Kjøpe Geländewagen
#1
Posted 17 October 2011 - 12:34
- Hvilken motor/modell bør man gå for ?
- Bensin/gass eller Diesel?
- Hva må man se spesielt etter ved kjøp av en slik bil ?
- Er de å anbefale til langkjøring (har en del av det)
#2
Posted 17 October 2011 - 13:43
Styr unna 400CDI om du ikke har en utømmelig lommebok. Ikke av egen erfaring, men av div. jeg har lest her inne.
- Bensin/gass eller Diesel?
Lommeboka og kjøremønster bestemmer vel egentlig det. Er ikke forbruk noe tema (f.eks kjører får km pr. år) hadde jeg valgt bensin siden det er veldig lite kostbare problemer med bensinmotorene. Når det er sagt har jeg 350 diesel selv nå og jeg trivs godt med det ekstra bunn draget og lave turtallet (ikke at jeg tror det er et problem med 5liter bensin heller men..).
- Hva må man se spesielt etter ved kjøp av en slik bil ?
Det er en del tråder som går dypt i dette om du søker litt. Jeg ville lagt spesielt vekt på drivverk da det er en del kostbare deler. En del av det er relativt kostbart å ta på verksted om du ikke har planer om å gjøre slikt selv også siden det tar lang tid. Om jeg ikke tar helt feil så anslår mange 7-9timer pr. forhjulslager og ca. 3000kr i deler.
Sjekk også at styresnekken er tight og fin siden denne alene koster 30000kr+ som del.
- Er de å anbefale til langkjøring (har en del av det)
Jeg brukte min 463 på ferie i sommer og det var helt ypperlig. For min egen del så tror jeg det er den ekstra oversikten og den gode sitte-comforten som gjør at jeg etterhvert har begynt å foretrekke den som bil når jeg skal kjøre langt.
Edited by minim, 17 October 2011 - 13:43.
#3
Posted 17 October 2011 - 14:18
Da blir det ingen 400 CDI...
Komfortmessig får jeg nokk en nedtur når det på sikt er S-klassen som skal skiftes ut.. Men er på jakt etter bedre fremkommelighet !
Edited by interessert, 17 October 2011 - 14:22.
#4
Posted 17 October 2011 - 16:31
Men jeg skal nok motvillig innrømme (som bensinfrelst) at en dieselmotor (CDI/300/350 osv) nok er best i en G om man kjører mye. Men bensinbilene virker billigere, så kjører du ikke ekstremt mye, kan bensin være veldig bra. Men sørg for at du velger en med nok volum.
Edited by maelling, 17 October 2011 - 16:45.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#5
Posted 17 October 2011 - 18:07
Da blir det ingen 400 CDI...
Komfortmessig får jeg nokk en nedtur når det på sikt er S-klassen som skal skiftes ut.. Men er på jakt etter bedre fremkommelighet !
Hei,
det er riktig at det har vært noe problemer med 400 CDI motoren, men dersom du skal kjøpe en 2002 mod eller så der, har det meste vist seg allerede, og bør være ryddet opp i.
Jeg ville foretrekke (og har derfor kjøpt) en V8 4 liters diesel fremfor G500 eller G55, men det er jo smak og behag.
G400 bruker mye mindre drivstoff, og har ett helt rått dreimoment.
Har du sett på bilen som firmabil ? Da lønner det seg veldig å kjøpe en bil bygget på gammel ramme, eks. konverteringene bl.a. Fjelstad gjorde fra 2001---
Mvh Petter
#6
Posted 17 October 2011 - 19:49
"G 400 CDI er som sagt en bil for spesielt interesserte, og kanskje for erfarne G-klasse eiere som har slitt med undermotoriserte eksemplarer og nå ikke orker mer. Det er litt vanskelig å tenke seg at noe bruksområde skulle forsvare forskjellen i pris til den litt mindre dieselmotoren, det måtte i tilfelle være hvis du har behov for å trekke flere tonn store tilhengere opp stupbratte kneiker på veier med fri fart."
http://www.dinside.n...-benz-g-270-cdi
Her er test av G 270 CDI
http://www.dinside.n...
