Gå til innhold



Foto

Godkjenning av Pajero


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
62 replies to this topic

#1 B1dik

B1dik

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 55 Innlegg:

Posted 27 March 2011 - 03:02

Denne tråden var i utgangspunktet laget av meg for å spørre om generell info om pajero gen2. Men etter jeg fikk den infoen jeg trengte gikk det over til å ha hovedfokus på forskjellige typer godkjenning på Pajero. Så derfor velger jeg å skrive om tråden, siden det virker som at dette er et tema som er interessant for flere.


Så her kan man diskutere, og komme med inspill og erfaringer innen dette temaet.


Mvh Bendik Øvsteng

Edited by B1dik, 03 April 2011 - 19:35.


#2 chri-ha

chri-ha

    Chri-ha

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1499 Innlegg:

Posted 27 March 2011 - 08:29

Rust! Sjekk ramma med hammer.
90 HiluxTurbo

Christian Halsa
480 22161

#3 kaos

kaos

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 395 Innlegg:

Posted 27 March 2011 - 08:53

Generelt lite feil med Pajero, men sjekk for guds skyld ramma. Ellers kan du jo gå over det småelektriske, som varmeseter og el-vinduer. Ellers er det jo en gammel bil, så noe må en jo regne med. Er det en GLS bør du se nøye etter rust rund skjermbredderne, om det er mulig. Ikke lett å se hva som er innunder. Men når en ofte ser GLX, uten breddere, ha ganske stygge skjermbuer, er det vel ingen bombe om GLS har det og.

#4 Bjørn.B

Bjørn.B

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 27 March 2011 - 09:47

QUOTE(B1dik @ 27 Mar 2011, 04:02) <{POST_SNAPBACK}>
Hei.

Noen som har noe generell info om disse? Eller kan fortelle meg hva jeg bør være obs på, kjente feil ol.?

Det er en kjempe god bil. behagelig å kjøre. Men klart rust vil du finne men det bør du regne med og da på en 93 mod.


#5 Bjørn.B

Bjørn.B

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 27 March 2011 - 09:52

QUOTE(chri-ha @ 27 Mar 2011, 09:29) <{POST_SNAPBACK}>
Rust! Sjekk ramma med hammer.

Hadde jeg skulle solgt bil å noen hadde begynt å bake løs på ramma med hammer tror jeg at jeg hadde blitt grinete. slå hull i tektylen da nei det hadde ikke vært aktuelt.

#6 chri-ha

chri-ha

    Chri-ha

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1499 Innlegg:

Posted 27 March 2011 - 10:52

QUOTE(Bjørn.B @ 27 Mar 2011, 09:52) <{POST_SNAPBACK}>
Hadde jeg skulle solgt bil å noen hadde begynt å bake løs på ramma med hammer tror jeg at jeg hadde blitt grinete. slå hull i tektylen da nei det hadde ikke vært aktuelt.


Da hadde ikke jeg kjøpt pajero av deg, uansett hvor fin den hadde vært wink.gif
90 HiluxTurbo

Christian Halsa
480 22161

#7 Bjørn.B

Bjørn.B

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 27 March 2011 - 11:04

QUOTE(chri-ha @ 27 Mar 2011, 11:52) <{POST_SNAPBACK}>
Da hadde ikke jeg kjøpt pajero av deg, uansett hvor fin den hadde vært wink.gif

Nei nei det er jo i orden. Ikke normalt å ha med seg hammer når en skal se på bil da.
Du får slå på engen bil så mye du vil med hammeren men min er nybehandlet med tektyl så hadde ikke vært aktuelt å slå hull på den.
Skulle alle som kommer å ser på bil slå hull i tektylen så er jo vitsen borte.

#8 B1dik

B1dik

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 55 Innlegg:

Posted 27 March 2011 - 12:00

Virker som rust er stikkordet her. Noen spesielle steder, utver skjermbuer og ramma? Hvordan er motor og drivverket på disse, sammenlignet med toyota hilux/4runner og nissan patrol?

#9 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 27 March 2011 - 13:38

synes super select systemet er glimrende, med sperre bak og senterdiff. kan og veksle mellom 2 og 4wd opp til 100km/t
motor/topp kan være svak for høye temperaturer, men det gjelder vel alle motorer med alu. topp.
gearkassene (manuell) kan være litt treg når de er kald.
har hørt at ramma, spesielt fra forran bakhjul og bak må sjekkes nøye for rust, helt fint der på min tongue.gif
alt i alt er jeg veldig fornøyd med gen2.

ikke se deg blind på pris, kan fort bli dyrt å handle rimelig wink.gif

toyota er vel solide biler, men de hadde vel ikke sperre som standard.. stort minus, synes jeg..
patrol har jeg absolutt inga erfaring med, har hørt at den er mere "lastebil" å kjøre. men virker bra offroad smile.gif



#10 B1dik

B1dik

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 55 Innlegg:

Posted 27 March 2011 - 16:02

Ok. Må bare takke for skikkelige, og ikke minst hurtige svar! smile.gif Fant en 93 mod på finn jeg så monn i. Men lurer litt på prisen, sett opp mot kilometerstanden (300k). Noen som har kjennskap til denne?

Link: http://www.finn.no/f...nnkode=27331822



#11 kaos

kaos

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 395 Innlegg:

Posted 27 March 2011 - 20:35

Bilen ser bra ut på bildene. Ingen synlig karosserirust, og det er jo en fordel. Hjulene er neppe godkjent, så om du blir stoppet i kontroll, kan det hende du må av med hjulene og vise bilen. Den er nok også hevet for å få plass til hjulene. Spørs om dette også er godkjent. Få i hvert fall slik på det rene, ellers kan det bli dyrere enn planlagt.

