Gå til innhold



Foto
- - - - -

Kjetil's Pajero Fjallasport


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
166 replies to this topic

#101 komatroll

komatroll

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 08 October 2013 - 21:58

Alt 1 Er finest når du kjøper de, men etter en sesong blir de svart-flekkete. De er vanskelig å holde rene, og blir egentlig ganske stygge etter et års bruk.  

 

Alt 2 vil være mye enklere å holde ren, og de er billigere :) 

 

Seiping er jo ytterst nødvendig. Koster en tusenlapp å gjøre. Vet ikke hvilke muligheter du har for seiping i området ditt? 

 

Dette er mine tanker om de to alternativene ihvertfall. 


Med firhjulstrekk setter du deg fast der ingen andre kommer frem.


#102 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 02 November 2013 - 23:36

ble alternativ 2 :)

 

første inntrykk var at 35x12,5 ble litt puslete :P venner seg vel til de etterhvert..

vet at bilen blir enn god del bedre å kjøre etter landeveier med disse kontra 36x15,5 dekkene

 

10800 var vist inkl. frakt, trodde frakta kom i tillegg jeg :P

har fått de helseipet med litt lengre mellom kuttingene på de ytterste knastene slik at de kan pigges hvis behovet skulle være der :)

Attached Thumbnails

  • IMG_0109.JPG
  • IMG_0105.JPG


#103 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7426 Innlegg:

Posted 03 November 2013 - 14:33

Dæven, det var en fin pris… 

Og service og hastighet var bra hos nomax? De har mye snacks… 


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#104 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 03 November 2013 - 18:20

sendte de mail før jeg bestilte og hørte om de var på lager/leveringstid.

ble ei uke forsinket så det gikk vel bortimot 14 dager... men fikk grei tilbakemelding på engelsk da.. fikk med navkopper pga forsinkelsen..

bolter og navkopper fulgte egentlig ikke med hjulene..

 

biln skal nå på lakkeringsverksted for retting og lakkering av bakskjerm og breddere som ble skadet tidligere i år.. samt lakkere dieselpanseret..

ei buska traff akkurat på antenna til cb radio og har tapet for hullet..

usikker enda om det vil bli tatt på forsikring.. skal inn til taksering først..

legger inn bildene av skadene... noen som vil tippe takst :)

 

har også gitt opp å få clutchsylinder til å funke og bestilt time på verksted for å få fikset den... fordiff er fortsatt inne på mitsubishi..

men begynner å gå seg til og håper innen jula ringes inn så bør bussen være tipp topp igjen

tenker å bestille komplette nye drivakslinger forran fra milner.. noen med erfaringer fra de???

 

Attached Thumbnails

  • IMG_0112.JPG
  • IMG_0113.JPG
  • IMG_0111.JPG


#105 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 05 November 2013 - 22:11

1 prøveturen etter vei med 2,8td :)

bra moment i forhold til bensineren, helt annen bil og mye berdre komfort med "småhjulene" :)

må få koblet opp turbotrykksmåler, måler med å kun ruse motoren den til 1,1

spent å se hva den ligger på under belastning

 

har kun bakhjulstrekk siden fordiff enda ligger på mitsubishiverkstedet, men fikk prøvd bittelitt "offroad" da i 2h og med sperre.. motor virker knallsterk på tomgangskjøring... virkelig lovende

 

sliter litt med servo, virker som det er dårlig gjennomstrømmning.. beholder "koker over" hvis jeg har så mye olje som det skal være.. servo funker forsåvidt... mulig tett sil eller noe... tips mottaes gjerne :)

bilen er nå kjørt på verksted for å få luftet clutch skikkelig... ga opp selv

virker som jeg skal plages med de "enkle" tingene på dette motorbytte :P

regner med det bærer rett til lakkeringsverksted etterpå...



