Gå til innhold



Foto
- - - - -

Kjetil's Pajero Fjallasport


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
166 replies to this topic

#61 Lars Inderøy

Lars Inderøy

    Nytt medlem

  • Supermedlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 27 March 2013 - 06:15

Da kan det nok hende er jeg er interessert når den tid kommer. Skal prøve å følge med deg her. 

Har selv V6'ern og har ingen tanker om å bytte så en dele motor eller 2 kan være greit ;)

 

Kan sende deg en PM med kontakt info, så kan du selv si ifra kanskje når det er spikra?



#62 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 27 March 2013 - 09:47

flott..

er synd hvis den bare blir stuvet bort.. begge er med alt av sensore,dynamo,servopumpe,etc...

delemotoren er usikkert hva som feiler,

på tur hejm med bilen merket eg plutselg at det veltet ut grå røyk og den blåst ut kjølevæske når jeg stoppet på veiskuldra...

virket som den var fri for komp på ene siden.. trodde først det var registerras.. men mulig det kun er sprengt toppakn..

forrige eier hadde kjøpt denne motoren og fått satt den i.. men har stått i ett par år i bilen uten at den har vært brukt.. kjørte vel en 10-15 mil med den før det skjedde...

har og to 3000 girkasser og en 2,5 kasse samt differ med 1:5.285 utveksling til salgs:)

diffene er lavt giret og er perfekt til 35" hjul og/eller ved offroadkjøring



#63 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 27 March 2013 - 10:15

og der kom det en pakke levert på døra..

pitmanarm,alt av styrekuler,hjelpesnekke,bensinfilter og slanger til oljekjøler

får litt pusk i påsken ;)



#64 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 28 March 2013 - 09:01

da var transfer byttet, egentlig en grei jobb

ta av dekselet til girspaker og ser da en låsesplint fra overføringa som går fra girstang og inn til selve girkassa (legg papir etc under og rundt overføringa og ha en liten magnet klar... splinten må kakkes ned gjennom overføringsakselen)

tappe olja av transferdelen, demmontere feste,ledninger og mellomakslinger så er det bare å ta boltene og muttrene rett bak opphenget til girkassa

skyv kassa bak og ta den ned.. ved montering er det greit å ha en mann inni bilen for å få styrt overføringa og montere overføringa til girstang inn i transferdelen. sett i splinten og monter alt,ha på 2,2l olje og tut å kjør :)

transferdelen var enn god del lettere enn fryktet.. tipper 30kg :P

 

er best å være tre mann hvis man ikke har noe fancy greier for å for å heise/senke kassa...



#65 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 29 March 2013 - 19:00

kjempeskøy og endelig få testet bilen hva den er god for uten å være redd for girkassa :)

har "grynnet" litt i snøen og testet litt, var litt spent på hvordan bensinmotoren taklet snøkjøring... men må si at den til nå har fungert greit...

1lav og nesten tomgang med begge lockerene innkoblet kravlet den ganske greit... må tappe luft og teste litt hardere tror jeg... :P

 

er absolutt klar til jeep arctic winter challenge  :)



#66 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 13 April 2013 - 09:45

var forrige helg på JAWC2013 og mine mistanker slo til, desverre...

6g72 motoren er udugelig offroad så den skal ut...mangler helt moment på rundt 1000rpm å lirke seg avgårde med turtallet rundt 2000 i sukkersnø gikk ikke så bra..

så det er dieselkonvertering på tur... 2,8 eller skal jeg bare gå for 2,5

2,8 så koster det nok +/-20k... med 2,5 koster det kanskje enn 4-5k for en ok motor, ellers har jeg alt..

ble og plaget med dekkslipp så jeg kunne ikke tappe ned så mye jeg ville så jeg er på leting etter 12" felger... eventuelt så må dekkene limes på 10 tommerene..

 

blackbox kameraet kom endelig, desverre ei uka for sent så jeg fikk ikke filmet på JAWC..

så det blir nok montering etterhvert :)

testet det i arbeidsbilen og funker veldig bra og er enkel programvare både på wifi tilkobling og ved å ta minnekortet over på pc..

kjekt å bare koble seg opp på wifi med pc'en å få kontakt med kameraet i bilen og plukke ut det du vil lagre på maskinen.. meget fornøyd med den :)

 

noen bilder fra treffet

 

avgang lørdag til kjørefelt

20130406_103904.jpg

 

noen av bilene i gruppa

jawc 2013.jpg

 

prøvde meg på en forbikjøring, men litt overivrig og bilen skar seg ned :P

jawc2013-1.jpg

 

mørkekjøring

jawc2013-2.jpg



#67 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 14 April 2013 - 18:15

rettelse...

ikke helt fornøyd med kameraet, buer bildet i ytterkant..

men,men.. får vel leve med det :)

 

vurderer å kjøpe meg ett sett mickey thompson classic2  12x15 felger med good year mtr 37x12,5 på som jeg har fått tilbud om å kjøpe.. mest sansynlig blir vel mtr dekka tatt av og blir satt på de mickey thompson mtz 36x15,5 dekka jeg har..

i såfall blir good yeardekka solgt, da på 10x15 felgene jeg har på pajeroen nå... mener det var mickey thompson de også...



