Gå til innhold



Foto

Motorbytte fra 1600 Bensin til 1.9 Diesel


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
33 replies to this topic

#1 Team Low Cost Offroad

Team Low Cost Offroad

    --- rubrikk til salgs ---

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1599 Innlegg:

Posted 19 March 2004 - 00:00

Er det vanskelig å montere en 1.9 Peugeot Diesel i en 1600 Niva wtf.gif
- Er det samme girkasse (er det "Bolt-On" wtf.gif)
- Hva må byttes (hvis noe i det hele tatt trengs å byttes) wtf.gif
- Må motorfester forandres wtf.gif
- Kan man bruke samme ledningsnett wtf.gif

Har sett ett eller annet sted at Diesel Niva'ene har lavere utveksling i diffene. stemmer dette wtf.gif Er det noen andre ("mekaniske") fordeler med Diesel'en wtf.gif

Hva er spesielt/annerledes med en Niva etter 1995 wtf.gif
- Styreservo wtf.gif
- Andre detaljer (utenom nytt dashbord og lykter (Er det noe man burde plukke av hvis man skulle komme over en wtf.gif))

Har noen noe informasjon ang. Peugeot 1.9 Diesel wtf.gif Har disse motorene Turbo wtf.gif (4x4Verst sin Niva har det (http://www.offroad.n...de=View&RID=281) men den kan jo være ettermontert wtf.gif
Har lett rundt på Internett men finner ingenting om disse motorene.




Fordi Det Er Best Og Størst
________________________________

PS.
Vet du om en Lada Niva til salgs, send mail til lco@epost.no eller hkakh@usa.com takk.

#2 Team Low Cost Offroad

Team Low Cost Offroad

    --- rubrikk til salgs ---

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1599 Innlegg:

Posted 19 March 2004 - 00:00

Etter intensiv leting fant jeg faktisk litt informasjon om motoren..

Manufacturer: Peugeot
Type: S-4 SOHC 8 valves total 2 valves per cylinder
Main bearings: 5
Construction:
Bore × stroke: 83.00mm × 88.00mm 3.27 in × 3.46 in
Bore/Stroke ratio: 0.94
Displacement: 1905 cc(116.25 cu in)
Unitary capacity: 476.25 cc/cylinder
Compression ratio: 23.50:1
Fuel system: Cav Roto Diesel DPC Diesel inj.
Aspiration: Normal D.
Compressor type: N/A
Intercooler: None
Catalytic Converter: N
Max. output(DIN): 58.8 PS (58.0 bhp) (43.3 kW)@4600 rpm
Max. torque(DIN): 114.0 Nm (84 lbft) (11.6 kgm)@2070 rpm
Maximum rpm:
Coolant: Water
Specific output: 30.4 bhp/litre 0.5 bhp/cu in
Specific torque: 59.84 Nm/litre







Fordi Det Er Best Og Størst
________________________________

PS.
Vet du om en Lada Niva til salgs, send mail til lco@epost.no eller hkakh@usa.com takk.

#3 Arne

Arne

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 715 Innlegg:

Posted 20 March 2004 - 00:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Er det vanskelig å montere en 1.9 Peugeot Diesel i en 1600 Niva wtf.gif</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
JA
<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">- Er det samme girkasse (er det "Bolt-On" wtf.gif)</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
NEI
<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">- Hva må byttes (hvis noe i det hele tatt trengs å byttes) wtf.gif </td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
ALT
<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">- Må motorfester forandres wtf.gif</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
JA
<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">- Kan man bruke samme ledningsnett wtf.gif</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
NEI
<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Har sett ett eller annet sted at Diesel Niva'ene har lavere utveksling i diffene. stemmer dette wtf.gif </td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
TVILSOMT
<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Er det noen andre ("mekaniske") fordeler med Diesel'en wtf.gif</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
NEI

Nå fikk du omsider et svar, selv om det kanskje var akkurat etter dine ønsker.
Skaff deg en bil, så kanskje noen gidder å diskutere ennet en hypoteser. Sorry, klarte ikke å la være.....................

#4 Team Low Cost Offroad

Team Low Cost Offroad

    --- rubrikk til salgs ---

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1599 Innlegg:

Posted 20 March 2004 - 00:00

<b><font color="red">Hadde håpet på seriøse svar !!! </font id="red">Grunnen til at spør er at jeg har mulighet til å skaffe en Niva Diesel motor. </b>



Fordi Det Er Best Og Størst
________________________________

PS.
Vet du om en Lada Niva til salgs, send mail til lco@epost.no eller hkakh@usa.com takk.