G55 AMG, om du vil slå på stortrommen
Edited by maelling, 17 October 2011 - 19:50.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#7
Posted 18 October 2011 - 21:34
Har lest flere steder at det "advares" mot 400 CDI motoren, men hva er det som er problemet med den og hva bør man se ev høre etter på en slik motor?
Har hatt biler med både 220 og 270 CDI motorer og de fungerte utmerket......
#8
Posted 20 October 2011 - 11:23
Da blir det ingen 400 CDI...
Komfortmessig får jeg nokk en nedtur når det på sikt er S-klassen som skal skiftes ut.. Men er på jakt etter bedre fremkommelighet !
Jeg vurderer også å kjøpe G, og har vært å testa noen 400CDI men ennå ikke vært borti en som var i orden. Men hvordan G skal man kjøpe da? Om man har rundt 400k å bruke.
Bilene som Fjelstad Autosenter selger syns jeg virker veldig dyre i forhold til alderen. Er de verdt det ?
#9
Posted 20 October 2011 - 15:01
Bilene som Fjelstad Autosenter selger syns jeg virker veldig dyre i forhold til alderen. Er de verdt det ?
Min bil blir kun akseptert som 230 av IF, det vil si, skulle det skje noe med den om den hadde vært bygget om til 400CDI så ville jeg fått igjen for en 230, det synes jeg er litt ubehagelig
ellers, med 400k til bil så tror jeg at jeg hadde gått for en nyere model med mindre motor fremfor en gammel med stor.
Sansynligvis bedre på drivstoff forbruk mot effekt, færre troll, mer kjent historie osv... det er nå meg da
#10
Posted 20 October 2011 - 18:32
Edited by maelling, 20 October 2011 - 19:21.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#11
Posted 21 October 2011 - 07:32
Denne her da?
http://www.finn.no/f...nnkode=30824350 ? Det er vel en ganske driftsikker sak? Med OM606 ? som er en del mindre komplisert en 400CDI motoren. Og uten katalysator går den vel greit nok også? Som tysk import har den kanskje ungått saltslapset vi kjører rundt i her på berget. Nå er jeg ganske oppegående på elektronikk og til dels også på mekanikk, så jeg vil vel ikke være den første som leverer bilen til B.O.Steen. Klart at det er mer her som kan gå i stykker en på en 460, men hvis jeg ville ha en bil uten noe som kunne gå i stykker hadde jeg kjørt volvo 142.
sorry for at jeg kaprer noens tråd.
#12
Posted 21 October 2011 - 08:01
http://www.finn.no/f...nnkode=30824350 ? Det er vel en ganske driftsikker sak? Med OM606 ? som er en del mindre komplisert en 400CDI motoren. Og uten katalysator går den vel greit nok også? Som tysk import har den kanskje ungått saltslapset vi kjører rundt i her på berget. Nå er jeg ganske oppegående på elektronikk og til dels også på mekanikk, så jeg vil vel ikke være den første som leverer bilen til B.O.Steen. Klart at det er mer her som kan gå i stykker en på en 460, men hvis jeg ville ha en bil uten noe som kunne gå i stykker hadde jeg kjørt volvo 142.
sorry for at jeg kaprer noens tråd.
Ikke for å tråkke på noen tær, men om 460 og 463 er også to helt forskjellige biler. Har man prøvd forskjellige 463 og funnet ut at man vil ha G på det grunnlaget så tror jeg man blir veldig skuffet om man kjøper en 460. Ja, det er mer som kan gå galt men det er jo slik på alle nye bilder vs gamle. 460 er utmerket til sitt bruk, men det er vanskelig å komme i fra at 463 er vesentlig bedre på komfort og mye annet.
