Jo Anders
#61
Posted 25 February 2012 - 22:35
72mod Volvo 142 2.3 turbo
2002 modell Ford Transit 1.9 tdi
2004 Lynx Mountain Ranger 800
#62
Posted 25 February 2012 - 23:34
daols1: Slike spørsmål må du nok rette til Bygdis som pm, er ikke sikkert han leser denne siden hver dag lenger.
Lille-Lay: Neida, her er ingenting gitt opp, det har bare ikke vært tid til så mye jobb på Pajero'n ennå.
Det jeg HAR fått gjort er ganske så usynlig ennå. Sortering av deler pluss planlegging av innkjøp er ikke videre synlig.
Deler er forresten ikke bare lett å få tak i her i Trøndelagen, så det må nok bli en tur til Sverige i løpet av våren.
Ser ut til at både tilgjengelighet og pris er adskilig bedre i Sverige enn her i Norge.
Har funnet ut at jeg trenger en del biter for å få til fin bil av dette. Nytt interiør, komplett med seter og trekk koster ikke all verden i Sverige. Nye skjermer likeså. Last-ventil er muligens like greit å kjøpe nytt, men får se hva jeg finner av brukt.
Om noen har en delebil med ovenforstående deler i grei stand kan det være av interesse, men delene kommer på ca 5000 i Sverige, så der ligger vel lista for pris...
Er på utkikk etter noen brukte 33" dekk, men det har i grunn ingen hast.
Regner i grunn ikke med det blir så mye tid til skruing av Pajero før Juni, men da er planen å jobbe litt effektivt med den, så den kan komme på veien før elgjakte, og da håper jeg den skal være godkjent med hevesett og 33" hjul. Ingeniøren på det lokale BT hørtes ikke helt motvillig ut da jeg var innom for å høre hva slags søknader jeg måtte sende inn.
c",)
Jo-A. Johnsen
Mitsubishi L200, 1998 mod; BMW K1200R, 2008 mod
#63
Posted 17 October 2012 - 22:40
Pajeroen er dessverre litt bak i køen, først var det liftbil som måtte fikses, her er den. (og den er til salgs, Finn kode: 37420852 )
Så er det jo L200'n min da, det er jo bruksbilen, så den MÅ bare gå. Den har jeg hatt ett fullstendig reimskift på, tatt unna noe løsrust, og nå er det montering av 33" hjul. Og for de som lurer, 33" går IKKE rett inn på L200 fra 1997 til 2005, i alle fall ikke mickey thompson....
Så per dato går dagene med til å bygge om min L200, bilder kommer etterhvert... I dag har jeg skåret rent under skjermene, og malt opp igjen. I morgen er planen å lage nye innerskjermer, Bilder kommer..... er tatt, men ikke lastet...
Jo-A. Johnsen
Mitsubishi L200, 1998 mod; BMW K1200R, 2008 mod
#64
Posted 18 October 2012 - 13:41
#65
Posted 28 October 2012 - 20:54
Slik så det ut FØR kapping, har merket hvor jeg skal kappe opp til med hvitt.
Her er det kappet ned og grunnet.
Og andre siden, ferdig malt første strøk her.
Gammel felg og dekk ser slik ut.
De nye felgene med dekk ble fine, men det ble ikke bildene ser jeg....
Fortsatt litt lite klaring både forran og bak på forrdekkene. Så her må det nok både skjæres og heves noe mer.
Prøvde å heve på torsjon, men fikk ikke særlig mye løft. Strammet skruen ca 20 mm, men det ga ingen virkning !! Noen som vet hvor mye en må justere for å få noen virkning? Må en ta ut stavene for "å sette de ett hakk" strammere kanskje??
Vinteren kom plutselig her, så da måtte piggdekkene på, får fortsette med dette prosjektet senere. Så da kan det bli Pajero-prosjekt fremmover....
Jo-A. Johnsen
Mitsubishi L200, 1998 mod; BMW K1200R, 2008 mod
#66
Posted 20 April 2015 - 13:22
Kjøpte bilen til Jo-Andres, utrolig mye bra jobb som er gjort på denne!
Siden jeg fikk bilen har jeg satt opp meste av bremsesystemet nå, venter på de siste delene til parkbremsen.
bytta slavesylinder, montert stabstag bak og fram
Har og rubba ned bilen og venter på litt varmere vær før den får noen strøk med Arcanol og benga, og breddere kommer på
Edited by Pajero1991, 20 April 2015 - 13:28.