En ting jeg glemte å si i mitt forrige innlegg. En svakhet ved 2,5-modellen er startkransen. Spør om den slurer på startmotoren og i så fall hvor mye/ofte. Dette er noe som koster kroner å skifte, spesielt om du må ha den på verksted.

#12 B1dik

B1dik

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 55 Innlegg:

Posted 28 March 2011 - 00:03

Har sendt han en mail og spurt om rust, godkjenninger etc. Men har ikke fått svar, så får kanskje prøve å ringe han i morgen. Så får jeg høre om det med startkransen også. Hva tenker dere om prisen da, i forhold til prisen da? riktig? Synes 300 er vell mye jeg..

#13 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 28 March 2011 - 07:42

300 er ikke avskrekkende hvis han har vært snill med bilen og vedlikeholdt den godt. Ser at han har brukt vinkelsliper for å få plass til hjul. Det er nok IKKE godkjent. Detter resulterer også i ekstra påkjenning på hjullager, dempere, fjærer... Dessuten, en bil med et slikt utseende er nok brukt litt... smile.gif

Hvis det er lite rust er prisen grei nok, bilen ser jo flott ut... cool.gif Men du må nok belage deg på et sett med "visningsdekk" til eu-kontroll, evt kontroll etter veien... Hvor stor er de om står på? 35"?
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#14 Flandersen

Flandersen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 28 March 2011 - 08:31

QUOTE(B1dik @ 27 Mar 2011, 04:02) <{POST_SNAPBACK}>
Hei.

Noen som har noe generell info om disse? Eller kan fortelle meg hva jeg bør være obs på, kjente feil ol.?



sjekk bak ramma nøye, gjerne med hammer, gen2 ruster der.

#15 B1dik

B1dik

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 55 Innlegg:

Posted 28 March 2011 - 08:44

Oki. Er ikke sikker, har ikke fått svar fra han enda. Begynner å lure på om han har solgt bilen, og bare ikke gidder å svare. rolleyes2.gif

Skal nå vel ikke være så vanskelig å få godkjent selve kappingen? Må jo evt. få tak i nye skjermbreddere? Dekka må jeg få godkjent om de ikke allerede er det uansett. Er av typen som liker å ha ting iorden jeg. Trenger ikke GI myndighetene en runn til å være mer tverre en de allerede er;)

#16 PajAlex

PajAlex

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 25 Innlegg:

Posted 28 March 2011 - 09:02

hvis dekka ikke er godkjent i vognkort, og dem er 35" eller forsåvidt 33", så får man ikke dette godkjent. Dem skal ha godkjenningspapirer ifra TÜV, eller ifra mitsubishi e.l, og det får man ikke såvidt jeg vet nå lenger, er vel max 31" ifra mitsubishi. Å har selv vært i kontakt me 4x4 extreme og AT, dem sa at så stort får man ikke tak i til denne typen bil lenger.
BT er veldig nøye på dette, som han sa: " Du får godkjent alt du har papirer på, vi godkjenner ikke bil, vi godkjenner papirer"

#17 B1dik

B1dik

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 55 Innlegg:

Posted 28 March 2011 - 09:05

Sjønner ikke dette jeg. Har vanket mye på h4k forumet, og der er det jo de som får hiluxer med 37 og 39", mens andre krangler og krangler uten å få godkjent 33" engang.. Synes dette er merkelig jeg altså.

#18 kaos

kaos

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 395 Innlegg:

Posted 28 March 2011 - 09:19

Ring på denne: http://www.finn.no/f...nnkode=27521493

Ellers kan det hende jeg avhender min kjære, lille Paje om en stund. wink.gif Vurderer nemlig å bli kjedelig! Har lyst på 2011 Golf da jeg knapt orker å fylle spylervæske uten å få brekningstendenser lenger (er liiiiiiiiiiiiiitt lei av å gjøre noe mer enn å kjøre bil, og det blir jo alltid litt ekstra på gamle biler...).

98-modell (99 reg i 98), men den blir jo noe dyrere i så fall.

Eneste grunnen til at jeg ikke har solgt den enda er at jeg fanken meg sliter med å manne meg opp til å gjøre det. Den lille, røde jævelen er jo en sjarmtass da, selv om den har kostet meg 30 lapper på ti måneder i reparasjoner og vedlikehold...

Men er du kun interessert i kort Pajero da? Det finnes jo endel lange utgaver som kan interessere og. Kort utgave er jo ikke akkurat som skapt for storfamilien eller de med dårlig rygg! Lite plass og lite komfort. Dessuten vil helst bilen vise meg baklyktene gjennom svingene om vinteren. Her gjelder det å kjøre med 4wd, ellers er det grøfta neste!

Vanligvis er det slik med artige biler: Man føler at man lever når man kjører bilen.
Slik er det med kort Pajero: Man kjører med dødsangst og er glad for å være i live etter kjøreturen! thumbsup.gif

Edited by kaos, 28 March 2011 - 09:25.


#19 B1dik

B1dik

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 55 Innlegg:

Posted 28 March 2011 - 09:24

Hm. Var jo gått halvparten av den andre da! Noen her som er flinke til å kappe plass i skjermer? Gjerne noen som samtidig er glade i øl?smile.gif

#20 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 28 March 2011 - 10:07

Hvis du vil ha "alt på stell" så driter du i kapping og heving. Du får plass til 32"11,5-15 (285/75-15) på umodifisert bil. Lovlig har du maks lov til 265/70-15. Du kan få godkjent heving hvis du kjøper de rette papirene. Ingen gir papirer på kapping. Men det hjelper ikke med godkjent 3" heving hvis du må kjøre på originaldimmensjon 215-15 fordi du ikke får tak på papirer på større hjul.

Edited by HardKåre, 28 March 2011 - 10:08.

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere