Gå til innhold



Foto

bytte girkasse


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
33 replies to this topic

#1 kladang

kladang

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 94 Innlegg:

Posted 08 October 2010 - 07:16

jeg er ganske sikker på at det ikke er kassa
clutchen går ikke lenger nok ikke til at man får giret helt ordentlig, den står liksom fortsatt litt i gir selvom jeg har pedalen helt inne. legger merke til det da bilen ruller så vidt litt fremover hvis jeg står stille med clutchpedalen inne. men motoren kveles ikke hvis hvis jeg tråkker inn bremsen, merker ikke noe på turtallet engang.
fins det en strammeskrue??

Edited by kladang, 20 October 2010 - 17:03.


#2 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 08 October 2010 - 11:31

QUOTE(kladang @ 8 Oct 2010, 08:16) <{POST_SNAPBACK}>
jeg er ganske sikker på at det ikke er kassa
clutchen går ikke lenger nok ikke til at man får giret helt ordentlig, den står liksom fortsatt litt i gir selvom jeg har pedalen helt inne. legger merke til det da bilen ruller så vidt litt fremover hvis jeg står stille med clutchpedalen inne. men motoren kveles ikke hvis hvis jeg tråkker inn bremsen, merker ikke noe på turtallet engang.
fins det en strammeskrue??




På venstre side av girkassen sitter slavcylindern. Ut av denne går det en stang som du kan justere trykket eller grepet på utløserarmen. Dersom dette pluttselig skjedde så tror jeg at du har lekasje en plass. Sjekk reservoaret om det er olje dær. Å så må du sjekke slavecylinder og hovedcylinder for clutchen for lekasje.

Det er også en mulighet for at utløserarmen har hoppet av sporet sitt. En kjenning av meg var også ute for at noen små fjærer som ligger i clutchen hadde løsnet og lagt seg i mellom clutchen å trykkplaten/clutchen å svinghjulet.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#3 origo

origo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 222 Innlegg:

Posted 09 October 2010 - 21:38

QUOTE(kladang @ 8 Oct 2010, 07:16) <{POST_SNAPBACK}>
jeg er ganske sikker på at det ikke er kassa
clutchen går ikke lenger nok ikke til at man får giret helt ordentlig, den står liksom fortsatt litt i gir selvom jeg har pedalen helt inne. legger merke til det da bilen ruller så vidt litt fremover hvis jeg står stille med clutchpedalen inne. men motoren kveles ikke hvis hvis jeg tråkker inn bremsen, merker ikke noe på turtallet engang.
fins det en strammeskrue??


Da jeg så på bilen din, (før den ble solgt) var clutchvæske beholderen tom. Tipper at du har en lekkasje.

#4 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 10 October 2010 - 02:31

QUOTE(origo @ 9 Oct 2010, 22:38) <{POST_SNAPBACK}>
Da jeg så på bilen din, (før den ble solgt) var clutchvæske beholderen tom. Tipper at du har en lekkasje.



Det e jo ikke et ukjennt fenomen at russiske plastbeholdera ganske enkelt bare sprekk, sånn heilt uten videre førklaring og årsak, så kan vær akurat lekasje ja smile.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#5 kladang

kladang

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 94 Innlegg:

Posted 12 October 2010 - 11:52

endelig fått sjekka det. det lekker ikke, og det er væske i beholderen.
får sjekke den stange neste

#6 zon

zon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 164 Innlegg:

Posted 12 October 2010 - 19:35

QUOTE(kladang @ 12 Oct 2010, 12:52) <{POST_SNAPBACK}>
endelig fått sjekka det. det lekker ikke, og det er væske i beholderen.
får sjekke den stange neste


Har nettopp byttet master- og slavesylinder på min. Kløtsjen ble MYE bedre. Det er vanlig at slavesylinderen begynner å lekke og/eller henger seg opp.
På min var det masteren (hovedsylinderen) som hang seg opp innimellom.

#7 marius_sb

marius_sb

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 17 October 2010 - 13:00

Kan høres ut som at fjærene på trykkplata på clutchen er sprengt, så den ikke løset helt ut.

#8 kladang

kladang

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 94 Innlegg:

Posted 20 October 2010 - 17:03

takker for info, nå er det uansett på tide å bytte kasse, er bare første gir som virker, selvom de bytter litt på å virke.

noe spesielt å tenke på når man skal ta den av?

og noen som har en liten gjennomgang av hvordan man gjør det?

trenger da som tidligere nevnt ny brukt kasse i fungerende stand. har notert meg de som hadde en sist gang jeg sprute, men er det noen nærmere oslo som har?

