Gå til innhold



Foto
- - - - -

Kjetil's Pajero Fjallasport


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
166 replies to this topic

#81 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 29 July 2013 - 23:33

lapland throphy utgikk siden jeg knakk v. drivaksel inni arb'en/diff... sabla lang leveringstid på løse deler til arb...

men er ikke så nøye ;)

blir motorbytte til 2,8 i mellomtiden... har nå fått til gårds motor/gir.. ny vannpumpe,startkrans,pakningsett,clutchkitt,radiator,luftfilter,dieselfilter og oljefilter

har fått god hjelp av noen svensker ang. mekanisk styring av pumpe og turbo i stedet for elektronisk slik det er orginalt....

så alt av elektronikk,hjerne til motorstyring etc... blir droppet

 

3000 motoren med gir og alt tilbehør selges rimelig for å få den vekk :)

går meget bra etter at alt av motorstyring ble byttet, gikk og ned fra rundt 1,7 til 1,2 på mila.. da med 36x15,5 hjul

mye påkostet siste halvår...



#82 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 29 July 2013 - 23:39

y


Edited by kjetil1972, 30 August 2013 - 22:12.


#83 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 30 August 2013 - 22:43

da starter man endelig med ombygging til 2,8td :)

skal bytte simmering bak på veiv, vannpumpe og dieselpumpa skal av og bytte tettering.. dyser skal justeres/byttes hvis nødvendig

ellers har jeg kjøpt inn nytt clutchkitt,ny radiator,vannpumpe,pakningsett, og olje til motor og gir...

 

jækli spent på hvordan bilen blir med 2,8... litt påjustert på pumpa og turbotrykk og kun mekanisk styrt motor, all elektronisk styring blir fjernet

 

første hinder... få av den jækla kassen av motor :P de som tok den ut av bilen viste ikke om at utløserlager må klipses av trykkplata til clutch FØR kassen blir løsnet fra motor

så nå står låseklipsen på skjeiva og klarer ikke å løsne ut... finner vel på noe... vold kanskje :)

 

satser på få v6ern og kassa ut og montert 2,8 kassa i løpet av helga.... usikker på motor, må høre med de som skal fikse pumpa om motor skal i bilen først eller vente

 

v6ern komplett med aggregater,radiator,gir,akslinger selges svært rimelig hvis noen skulle ha bruk for en slik...

er nytt clutchkitt,nytt register,ny vannpumpe på den... verkstedkostnad på 17k + clutchkittet

sprek motor, følger med 2 hjerner til motorstyring

par-tre lapper så selges den ;)



#84 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 31 August 2013 - 22:13

Spennende dette 2,8 TD prosjektet ditt... skulle gjerne hatt pågangsmot til å gå i gang med det jeg også :-)



#85 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 01 September 2013 - 08:59

er nå en grei jobb, plug & play :)

håper på å ha motoren i bilen i kveld



#86 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 01 September 2013 - 13:46

da var 6g72 og v5mt1 ute av bilen.. har nå byttet og gått over giverene på kassa, skiftet foring til girstang og montert wiredrev og konverter til speedometer på 2,8 kassa.

var bittelitt egnstelig på speedodrev, da 2,8 har el speedo... men var bare å bytte drevet... 2 min. jobb :)

startkrans, tettering bak på veiv og clutchkitt er byttet på motor.. har og shimset litt på wg for å få opp turbotrykket (mistenker det kan være trangt etter at motor er kommen i bilen :)

 

så nå en liten kaffekopp så begynner montering av v5mt31 kasse og 4m40t motor :D



#87 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 01 September 2013 - 17:44

kassa montert og motor nesten montert :P begynte å plages noe... så en liten pause og påan igjen...

trodde det var kassa som ble det verste og montere alene... men det gikk ganske så greit...

 

skjønner nå hvorfor 2,8en har 115 kg større forakselvekt enn 3 litern.. v6ern er bare fluevekt i forhold til dieselmotoren.. 2,8 kassa er og litt større enn på 3litern...

alt i alt så har jeg egentlig kommen så langt jeg turte å håpe på i dag :)



#88 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7426 Innlegg:

Posted 01 September 2013 - 18:35

Håper du tar bilder... :)


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#89 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 01 September 2013 - 20:33

ikke barebare å huske bilder.. har nå ett ;) måtte prøve 2,8 panseret...

bilen skal til lakkering etter motorbyttet.. panseret,ei bakdør og en bakskjerm trenger litt maling :)

 

1209094_10152164319606959_1256731837_n.j



#90 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 08 September 2013 - 18:58

da etter enn del plaging med clutchlager etc.. er motoren montert i bilen.. eller vil si at den står på noen 1,5" lekterbiter i stedet for gummi :P de orginale gummiputene ble for høy...

hvis noen vet hvor man får kjøpt motorfester på 3-4 cm tykkelse hadde det vært kjekt med en link eller lignende :)

 

monterte 3" eksosanlegget og det passet perfekt  ;)  clutch tilkoblet men må luftes.. startmotor montert..

monterte tetting og midtkonsoll med mansjetter og heldigvis trenges det ikke kutting til girstengene nå, selv med 3" bodylift :P har hele min "pajerokarriere" kjørt med mangelfull tetting rundt girstengene pga bodylift... blir nice for en gang skyld og kunne ha det orginalt...