#68 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 17 May 2013 - 14:11

da har man hentet seg en pajero til :P

en 1992 3000 v6 gls... denne vil bli hugget og brukt deler av til de to andre 3000'ene... resten blir solgt

bilen er egentlig i bra stand foruten rust, har bla. varmetråder i frontrute,soltak og alt av lamper til 4x4,sperrer etc funker :)

motor og drivverk er meget bra

 

20130512_173817.jpg

 

prøvde ett sett med 33x12,5 på bilen for å se hvordan forbruk og kjøreegenskapene var i forhold til 36 tommerene..

gikk nok ned en desiliter eller to og noe bedre utvekslingsforhold... men men får jo kommentarer på hvorfor så små hjul :P

så 36 tommerene må nok på igjen...

33 tommerne blir solgt, har kjøper som vil gi 3500,- hvis ingen byr mere ;)

 

20130510_225544.jpg

 

litt forskjell på 36x15,5 og 33x12,5 :)

 

20130517_140212.jpg

 

20130517_140332.jpg

 

 

 

 

 

 

får nå tilsendt mekanisk dieselpumpe til 2,8 motoren, clutchkitt er bestilt... nye merker og skvettlapper fra arctic trucks er bestilt

må jo ha nytt banner på panseret da det vil bli byttet ut med dieselpanser med scoop :)

 

ser fram til å få 2,8 motoren med gir hjem og kommer i gang med konvertering til diesel... ikke hørt noe fra svv ang søknad på ombygging enda..

 

 



#69 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 19 May 2013 - 19:43

har irritert meg på det halvgode eksosanlegget på bilen en stund, har ikke orket å gjøre noe med det siden jeg har ett 3" rustfrittanlegg som skal på bilen når dieselen er puttet i..

så slo det meg hvorfor ikke bare begynne ombyggingen nå ;)

byttet anlegg og bilen fikk en nice og grovere sekserlyd, jeg strålende fornøyd :P kanskje noen naboer som ikke er like happy :)

 

måtte lage en overgang fra orginal til 3" må si "pajeroskru" her på forumet som har laget anlegget har gjort bra arbeid... er bedre passform på dette enn orginalanlegget :D



#70 MaSo

MaSo

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 46 Innlegg:

Posted 22 May 2013 - 18:02

Kul tråd og mye spennende lesning  :) 
har du bilde av ny eksosen, evt. fra arbeidet?

Forreste, vet du om tenningslåsen er den samme på de forskjellige gen2 modellene?



#71 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 22 May 2013 - 19:39

nei, kjøpte det av "pajeroskru" ble laget på norsk kulde i tromsø

 

uten at jeg skal si det sikkert, men vil tro de eldre modellene har lik tenningslås... mener de nyere kom med startsperre



#72 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 24 May 2013 - 18:49

hadde "MaSo" på besøk, var å inspiserte bredderproduksjonen ;)

kanskje man får lurt på han ett sett etterhvert :P

 

 

Attached Thumbnails

  • 20130524_183214.jpg


#73 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 26 May 2013 - 08:41

har hatt en snikende følelse på at motoren ikke gikk helt optimalt på buss'n.. fikk det egentlig bekreftet når jeg hentet en 3000 delebil.. den var vesentlig mer kjappere og sterkere i bakker, kjente at den "spente fra" og ikke ga opp...

så jeg hev meg til, byttet først over fordelerlokk med kabler og lmm... ingen forskjell..

tok i går og byttet fuelrail med dyser og bensintrykkregulator, lamdasonden,gasspjeld, fordeler og justerte den nøyaktig slik den stod på delebilen... 15 grader fortenning..

 

voila :) da kviknet den jaggu til.. tidligere var 5 giret nesten som ett unnanbakkegir med 36 tommerene på bilen, nå kjenner jeg at motoren spenner fra og ingen problemer i 5 gir i moderate motbakker i hvertfall :)

angrer litt i grunn at jeg ikke prøvde en del i gangen så jeg hadde vist hva som ikke funket skikkelig.. så at lamdaen på buss'n var sotet og den andre var brun

sluttet og med putringen i eksos når man bremser på gir i unnabakker... tyder på lamda..???

 

laget meg og en lyddemper til 3" anlegget... tok toppen av lyd når motor jobbet i motbakker..

