Gå til innhold



Foto

bytte girkasse


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
33 replies to this topic

#21 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 28 October 2010 - 22:17

QUOTE(kladang @ 28 Oct 2010, 20:59) <{POST_SNAPBACK}>
kjenner knotten under der og skal vel gå få stukket inn noe verktøy der, men klarer ikke kjenne hva slags skrue dt er, kjennes ut som en rund plastikkbit.............
men holder meg til de f...s skruene til startmotoren enda...

takker for tilbudet, men tror det ville vært jævla langt i en niva hahaha



Kjørte 135 mil i min i 2009, JA DET E LANGT tongue.gif


Ska vær ganske kurant å ta a v bremsekraftførsterkern da, men du må sekkert ta av røran før å få den bort, å da må du luft bremsan. Men det e veldig fort gjort på en niva (e jo sekkert 3 meter bremserør totalt på heile bilen) smile.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#22 kladang

kladang

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 94 Innlegg:

Posted 28 October 2010 - 23:29

135 mil noexpression.gif haha. vondt i ryggen etterpå da?? eller hadde du de bx setene i da? hvordan funker det med innstiging til baksete med de forresten?
hadde du noe problem med bilen på den turen eller?

får se om jeg klarer å få skrudd på knotten uten å ta av bremseklokka først. minst mulig mikkmakk
men først skal jeg skaffe luftverktøy så jeg får av den hel... siste bolten til startern biggrin.gif
kan ikke startern bare sitte på hvis man kobler fra ledningene til den a?

#23 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 29 October 2010 - 06:56

QUOTE(kladang @ 29 Oct 2010, 00:29) <{POST_SNAPBACK}>
135 mil noexpression.gif haha. vondt i ryggen etterpå da?? eller hadde du de bx setene i da? hvordan funker det med innstiging til baksete med de forresten?
hadde du noe problem med bilen på den turen eller?

får se om jeg klarer å få skrudd på knotten uten å ta av bremseklokka først. minst mulig mikkmakk
men først skal jeg skaffe luftverktøy så jeg får av den hel... siste bolten til startern biggrin.gif
kan ikke startern bare sitte på hvis man kobler fra ledningene til den a?



Har seter i fra en chrysler i min, veldig go å sett i. Så ikke no ryggondt. Innsteg til baksete går kan man si, å æ fikk også overtalt BT tell å godkjenn bakseta uten å bytt framsetta. Måtte flytt dem litt fram, men det bei flytta bak igjen. Har uansett ikke bakseta i. Må jo ha plass til litt utstyr når man drar på tur smile.gif

Problemer og problemer, knakk en stikkaksel forran siste kjøredagen, men var kortere igjen av dagen en det tok å bytte. Så kjørte heller me bakhjulstrekk resten av dagen å så hjem. På grensa til norge beynnte et bakhjullager å lage lyd å røyk. Kom til narvik, leide campinghytte, spora opp en delebil å bytta lageret. To ca 3-4 timer, men måtte overnatte pga at siste ferga var gått.

Så nei egentlig ikke plaga, stikkakslinga e no du må regn me på alle bil når du bruka dem, å hjullager e jo slitedela å faktisk bare slørv fra mi sie, når æ fikk på nytt så førsvant en ulyd som hadde vært dær i fleire måna!! smile.gif

Faktisk så e Niva en veldig fin bil å kjør så lenge du har andre seta i den. Eineste aberet e at det bråka no SINNSYKT i den når du ska hold motorvei hastigheta. Min bil har på toppen av det igjen ikke lydisolering og rakarør...

