Jo Anders
#41
Posted 24 August 2011 - 11:32
Gratulerer med en flott ramme og bra prosjekt!
#42
Posted 25 August 2011 - 21:35
I dag har jeg begynt å montere bakstlling, støtdempere og fjærer er kommet på plass.
Her blir jeg med ett usikker, det første jeg lurer på er hvor mye skal mutteren øverst på støtdemperen strammes? Sitter et "kakelad" med skiver og noen gummi puter, disse har jeg fordelt etter beste evne over og under. Men når jeg drar til for mye skviser jeg ut de øvre putene.
Det neste er at fjærene sitter etter mitt skjønn for løst, noen her som vet om de skal stå i spenn? Nå er riktignok hytta ikke montert, det er bare bakaslingen som henger i støtdemperne og "trailing" armene. Selve diffen og akslingene er heller ikke montert ennå.
Men blir ikke dette det samme som når bakakslingen er i lufta, på en evt. eu kontroll skal fjærene da ver så løse at du kan rigle på dem?
Er takknemlig for all respons!
Edited by Bygdis, 27 August 2011 - 20:11.
#43
Posted 27 August 2011 - 20:14
Fremre foringer "trailing arms"
Bakre foringer "trailing arms"
Foringer på panhard stag
Bakstilling så langt
Men det bekymrer meg det som er nevnt i forrige oppdateringen min...
#44
Posted 07 September 2011 - 14:01
Fjærene var like slapp hos meg ved montering. Det ordner seg så fort du får på hytta og dekk og slepper bilen ned. Fra bildene ser det jo ut som demperene dine er nesten makset ut.
#45
Posted 24 September 2011 - 19:40
Montert nye tetninger på fremdiff
Montert nytt lager og simmerring på høyre siden av foraksel
Montert nye støtdempere foran
Fremdiffen er under montering
Siden fremdiffen er fra Gen 1 måtte ene feste modifiseres litt
Glassblåst Navene
Glassblåst spindlene
Malt Spindlene og navene
Glassblåst og malt bakbremsene
Det neste nå blir nye hjullager fremme og bak, nærmer seg at den står på hjul igjen
#46
Posted 27 September 2011 - 14:46
Begynte med å sette inn nytt nålelager i spindel
Så skal denne simmerringen monteres for å tette mellom drivaksle og spindel og forhindre dritt i å ta veien inntil nålelageret
Simmeringen inne og godt sauset med vaselin
En fordel å gjøre ting i rett rekkefølge, her er nytt bremseskjold montert på spindel og ny bremseskive på navet
Innerste lagerskål først
Innerste lager er neste
Så må Simmerringen som skal tette mellom spindel og nav på plass
Her er navet snudd rette veien og satt nedpå spindelen og det er klart for å slå inn ytterste lagerskål (Denne kan godt settes i på forhånd)
Her er ytterste lager på plass
Mutteren strammes og vi er klar for montering på bil
Og plutselig har bilen fått seg ny malte spindler og nav med nye lager og tetninger i
Det var rett og slett fantastisk å få gjort denne jobben, liker å se fremskritt, det neste nå blir å få rengjort og fettet oppigjen autonavene og montere de.
Har begynt så vidt å spekulere i styrestag og kuler.
#47
Posted 06 October 2011 - 20:44
Pakningssett til styresnekke
Nye ringer på plass i bunn av styresnekka
Ny ring inne i toppen
Ny O-ring utvendig i toppen
Akslingen ser bra ut så håper at dette vil holde tett
Styresnekken får seg ett strøk med hammerlakk
Lagerhus og bremseskjold bak blir fornyet
Sjekket pris på bremseskjold bak hos Mitsubishi 1200,- pr. side, så da var valget lett, de gamle ble glassblåst og shinet.
Pakningsettet til styresnekka kostet 1181,- hos Mitsubishi, det inneholdt 4 ringer, 1 simmerring i bunn, 1 tetningsring til bunn og en til topp samt en O-ring for dekselet i toppen. Jobben med å skifte disse var lett, løsne de 4 boltene i toppen, løsne kontramutteren på justerskruen og skru stilleskruen innover i snekka.
Da presses akslingen nedover i snekka, når skruen går tom for gjenger slår du forsiktig rundt om på dekselet i toppen og det løsner. Plukk av dekselet og dra akslingen opp og ut. NB!!! Det er mye olje igjen inne i snekka, ha klar en pøs til å samle dette i, så sparer du deg mye bannskap!
Bytt ringene, monter, fyll på ny olje og kjør.
#48
Posted 16 October 2011 - 19:55
Simmering og ytterste lager på plass i lager huset
Her er lagerhuset kommet på stikkakslingen og innerste lageret på vei nedpå
Har ikke bilder av krymperingene...
Slik står bilen nå
Har også dratt frem motoren frå ei krå og begynt å gjøre den klar til montering på ramma.
#49
Posted 20 October 2011 - 06:42
#50
Posted 20 October 2011 - 21:06
Hvor mye dette har kostet har jeg ikke lagd noen oversikt for enda, har liggende det meste av kvitteringer, så får se om jeg en vakker dag setter inn dette i excel.
