Gå til innhold



Foto

Godkjenning av Pajero


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
62 replies to this topic

#21 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 28 March 2011 - 10:52

Er det noen her som har papirer fra mitsubishi på 31" hjul? Skulle gjerne hatt ....

#22 B1dik

B1dik

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 55 Innlegg:

Posted 28 March 2011 - 12:43

Hm. Så finnes det ingen som har fått godkjent 3 " heving og hjul på gen2 pajero? OME kittene er vel tüv papirer på? er ivertfall det til toyota? Og hvor er det det stopper for hjula, mitsubishi som ikke vil si at bilen tåler 33" ?

#23 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 28 March 2011 - 12:58

Mengis ringer du Mitsubishi skal du kunne få papirer tilsendt på 265/75-15. (lang Gen1 i allefall)

Det finnes noen ja, OME har TUV og da får du goskjent settet. Men Mitsubishi vil IKKE gå god for at bilen tåler så store hjul. Men for all del, det skjer: Silverfox fikk godkjent Gen2 med 3"løft, 2" bodylift OG 35" dekk... Hvordan han klarte det står for meg som en gåte. Men i såfall er det bare å begynne å søke SFOOR og BT...
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#24 B1dik

B1dik

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 55 Innlegg:

Posted 28 March 2011 - 14:42

Ja, jeg hadde liksom silverfox sin pajero i tankene når jeg skrev, skulle gjerne hvist vilke veier han har gått for å få godkjent dette på sin bil.

#25 Luap

Luap

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 143 Innlegg:

Posted 29 March 2011 - 13:52

QUOTE(HardKåre @ 28 Mar 2011, 12:58) <{POST_SNAPBACK}>
Mengis ringer du Mitsubishi skal du kunne få papirer tilsendt på 265/75-15. (lang Gen1 i allefall)

Det finnes noen ja, OME har TUV og da får du goskjent settet. Men Mitsubishi vil IKKE gå god for at bilen tåler så store hjul. Men for all del, det skjer: Silverfox fikk godkjent Gen2 med 3"løft, 2" bodylift OG 35" dekk... Hvordan han klarte det står for meg som en gåte. Men i såfall er det bare å begynne å søke SFOOR og BT...


Jeg sendte en mail igår til Mitsubishi og spurte om de skrev ut godkjenningspapirer på 31" dekk til 2.gen pajero. Men fikk da kun som svar at de (fabrikken) ikke godkjenner noe utover standard-dimensjonene til pajero. Så da lurer jeg på hvem man kontakter for å få godkjeningspapirer på større hjul en standard-dimensjoner, og evt. får svar på hva annet som må gjøres utover å bytte hjul?

Virker jo da som om man må søke biltilsynet om ombygging og evt. få teknisk veiledning av dem.


#26 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 29 March 2011 - 13:59

Du må ikke spør om 31" dekk. Mitsubishi hater amerikanske standarder virker det som:P Ikke spør etter tommer, men tilsvarendes dekk i vanlig profil.
Det blir vel lignende som HardKåre sier kanskje? (265/75-15)

Jeg har spurt flere ganger og får alltid samme svar; "Vi går ikke god for amerikanske dekkstandarder... blablabla"
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#27 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 29 March 2011 - 14:18

Hvis du får ut papirer på 265/75-15 så kan du be figuren hos BT å slå opp i STRO-boka hans. Der mener jeg st 31" vil være mindre, da dette er en "varebildimmensjon" og diameteren regnes annerledes enn personbildekk... De bruker visstnok en annen Pi til utregninga... wtf.gif

Har ikke prøvd dette selv, bare tenker høyt...
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#28 B1dik

B1dik

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 55 Innlegg:

Posted 29 March 2011 - 14:37

Høres jo ut som et eneste stort jævla røl dette med andre ord.

#29 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 29 March 2011 - 16:58

Det ER sært vanskelig å få godkjent større hjul. Var enklere før, men da var det store variasjoner hvor noen bt-satsjoner turte å ta avgjørelser på et selvstendig grunnlag, mens de fleste avslo alt som ikke hadde TUV. Så ble regelverket innskjerpet for en 5-6 år siden, hvor alle ombygginger skal gå gjennom en sentral SFOOR-gruppe, så alle skal bli behandlet likt. (Les: Alle skal få avslag på lik linje med de mest restriktive stasjonene tidligere)

Er kun Silver som jeg vet om som har fått til større hjul Paj etter denne innskjerpinga, med unntak selvfølgelig av Fjallasport og Arctic T. Flere som har fått godkjent heving med bakgrunn i TUV-papirer, men med standard dekkdimmensjon... thumbsdown.gif
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#30 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 30 March 2011 - 09:51

Nå har jeg prata med Mitsubishi og skal scanne og sende vognkortet mitt for å få papirer på 265-75-15.

Når jeg har fått disse papirene, kan jeg stikke ned på BT med bare papirer og vognkort(uten bil) og få det innskrevet?

Har ulovlig kufanger foran, orker ikke skru den av.