#106 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 08 November 2013 - 14:07

Må bytte mastersylinder til clutchen, den originale på bilen er for liten og leverer ikke nok væske til slavesylinder
2,8en har større slavesylinder enn 3,0 literen
Får håpe den nye er på plass til uka :)

#107 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 10 November 2013 - 15:44

har sendt inn søknad til svv på å få utsettelse på pkk til jeg er sikker på at jeg har bilen ferdig og de siste papirene fra mitsubishi norge dukker opp..

bilen vil neppe gå gjennom kontroll med dieselmotor... vil helst slippe å måtte avskilte den til den er 100% ferdig ombygget...

 

får se om det er forståelse å hente fra myndighetene :P

 

har bestilt ny orginale merker "intercooler turbo 2800" og den orginale stripen på siden av bilen.. trenger nye siden bilen blir delvis opplakkert

 

fjallasport.no pansermerke er også på tur i posten

likt som de på siden av bilen

 

må jo ha noen stickers på bilen :P

 

IMG_0066_zps8b2d506b.jpg


Edited by kjetil1972, 10 November 2013 - 16:00.


#108 Spax

Spax

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 9 Innlegg:

Posted 10 November 2013 - 20:15

Har du bestil klistremerkene(?) fra et annet firma? antar egentlig fjallasport er konk?

Har du hatt bilen på takst for skaden? Jeg er litt spendt :P  Noe rundt 25-28k inkl. alt. tipper jeg. Håper svv er greie.. mtp eu-kontrollen.

Det er lenge siden jeg leste igjenom tråden, men sendte du søknaden om motorbytte til sfoor eller ble det en annen innstans?



#109 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 10 November 2013 - 21:25

sendte den til region nord i statens vegvesen

siden gen2 kommer med 2,8 motor så kalte de det ett forenklet motorbytte og trengte ikke videresendes til sfoor..

må bare få dokumentasjon fra mitsubishi norge på at de kom med 2,8 og bremser etc. fra 3 literen holder...

og bestille time på lokal trafikkstasjon..

det verste er at bilen må på vekta så må nok strippe den for racket på taket,vinsj,kufanger etc... så jeg er sikker på at den kommer godt under max akseltrykk... :ninja: noe den var farlig nær sist jeg var på vekta og sjekket..

får også oppskrevet hengervekten til 3300kg

 

har fått ett dekorfirma til å lage kopi av merkene..

 

litt spent på taksten selv... får håpe de ikke kondemnerer buss'n :P

litt fristende å ta det på forsikring siden jeg ikke har bonustap eller egenandel, samt leiebil mens buss'n blir stelt med :)

blir å ha "vanlig" 75% bonus i ett år før jeg kommer tilbake til 75% og uten bonustap ved skade :)



#110 Spax

Spax

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 9 Innlegg:

Posted 10 November 2013 - 22:00

Yeah, selv om du mest sansynlig kommer under vektgrensa med alt sammen, så er det bedre å være helt sikker. Hvorfor får du oppskrevet hengervekt? Den kan vel ikke overskride 3500kg uansett om man trekker eller ikke?

 

Jah, av hva jeg har erfaring med forsikringsselskapet(jobber på bilhugger der vi kjøper skadebiler), bare si at det er uaktuelt å kondemnere bilen. Be om pris på skade også kan du ordne opp med skade selv, så trur jeg du og selskapet kommer gunstig ut av det.



#111 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 10 November 2013 - 22:19

vogntogvekt på pluss/minus 6 tonn på pajero..alt etter motor og utstyr

men er "nedskrevet" til 2000kg av norske myndigheter som ny, de krever dokumentasjon fra mitsubishi på det selv om de er typegodkjent med det og det står tydelig i motorrommet...

 

med BE kan du ha henger inntil 3500kg på personbil, så fremt personbilen har lovt til å dra det da :P



#112 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 14 November 2013 - 00:20

Hvordan syns du de nye BFG MT dekkene sitter på vinterføre? Hjelper sikkert en del med seiping.

Fikk såvidt prøvd mine på det første 30cm snøføret i høst, og det var glatte saker ja! Syns rett og slett det var skummelt å kjøre med på vei.

Så hakkapelittaene kom fort på hehe

Men i løssnø på skogsveier var MT'ene helt fantastiske :-)



#113 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 14 November 2013 - 21:48

etter min men så er mt og at dekk uten seiping direkte livsfarlige på vinterføre.. er sommerdekk hvis de ikke er kuttet i :P

har ganske dyp og tett seiping i midten og litt lengre mellom kuttingene på de ytterste knastene og ikke så dyp (lett å rive biter de ytterste knastene i terrenget hvis det er for dypt kuttet) har da også mulighet til å sette i pigger :)

har kun kjørt de på tørt isføre og syntes de satt bra på, gikk for bfg, de skal vistnok være god på sporete veier.... noe det er flust av der jeg ferdes daglig

 

fikk beskjed at gjensidige hadde godtatt taksten og buss'n skal til lakkering neste uke... har ikke fått vite taksten selv...



#114 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 16 November 2013 - 22:20

ny måler til turbotrykk kom endelig, turbotrykk datt 0,2 med den nye kontra den gamle fra biltema..

hadde en liten mistanke at den biltemamåleren ikke var helt å lite på..

AUTO1471.jpg

har en lang stigning som 3 literen ikke klarte å øke farten fra 80 km/t i 4-5 gir.. 2,8'en økte fra 80 til 110 i 5 gir og turbotrykk lå da på 0,9..

vesentlig bedre fraspark i denne kontra brodern sin -98 2,8 pajero :)



#115 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 20 November 2013 - 22:50

bilen er nå på lakkeringsverkstedet..

 

fant ett par gamle bilder av buss'n her på forumet, før ombygging og etter første ombyggingen hos fjallasport

Attached Thumbnails

  • First_photo.jpg
  • Pajero3b.jpg


#116 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 24 November 2013 - 15:16

tro hva egentlig en 1991 pajero ligger i pris...???

verkstedet hadde fått go fra selskapet på 45t jobb + materiell og leiebil...

må jo nærme seg 60k

usikker hva de tar for timen, men er vel neppe mye under 1000..???

 

glad jeg har i forsikringskontrakten at det er en fjallasport... :P

 

bilen er vel lakkert nå, foruten panseret det må taes av siden det skal lakkes på begge sider.

nye merker (intercooler turbo 2800) og stripen på sidene kommer på den samt at jeg får nytt (Survival Of The Fittest) banner på panseret B)

skal få skikkelig lakkbehandling av de karrosseridelene som ikke blir lakkert og få fiffet opp listverket rundt vinduer..

vurderer profftoning av alle ruter bak b-stolpen


Edited by kjetil1972, 24 November 2013 - 15:20.


#117 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 25 November 2013 - 23:38

har fått bilen hjem fra lakkeringsverkstedet, har ikke fått studert den i skikkelig lys

men ser i hvertfall at panseret er jækla blankt når jeg hadde på tusenmetringene på taket B)

ser jækla bra ut i gatelyktlys i hvertfall :)

har ikke fått banneren til panseret, men ny org. stripe og 2800 merker er kommet på..



#118 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 27 November 2013 - 17:12

fikk svar fra statens vegvesen..

 

søkte om å få utsatt å periodisk kjøretøykontroll i noen måneder, til ut februar slik at jeg slapp å avregistrere bilen til jeg hadde fått motorbyttet helt ferdig og innskrevet i vognkort..

svaret jeg fikk var at bilen ble fritatt fra pkk i 2013 og er nå godkjent til 09/2015 :D

det må jeg si var bittelitt uventet :P



#119 mariusea

mariusea

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 156 Innlegg:

Posted 27 November 2013 - 17:48

Den var du heldig med! :)
Men tror det blir engangstilfeldig at du slipper unna :P

#120 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 27 November 2013 - 18:23

Den var du heldig med! :)
Men tror det blir engangstilfeldig at du slipper unna :P

hehe...

fikk forresten banneren til panseret i dag.. noenlunde samme som var på det gamle panseret :)