Eneste som er sikkert er at jeg aldri kommer til å få igjen det jeg har brukt på bilen, både timer og penger...
Motoren på siste bildet er en 2,5td, 4D56T mener jeg, originalmotoren som jeg har overhalt med overhalings sett fra milner offroad.
Hadde sikkert vært heftig med en nissan 3,3td istedet men orker ikke så mye ombygging, blir nok dilldall med sperreakslingen som forøvrig er under arbeid.
Det jeg har forstått som er svakheter på pajero er toppene, samt at balansereima har en tendens til å hoppe av og dra med seg registerreima i "fallet". Det er også problemer med starter og startkrans.
Så motorene er nok ikke verdens beste, har tenkt å ha den som bruksbil på sikt så da får vi se hvordan det går , har ikke tenkt å skyte noen, til og fra jobb kjøring ser ikke jeg på som ekstrem påkjenning, det bør den tåle
Det er hyggelig lesning at folk syns arbeidet jeg gjør ser bra ut, takker for det!
Blir muligens å løfte på hytta i nå i helgen, om været holder seg, har lovet å ta ut bilen til snøen kommer og det kan være hvilken dag som helst...
#51
Posted 24 October 2011 - 20:26
Motor og gear ble montert
Balanse og registerreim med strammere er montert
Hytta ble løftet på ramma igjen med truck
Her er hytta plassert på ramma, den skal 2-3cm lenger bak for å passe på festene
Det gjenstår fortsatt en del jobb som bremserør, montere håndbrekk, bremser fremme og bak, dieseltank og litt på motor. Må være ute av garasjen til snøen kommer så har litt press på meg....
Karosseriet ser foreløpig bra ut, en fremskjerm, hjulbuer bak og bakre del av kanaler, men det spørs hvor mye jeg finner når jeg begynner å lete
#52
Posted 08 November 2011 - 01:50
Begynte forsiktig med et lite hull i venstre innerskjerm
Litt mer innerskjerm (plassen fra he.....e å komme til)
Her "stanses" det kanal
Kanal
Litt mer kanal
Innerskjerm/kanal
Har plukket ut vareveggen, seter, tepper og deksel baki for å redusere brannfare og for å lete etter hull...
Er noe dritt å sveise så tynne plater, så jeg fant ut at dte var greit å begynne på steder som ikke synes så godt
Det neste nå blir å lappe litt på hjulbuen på førersiden før jeg tar fatt på andre siden Har planer om skjermbreddere så det må ikke bli helt perfekt.
Er også noen rusthull i gulvet som jeg må få gjort noe med.
Edited by Bygdis, 08 November 2011 - 01:52.
#53
Posted 03 December 2011 - 18:56
Mye bra deler!
Prisen er satt til 20 000,- men er åpen for bud, bilen må bort.
Her er en link til salgstråden
http://www.offroad.n...ro-t121040.html
#54
Posted 07 December 2011 - 21:44
#55
Posted 16 December 2011 - 16:28
#56
Posted 18 December 2011 - 00:50
Og jeg er blitt den lykkelige eier av en Pajero. En ting er bra sikkert, grunnarbeidet er skikkelig utført. Så da blir min utfordring å gjøre resten minst like bra.... Greier jeg det har jeg en bil som vil vare i 25 år pluss,,,,,
Har ikke fått lastet opp noen bilder ennå, men har noen fra transporten til Pajeroens nye hjem, som kommer senere.
Jo-A.
Jo-A. Johnsen
Mitsubishi L200, 1998 mod; BMW K1200R, 2008 mod
#57
Posted 26 December 2011 - 01:14
#58
Posted 06 January 2012 - 23:12
Har ikke fått begynt på Pajeroen ennå, har vært jul og greier sju..
Men jeg tok noen bilder da jeg hentet den, og da den ble parkert på låven.
Her lastes bilen opp på henger.
Og her lastes den av henger i sitt nye hjem.
Blir nok ikke tid til så mye skruing/sveising før utti februar, planen er å ha den på skilter før elgjakta.
I dag kom det felger i hus, American Racing Outlaw I,
så da mangler jeg dekk, men greier ikke å bestemme meg.
Lurer litt på Toyo 33x13,5x15 ? De burde flyte godt i "elg-myra". Har litt lyst på 35 tommere også, og de kan jeg jo sette på L200'n om de blir for store på Pajero'n...
Gearhjul for å endre speedometeret til 33" hjul er også i hus, dessverre selger ikke mitsubishi hjulet for 35 tommere lenger, noen som har noe slikt liggende tro??
Jaja, litt skal en spekulere på.
c",)
Edited by MacJoJo, 06 January 2012 - 23:28.
Jo-A. Johnsen
Mitsubishi L200, 1998 mod; BMW K1200R, 2008 mod
#59
Posted 16 February 2012 - 21:05
#60
Posted 22 February 2012 - 11:06
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere