Fra vrak til bil? (Oppussing) Pajero :)
#1
Posted 07 September 2012 - 21:00
Mye feil på begge av dem med tanke på rust/drivverk/teknisk osv. Budsjettet skal være minimalt da jeg pusser opp en personbil i tillegg.
Den svarte er rustfri i ramme men mangler motor. Har en del karosseri rust som er ganske vanlig på disse ettersom jeg har lest tidligere i andre tråder. Den hvite er opprusta over alt men har en knakanes god motor/drivlinje osv. Denne blir ribbet og sendt til spiker når prosjektet er ferdig.
Den svarte er veteran neste år å blir derfor meget billig å bruke både på vei og ikke på vei Jeg trenger verken (F)Jallasport eller Arctic Sucks for å komme meg av veien No offence,
Mye tekst å lite bilder så får vell slenge med noen.
Dette rakk jeg å gjøre litt idag bare for å få en grei oversikt karosseri messig.
Delebil
Utgangspunket
Første rusthull
Relativt godt brukt interiør
Ingen hull her heldivis
En kanal må byttes
#2
Posted 08 September 2012 - 00:32
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#3
Posted 12 September 2012 - 15:45
Godt å se at noen gidder å bruke tid og krefter på disse gamle damene...
Ja jeg skjønner ikke at jeg orker Men det blir vell bra til slutt.
#4
Posted 12 September 2012 - 15:48
Edited by TonyHoiseth, 12 September 2012 - 16:07.
#6
Posted 15 September 2012 - 15:38
Har ikke sveiseutstyr eller kappeutstyr, så er vanskelig å få ordna på, særlig når Doris er i daglig bruk.
Noen tips til rustfjerning uten for mye demontering?
Har en 2 gen 93 Paj som har mildt sagt en del rusthull.
Selve ramma er nettopp bytta, så den er helt ny, men resten av karosseriet er et kapittel for seg selv.
Så i dag at demperne mine har rusta såpass at de faller av i flak. Det er kun det essensielle på dem som er igjen...
Kan også plukke veggene i motorrommet av i biter, og det pleier ikke være et godt tegn.
Bra du har tid og ork til å skru på bilene De blir rimelig gode til slutt!
#7
Posted 15 September 2012 - 18:35
sitfog:
vansklig og gjøre noe rust saker uten kappe/lappe værktøy for å si det sånn, men vis du tar en og en kveld, ett og ett høl så kommer du nok til enden til slutt, bare pass på å få på skikkelig grunning osv på rene metallet etterpå så det ikke ruster opp igjen etter noen uker, vi bruker syregrunning på rent metall på jobben så grunning og bodyshytts eller lakk etter det =)
#8
Posted 04 October 2012 - 20:55
Å sveise er egentlig noe dritt. Blir som regel aldri bra og det begynner å ruste like fort igjenn. Angrer litt på at jeg begynnte å sveise menmen.
Gjort litt igjenn. Seff bare fjerning av rust men har og begynnt å demontere delebilen. Tipper jeg tømmer den for akslinger og girkasse imorgen så jeg får sendt den til huggern
Bilder: Blei litt i overkant av mange.....
#9
Posted 05 October 2012 - 12:12
#10
Posted 06 October 2012 - 17:35
Begynner å tenke litt på hvilken farge jeg skal lakkere tralla i.
Noen forslag? Jeg skal bruke 2-komp PPG lakk da denne tåler mest og den er ikke så dyr heller.
#11
Posted 02 November 2012 - 14:01
#12
Posted 03 November 2012 - 09:41
Knall rød
Eller hvit. Blei litt usikker nå. Rødt med sorte detaljer er jo kult men blei litt i tvil når jeg så Pajerofun sin i hvit :-P
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
#13
Posted 03 November 2012 - 14:07
#14
Posted 03 November 2012 - 14:51
Sent from my iPhone using Tapatalk
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#15
Posted 05 November 2012 - 00:14
angrer som en hund på at jeg solgte min Gen1 i sommer var ikke noe rust på hverken ramme eller karosseri, samt at det heller ikke var noe oljelekkasje fra motor/gir eller diff
Gen1 er ikke så værst. Kansje ikke den sterkeste motoren, ei heller ikke det beste drivverket. Men bilen"e"fikk jeg nesten kastet etter meg så jeg bare måtte ta dem. Jeg ville egentlig ha en LJ73 men dem var svært dyre å relativt sjeldent til salgs.
Store dekk, LS diff bak og ILocker forran blir stikkord på denna bilen framover. Snart er karroseriet ferdig så da blir litt større ting prioritert som nevnt.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
#16
Posted 05 November 2012 - 00:15
Matt svart... 8) Skikkelig bst med matt svart... 8) Med matte st嬦elger...........
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg synes Pajeroen blir s堫jip i mrke farger. Er styggt redd for at den blir hvit eller rd dog med svarte detaljer. Matt sort er jo relativt oppbrukt p堡lle biler n場il dags. Men herregud, bilen skal heller ikke p堵tstilling n岠den er ferdig.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Edited by TonyHoiseth, 05 November 2012 - 00:16.
#17
Posted 18 March 2013 - 21:33
Tja da har det blitt gjort litt de siste ukene. Jeg har kommet meg innendørs med bilen. Den har stått å frysi ute siden sist update.
Dokumenterer med bilder. Bilen skal være kjørbar til 4 april
Etter oppstart av prosjektet fant jeg alle delene mine slik etter noe tungt regnfall i FEBRUAR!!!
Nye simmeringer, reimer og pakninger er påkostet motor samt ny clutch og trøstelager. Slavesylinder blei og byttet da den lak.
Her ser dere fargen som blir til. Hvit etter mye inspirasjon fra Pajerofun sin bil.
Maskering er viktig!
Motor klar for å komme på sin rette plass. En hvit ledning til overs jeg ikke aner hvor skal.
Nye gass dempere rundt om.
#19
Posted 19 March 2013 - 10:19
Blir det hvit hammerslag på hele bilen?
Sjekk at den hvite ledninga ikke er dieselstoppen på pumpa. Skal være en stift på baksiden av pumpa, inn mot toppen. Hvis den ikke er koblet til vil ikke motoren stoppe...
Flott garasje må jeg si!!!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#20
Posted 19 March 2013 - 12:40
Har du lyst å få flyttet dette emnet til Garasje delen kanskje...