 

glemte å ta bilde av den, men brukte bare et 1,5" firkantrør på ca 35cm.. som jeg borret tett med 8mm hull i tettet den nesten helt i ene enden..

i den andre enden festet jeg den til en nippel på 3" (nedløpsrør til takrenner) ;)

passet perfekt inni 3" anlegget :D



#74 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 26 May 2013 - 19:44

har småfikset litt på bilen, diskuterte med en kollega på jobb om midtdelen på fangeren skulle være sort eller grå.. han mente grå :)

sta som jeg er så ble den rød B)

 

grunnet den grå først, men syntes den da ble for lik den andre pajeroen.. hadde lite sort lakk så.... rød :)

lagde og ei "pynteplate" under fanger... den ble og lakket rød.. mulig den blir sort etterhvert..

 

har og hatt av stigtrinnene og pusset de opp litt, skal se om jeg ikke får tatt bakfanger og montert slepekroken.. vurderer å dra campingvogna med ned til hedmark om en måneds tid..

 

sikkert norges eneste pajero som det ikke har vært hengerfeste på :P

 

Attached Thumbnails

  • 20130526_200440.jpg


#75 MaSo

MaSo

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 46 Innlegg:

Posted 26 May 2013 - 20:31

hadde "MaSo" på besøk, var å inspiserte bredderproduksjonen ;)

kanskje man får lurt på han ett sett etterhvert :P

Burde ikke være noe problem akkurat  ;) 

 

 

har småfikset litt på bilen, diskuterte med en kollega på jobb om midtdelen på fangeren skulle være sort eller grå.. han mente grå :)

sta som jeg er så ble den rød B)

 

grunnet den grå først, men syntes den da ble for lik den andre pajeroen.. hadde lite sort lakk så.... rød :)

lagde og ei "pynteplate" under fanger... den ble og lakket rød.. mulig den blir sort etterhvert..

 

har og hatt av stigtrinnene og pusset de opp litt, skal se om jeg ikke får tatt bakfanger og montert slepekroken.. vurderer å dra campingvogna med ned til hedmark om en måneds tid..

 

sikkert norges eneste pajero som det ikke har vært hengerfeste på :P

Steike det der blei stilig,  trur faktisk ikke jeg har sett noen andre pajeroer som det er gjort på  :D



#76 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 28 May 2013 - 21:10

fa''''  blir litt mekking på bussn før det bærer sørover..

viser seg at clutch sliter, etter at motor kviknet skikkelig til så merker jeg sluring :(

tar ikke sjansen på å legge avgårde på en 300 + mils tur uten å bytte den først...

 

blir ikke arbeidsledig med ett par offroadere i stallen B)

 

lakkerte bakfanger og dekslet under frontfanger sort, syntes det ble vel mye rødt i fronten :P

Attached Thumbnails

  • 20130527_174029.jpg

Edited by kjetil1972, 28 May 2013 - 21:14.


#77 torbs

torbs

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 81 Innlegg:

Posted 29 May 2013 - 22:14

rå bil



#78 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 29 May 2013 - 22:51

liker bilen, kjekt og for en gang skyld kunne rulle rundt lovlig med offroadrigga bil :P

ser litt forskjell når den står sammen med en std paj :)

 

må få på patrolfjærene bak... er jo en tomme lavere bak enn forran... får håpe folket på 4x4wire forumet har rett at det skal gi 2" løft på pajero.. :)

skulle den bli for høy så kan fjærspacerene droppes... er ome fjærer/dempere og 30mm spacere, men tror fjærene er seget enn hel del.. i hvertfall er det mer fjærløft på den andre pajen som har nesten nytt ome sett

men de har nok stått på bilen i noen år nå, moden for utskifting..



#79 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 07 June 2013 - 10:58

måtte bare krype til korset og bestille nytt clutchkit til 3litern.. igjen, selv om motor gir skal ut om ett par mnd :)

er klar over at det var "brukerfeil" ble brent på vintertreffet.. håpet nå den skulle holde, men den gang ei.....

bestilte til nymotoren også

får håpe kittene fra milner duger.. :) 340 pund inkl frakt for sett til 2,8'en og 3 litern er billigere enn ett sett på mekonomen

 

hakke glemt mva'en til jensemann :D



#80 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 21 June 2013 - 19:59

clutch byttet :)

4 timers skruing ute i det fri

 

972146_10151985734416959_869033770_n.jpg

 

nye relèer til vinsjen er kommet fra bgnor.

gjenstår å bytte de, montere hengerfeste og bytte antennen til cb radio.. samt noe service arbeid før det legges avgårde sørover til wolfroadtreffet på rena neste helg...

blir nice :) har også meldt meg på lapland trophy i finland 16-21 juli

kanskje JACtreff i august/september så da får buss'n kjørt seg litt, forhåpentligvis da med 2,8tdi under panseret :)