#5 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 20 March 2004 - 00:00

Hvor vanskelig det er, kommer an på hvor flink du er. Det er en stor jobb. Girkasse aner jeg ikke. Du må ha traversen fra en bil som er nyere enn -95. Den følger muligens med motoren? Motor feste er nok samme som hører til traversen. Du må ha andre ledninger, og annen tank, evt bygge om den du har. Utvekslingen er vel den samme??
Fordel med diesel er lavt forbruk og høyt dreimoment. Servo har aldri vært standard på Niva, bortsett fra på "Track" versjonen. Plukk av alt du, deler er ok å ha. Dersom du ikke skal ha motoren, så gi meg et hint. Jeg kan tenke meg å bygge om.



#6 Team Low Cost Offroad

Team Low Cost Offroad

    --- rubrikk til salgs ---

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1599 Innlegg:

Posted 20 March 2004 - 00:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Hvor vanskelig det er, kommer an på hvor flink du er. Det er en stor jobb. Girkasse aner jeg ikke. Du må ha traversen fra en bil som er nyere enn -95. Den følger muligens med motoren? Motor feste er nok samme som hører til traversen. Du må ha andre ledninger, og annen tank, evt bygge om den du har. Utvekslingen er vel den samme??
Fordel med diesel er lavt forbruk og høyt dreimoment. Servo har aldri vært standard på Niva, bortsett fra på "Track" versjonen. Plukk av alt du, deler er ok å ha. Dersom du ikke skal ha motoren, så gi meg et hint. Jeg kan tenke meg å bygge om.</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Takk for seriøst svar. Du sier at man må bruke travers, ledningsnett og Dieseltank fra en Diesel Niva etter 1995 wtf.gif

Jeg trodde Niva'ene etter 1995 ble mer "sofistikerte" med servo og andre "komfort" detaljer. Da stemmer ikke dette (... wtf.gif)

<b>Er det noen som vet om girkassen på en "vanlig" Niva (1969-1994 (1600 Bensin)) er den samme som sitter på en Diesel Niva etter 1995. Passer disse omhverandre wtf.gif</b>



Fordi Det Er Best Og Størst
________________________________

PS.
Vet du om en Lada Niva til salgs, send mail til lco@epost.no eller hkakh@usa.com takk.

#7 fra-norm

fra-norm

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2501 Innlegg:

Posted 21 March 2004 - 00:00

hei


Jeg regner nå med at lada har litt forandringer i sine årganger oppover ihvertfall i fra bensin til diesel.
Ring til dem som selger lada i ditt område så får du muligens tak i tegninger som du kan se forskjell på alt dette du spør om...



"Han sover ikke, han jobber for maij"

#8 Team Low Cost Offroad

Team Low Cost Offroad

    --- rubrikk til salgs ---

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1599 Innlegg:

Posted 22 March 2004 - 00:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Jeg regner nå med at lada har litt forandringer i sine årganger oppover ihvertfall i fra bensin til diesel.
Ring til dem som selger lada i ditt område så får du muligens tak i tegninger som du kan se forskjell på alt dette du spør om...</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Jeg har sjekket litt rundt å finner ikke mailaddressen til Lada Norge (jeg vet at det også kalles Ambra Norge). Lada har Norges <u>dårligste</u> forhandlernett.

Er det noen som har peiling på hvor mye en 1.9 PSA Diesel er verdt wtf.gif (Med moderat km. stand (ca. 100.000 km.))

P.S. Er det samme aksler som sitter på en Lada Niva Diesel etter 1995 wtf.gif Eller er de forskjellige (evt. annen utveksling wtf.gif) Er det noen andre "driverk/mekaniske" forskjeller på en nyere Niva (etter 1995) wtf.gif

Er det noe mer en dette som skjedde med Niva'ene etter 1995: Nytt dashbord, nye seter, nye lykter bak, Bensin motoren ble til 1.7, Diesel motor ble ett alternativ. Er det noe jeg har glemt nå wtf.gif



Fordi Det Er Best Og Størst
________________________________

PS.
Vet du om en Lada Niva til salgs, send mail til lco@epost.no eller hkakh@usa.com takk.

#9 Lisen

Lisen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 23 March 2004 - 00:00

Jeg har en '95 1,9D og den har definitivt IKKE servo. Og turbo må ettermonteres. Vet ikke om noen andre komfortdetaljer heller..

#10 Team Low Cost Offroad

Team Low Cost Offroad

    --- rubrikk til salgs ---

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1599 Innlegg:

Posted 23 March 2004 - 00:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Jeg har en '95 1,9D og den har definitivt IKKE servo. Og turbo må ettermonteres. Vet ikke om noen andre komfortdetaljer heller..</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Hei Lisen...

Har du noe nyttig informasjon til meg angående de nyere Niva'ene (etter 1995) Særlig Diesel bilene wtf.gif Har planer om å kjøpe meg en slik å sette over deler på en eldre en, har du noen tips wtf.gif
Jeg vet jo at man får akkuratt samme motoren bare med Turbo i Citroen Xantia. Er det denne du mener når du nevner å ettermontere Turbo wtf.gif Er det noen svakheter på disse motorene wtf.gif - Hva skal man se opp for wtf.gif

Hvis du har noe formening om hva man skal gi for en slik motor, ville det vært fint.