#67
Posted 23 April 2015 - 20:24
Fått gjort litt i dag, fikk på plass parkbrems og resten av bremsene bak. Pusla litt med no rør også, men synes det ser greit ut. Gjorde en skikkelig grisejobb tidligere, for å fjerne gammel dritt under, mala med hammerlakk der det var bart metall, og kjørte på med tectyl i dag. Håper tectylen sitter på Hammerlakk.
#68
Posted 26 April 2015 - 12:04
#69
Posted 26 April 2015 - 21:48
Takk for linken Roy!
Fikk gjort en del på diffsperra i dag, iallefall lagt en plan La opp rør fram til motor, og har en ARB kompressor stående nå, men trenger en ny trykkregulator som stopper på 1,2 bar...den jeg har nå stopper på 8 bar, så det blir litt i overkant, da jeg leste at orginal pajero diff ikke trenger mer enn 0,9-1,2 bar. Med utstyret som er med ARBn så er problemet med å få lufta ut løst også. For dere som lurer så er det en aksling fra nyere bil, derfor litt tenking for å få diffen igang.
Hadde en kompis på besøk og som er dyktig å skru i dag, trivelig med selskap i garasjen fantastisk vær i dag og, så ble bra med burger og mat mellom slaga
Følern som sitter på sperra, som gir signal om at den er kobla ut el inn, er vist ikke mulig å montere uten å demontere diff og aksling, så den ble plugga merker vell om sperra er på el ikke uten lampa i dashbordet
Ellers, montert handbrekkabel og justert de.. Fikk på plass ny speedometer vaier...
Begynte å montere det som er rundt motorn, og satt på dyser og glødeplugger... var noe sabla dritt å få ut de gamle kobberpakningene fra dysehuset, og angrer egentlig på at jeg bytta di...måtte gi dem en kakk med et skarpt skrujern for å dele de....og da skadet jeg selvfølgelig godset under pakningen på to av hulla :/
Fikk og sett på det elektriske i motorrommet....fikk på det meste men fortsatt en del ting jeg lurer på der, så får se litt mer på det i morgen...
Kommer litt bilder etter hvert
Edited by Pajero1991, 26 April 2015 - 21:54.
#70
Posted 13 June 2015 - 22:09
Fikk start på motoren i dag har sliti med å få diesel opp til pumpa, og har ikke fått noe motstand på håndpumpa for å få lufta systemet. Har spekulert, dobbelt og trippelsjekket rør, tank osv uten å bli klokere. Men skrudde av filterenheten i dag, snudde den opp ned og pupma....da kom det fuelen på returen, og etter litt juksegløding starta motoren, ble til og med en kjøretur
Noen som vet hvor man kan skaffe en slik luft solenoid som regulerer mellom 1-1,5 bar?
#72
Posted 30 July 2015 - 14:46
Tenkte å oppdatere tråden litt
Limte matter fra biltema på de gamle slitte, ble ganske greit når det kom på plass
pussa ned å la på antirust før mattene ble lagt i
Bilen ble grønn, 1 lag arcanol, 2 lag bengalakk
Fått på breddere, ble ikke opptimalt, er for cherokee
Ellers så har jeg
- sveisa og montert nye eksosoppheng
- fiksa glødinga
- fått det elektriske på plass, så nå lyser alle lysa....var litt styr med det, men viste seg at det bare var dårlig kontakt på en sikring
- montert en midlertidig framfanger
- montert innredninga
tenkte å få den på eu i morgen
ting som gjennstår: kappe ut å sveise inn nye kanaler på høre sida. Ikke store jobben, er bare den bakerste delen som er litt medtatt, finne ut hvorfor autonava ikke kobler inn og litt anna småtteri...håper å få bilen på veien snart
#74
Posted 03 August 2015 - 18:09
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#75
Posted 06 August 2015 - 08:29
Dette ble jo stas
#76
Posted 15 August 2015 - 08:08
Takk for det, takk til alle som har svart på spørsmål og som har gitt gode råd under veis også
Monterte en ny fanger i går, ble bra den
Neste som står for tur er å bytte styresnekka, mye dødgang i denne, så er ikke så god å kjøre på vei
#77
Posted 15 August 2015 - 09:51
Edited by HardKåre, 15 August 2015 - 09:52.
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#78
Posted 15 August 2015 - 10:26
det har jeg ikke prøvd, skal sjekke nå takk for tipset
#79
Posted 15 August 2015 - 10:49
Snakker om quick fix takk for tipset HardKåre
#80
Posted 15 August 2015 - 17:46
Edited by HardKåre, 15 August 2015 - 17:46.
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere