begynt sånn smått å modde midtkonsoll, er ett herk med bodylift og girstenger
ar fjærnet de orginale plastmansjettene og erstattet de med sort skinn, fant ikke skinn med rett gråfarge så det blir som det blir
Posted 11 January 2014 - 15:27
dæsken gjør seg med led 6000k hvit belysning i stedet for orange
har pensjonert høydemåleren og montert turbotrykksmåleren der..
har begynt å rive vekk juksetreverket og monterer ekte valnøtt treverk..
venter på custom dørkmatter svarte med rød kant og skrift, 2-din deksel rundt spiller,skinntrekkene til dørene og plasma instrumentskiver og til varmeapparat..
vurderer å slippe ned bilen ett par tommer og demontere offroadstæsjet og bruke denne mest som personbil..
har blitt påkostet mye siste året..
er sånn smått på utkikk etter en kort paj og bygge offroader av...
Posted 15 January 2014 - 04:17
har nå demontert takgrind,lyktebøyle og hiliftfeste.. neste blir snorkel.. har bestemt meg at denne blir "veibil"
blir å beholde vinsj og selvfølgelig arb lockerene, mulig senkes en tomme eller to.
bittelitt vemodig å strippe den for kult utstyr, men er selv ikke så begeistret for takgrind og bøyle og slikt stæsj..
synes den blir penere uten..
bærer avgårde til lakkeringsverksted igjen, få fikset skjermen etter at snorkel er tatt av og takvingen som skal på..
vurderer å finne en kort paj,lc eller lignende og bruke til offroadkjøring..
jækla østeuropeere, plasma instrumentskivene har ligget i nesten 2 uker på toll lager, pga manglende tollpapirer... så de må returneres til avsender og sendes på nytt..
har begynt sånn smått med å bytte ut den orange belysninga med 6000k led.. blir jækla bra
fjernet høydemåleren og satt inn turbotrykksmåler der i stedet..
custom dørkmattene er på tur.. etter litt att og fram ble de sorte med rød kant og skrift
lik disse
liten takkonsol er på tur, tenker å ha cb radio i taket.
regner da med denne blir å taue på en offroader til og fra treff, radio må man ha
Edited by kjetil1972, 15 January 2014 - 04:22.
Posted 19 January 2014 - 21:37
eeendelig fått skikkelig servo, har kjørt med en halv virkende servo siden 2,8en kom ombord..
pumpa var gåen og sendte olja i retur, var trykk i beholderen..
en god del bedre lys med 6000k led, bare plasmaskivene kan dukke opp i postkassa
trodde ikke det gikk å dimme ned led, men funker som bare det
littegrann forskjell på lysstyrke i instrumenter oppå dasj og varmeappbelysninga..
Posted 23 January 2014 - 16:57
fikk tatt ny firehjulskontroll, nå med 35 tommerene på bilen..
ble utrolig bra, selv med dype spor i isen som det er nå så enset ikke bilen de... meget fornøyd
fått montert plasmaskivene i instrumentene, godt å endelig bli kvitt de hæslige orange belysninga
må rette litt på viserene.. ble vist litt feil etter at jeg monterte de
Edited by kjetil1972, 23 January 2014 - 22:47.
Posted 26 January 2014 - 15:56
klarte ikke å la være så jeg fiklet litt med trykkregulatoren på dieselpumpa
lager en liten guide hvis noen vil gjøre det samme
funker på de eldre 2,8 93-96 mod
på toppen av pumpa er trykkregulatoren
skru av lokket (4stk 10mm skruer) ta opp membran med "stempelet" og fjær.
ser da en stjerneformet mutter, merk av hvordan den står slik at du kan sette den tilbake til orginalt oppsett senere hvis man ønsker..
drei den stjerneformede muttra med ett flatjern eller lignende ca 90 grader med klokken og monter fjær,membran og lokket igjen...
senker da stempelet slik at nåla kommer mer ut og pumpa vil gi mer diesel..
nå er pumpa manipulert til å gi mer diesel på lavt turtall og vil ikke gi mer diesel ved full gass enn orginalt.. vil faktisk tro at forbruk vil gå ned med å gjøre dette siden bunndraget øker vesentlig og man trenger ikke flat pedal i motbakker og ved aks som med org. oppsett..
ryker det mye svart når motor drar tungt på lavt turtal så kan man finjustere på toppen av regulatoren..
10mm settmutter og torx t25 på stempel.. drei mot klokken for å minske svart røyk..
ønsker man mere power på turtall eller på hele turtallsregistret justerer man på megndeskruen som er i øvre bakkant av pumpa.
løsne settmuttra (12 eller13mm) og bruk ett flatjern og og skru med klokken for å øke dieselmegnden.. ta ikke mer enn 1/4 omdr. i gangen og sjekk svartrøyk på turtall..
selv justerte jeg en halv omdr..
meget mulig at tomgang må justeres ned litt..
dieselforbruk vil øke....
mye svartrøyk ved full gass så skru megnde skruen mot klokken til røyken er aksebtabelt
så er det på tide å få opp turbotrykk :wink:
finn ett par 8mm skiver ca 3mm tykk og løsne begge 12mm skruene på festet til wategateklokka... ikke ta begge helt av, ha den ene alltid i og tre skivene inn mellom turbo og festet og skru fast igjen
nå ligger turbotrykk på rundt 1,2-1,3bar og motor er mye sterkere, spesielt på lavt turtall
Posted 26 January 2014 - 20:30
kan nevne at vil du ta det helt ut så kan muttra deies ca 120 grader og kan eventuelt slipe på stempelet og "forlenge" den tynneste del av kon.
bedre å gjøre dette en å stille opp megndeskruen for mye, du holder forbruket nede på normalt nivå og du får mer moment ved det turtallet du vanligvis kjører i
samtidig reduserer du faren for at eksostemp blir for høy som den vil bli med for mye "mat" på hele turtallsregisteret..
btw.. prøver å finne igjen ett firma fra malaysia som lager manifold og 3" downpipe til 2,8..
ps!
ikke si noe til øverigheita, men har en fin testbakke i nærheten som 3000 v6 motoren slet med å holde fartsgrena 80, måtte helst gire ned i 4 gir og bilen holdt såvidt farten oppe...
med 2,8 motoren og 0,9 i turbotrykk, kun med spacing av wg.. økte den litt på 5 gir opp til 90-100 og nå etter litt fikling med pumpa og 1,2 i turbotrykk så tok jeg forbikjøring i 5 gir på en bil og måtte slippe opp gassen da jeg begynte å nærme meg 130...
vanlig personbil som mb e220'en (bensiner) jeg hadde greide vel rundt 140-150 opp denne bakken...
pajeroen er nå som en drøm å kjøre etter siste hjulkontroll og med en dravillig motor
Edited by kjetil1972, 26 January 2014 - 21:08.
Posted 27 January 2014 - 04:33
pumpefiksen var egentlig bare en test for å se om det jeg har lest meg opp på funket..
å det gjør det
pumpa som står på bilen skal av siden den sliter med det vanlige problemet som 4m40 har... lekk simmering i forkant av pumpe.
har ei annen pumpe liggende med ny simmering som skal på bilen etterhvert..
har også ett snev av ett annet vanlig problem med 4m40, kommer enn del olje gjennom avluftningen på toppdeksel..
snakket med en mitsuhugger fra england som virket skråsikker på at på motorene fra 97 og nyere var det annen avluftning og jeg burde bytte til ett slikt deksel...
han hadde tilfeldigvis slike på lager
usikker om jeg bare skal bestille ett? eller muligens montere catchtank på slangen fra toppdeksel..???
motoren virker frisk og ikke noe trykk i bunnpanne... men det kommer noe olje til turbo/intercooler.
må vel dra snart å hente motorfestene slik at jeg får alt på stell og senket motor i rett høyde.
har ikke prioritert dette enda siden svv var så grei å eu godkjenne bilen uten at bilen måtte på kontroll
men det må nå gjøres etterhvert.. må innom svv og få det kontrollert og skrevet i vognkort samt øket hengervekt til 3400..
må nå finne meg ett orginalt hengerfeste... må jo være eneste paj uten hengerfeste.. (har da selv satt på ett som ikke er godkjent i norge sånn midlertidig, jeg måtte ha henger når jeg hentet 2,8 motoren i sommer)
venter og nye brukte drivakslinger, får håpe de er i så god stand som selger hevder.
får da også komplett crusiekontrollsett fra samme bilen..
fikk en helt ok pakkepris på dette
blir neppe noe utbytting til skinn og treverk i bilen før til sommeren, tenker å ta ut seter og få renset alt ute i varmegrader og solskinn
Posted 28 January 2014 - 08:48
hei, har du noen tips til å trimme opp en 4d56 ved å stille registeret noe? mener å vri pumpa å kammen i forhold til veiva? :-) takk. grom pajero du har ;-)
Posted 28 January 2014 - 10:18
Posted 29 January 2014 - 22:00
nye 7" xenon ekstralys og dørkmattene dukket opp
skal levere takvingen til lakkering og mote meg opp til å bytte dieselpumpa te helga kanskje
drivakslingene og crusiekontrollkittet er på tur, blir litt småpusk
skal bli lekkert å få nyoverhalt fordiff og friske drivakslinger... spindler med nye lager ligger å venter..
tenker å ta bakaksel i løpet av sommeren
Posted 06 February 2014 - 17:46
mer røde detaljer på innredning
skinnrattet som kom bort i posten dukket aldri opp igjen så det ble skinntrekk i stedet..
vurderer å dra og se på en hvit gen1 paj som er avertert til salgs i nærheten..
sliten girkasse og noe tull med dieseltilførsel. starter og går, men stopper etter kort tid
Edited by kjetil1972, 06 February 2014 - 21:17.
Posted 13 February 2014 - 21:11
begynt å montere dørtrekk med rødt skinn
må finne noe lim til trekkene nede på dørene..
ser nå litt bedre ut i virkelgheten enn med mobilblitz..
blir litt vel mye farger med treverket på dørene i tillegg til rødt skinn så hvis noen er interisert i ekte treverk til gen2 så selges dette
er fra en "american dream" utgave
Posted 17 February 2014 - 00:13
demonterte dieselpumpa og byttet simmeringen i forkant av den, tok vel 3-4 timer.. hadde nok gått på halve tiden med rette verktøy og ett lite speil for å se merkene bedre og det bakrste festet til pumpa
bilen startet og gikk perfekt og den sure grårøyken ved kaldstart var forduftet
bilen småfusket tidligere når den var kald og røykla gårdsplassen, men gikk helt fint etter ca 30sek
brukte denne guiden
http://pajero.myfree..._o_t__t_91.html
Posted 17 February 2014 - 00:13
xxx
Edited by kjetil1972, 17 February 2014 - 00:16.
Posted 17 February 2014 - 00:13
dobbelpost..
Edited by kjetil1972, 17 February 2014 - 00:15.