Det er dessverre mye mindre info og kunnskap om 463 (ihvertfall her inne) så jeg som amatør-mek som er avhengig av gode tips og råd som jeg har fått i fra dette forumet har fått det vanskeligere etter at jeg gikk over til 463. Om dette er viktig og komfort/kjøreegenskaper++ er mindre viktig så er kanskje 460 veien å gå, men jeg får ikke inntrykk av det i første post her.
Ellers så syns jeg den over virket som et bra eksemplar med fin motor. Det eneste er vel at man mister "commander" som kom i 2002(?), men det er vel kanskje ikke så mye verdt. Om man bor i kalde strøk så er det fryktelig fint med Webasto også som jeg ikke kan se i denne.
#13
Posted 21 October 2011 - 09:21
Det er dessverre mye mindre info og kunnskap om 463 (ihvertfall her inne) så jeg som amatør-mek som er avhengig av gode tips og råd som jeg har fått i fra dette forumet har fått det vanskeligere etter at jeg gikk over til 463. Om dette er viktig og komfort/kjøreegenskaper++ er mindre viktig så er kanskje 460 veien å gå, men jeg får ikke inntrykk av det i første post her.
Ellers så syns jeg den over virket som et bra eksemplar med fin motor. Det eneste er vel at man mister "commander" som kom i 2002(?), men det er vel kanskje ikke så mye verdt. Om man bor i kalde strøk så er det fryktelig fint med Webasto også som jeg ikke kan se i denne.
Comander fra tidlig 2000 tall er vel ganske simpelt og man får mange fine multiedia enheter i dag. Men webasto ville jeg nok montert.
#14
Posted 21 October 2011 - 12:00
Mitt tips, gå for ettermarked fra Pioneer, Kenwood eller Alpine. Org Comand er vanskelig å ettermontere.
#15
Posted 21 October 2011 - 12:07
Jeg ville nok ikke valgt noe eldre system enn denne her, så skal du finne en G med en tilsvarende en, så må det vel bli en 2004 modell G eller nyere. Men når det er sagt, vil jeg si at en tomtom i kombinasjon med en 2001 mod G som vist ovenfor ikke er noe tap. Tomtom og Garmin er geniale saker som ikke står tilbake for en comand når det kommer til navigasjon. Dessuten er det lettere å henge med i tiden om man ikke har fastmontert navigasjon. Det er lettere å bytte ut med en nyere tomtom/garmin enn å bytte comand. På Comand'en må du enten kjøpe eller laste ned nyere dvd'er, og da får du oppgradert firmware.
Så, Comand er bra, men du klarer deg uten
Edited by maelling, 21 October 2011 - 13:01.
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
#16
Posted 21 October 2011 - 12:37
Aner ikke hva dette selges brukt for, men det er åpenlyst at en kan få en proff installasjon av gode ettermarkedprodukter med flere funksjoner og bedre ytelse for like mye, eller mindre penger!
Har selv Comand 2.0 i min 04 ML, og fatteren har NGT 2,5 i sin 2010 modell. Min er ganske utdatert. Kartcdene koster ca kr. 1500 hos BOS bare for Scandinavia.
#17
Posted 24 October 2011 - 10:41
Takker for info!
Har lest flere steder at det "advares" mot 400 CDI motoren, men hva er det som er problemet med den og hva bør man se ev høre etter på en slik motor?
Har hatt biler med både 220 og 270 CDI motorer og de fungerte utmerket......
#18
Posted 24 October 2011 - 11:08
Henrik
Takker for info!
Har lest flere steder at det "advares" mot 400 CDI motoren, men hva er det som er problemet med den og hva bør man se ev høre etter på en slik motor?
Har hatt biler med både 220 og 270 CDI motorer og de fungerte utmerket......
#19
Posted 24 October 2011 - 11:54
Henrik
http://www.offroad.n...am-t119573.html
68000kr!!
#20
Posted 24 October 2011 - 12:24
http://www.w463.de/g400cdi-story.htm
"30.07.2005: Habe genug - Fahrzeug verkauft."
Mvh Martin E. maelling@gmail.com
06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477
04 S211 320 4-matic
83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)