 

ser jeg må finne annen plass til arb kompressoren siden luftfilterboksen til dieselen tar mere plass..

lage feste til dieselfilter og litt modding på mellomakslingene siden det var annen boltmønster på akslingene til dieselen men heldigvis var sentreringen lik :)

 

neste helg må det vel bli oppstart, tenker jeg B)

 

måtte bare prøvemontere radiator og intercooler :rolleyes:

 

IMG_0056.JPG



#91 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 08 September 2013 - 19:38

og bare for å nevne det...

er ikke mulig og montere en 2,8 kasse (v5mt31) på en eldre gen2 uten minimum  3" bodylift, kanskje 2" og litt sleggearbeid :P

var inne på tanken om å bestille 4-4,5" bodylift men siden bilen er godkjent med 3" så er det vel best å ha det fortsatt :)

 

gleder meg som en unge til oppstart :P

er enda imponert over "pajeroskru" sin jobb med eksosanlegget, utrolig god passform... :thumbsup: får bare håpe trafikkstasjonen er like begeistret ved visning av bilen :ninja:


Edited by kjetil1972, 08 September 2013 - 19:39.


#92 Subi

Subi

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 82 Innlegg:

Posted 09 September 2013 - 08:55

Kva er det som gjer at det blir trangt med plassen til ein 2.8l kasse? Er det kløtsjhuset som er forskjellig eller er det ein heilt anna kasse en tidlegare gen2?

#93 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 09 September 2013 - 11:15

2,8 må ha lavere innfestning på ramme til både motor og gir... er i grenseland med klaring selv med 3" bodylift, er litt bekymret for at speedometerkonverteren vil ta i dørken når kassa beveger seg...

mulig jeg må gjøre noe med dørken der..

tror det er videre svinghjul og hus, samt at motor gir må 3 cm lengre bak for at oljefilter skal gå klar av rammefeste til motor, girstenger, mellomaksler, etc. skal passe

selve kassa er ikke noe større, mulig litt annen innfestning siden den kommer så høyt??

 

mulig det er litt annen overgang fra tunell til torpedo??

må legge om rørene til varmeapparatet bak, trenger den cm klaringen mot torpedo ;) klarer max å få 3-4 cm gummiputer på motorfestene... orginalt er de vel rundtom 10cm (har ikke målt de)

motor kommer nå ganske så nøyaktig i orginal høyde i forhold til chassiet

 

hadde jeg klinket på 1" mer heving så hadde alt vært mye enklere :) men ville da fått problemet med bodylift og girstenger igjen ;)

er nå bare litt finjusteringer  så ingen problem...

 

hadde jeg nå begynt å pønske på 2,8 motor hadde jeg undersøkt litt på rammeinnfestningene og eventuelt byttet ut de... men siden jeg har bodylift godkjent og offroadmessig er kjekt med mest mulig bakkeklaring så det blir som det er :D

at det blir litt mer vinkling på mellomaksler og muligens litt større slitasje på kryss får jeg leve med :)

er ikke store jobben og bytte kryss på pajero...


Edited by kjetil1972, 09 September 2013 - 11:20.


#94 Subi

Subi

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 82 Innlegg:

Posted 09 September 2013 - 21:58

Ok takk for den infoen. Har tenkt på om det var mulig å sette ein slik motor i min gen 1, men då ser det heller ut for at det er lettere, plass messig, å få i ein nyere commonrail 4d56

#95 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 10 September 2013 - 22:42

er nok enn del enklere med 2,5 fra gen3... uten at jeg har sjekket hvordan motorstyring,startsperre etc er på de...

men tipper startsperra stå på pumpa...

 

har vært på shopping :P har kjøpt motorfester til en volvo amasoooon :D de blir å passe perfekt både bolthull på ramma og motor :) bare få rette gjenger på de først.. :P

handlet og inn olje og filter til motor/gir, samt dieselfilter..

går for oppstart til helga, tror jeg :)

tror den orginale filterboksen utgår og lager luftfilter selv, lager meg bare ett kammer og putter et kn filter inni... skal videre i snorkel og det blir jækla trangt med org. boksen...

også slipper jeg å legge om slanger,ledninger og flytte  luftkompressoren.



