Gå til innhold



Foto
* * * * * 1 votes

Jo Anders


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
79 replies to this topic

#41 Lars Inderøy

Lars Inderøy

    Nytt medlem

  • Supermedlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 24 August 2011 - 11:32

I alle dager, 1738,- var jo ingen pris for en galvanisert ramme.
Gratulerer med en flott ramme og bra prosjekt!

#42 Bygdis

Bygdis

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 25 August 2011 - 21:35

Takker for det Lars cool.gif

I dag har jeg begynt å montere bakstlling, støtdempere og fjærer er kommet på plass.

Her blir jeg med ett usikker, det første jeg lurer på er hvor mye skal mutteren øverst på støtdemperen strammes? Sitter et "kakelad" med skiver og noen gummi puter, disse har jeg fordelt etter beste evne over og under. Men når jeg drar til for mye skviser jeg ut de øvre putene.


Det neste er at fjærene sitter etter mitt skjønn for løst, noen her som vet om de skal stå i spenn? Nå er riktignok hytta ikke montert, det er bare bakaslingen som henger i støtdemperne og "trailing" armene. Selve diffen og akslingene er heller ikke montert ennå.
Men blir ikke dette det samme som når bakakslingen er i lufta, på en evt. eu kontroll skal fjærene da ver så løse at du kan rigle på dem?





Er takknemlig for all respons!

Edited by Bygdis, 27 August 2011 - 20:11.

1991 kort gen.2 Pajero 2.5td

#43 Bygdis

Bygdis

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 27 August 2011 - 20:14

Her er noen bilder av hva som er montert så langt
Fremre foringer "trailing arms"


Bakre foringer "trailing arms"


Foringer på panhard stag


Bakstilling så langt


Men det bekymrer meg det som er nevnt i forrige oppdateringen min...
1991 kort gen.2 Pajero 2.5td

#44 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 07 September 2011 - 14:01

De foringene på toppen av demperen er vanskelig å få helt riktige. Det tøyt litt ut her og der hos meg også, tror ikke det er noe å bekymre seg for.

Fjærene var like slapp hos meg ved montering. Det ordner seg så fort du får på hytta og dekk og slepper bilen ned. Fra bildene ser det jo ut som demperene dine er nesten makset ut.

#45 Bygdis

Bygdis

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 24 September 2011 - 19:40

Har fått gjort litt til på bilen

Montert nye tetninger på fremdiff




Montert nytt lager og simmerring på høyre siden av foraksel

Montert nye støtdempere foran




Fremdiffen er under montering


Siden fremdiffen er fra Gen 1 måtte ene feste modifiseres litt


Glassblåst Navene


Glassblåst spindlene


Malt Spindlene og navene


Glassblåst og malt bakbremsene




Det neste nå blir nye hjullager fremme og bak, nærmer seg at den står på hjul igjen cool.gif

1991 kort gen.2 Pajero 2.5td

#46 Bygdis

Bygdis

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 27 September 2011 - 14:46

Har i dag montert nav og hjulspindler fremme, her er noen bilder fra den biten cool.gif

Begynte med å sette inn nytt nålelager i spindel


Så skal denne simmerringen monteres for å tette mellom drivaksle og spindel og forhindre dritt i å ta veien inntil nålelageret


Simmeringen inne og godt sauset med vaselin


En fordel å gjøre ting i rett rekkefølge, her er nytt bremseskjold montert på spindel og ny bremseskive på navet


Innerste lagerskål først


Innerste lager er neste


Så må Simmerringen som skal tette mellom spindel og nav på plass


Her er navet snudd rette veien og satt nedpå spindelen og det er klart for å slå inn ytterste lagerskål (Denne kan godt settes i på forhånd)


Her er ytterste lager på plass


Mutteren strammes og vi er klar for montering på bil


Og plutselig har bilen fått seg ny malte spindler og nav med nye lager og tetninger i biggrin.gif




Det var rett og slett fantastisk å få gjort denne jobben, liker å se fremskritt, det neste nå blir å få rengjort og fettet oppigjen autonavene og montere de.
Har begynt så vidt å spekulere i styrestag og kuler.