--

er det forresten noen som kjenner noen polakker som gjør dette rimelig?

Edited by kladang, 20 October 2010 - 17:05.


#9 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 21 October 2010 - 07:38

QUOTE(kladang @ 20 Oct 2010, 17:03) <{POST_SNAPBACK}>
takker for info, nå er det uansett på tide å bytte kasse, er bare første gir som virker, selvom de bytter litt på å virke.

noe spesielt å tenke på når man skal ta den av?

og noen som har en liten gjennomgang av hvordan man gjør det?

trenger da som tidligere nevnt ny brukt kasse i fungerende stand. har notert meg de som hadde en sist gang jeg sprute, men er det noen nærmere oslo som har?

--

er det forresten noen som kjenner noen polakker som gjør dette rimelig?



Mener det skal ligge en how to på girkassebytte på Tips å Tricks siden på ladaforumet.

Men det er litt annerledes på diesel, du tar av girkassetraversen, låner alle forlnegerne du får tak i å så tar du alle boltene mot motorn i fra undersiden av bilen.

Edited by AMan, 21 October 2010 - 07:40.

Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#10 kladang

kladang

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 94 Innlegg:

Posted 24 October 2010 - 16:30

QUOTE(AMan @ 21 Oct 2010, 08:38) <{POST_SNAPBACK}>
Mener det skal ligge en how to på girkassebytte på Tips å Tricks siden på ladaforumet.

Men det er litt annerledes på diesel, du tar av girkassetraversen, låner alle forlnegerne du får tak i å så tar du alle boltene mot motorn i fra undersiden av bilen.


ok ny kasse i hus, takk thomas;) noe jeg burde gjøre med den før jeg setter den på? skifte ut noe inni den eller sjekke tilstand e.l.?

#11 kladang

kladang

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 94 Innlegg:

Posted 24 October 2010 - 16:38

...også er det de master og slavesylinderene, er det noe man bør bytte samtidig? hvis det er vanlig at de begynner å lekke...
hva må jeg bestille utenom clutchsett?

#12 kladang

kladang

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 94 Innlegg:

Posted 25 October 2010 - 01:19

er dette noe jeg likeså gjerne burde skifte ut på den nye brukte kassa før jeg setter den på bilen?
:
http://www.ladaworld...;products_id=66

#13 zon

zon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 164 Innlegg:

Posted 25 October 2010 - 17:36

Burde vel ikke være nødvendig å bytte alle lagrene. Lada girkassa er vel egentlig ganske slitesterk, bortsett fra 5. giret.
Men det skal også holde hvis man ikke belaster det unødvendig mye når man kjører, og passer på å overfylle med olje. Fyll 1,8-2 liter olje på girkassa, gjerne syntetisk, da blir det litt lettere å gire når det er kaldt. Ellers er det viktig å sjekke at den mutteren som sitter helt bakerst på girkassa ikke er løs og sørge for at den ikke løsner heller (låseskive).

Når du først har av girkasse og kløtsj, er det også greit å sjekke veivlager og simmerring som sitter på motoren, rett bak svinghjulet.

#14 kladang

kladang

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 94 Innlegg:

Posted 26 October 2010 - 01:59

takker for tips;)

ang mutteren..

når jeg kjenner på den nå, virker den løs dvs at jeg kan vri den til den stopper i den stoppeskiva(grønn pil)(?), har lagt ved bilde



hvordan strammer man den mer? hvis den skal strammes mer da..

takk!

#15 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 26 October 2010 - 12:04

QUOTE(kladang @ 26 Oct 2010, 01:59) <{POST_SNAPBACK}>
takker for tips;)

ang mutteren..

når jeg kjenner på den nå, virker den løs dvs at jeg kan vri den til den stopper i den stoppeskiva(grønn pil)(?), har lagt ved bilde


hvordan strammer man den mer? hvis den skal strammes mer da..

takk!



Den muttra dær skal du bare stramme til du kjenner blodsmaken i munnen, kan være lurt å ta den av først å smøre på sterkeste utgave av loctight. Skal ikke være slakk i den overhode. Bare å holde igjen på utgående aksel på flensen til hardykoblingen.