Fordi Det Er Best Og Størst
________________________________

PS.
Vet du om en Lada Niva til salgs, send mail til lco@epost.no eller hkakh@usa.com takk.

#11 andy

andy

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 915 Innlegg:

Posted 23 March 2004 - 00:00

Hvorfor kjøpe 2 biler og flytte dieseln over til den eldste av dem? Bare lurer?

#12 Team Low Cost Offroad

Team Low Cost Offroad

    --- rubrikk til salgs ---

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1599 Innlegg:

Posted 23 March 2004 - 00:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Hvorfor kjøpe 2 biler og flytte dieseln over til den eldste av dem? Bare lurer? </td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Enkelt og greit: Bilen med Diesel motor står på huggeren.

<font color="red"><b>Er det noen som har noe formening om hva man skal gi for en 1995 Lada Niva med Diesel motor (litt rust, 100.000 km.).</b></font id="red"> Jeg så en 1996 Lada Niva med Bensin motor, her på forumet til salgs, for 33.000 kr.




Fordi Det Er Best Og Størst
________________________________

PS.
Vet du om en Lada Niva til salgs, send mail til lco@epost.no eller hkakh@usa.com takk.

#13 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 24 March 2004 - 00:00

skal du på veien? hvis ikke, hiv i hva som helst annet, volvo f.eks. finn en motor med girkasse og fordelingskasse som har mellomaksel framover på riktig side i forhold til niva'n, tut og kjør.

#14 Team Low Cost Offroad

Team Low Cost Offroad

    --- rubrikk til salgs ---

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1599 Innlegg:

Posted 24 March 2004 - 00:00

Jeg kjøper motor og driverk fra en 1995 Lada Niva i helgen. Da kan jeg evt. sette over dette på en annen Niva.




General Motor Corporation

#15 cowboy2

cowboy2

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 68 Innlegg:

Posted 25 March 2004 - 00:00

Howdy!! Sitter her å ser på det som er skrevet her. Bare ett spørsmål til deg. Hvorfor kjøper du ikke LADAN til TORO??????
Er jo en som ser ut til å være ett perfekt utgangspunkt. Billig er den å..
Dumt å si dette kanskje for je driv å spekulere litt på den selv.Har bygd om en 1,7 I.Satt på den turbo. Atrigt å se åssen den går.

#16 Team Low Cost Offroad

Team Low Cost Offroad

    --- rubrikk til salgs ---

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1599 Innlegg:

Posted 25 March 2004 - 00:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Bare ett spørsmål til deg. Hvorfor kjøper du ikke LADAN til TORO??????
Er jo en som ser ut til å være ett perfekt utgangspunkt. Billig er den å..
Dumt å si dette kanskje for je driv å spekulere litt på den selv.</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Derfor: <i>Jeg kjøper motor og driverk fra en 1995 Lada Niva i helgen. Da kan jeg evt. sette over dette på en annen Niva.</i>



General Motor Corporation

#17 zellus

zellus

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 25 March 2004 - 00:00

Er det noen som vet om girkassen på en "vanlig" Niva (1969-1994 (1600 Bensin)) er den samme som sitter på en Diesel Niva etter 1995. Passer disse omhverandre


For å bruke samme girkassa som du har i dag på din 1.6 liter bensin må du skifte clutch huset, rett å slett for at den skal passe på diesel motoren . Problemet er å få tak i kun dette huset, d beste er om du får tak i en motor med girkasse for da er problemet løst.

#18 fra-norm

fra-norm

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2501 Innlegg:

Posted 25 March 2004 - 00:00

Foresten Team lowcoast..
Har du kjøpt bil????
Har ikke sett noen bilde eller noe som helst av din bil.
Jeg ser du ønsker å kjøpe Niva.
Har set ett par i det siste til salgs å du har ikke vist noen intresse.


Frank.



"Han sover ikke, han jobber for maij"

#19 Henning

Henning

    Grunnlegger Harstad Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4712 Innlegg:

Posted 25 March 2004 - 00:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Foresten Team lowcoast..
Har du kjøpt bil????
Har ikke sett noen bilde eller noe som helst av din bil.
Jeg ser du ønsker å kjøpe Niva.
Har set ett par i det siste til salgs å du har ikke vist noen intresse.


Frank.



"Han sover ikke, han jobber for maij"

<i><div align="right">Opprinnelig postet av fra-norm</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Han skulle vel kjøpe drivverket fra en 95 modell og bygge dette sammen med en annen Lada han skulle kjøpe i påsken:)

Pynt e for homsa å småpie!

#20 Mad Max

Mad Max

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3468 Innlegg:

Posted 25 March 2004 - 00:00

JEG VENTER I SPENNING!!!!!!!!devil.gif

Tron Rui 91846960
user posted image
NO GUTZ NO GLORY !!!
http://www.offroad.n...page=1&ARCHIVE=