1991 kort gen.2 Pajero 2.5td

#47 Bygdis

Bygdis

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 06 October 2011 - 20:44

Bremsecaliperne fremme har fått litt omsorg


Pakningssett til styresnekke


Nye ringer på plass i bunn av styresnekka


Ny ring inne i toppen


Ny O-ring utvendig i toppen


Akslingen ser bra ut så håper at dette vil holde tett


Styresnekken får seg ett strøk med hammerlakk


Lagerhus og bremseskjold bak blir fornyet


Sjekket pris på bremseskjold bak hos Mitsubishi 1200,- pr. side, så da var valget lett, de gamle ble glassblåst og shinet.
Pakningsettet til styresnekka kostet 1181,- hos Mitsubishi, det inneholdt 4 ringer, 1 simmerring i bunn, 1 tetningsring til bunn og en til topp samt en O-ring for dekselet i toppen. Jobben med å skifte disse var lett, løsne de 4 boltene i toppen, løsne kontramutteren på justerskruen og skru stilleskruen innover i snekka.

Da presses akslingen nedover i snekka, når skruen går tom for gjenger slår du forsiktig rundt om på dekselet i toppen og det løsner. Plukk av dekselet og dra akslingen opp og ut. NB!!! Det er mye olje igjen inne i snekka, ha klar en pøs til å samle dette i, så sparer du deg mye bannskap!

Bytt ringene, monter, fyll på ny olje og kjør.

1991 kort gen.2 Pajero 2.5td

#48 Bygdis

Bygdis

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 16 October 2011 - 19:55

Har nå fått på nye hjullager bak

Simmering og ytterste lager på plass i lager huset


Her er lagerhuset kommet på stikkakslingen og innerste lageret på vei nedpå


Har ikke bilder av krymperingene...

Slik står bilen nå


Har også dratt frem motoren frå ei krå og begynt å gjøre den klar til montering på ramma.



1991 kort gen.2 Pajero 2.5td

#49 sinnsyk

sinnsyk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 316 Innlegg:

Posted 20 October 2011 - 06:42

Bra at folk er så nøye når di først skal gjøre dette :-) Hvor mye penger har du brukt og hvor mye penger ser du for deg at dette kommer til og koste?Hvilken motor er det som står i? Har hørt at pajeromotorene er noe sjøre/svake for harde påkjenninger? (skyt meg om jeg tar feil) :-)

#50 Bygdis

Bygdis

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 20 October 2011 - 21:06

Det begynte med at jeg kjøpte bilen med registerhavari, hadde først planer om bare å bytte registerreim, men så ballet det på seg og det ene dro det andre med seg... hehe
Hvor mye dette har kostet har jeg ikke lagd noen oversikt for enda, har liggende det meste av kvitteringer, så får se om jeg en vakker dag setter inn dette i excel.
Eneste som er sikkert er at jeg aldri kommer til å få igjen det jeg har brukt på bilen, både timer og penger...

Motoren på siste bildet er en 2,5td, 4D56T mener jeg, originalmotoren som jeg har overhalt med overhalings sett fra milner offroad.
Hadde sikkert vært heftig med en nissan 3,3td istedet men orker ikke så mye ombygging, blir nok dilldall med sperreakslingen som forøvrig er under arbeid.


Det jeg har forstått som er svakheter på pajero er toppene, samt at balansereima har en tendens til å hoppe av og dra med seg registerreima i "fallet". Det er også problemer med starter og startkrans.

Så motorene er nok ikke verdens beste, har tenkt å ha den som bruksbil på sikt så da får vi se hvordan det går wink.gif , har ikke tenkt å skyte noen, til og fra jobb kjøring ser ikke jeg på som ekstrem påkjenning, det bør den tåle tongue.gif

Det er hyggelig lesning at folk syns arbeidet jeg gjør ser bra ut, takker for det!

Blir muligens å løfte på hytta i nå i helgen, om været holder seg, har lovet å ta ut bilen til snøen kommer og det kan være hvilken dag som helst...
1991 kort gen.2 Pajero 2.5td

#51 Bygdis

Bygdis

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 24 October 2011 - 20:26

Har vært dårlig med fotografering i det siste men har fått gjort litt

Motor og gear ble montert


Balanse og registerreim med strammere er montert


Hytta ble løftet på ramma igjen med truck


Her er hytta plassert på ramma, den skal 2-3cm lenger bak for å passe på festene


Det gjenstår fortsatt en del jobb som bremserør, montere håndbrekk, bremser fremme og bak, dieseltank og litt på motor. Må være ute av garasjen til snøen kommer så har litt press på meg....