#96 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 14 September 2013 - 21:09

oppdaget at oljefilter ble faretruende nært motorfestet på ramma og det vil muligens ta i det når motor beveger seg så det er bestilt inn ett  flyttekit for oljefilter for sikkerhets skyld :)

lettvint å skifte filtrer blir det også, gikk for dobbelt filter siden orginalfilteret er ganske så stort

 

http://www.summitrac...parts/prm-10795

$(KGrHqRHJE0FIKOdc9tgBSEYrs1lug~~60_12.J

 

og to oljefiltrer

http://www.summitrac...rts/knn-hp-3001

KNN-HP-3001_ml.jpg

 

får håpe summit er like kjapp nå som ved tidligere bestillinger fra de.. var nå derfor jeg bestilte de hos dem :P



#97 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 15 September 2013 - 10:33

vurderer sterkt på å bytte ut 35" bredderene med 38" vil da kunne bruke 12x15 felger :)

vil da kunne bruke 12x15 et -73 på 36x15,5 dekkene jeg har..

slik jeg det nå så stikker dekkene bittelitt utfor bredderene med 10x15 et-44 felger

de felgene er litt i smaleste laget for 15,5" brede dekk, lett å vrenge dekk av felgen når man har tappet luft..

har fått en grei pris fra brettakantar.is... venter ett tilbud fra fjallasport også.. :)

 

Attached Thumbnails

  • Pajero 92-97.36-38. (5).jpg


#98 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 18 September 2013 - 22:11

har koblet opp gløding,ladding og dieselpumpe, har igjen lampene i instrumenter..

 

men kan det være så enkelt..?? funderte litt på ventilen på returen fra pumpa.. skal stenge retur ved start og på turtall for å øke trykket i pumpa.. koblet jord på giveren på der gasswiren er montert på pumpa og den gav da jord av den ene ledninga når man gav gass, prøvde å jordstyre ventilen på retur fra den og tror jaggu det virket :P

skal finne en gjennomsiktig slange og sette på retur og se om det virkelig funker :)

så er det at den skal være stengt under oppstart... tenker om det kan brukes ett vanlig lysrele og styre det med strømledningen til innslag så at det gir jord mens starteren går...

(at releet bryter jording til ventilen når ikke man kjører starteren)

i mitt hode sku det da funke slik at ventilen stenger under oppstart og ved pådrag og ellers er åpen

 

målte turbotrykket til 1,1 ved rundtom 3000rpm ubelastet.. blir vel å ligge litt høyere ved belastning.. har prøvd å hørt litt rundtom men virker som om ingen har fiklet med turbotrykk på 4m40 motorene :huh: usikker hva de tåler... har ikke peiling på hva org trykk er heller :P

 

ellers så virker motoren fint, virker lettstartet, kvikk og lite eksos... har en svak tikkelyd, muligens ei dyse som sliter litt... undersøke på nye dyser, kanskje gå opp ett lite hakk ;)


Edited by kjetil1972, 18 September 2013 - 22:32.


#99 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 22 September 2013 - 14:29

må nok modde litt på motorfester, gummiputene kommer med senterbolten akkurat i forkant av rammefestet..

tenker å bare bruke en 10mm vinkeljern på ca 15 cm og skru fast i bolthullene på rammefestet og borre hull til amasonputene i den.. blir forskyvet frem ca 6cm men vil tro det skulle bli sterkt nok..

 

har koblet opp tempgiver,laddelampe og snorkel, samt fjernet den ekstra lyddemperen jeg satt i eksosen ... nei ut å bolt motor fast, så er det bare å vente på filterkittet skal dukke opp.. (etter sporing på fredag er den i trondheim eller kanskje på underveis) :)



#100 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 07 October 2013 - 18:22

valgets kval..

har bestemt meg at jeg blir å gå ned i dim til 35x12,5 :P

36x15,5-15 mtz dekkene er ikke 100% å bruke på sporete vinterveier

 

har forhørt meg litt rundt og sitter igjen med to alternativer...

 

alt.1

 

støen.no

10x15 et -46 med bfg 35x12,5 ferdig montert,balansert og seipet 15720,- levert hjemme..

har ikke fått noe dato når de kan levere

Action 2.JPG

 

alt2.

 

nomax.no

10x15 et-50 med bfg 35x12,5 ferdig montert og balansert, ikke seipet 10800,- inkl mva +  frakt 1873 eksl mva

kunne sendes førstkommende fredag fra drammen med nordlines

6x139,7-10x15.jpg