Har du ulyd osv i fra girkassa hjelper nye lager. Lada kan ha MYE ulyd før det evt er noe feil med girkassa. Skiftegaffel for 5gir/revers er også noe som typisk kan være slitt. Også tannhjul å synkroniserings dilldallet til 5gir/revers. (repparerte 5 giret på min for et år siden, 5 giret var ute av funksjon reversen fungerte, me tankte på tilstanden på selve drevet for revers og antallet for ikke å si mangel på tenner på dette. er det meg en gåte hvordan det kunne være revers på min bil som fungerte uten noen for for feil tongue.gif )
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#16 kladang

kladang

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 94 Innlegg:

Posted 27 October 2010 - 15:18

QUOTE(AMan @ 26 Oct 2010, 13:04) <{POST_SNAPBACK}>
Den muttra dær skal du bare stramme til du kjenner blodsmaken i munnen, kan være lurt å ta den av først å smøre på sterkeste utgave av loctight. Skal ikke være slakk i den overhode. Bare å holde igjen på utgående aksel på flensen til hardykoblingen.

Har du ulyd osv i fra girkassa hjelper nye lager. Lada kan ha MYE ulyd før det evt er noe feil med girkassa. Skiftegaffel for 5gir/revers er også noe som typisk kan være slitt. Også tannhjul å synkroniserings dilldallet til 5gir/revers. (repparerte 5 giret på min for et år siden, 5 giret var ute av funksjon reversen fungerte, me tankte på tilstanden på selve drevet for revers og antallet for ikke å si mangel på tenner på dette. er det meg en gåte hvordan det kunne være revers på min bil som fungerte uten noen for for feil tongue.gif )


haha artig bil rolleyes.gif blir bra å få den på veien igjen.. har tatt av førerdør for å rette ut og fjerne rust også

tok av transferkassa idag, er ikke så mye jeg får tid til /dag så går litt trått... men da tkassa var nede falt endemutteren på girkassa rett av, det var ingen gjenger igjen

men her er masse spørsmål:
1 hvordan fjerner man starteren/ hvor er skruene ??(diesel)
2 hvordan strammer man muttern på enden av girkassa når den har den låseskiva på?? kan jeg bøye vekk låsevingene?

+
3 er det fort gjort å bytte reg reim?
4 og kommer jeg til å få masse olje i trynet når jeg endelig får av girkassa?
5 hvordan i satans navn er det meningen at man skal komme til strammeskruen på styresnekka?
?????

Edited by kladang, 27 October 2010 - 15:24.


#17 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 27 October 2010 - 23:04

QUOTE(kladang @ 27 Oct 2010, 16:18) <{POST_SNAPBACK}>
haha artig bil rolleyes.gif blir bra å få den på veien igjen.. har tatt av førerdør for å rette ut og fjerne rust også

tok av transferkassa idag, er ikke så mye jeg får tid til /dag så går litt trått... men da tkassa var nede falt endemutteren på girkassa rett av, det var ingen gjenger igjen

men her er masse spørsmål:
1 hvordan fjerner man starteren/ hvor er skruene ??(diesel)
2 hvordan strammer man muttern på enden av girkassa når den har den låseskiva på?? kan jeg bøye vekk låsevingene?

+
3 er det fort gjort å bytte reg reim?
4 og kommer jeg til å få masse olje i trynet når jeg endelig får av girkassa?
5 hvordan i satans navn er det meningen at man skal komme til strammeskruen på styresnekka?
?????


1: m8 bolter med umbrako hode, nås vel i fra under bilen rett over dær fremmre mellom aksling går inn på diffen forran, Mulig det blir enklere å komme til dersom du slipper ned opphenget for girkassa. (sist æ hadde den av va i 2004 å æ e fødd me ahlsheimers).

2: Bøy vekk, stramm, bøy tilbake. Den type låsering e nokk mest til pynt, bruk Locktight i tillegg.

3: Alt er relativt, men ja! Ta av grillen, ta av elvifter, ta bort radiator, ta av reimer, løsne bolten i veiva som holder reimskivene (det er som regel det vanskelige), ta av alle deksler, vri motor til 2 hull i registerhjulet for pumpa liner opp med tilsvarende i blokka å et hull i kammen, sett inn 3 skt m8 bolter (register låst), er et hull under startren i girkassa som er til for å lås veiva også, dette fugnerer ikke pga avstandsadapterert som sitter på svinghjulet pga adapteret for girkassa (ikke rør veiva, om du gjør det, skal første cylinder stå i TDC), løsne strammer, sett inn skralle i 1/4 firkant hull, bøy unna og lås, ta av reim, bytt evt løpehjul strammer og fær til strammer, sett på reim løsen strammer å sett så fast, fjæra gir riktig moment. Monter i omvendt rekkefølge.

I grove trekk er det så enkelt smile.gif

4: Nei, ikke dersom du ikke har en hinsides oljelekasje fra motor, men det har du ikke.

5: Tru det eller ei, men æ har ikke den fjærneste anelse... Men som me all anna skruing, fremskynd evolusjonsteorien å gro fleire ledd i arma de så går det nokk bra tongue.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#18 kladang

kladang

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 94 Innlegg:

Posted 27 October 2010 - 23:37

QUOTE(AMan @ 28 Oct 2010, 00:04) <{POST_SNAPBACK}>
1: m8 bolter med umbrako hode, nås vel i fra under bilen rett over dær fremmre mellom aksling går inn på diffen forran, Mulig det blir enklere å komme til dersom du slipper ned opphenget for girkassa. (sist æ hadde den av va i 2004 å æ e fødd me ahlsheimers).

2: Bøy vekk, stramm, bøy tilbake. Den type låsering e nokk mest til pynt, bruk Locktight i tillegg.

3: Alt er relativt, men ja! Ta av grillen, ta av elvifter, ta bort radiator, ta av reimer, løsne bolten i veiva som holder reimskivene (det er som regel det vanskelige), ta av alle deksler, vri motor til 2 hull i registerhjulet for pumpa liner opp med tilsvarende i blokka å et hull i kammen, sett inn 3 skt m8 bolter (register låst), er et hull under startren i girkassa som er til for å lås veiva også, dette fugnerer ikke pga avstandsadapterert som sitter på svinghjulet pga adapteret for girkassa (ikke rør veiva, om du gjør det, skal første cylinder stå i TDC), løsne strammer, sett inn skralle i 1/4 firkant hull, bøy unna og lås, ta av reim, bytt evt løpehjul strammer og fær til strammer, sett på reim løsen strammer å sett så fast, fjæra gir riktig moment. Monter i omvendt rekkefølge.

I grove trekk er det så enkelt smile.gif

4: Nei, ikke dersom du ikke har en hinsides oljelekasje fra motor, men det har du ikke.

5: Tru det eller ei, men æ har ikke den fjærneste anelse... Men som me all anna skruing, fremskynd evolusjonsteorien å gro fleire ledd i arma de så går det nokk bra tongue.gif



haha i grove trekk ja tongue.gif dæven, det der skal jeg betale noen for å gjøre.. noen som vet om et rimelig lada kyndig værksted i osloområdet?
resten høres jo bra ut-bare jeg finner de jælla boltene!

ang styresnekkestramminga: burde være enkelt om man fjerne vakumklokka til bremsene? er det enkelt?

takker for brrra info igjen aman!!

#19 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 28 October 2010 - 11:37

QUOTE(kladang @ 27 Oct 2010, 23:37) <{POST_SNAPBACK}>
haha i grove trekk ja tongue.gif dæven, det der skal jeg betale noen for å gjøre.. noen som vet om et rimelig lada kyndig værksted i osloområdet?
resten høres jo bra ut-bare jeg finner de jælla boltene!

ang styresnekkestramminga: burde være enkelt om man fjerne vakumklokka til bremsene? er det enkelt?

takker for brrra info igjen aman!!



Trur det enkleste er å levere bilen på et Citroen eller Peugot verksted om du vil ha det gjort. Er jo tross alt en PSA motor smile.gif

Men seriøst, dette klarer du helt fint selv, er veldig enkelt smile.gif Evt får du planlegge en ferietur til bodø tongue.gif

Vacum klokka sitter vel bare i 4 bolter pluss en splint inne i bilen som er på overføringa i fra clutchen.

Men det burde være mulig å få lura en fastnøkkel under klokka. Evt kan du løssne snekka fra rattstammen og bilen å ta av leddene som forbinner den till paralellstaget. Men jeg tror at du skal kunne gjøre dette me alt montert på bilen.

Strammin av snekke Bensin <- link til stramming av snekka på Bensin og høyrestyrt niva, eneste problemet er at snekka på dieselen er litt annerledes å at alle diesel er venstrestyrt...
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#20 kladang

kladang

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 94 Innlegg:

Posted 28 October 2010 - 20:59

kjenner knotten under der og skal vel gå få stukket inn noe verktøy der, men klarer ikke kjenne hva slags skrue dt er, kjennes ut som en rund plastikkbit.............
men holder meg til de f...s skruene til startmotoren enda...

takker for tilbudet, men tror det ville vært jævla langt i en niva hahaha