Karosseriet ser foreløpig bra ut, en fremskjerm, hjulbuer bak og bakre del av kanaler, men det spørs hvor mye jeg finner når jeg begynner å lete wink.gif
1991 kort gen.2 Pajero 2.5td

#52 Bygdis

Bygdis

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 08 November 2011 - 01:50

Karosseri

Begynte forsiktig med et lite hull i venstre innerskjerm


Litt mer innerskjerm (plassen fra he.....e å komme til)


Her "stanses" det kanal tongue.gif


Kanal


Litt mer kanal


Innerskjerm/kanal


Har plukket ut vareveggen, seter, tepper og deksel baki for å redusere brannfare og for å lete etter hull...



Er noe dritt å sveise så tynne plater, så jeg fant ut at dte var greit å begynne på steder som ikke synes så godt cool.gif
Det neste nå blir å lappe litt på hjulbuen på førersiden før jeg tar fatt på andre siden smile.gif Har planer om skjermbreddere så det må ikke bli helt perfekt. dry.gif

Er også noen rusthull i gulvet som jeg må få gjort noe med.

Edited by Bygdis, 08 November 2011 - 01:52.

1991 kort gen.2 Pajero 2.5td

#53 Bygdis

Bygdis

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 03 December 2011 - 18:56

Dette prosjektet er nå til salgs, jeg har ikke tid lenger, bygger hus og har nettop blitt far så bilen er nedprioritert i tillegg må jeg ut av garasjen bilen står i.

Mye bra deler!

Prisen er satt til 20 000,- men er åpen for bud, bilen må bort.

Her er en link til salgstråden
http://www.offroad.n...ro-t121040.html

1991 kort gen.2 Pajero 2.5td

#54 Bygdis

Bygdis

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 07 December 2011 - 21:44

Senker prisen til 15 000,-
1991 kort gen.2 Pajero 2.5td

#55 Bygdis

Bygdis

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 16 December 2011 - 16:28

Da er bilen solgt, håper han vil ta over tråden og fortsette med prosjektet.
1991 kort gen.2 Pajero 2.5td

#56 MacJoJo

MacJoJo

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 20 Innlegg:

Posted 18 December 2011 - 00:50

QUOTE(Bygdis @ 16 Dec 2011, 16:28) <{POST_SNAPBACK}>
Da er bilen solgt, håper han vil ta over tråden og fortsette med prosjektet.



Og jeg er blitt den lykkelige eier av en Pajero. En ting er bra sikkert, grunnarbeidet er skikkelig utført. Så da blir min utfordring å gjøre resten minst like bra.... Greier jeg det har jeg en bil som vil vare i 25 år pluss,,,,,


Har ikke fått lastet opp noen bilder ennå, men har noen fra transporten til Pajeroens nye hjem, som kommer senere.


Jo-A.

Jo-A. Johnsen

Mitsubishi L200, 1998 mod; BMW K1200R, 2008 mod


#57 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 26 December 2011 - 01:14

får gratulere med ny pajero smile.gif

#58 MacJoJo

MacJoJo

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 20 Innlegg:

Posted 06 January 2012 - 23:12

Takker for det kjetil1972

Har ikke fått begynt på Pajeroen ennå, har vært jul og greier sju..

Men jeg tok noen bilder da jeg hentet den, og da den ble parkert på låven.


Her lastes bilen opp på henger.



Og her lastes den av henger i sitt nye hjem.


Blir nok ikke tid til så mye skruing/sveising før utti februar, planen er å ha den på skilter før elgjakta.

I dag kom det felger i hus, American Racing Outlaw I,

så da mangler jeg dekk, men greier ikke å bestemme meg.
Lurer litt på Toyo 33x13,5x15 ? De burde flyte godt i "elg-myra". Har litt lyst på 35 tommere også, og de kan jeg jo sette på L200'n om de blir for store på Pajero'n...

Gearhjul for å endre speedometeret til 33" hjul er også i hus, dessverre selger ikke mitsubishi hjulet for 35 tommere lenger, noen som har noe slikt liggende tro??

Jaja, litt skal en spekulere på.

c",)

Edited by MacJoJo, 06 January 2012 - 23:28.

Jo-A. Johnsen

Mitsubishi L200, 1998 mod; BMW K1200R, 2008 mod


#59 Lille-Lay

Lille-Lay

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 343 Innlegg:

Posted 16 February 2012 - 21:05

har du gitt opp??
Nissan Patrol 2.8GR. orginal

#60 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 22 February 2012 - 11:06

Fantastisk tråd dette... smile.gif Hvis du vil geare mer enn Mitsubishi kan levere så anbefaler jeg å handle fra ebay. Har selv handlet fra han, da det igge går å bytte drev på Dodgen. Han han mange flere ratios, også andre enn de han har lagt ut på ebay.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere