Gå til innhold



Foto

Kjøpe Geländewagen


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
21 replies to this topic

#21 Are962

Are962

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Posted 24 October 2011 - 23:01

QUOTE(interessert @ 24 Oct 2011, 10:41) <{POST_SNAPBACK}>
Prøver meg på dette igjen !!

Takker for info!

Har lest flere steder at det "advares" mot 400 CDI motoren, men hva er det som er problemet med den og hva bør man se ev høre etter på en slik motor?
Har hatt biler med både 220 og 270 CDI motorer og de fungerte utmerket......



Hei,

Jeg har selv stillet de samme spørsmålene som deg og lest mye om dette rundt omkring. Mine innspill her er basert på dette og andre fora og mange samtaler med fagfolk. Jeg klarte ikke dy meg og dette innlegget er selvsagt bare etterasjonalisering av min egen handling. Jeg kjøpte For en tid tilbake siden en super G400. Bilen er 2003 (2004) og har litt over 90' km på klokka. Jeg har tidligere hatt en 1997 G300 td som jeg var happy med, men 400 cdi er noe helt annet. En mye mye mer moderne bil enn modellene før 2001. Har ikke hatt problemer så langt og er veldig fornøyd. Og noe som ikke kan gjentas for ofte; kraften og bunndraget i denne bilen er verdt penga alene.

Tror det er riktig som Henrik Larsen, gwagenpetter og flere har vært inne på - at det er problemer med de tidlige registerkjedestrammerne med påfølgende utskiftning av kjede mm som er skrekkhistorien. Dette er utbedret på senere modeller, men kostbart skifte av kjede er noe du bør ta høyde for om bilen har gått langt. Du finner en egen tråd om dette her inne.

Ellers er det dynamo (dyrt) som er skiftet på stort sett alle 400 cdi men også forbedret etterhvert. Jeg har også lært at luftmengdemåleren er en del som ofte må byttes (igjen ikke så dyrt). Så finner man alltid på nettet en eller annen som har gått på en kjempesmell med en skikkelig mandagsbil hvor det er problemer med alt inkl elektriske etc, men det finnes noen slike på Alle bilmerker og modeller.

G400 begynner jo å bli 10 år gammel som modell og det meste som går galt er godt dokumentert og relativt lett å identifisere på de mange gode nettforum. Tror mange av de negative historiene om 400 cdi motoren er fra den var ny. Man kan jo tenke seg at forventningene til driftsikkerhet vil nok være ganske høye når man investerer i en såpass kostbar variant av Gwagen. Da oppleves nok de ovenfor nevnte problemer ganske store. G400 er nå blitt såpass rimelige som bruktbiler og deler er tilgjengelig fra mange rimelige alternativer. Gelandewagen er jo uansett ingen rimelig bil mht vedlikehold om man ikke skrur selv, og jeg tror ikke forskjellene er så store på ulike 463 modeller lenger.

Konklusjon; Ikke vær redd for en 400 cdi, men sett deg litt inn i sakene og finn en bil som er velholdt og med dokumentasjon på hva som er gjort. Så er det bare å gi gass og kose seg.

Lykke til.

#22 interessert

interessert

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 27 October 2011 - 19:23

QUOTE(Are962 @ 25 Oct 2011, 00:01) <{POST_SNAPBACK}>
Hei,

Jeg har selv stillet de samme spørsmålene som deg og lest mye om dette rundt omkring. Mine innspill her er basert på dette og andre fora og mange samtaler med fagfolk. Jeg klarte ikke dy meg og dette innlegget er selvsagt bare etterasjonalisering av min egen handling. Jeg kjøpte For en tid tilbake siden en super G400. Bilen er 2003 (2004) og har litt over 90' km på klokka. Jeg har tidligere hatt en 1997 G300 td som jeg var happy med, men 400 cdi er noe helt annet. En mye mye mer moderne bil enn modellene før 2001. Har ikke hatt problemer så langt og er veldig fornøyd. Og noe som ikke kan gjentas for ofte; kraften og bunndraget i denne bilen er verdt penga alene.

Tror det er riktig som Henrik Larsen, gwagenpetter og flere har vært inne på - at det er problemer med de tidlige registerkjedestrammerne med påfølgende utskiftning av kjede mm som er skrekkhistorien. Dette er utbedret på senere modeller, men kostbart skifte av kjede er noe du bør ta høyde for om bilen har gått langt. Du finner en egen tråd om dette her inne.

Ellers er det dynamo (dyrt) som er skiftet på stort sett alle 400 cdi men også forbedret etterhvert. Jeg har også lært at luftmengdemåleren er en del som ofte må byttes (igjen ikke så dyrt). Så finner man alltid på nettet en eller annen som har gått på en kjempesmell med en skikkelig mandagsbil hvor det er problemer med alt inkl elektriske etc, men det finnes noen slike på Alle bilmerker og modeller.

G400 begynner jo å bli 10 år gammel som modell og det meste som går galt er godt dokumentert og relativt lett å identifisere på de mange gode nettforum. Tror mange av de negative historiene om 400 cdi motoren er fra den var ny. Man kan jo tenke seg at forventningene til driftsikkerhet vil nok være ganske høye når man investerer i en såpass kostbar variant av Gwagen. Da oppleves nok de ovenfor nevnte problemer ganske store. G400 er nå blitt såpass rimelige som bruktbiler og deler er tilgjengelig fra mange rimelige alternativer. Gelandewagen er jo uansett ingen rimelig bil mht vedlikehold om man ikke skrur selv, og jeg tror ikke forskjellene er så store på ulike 463 modeller lenger.

Konklusjon; Ikke vær redd for en 400 cdi, men sett deg litt inn i sakene og finn en bil som er velholdt og med dokumentasjon på hva som er gjort. Så er det bare å gi gass og kose seg.

Lykke til.

Takk for info