#31 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 30 March 2011 - 10:01

QUOTE(mengis @ 30 Mar 2011, 10:51) <{POST_SNAPBACK}>
Nå har jeg prata med Mitsubishi og skal scanne og sende vognkortet mitt for å få papirer på 265-75-15.

Når jeg har fått disse papirene, kan jeg stikke ned på BT med bare papirer og vognkort(uten bil) og få det innskrevet?

Har ulovlig kufanger foran, orker ikke skru den av.


Ring satans tregvesen og spør;)
Men godt mulig du må inn for å vise at hjula har god klaring til bil osv.
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#32 B1dik

B1dik

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 55 Innlegg:

Posted 31 March 2011 - 21:52

Men det jeg synes er rart da, er at enkelte fremdeles klarer å få godkjent langt større dekkdimensjoner enn feks 33", selv etter denne regelen tredde i kraft?

@mengis: Du skal nok ikke se bort ifra at biltrangsynet krever å se bilen, før godkjenning.

Grunnen til at jeg er så opptatt av godkjenning som jeg er, er at jeg ikke kommer til å kjøre en bil hvor papirene ikke er iorden. Har både senkesett og endret dekk dim. i vognkortet på bmw'n jeg kjører per dags dato, av en så enkel grunn som at hvis jeg skullekomme utfor en ulykke, så blir jeg ikke gjeldsslave for resten av livet, fordi jeg har feks dekk som ikke er godkjent.

Sjønner godt at mange ikke orker å ta opp kampen med biltrangsynet for å få igjennom ombyggingene sine, da det er et sånt jævla hardt arbeid for å få det till, men er uhellet først ute, har de et stort problem.

Edited by B1dik, 31 March 2011 - 21:54.


#33 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 31 March 2011 - 21:57

Biltilsynet skiftet navn tidlig på 90 tallet til statens vegvesen:p
Anyway, jeg har vert oppi en ulykke med bil som ikke alt var i orden på mtp godkjenning. Der gikk det fint. Det spørs hvorfor ing skjer. Om du kjører i noen og det kan bevises at det var pga for store dekk, sliter du ja.
At arctic truck og disse er så jævla kompis med vegvesenet og hvordan de får det til skulle jeg også gjerne likt å visst.
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#34 Luap

Luap

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 143 Innlegg:

Posted 31 March 2011 - 22:32

QUOTE(mengis @ 30 Mar 2011, 10:51) <{POST_SNAPBACK}>
Nå har jeg prata med Mitsubishi og skal scanne og sende vognkortet mitt for å få papirer på 265-75-15.

Når jeg har fått disse papirene, kan jeg stikke ned på BT med bare papirer og vognkort(uten bil) og få det innskrevet?

Har ulovlig kufanger foran, orker ikke skru den av.


Hvem prata du med for å få papirer på 265-75-15? Har du en mailaddresse? Jeg er også interessert i å få disse papirene wink.gif
265/75-15 er vel ca. det samme som 32" (STRO).

#35 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 01 April 2011 - 08:39

Om jeg får tak i papirene så skal du få dem.

Fikk forøvrig litt bakoversveis da jeg sendte vognkortet og kikka på standard dekkdimensjon; 205/75-15.

265/75-15 er ca 31x10.5.
Får jeg dette i vognkortet så blir mine 265/75-16 (32x10.5) lovlige.

Edited by mengis, 01 April 2011 - 08:50.


#36 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 01 April 2011 - 09:50

5% regelen er KUN i forhold til orginaldimensjon.
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#37 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 01 April 2011 - 10:05

Den kan ikke gjelde KUN for orginaldimensjon? Dersom jeg får godkjent 265-75-15, så MÅ jo regelen telle for +-5% innenfor denne dimensjonen også..

#38 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 01 April 2011 - 10:26

Nei KUN orginaldim.
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#39 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 01 April 2011 - 10:27

Desverre, nei... Får du godkjent alternativ dekkdimmensjon er det KUN den som gjelder... Pluss selvfølgelig originaldimm +-5%. Kjenner en med 4runner med standard dekkdimm 205-16, alternativ dekkdimmensjon 37"14,5. Han fikk mangellapp fordi han kjørte med 35"12,5... Hadde han kjørt med 195/75-15 hadde det vært greit... Ikke alt i kjøretøyforskriften som er logisk nei.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#40 B1dik

B1dik

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 55 Innlegg:

Posted 01 April 2011 - 15:20

QUOTE(HardKåre @ 1 Apr 2011, 11:27) <{POST_SNAPBACK}>
Desverre, nei... Får du godkjent alternativ dekkdimmensjon er det KUN den som gjelder... Pluss selvfølgelig originaldimm +-5%. Kjenner en med 4runner med standard dekkdimm 205-16, alternativ dekkdimmensjon 37"14,5. Han fikk mangellapp fordi han kjørte med 35"12,5... Hadde han kjørt med 195/75-15 hadde det vært greit... Ikke alt i kjøretøyforskriften som er logisk nei.

Hva faen? Hvor er liksom logikken i at 35 skal være ulovlig, men 37 er lov? Og når fikk han godkjent den 4runnern?