Gå til innhold



Foto

Naila's CommandoWagen


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
70 replies to this topic

#21 naila

naila

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 11 September 2011 - 22:11

1982 vs 1949 : )



#22 naila

naila

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 12 September 2011 - 11:05

Folk må gjerne komme med kommentarer og spørsmål smile.gif

#23 Rossi

Rossi

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 12 September 2011 - 13:19

Sinnsykt tøff bil Naila, men det var den jo allerede før du startet prosjekt Disco-G til Commando-G biggrin.gif

#24 Eon280

Eon280

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 434 Innlegg:

Posted 12 September 2011 - 17:46

Det blir meget bra, mye jobb som lagt ned der.

Hva ble det du brukte av støyisolering, og hvor mye av hver del?
X 280GE

#25 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 12 September 2011 - 18:55



Jeg ser du har like mye toe out foran som jeg har smile.gif Begge fronthjulene peker utover. Er det slik at alle G'er har dette? Hva skal G'ene ha etter boken? Vet at toe out er bra i forhold til svingevillighet, men blir mindre greit å kjøre rett fram med.

Edited by maelling, 12 September 2011 - 18:55.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#26 Rossi

Rossi

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 12 September 2011 - 20:07

Du bør ha rimelig mye toe-in for at det skal se riktig ut når du står rett forran bilen din Maelling tongue.gif

#27 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 12 September 2011 - 22:22

heh, joda, men jeg kan enkelt se at jeg har relativt bra med toe out når hjulene peker utover når jeg kikker ned på hvert hjul på hver side foran wink.gif Man kan faktisk se det her også. Den ser ut til å ha "klæss lik" hjulstilling som jeg har : ) Man trenger ikke å gå så mange runder rundt bilen for å konstatere det. Selv synes jeg toe out funker ganske bra, siden i allefall bilen min er rå på svingbarhet, og sikkert Naila's også. Men jeg ville ikke hatt en grad mer toe out enn jeg har, siden bilen har mer lyst til å svinge enn å kjøre rett fram.

Edited by maelling, 12 September 2011 - 22:23.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#28 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 12 September 2011 - 22:24

QUOTE(maelling @ 12 Sep 2011, 23:22) <{POST_SNAPBACK}>
heh, joda, men jeg kan enkelt se at jeg har relativt bra med toe out når hjulene peker utover når jeg kikker ned på hvert hjul på hver side foran wink.gif Man kan faktisk se det her også. Den ser ut til å ha "klæss lik" hjulstilling som jeg har : ) Man trenger ikke å gå så mange runder rundt bilen for å konstatere det. Selv synes jeg toe out funker ganske bra, siden i allefall bilen min er rå på svingbarhet, og sikkert Naila's også. Men jeg ville ikke hatt en grad mer toe out enn jeg har, siden bilen har mer lyst til å svinge enn å kjøre rett fram.


???
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#29 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 12 September 2011 - 22:26

Noe jeg kan utdype for deg Bilkar? Du ser så spørrende ut smile.gif

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#30 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 12 September 2011 - 22:43

QUOTE(maelling @ 12 Sep 2011, 23:26) <{POST_SNAPBACK}>
Noe jeg kan utdype for deg Bilkar? Du ser så spørrende ut smile.gif


Ja, bare lurte litt på din mening og erfaring om hjulvinkler.

Hadde en meget grundig firehjulskontroll på fagprøven min. Den ble meget godt bestått.

Kan liksom ikke få det til og stemme at en G, eller annen bil kan være brukbar og kjøre med toe out! Dekkslitasje og sporing er vel en selvfølge da?


