 1.9 PSA Diesel er verdt (Med moderat km. stand (ca. 100.000 km.))
P.S. Er det samme aksler som sitter på en Lada Niva Diesel etter 1995 Eller er de forskjellige (evt. annen utveksling ) Er det noen andre "driverk/mekaniske" forskjeller på en nyere Niva (etter 1995)
Er det noe mer en dette som skjedde med Niva'ene etter 1995: Nytt dashbord, nye seter, nye lykter bak, Bensin motoren ble til 1.7, Diesel motor ble ett alternativ. Er det noe jeg har glemt nå
Fordi Det Er Best Og Størst
________________________________
PS.
Vet du om en Lada Niva til salgs, send mail til lco@epost.no eller hkakh@usa.com takk.
#9
Posted 23 March 2004 - 00:00
#10
Posted 23 March 2004 - 00:00
Hei Lisen...
Har du noe nyttig informasjon til meg angående de nyere Niva'ene (etter 1995) Særlig Diesel bilene Har planer om å kjøpe meg en slik å sette over deler på en eldre en, har du noen tips
Jeg vet jo at man får akkuratt samme motoren bare med Turbo i Citroen Xantia. Er det denne du mener når du nevner å ettermontere Turbo Er det noen svakheter på disse motorene - Hva skal man se opp for
Hvis du har noe formening om hva man skal gi for en slik motor, ville det vært fint.
Fordi Det Er Best Og Størst
________________________________
PS.
Vet du om en Lada Niva til salgs, send mail til lco@epost.no eller hkakh@usa.com takk.
#11
Posted 23 March 2004 - 00:00
#12
Posted 23 March 2004 - 00:00
Enkelt og greit: Bilen med Diesel motor står på huggeren.
<font color="red"><b>Er det noen som har noe formening om hva man skal gi for en 1995 Lada Niva med Diesel motor (litt rust, 100.000 km.).</b></font id="red"> Jeg så en 1996 Lada Niva med Bensin motor, her på forumet til salgs, for 33.000 kr.
Fordi Det Er Best Og Størst
________________________________
PS.
Vet du om en Lada Niva til salgs, send mail til lco@epost.no eller hkakh@usa.com takk.
#13
Posted 24 March 2004 - 00:00
#14
Posted 24 March 2004 - 00:00
General Motor Corporation
#15
Posted 25 March 2004 - 00:00
Er jo en som ser ut til å være ett perfekt utgangspunkt. Billig er den å..
Dumt å si dette kanskje for je driv å spekulere litt på den selv.Har bygd om en 1,7 I.Satt på den turbo. Atrigt å se åssen den går.
#16
Posted 25 March 2004 - 00:00
Er jo en som ser ut til å være ett perfekt utgangspunkt. Billig er den å..
Dumt å si dette kanskje for je driv å spekulere litt på den selv.</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Derfor: <i>Jeg kjøper motor og driverk fra en 1995 Lada Niva i helgen. Da kan jeg evt. sette over dette på en annen Niva.</i>
General Motor Corporation
#17
Posted 25 March 2004 - 00:00
For å bruke samme girkassa som du har i dag på din 1.6 liter bensin må du skifte clutch huset, rett å slett for at den skal passe på diesel motoren . Problemet er å få tak i kun dette huset, d beste er om du får tak i en motor med girkasse for da er problemet løst.
#18
Posted 25 March 2004 - 00:00
Har du kjøpt bil????
Har ikke sett noen bilde eller noe som helst av din bil.
Jeg ser du ønsker å kjøpe Niva.
Har set ett par i det siste til salgs å du har ikke vist noen intresse.
Frank.
"Han sover ikke, han jobber for maij"
#19
Posted 25 March 2004 - 00:00
Har du kjøpt bil????
Har ikke sett noen bilde eller noe som helst av din bil.
Jeg ser du ønsker å kjøpe Niva.
Har set ett par i det siste til salgs å du har ikke vist noen intresse.
Frank.
"Han sover ikke, han jobber for maij"
<i><div align="right">Opprinnelig postet av fra-norm</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Han skulle vel kjøpe drivverket fra en 95 modell og bygge dette sammen med en annen Lada han skulle kjøpe i påsken:)
Pynt e for homsa å småpie!
#20
Posted 25 March 2004 - 00:00
Tron Rui 91846960
NO GUTZ NO GLORY !!!
http://www.offroad.n...page=1&ARCHIVE=