Startern sitter vel bolta i girkassa, så skal kassa av må nokk startern av. Plages du me å få løst bolten så prøv å varm den opp me en propanbrenner.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#24 kladang

kladang

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 94 Innlegg:

Posted 02 November 2010 - 23:29

nå er endelig den jævla bolten av, men får ikke kassa mer enn 2-3cm bakover, kjennes ut som den henger fast i noe

er det forresten noen som har en ekstra bunnplugg til bunnpanna? må ødelegge min for å få den av




#25 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 03 November 2010 - 09:20

QUOTE(kladang @ 2 Nov 2010, 23:29) <{POST_SNAPBACK}>
nå er endelig den jævla bolten av, men får ikke kassa mer enn 2-3cm bakover, kjennes ut som den henger fast i noe

er det forresten noen som har en ekstra bunnplugg til bunnpanna? må ødelegge min for å få den av



Har du tatt av det blekket som tetter clutchuset, det står bolta i både motor å girkasse.

Bunnplugger kan du hente fra citroen og peugot pluss at det er hyllevare på de fleste maskinvareforettninger. tror jeg.

Finnes og en del småting som jordkabler og utløser opplegg for clutch som kan få girkassa til å henge igjen.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#26 kladang

kladang

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 94 Innlegg:

Posted 05 November 2010 - 00:38

takk. da var ny girkasse og clutch på plass.
men clutchen virker ikke, kommer ikke væske ut når jeg lufter slavesylinderen, og blir ikke mindre væske i beholderen... ødelagt master eller slavesylinder? hvordan få væske ned i rørene ??

i girkassen så jeg også noe som ikke ser helt riktig ut>

http://img215.images...i/l1000439.jpg/

http://img574.images...i/l1000437.jpg/

http://img80.imagesh...i/l1000438.jpg/

på den skiva som er bakerst i girkassa sett ned fra girstang-hullet, er det brutt av biter av skiva, siden den er bøyd.

thomasnb som solgte meg kassa sa den virket fint da han tok den av, og hører ikke noen ulyder fra kassa nå, men noen som vet om det kommer til å bli et problem?

Edited by kladang, 05 November 2010 - 00:43.


#27 FM^Ketil

FM^Ketil

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 122 Innlegg:

Posted 07 November 2010 - 09:39

QUOTE(kladang @ 28 Oct 2010, 21:59) <{POST_SNAPBACK}>
kjenner knotten under der og skal vel gå få stukket inn noe verktøy der, men klarer ikke kjenne hva slags skrue dt er, kjennes ut som en rund plastikkbit.............
men holder meg til de f...s skruene til startmotoren enda...

takker for tilbudet, men tror det ville vært jævla langt i en niva hahaha

det er ikke langt..... Jeg hentet min i Alta og smilte hele veien hjem :-)

#28 origo

origo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 222 Innlegg:

Posted 10 November 2010 - 23:11

QUOTE(kladang @ 5 Nov 2010, 00:38) <{POST_SNAPBACK}>
takk. da var ny girkasse og clutch på plass.
men clutchen virker ikke, kommer ikke væske ut når jeg lufter slavesylinderen, og blir ikke mindre væske i beholderen... ødelagt master eller slavesylinder? hvordan få væske ned i rørene ??

i girkassen så jeg også noe som ikke ser helt riktig ut>

http://img215.images...i/l1000439.jpg/

http://img574.images...i/l1000437.jpg/

http://img80.imagesh...i/l1000438.jpg/

på den skiva som er bakerst i girkassa sett ned fra girstang-hullet, er det brutt av biter av skiva, siden den er bøyd.

thomasnb som solgte meg kassa sa den virket fint da han tok den av, og hører ikke noen ulyder fra kassa nå, men noen som vet om det kommer til å bli et problem?


Sikkert noen som har en enklere og bedre feilprøvingsmetode, men siden de ikke har svart, skal jeg prøve å hjelpe deg på veien. wink.gif

-Har du motstand på clutchpedalen når du presser den ned? Fjærer den tilbake? Hvis ja, kan du skru løs "bremserøret" og se om den presser ut bremsevæske når du trykker inn clutcpedalen. Holder du fingeren over hullet,bør det være lett å merke om det kommer trykk/vakuum når pedalen presses inn og ut. Hvis bremsevæsken kommer ut tyder det på at slavesylinderen har satt seg., Jeg ville tatt den ut og pellt den fra hverandre. Det er en enkel jobb, og du finner fort ut om den har satt seg. Hvis så er tilfelle, presser du ut stempelet, pusser vekk rusta med noe som ikke riper opp overflaten for mye, og setter den sammen igjen. Husk å smøre "O-ringene" med bremsevæske før montering.
Det er også verdt å ta en titt inne i sylinderen. Er det mye gravrust, er det på tide å bytte den.
Hvis du derimot ikke har motstand på clutchpedalen, er det et klassisk tegn på at mastersylinderen har satt deg. Skru den løs og rengjør på samme måte som slavesylinderen.