Tøff vogn som bygges her smile.gif
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#31 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 12 September 2011 - 22:49

Driftebiler har veldig mye toe out, både foran og bak (tror jeg), og det ser helt absurd ut. De er like absurde å kjøre også, for dette gjør at bilen bare har lyst til å gå sidelengs og ikke rett fram. Litt toe out kan funke sammen med passende fjæringsoppsett (og camber) for å gjøre en bil veldig svingevillig. Selv har jeg en kamerat som driver en del med racing, så det er der jeg har funnet ut av disse tingene. For øvrig er jo ikke jeg mekaniker, men leker man seg med noen bilspill med litt bra fysikk, typisk grand turismo 5, LFS og annet, så kan man eksperimentere med alt det der. Litt toe out kan være ganske gunstig. Men lurer på om toe'n kan variere ettersom hvor slappe fjærer man har, uten at jeg har filosofert mer rundt det. Kanskje toen går noe mer mot senter med helt friske fjærer? Mine fjærer er litt slappere enn standard, og det kan være noe her? Slitasje varierer selvsagt med antall grader, men jeg har kjørt med noe toe out rimelig mange titusen km, og dekkene blir ikke overdrevet slitt annet enn av naturlige grunner.

http://www.suite101....rifting-a116379

"Toe In, Toe Out

In addition to the suspension adjustments mentioned, a drift car will have the front and rear toe set differently than a street car. For instance, the front wheels will be set with toe out (the leading edge of the tires sticks out further than that of the trailing edge). This adjustment will make the car turn quickly – something the driver will need to get the car into a corner as fast as possible.

At the rear of the car, the toe will also be set out; again, this will help to get the car into a drift.

"

Edited by maelling, 12 September 2011 - 23:12.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#32 Rossi

Rossi

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 13 September 2011 - 09:32

Hvis du har så mye toe out at du kan se det med øyet bør du bare bestille nye dekk med en gang du setter deg bak rattet og ruller de første metrene rolleyes.gif

Geländewagen skal vel ha en halv millimeter toe in mener jeg å huske? Ikke umulig at jeg tar feil, så hvis noen faktisk vet den rette justeringen må de for all del rette meg smile.gif
Poenget er uansett at du kan glemme å se det med øyemål hvis det er justert noenlunde riktig.......

#33 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 13 September 2011 - 11:31

QUOTE(Rossi @ 13 Sep 2011, 10:32) <{POST_SNAPBACK}>
Hvis du har så mye toe out at du kan se det med øyet bør du bare bestille nye dekk med en gang du setter deg bak rattet og ruller de første metrene rolleyes.gif

Geländewagen skal vel ha en halv millimeter toe in mener jeg å huske? Ikke umulig at jeg tar feil, så hvis noen faktisk vet den rette justeringen må de for all del rette meg smile.gif
Poenget er uansett at du kan glemme å se det med øyemål hvis det er justert noenlunde riktig.......


Skal det ikke være null da, men noen justerer det litt for å bedre selvoppretting og stabilitet?

#34 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 13 September 2011 - 13:04

QUOTE(Rossi @ 13 Sep 2011, 10:32) <{POST_SNAPBACK}>
Hvis du har så mye toe out at du kan se det med øyet bør du bare bestille nye dekk med en gang du setter deg bak rattet og ruller de første metrene rolleyes.gif


Vel, dekkene jeg har brukt mest de siste 10 årene er borbet'ene, og der har jeg hatt samme gummi på hele tiden og har sikkert kjørt 50 000 km på dem, om ikke mer. De er ikke overdrevet mer slitt foran enn bak, til tross for at jeg ikke har vært smart med å flytte fordekkene bak og bak foran osv. Folk kan jo ta seg en tur ut selv og kikke på bilen sin, og måle avstanden mellom baksiden av dekkene og forsiden av dekkene. Men mulig at bilene og dekkene vi kjører med er mer robust enn andre biler. Ellers er det ikke mye toe out man justerer inn, type -0.1 og slikt som gir gunstig effekt. Det kan være jeg har ekstra toe out pga at mine orginale forfjærer er litt slappere enn det de var da de var nye, med mindre det er noe annet som er rart og at slappe fjærer burde gi toe in slik det er på porsche 944 tror jeg. Husker ikke helt hvilken vei det går på de fleste biler.

Men, nå kaprer vi tråden til Naila her smile.gif

Edited by maelling, 13 September 2011 - 13:06.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#35 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 13 September 2011 - 13:07

QUOTE(maelling @ 13 Sep 2011, 14:04) <{POST_SNAPBACK}>
Det kan være jeg har ekstra toe out pga at mine orginale forfjærer er litt slappere enn det de var da de var nye, med mindre det er noe annet som er rart og at slappe fjærer burde gi toe in slik det er på porsche 944 tror jeg. Husker ikke helt hvilken vei det går på de fleste biler.


Endrer dette seg på noen måte om fjærene er slitt eller ikke?

#36 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 13 September 2011 - 13:17

Bil med litt slappe fjærer er ofte litt lavere enn orginalt, og når du bytter ser du veldig godt at den reiser seg noe (spørs hva slags fjærer du setter på også). Når bilen reiser seg etter fjærbytte, så er det ting i understellet som endrer seg også. Greia er da at hvis man senker/hever en bil (senker pga slappe fjærer), bytter til coilovers og annet, så endrer camber seg (dog ikke på en g-wagen pga stive aksler), toe endrer seg, thrust angle og caster såvidt jeg vet. Det jeg ikke vet er hva som skjer på en G-wagen (tror akslingen beveger seg sidelengs i allefall og fram/bak), siden jeg ikke har finstudert understellet eller har noen ekspertise på området. Men her kan vel bilkar og andre som faktisk har gått opp til eksamen på dette komme med fasiten.

Edited by maelling, 13 September 2011 - 13:28.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#37 Jagman

Jagman

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 13 September 2011 - 14:45

Skjønner vel ikke helt hva du skal med spacere med de felgene, men kan jo være de tar borti noe uten. Ble jo jævli bredspora da!

Om du skal ha 463 skjermer fremme, har jeg meget brede skjermbreddere som kunne passet bra til oppsettet!


Med vennlig hilsen
Bård Th Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1982 X / Jaguar XJ40 V12 1994 / Jaguar XJ12 Serie III 1986 / Daimler Double Six 1984
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 Serie I 1973 / Jaguar XJ12 Serie II 1978 / Jaguar XJ8 Sport 1998 / E Type Serie 1.5

#38 Jagman

Jagman

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 13 September 2011 - 14:45

Skjønner vel ikke helt hva du skal med spacere med de felgene, men kan jo være de tar borti noe uten. Ble jo jævli bredspora da!

Om du skal ha 463 skjermer fremme, har jeg meget brede skjermbreddere som kunne passet bra til oppsettet!


Med vennlig hilsen
Bård Th Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1982 X / Jaguar XJ40 V12 1994 / Jaguar XJ12 Serie III 1986 / Daimler Double Six 1984
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 Serie I 1973 / Jaguar XJ12 Serie II 1978 / Jaguar XJ8 Sport 1998 / E Type Serie 1.5

#39 Jagman

Jagman

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 13 September 2011 - 14:50

[quote name='maelling' date='12 Sep 2011, 19:55' post='1629757']


Sunnmøring-forstilling?? Kave til seg alt de kan... tongue.gif

Med vennlig hilsen
Bård Th Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1982 X / Jaguar XJ40 V12 1994 / Jaguar XJ12 Serie III 1986 / Daimler Double Six 1984
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 Serie I 1973 / Jaguar XJ12 Serie II 1978 / Jaguar XJ8 Sport 1998 / E Type Serie 1.5

#40 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 13 September 2011 - 15:42

QUOTE(Jagman @ 13 Sep 2011, 15:50) <{POST_SNAPBACK}>


Sunnmøring-forstilling?? Kave til seg alt de kan... tongue.gif




Her er min til sammenligning. Det ser nesten like rart ut smile.gif Men det funker fint å kjøre med, men kanskje jeg skal spandere på den en hjulstillingskontroll en gang i fremtiden. Mulig det bare er jeg og Naila som har "skjeløyde" G'er tongue.gif

Edited by maelling, 13 September 2011 - 15:45.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)