#29 kladang

kladang

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 94 Innlegg:

Posted 13 November 2010 - 01:52

Takk origo, men har kjøpt nye sylindere nå, var såpass billige at jeg likegjerne bytter de......

Trenger ny "hardyskive", ambra har ikke før om 14 dager, må sikkert vente like lenge på ebay også, fins det noe sted man kan få det kjappere?

#30 zon

zon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 164 Innlegg:

Posted 13 November 2010 - 10:02

Jeg mener å ha lest at denne skal passe:
http://www.biltema.n...g/Gummikobling/
Men har ikke prøvd selv, så jeg kan ikke garantere smile.gif

#31 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 13 November 2010 - 14:09

QUOTE(zon @ 13 Nov 2010, 10:02) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg mener å ha lest at denne skal passe:
http://www.biltema.n...g/Gummikobling/
Men har ikke prøvd selv, så jeg kan ikke garantere smile.gif




Den så veldig lik ut i alle fall, e det ikke hardykobblinga fra Ford sierra som ska pass?? Sjekk Baxter si sie trur det står dær smile.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#32 kladang

kladang

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 94 Innlegg:

Posted 17 November 2010 - 10:18

ford og fiat sine skulle passe men de er ikke helt like.. fant uansett ingen av de så ny er bestilt på ebay.

har gjort dette hittil:
byttet alle oljer, nye clutchsylindere, clutch, girkasse, fiksa bremse lasteventilen bak, viftereim, nytt diff feste, fiksa bulk på førerdør, strammet styresnekka, ny hardykobling på vei, bytter reg reim nå, fjerna rust, 7 bokser brunox hittil....ikke at det var mye rust.
dama som eide den før meg har ikke gjort noen verdens ting med bilen sad.gif siste service er ved 31000km i 2002 eller no

og verktøybestanden har vokst dramatisk iløp av denne tiden, mangler bare et sveiseapparat så er jeg selvforsynt biggrin.gif

noen av dere som var å så på bilen som la merke til noe annet enn i listen over?

#33 origo

origo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 222 Innlegg:

Posted 18 November 2010 - 22:10

QUOTE(kladang @ 17 Nov 2010, 10:18) <{POST_SNAPBACK}>
ford og fiat sine skulle passe men de er ikke helt like.. fant uansett ingen av de så ny er bestilt på ebay.

har gjort dette hittil:
byttet alle oljer, nye clutchsylindere, clutch, girkasse, fiksa bremse lasteventilen bak, viftereim, nytt diff feste, fiksa bulk på førerdør, strammet styresnekka, ny hardykobling på vei, bytter reg reim nå, fjerna rust, 7 bokser brunox hittil....ikke at det var mye rust.
dama som eide den før meg har ikke gjort noen verdens ting med bilen sad.gif siste service er ved 31000km i 2002 eller no

og verktøybestanden har vokst dramatisk iløp av denne tiden, mangler bare et sveiseapparat så er jeg selvforsynt biggrin.gif

noen av dere som var å så på bilen som la merke til noe annet enn i listen over?


Er det noe mer som kan gjenstå da? biggrin.gif

Høres ut som om du har gjennomgått hele smørbrødslista nå. Men når du først er i gang; hva med luftfilteret??? tongue.gif

#34 kladang

kladang

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 94 Innlegg:

Posted 18 November 2010 - 22:35

luftfilter er byttet wink.gif

Edited by kladang, 18 November 2010 - 22:35.