Gå til innhold



Foto

Gassanlegg på 2000 Tahoe 5.3 (Bigas) funker nå mye bedre :)

gass bigas tahoe problemer tuning

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
129 replies to this topic

#101 chevybjørn

chevybjørn

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 99 Innlegg:

Posted 19 April 2014 - 21:46

Hei igjen.

Studert litt på gass-anlegget.

Har samme symptomer som Reex. Tempen på fordamper blir for høg, samt at den skjelver (kan være dårlig kontakt) Hjelper ikke med wd40. Dårlig kontakt fører og til at programmet kobler seg av, når jeg kobler laptopen opp mot gasshjernen.

Kan hende bilen må ha ny hjerne, hvis feilen da ikke sitter i ledningsnettet. Irriterende med disse el. feilene som kommer og går. Jeg har også byttet temp sensoren uten resultat.

 

Jeg har byttet coil fra syl 8 til 1. Samme feilmelding fremdeles P308. Misfiring syl. 8. Legger merke til at gass dysa på syl  8 klaprer, særlig når gass tempen er lav. Må kanskje bytte dysen/e.....?? Skjelver da på tomgang.

I tillegg kobler bilen over fra gass til bensin, når jeg drar den ut på turtall med fjøla i golvet noen sekunder.???

 

Jaja spørs om jeg skal bestille time hos ekspertene på gassdrift. Skjelver forresten ikke på tomgang med bensin. Får heller ikke feilkoder da.

 

mvh Bjørn



#102 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 20 April 2014 - 12:56

Hei igjen.

Studert litt på gass-anlegget.

Har samme symptomer som Reex. Tempen på fordamper blir for høg, samt at den skjelver (kan være dårlig kontakt) Hjelper ikke med wd40. Dårlig kontakt fører og til at programmet kobler seg av, når jeg kobler laptopen opp mot gasshjernen.

Kan hende bilen må ha ny hjerne, hvis feilen da ikke sitter i ledningsnettet. Irriterende med disse el. feilene som kommer og går. Jeg har også byttet temp sensoren uten resultat.

 

Jeg har byttet coil fra syl 8 til 1. Samme feilmelding fremdeles P308. Misfiring syl. 8. Legger merke til at gass dysa på syl  8 klaprer, særlig når gass tempen er lav. Må kanskje bytte dysen/e.....?? Skjelver da på tomgang.

I tillegg kobler bilen over fra gass til bensin, når jeg drar den ut på turtall med fjøla i golvet noen sekunder.???

 

Jaja spørs om jeg skal bestille time hos ekspertene på gassdrift. Skjelver forresten ikke på tomgang med bensin. Får heller ikke feilkoder da.

 

mvh Bjørn

 

Regner med at du har sjekka alle 3 filtrene til gassen?

Både det før fordamper og de to etter?


Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#103 Reex

Reex

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 352 Innlegg:

Posted 21 April 2014 - 18:40

Prøv å ohme med multimeter ved å bruke pinout tegningen jeg la ved tidligere. Da får du sjekket helt fra den store pluggen frem til temp.giver. Kan og være en ide å sjekke om klemmene i pluggen ser grei ut (ikke noe irr, rust, smuss osv). Samme med punktene på hjernen.

Hvis det er firmaet Gassdrift som har stått for monteringen, ville jeg og tatt en oppgang på evt loddepunkter på som går fra giver til plugg. Med meg var det forlenget en bit, og loddingen var ikke av høy kvalitet (for å si det snilt).

 

Heller mest mot at det er dårlig kontakt et sted i anlegget ditt, enn at ECU har røket. Hvis de ryker, så er som regel alt dødt ikke bare "litt". Men - ingen regel uten unntak.  :)

 

Lykke til!!  :)


Beklager min Avatar, det er bare slik jeg ikke ser ut! :-)


Jeg spilte i korps en stund. Der spilte jeg bajas bedre enn de fleste!

#104 chevybjørn

chevybjørn

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 99 Innlegg:

Posted 21 April 2014 - 22:16

Har byttet de to filterne etter fordamperen. Hvor finner jeg d. som er før fordamper? Ved tanken?

Er ingen elektriker, men skal forsøke å ohme den store kontakten.  Hvor er loddingene? Sikkert bare å følge ledningene.

ECu lå forresten løs i motorrommet. Jeg har festen den til der jeg tror den var montert.

 

takk for tipsene.........



#105 chevybjørn

chevybjørn

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 99 Innlegg:

Posted 21 April 2014 - 22:21

Klarer ikke å laste ned pinout tegningene. Vet ikke hvorfor. pc jobber  uten at noe skjer.???



#106 Reex

Reex

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 352 Innlegg:

Posted 22 April 2014 - 00:16

14_1238446350_thumb.jpg

 

 

72_1238446633_thumb.jpg


Beklager min Avatar, det er bare slik jeg ikke ser ut! :-)


Jeg spilte i korps en stund. Der spilte jeg bajas bedre enn de fleste!

#107 Reex

Reex

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 352 Innlegg:

Posted 22 April 2014 - 00:17

14_1238446350.jpg

 

 

72_1238446633.jpg


Beklager min Avatar, det er bare slik jeg ikke ser ut! :-)


Jeg spilte i korps en stund. Der spilte jeg bajas bedre enn de fleste!

#108 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 22 April 2014 - 10:47

Har byttet de to filterne etter fordamperen. Hvor finner jeg d. som er før fordamper? Ved tanken?

Er ingen elektriker, men skal forsøke å ohme den store kontakten.  Hvor er loddingene? Sikkert bare å følge ledningene.

ECu lå forresten løs i motorrommet. Jeg har festen den til der jeg tror den var montert.

 

takk for tipsene.........

 

Mitt sitter på torpedoveggen, rett foran passasjersetet.

Inni den solenoiden som står der, hvis jeg ikke tar helt feil. Har aldri bytta det selv.

Bare følg gassrøret fra fordamperen og bakover, så er du dømt til å finne den.


Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#109 ledel82

ledel82

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 24 April 2014 - 18:39

Autocalibration er nok for nyere ECU enn det min er får jeg høre :) 

 

Og jeg tror jammen meg software som ligger inne på den nye er hentet fra den gamle, ellers er den skremmende lik.

 

Send meg filer på andre.ledel@gmail.com hvis dere har noe som dere mener er gull på min 02' Tahoe :-)



#110 Reex

Reex

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 352 Innlegg:

Posted 26 April 2014 - 16:58

Det synes jeg høres meget rart ut. Har du bilde av ECUn, så lar det seg raskt sjekke. 

Forøvrig skal disse ECUene la seg oppgradere for nyere firmware så du får korrigert tidligere bugs og mere stabilitet.


Beklager min Avatar, det er bare slik jeg ikke ser ut! :-)


Jeg spilte i korps en stund. Der spilte jeg bajas bedre enn de fleste!

#111 ledel82

ledel82

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 26 April 2014 - 17:00

Får calibrert. Har gjort det nå, er bare det at den ikke er koblet opp mot obd. Driver å setter meg inn i finjusteringen nå.

#112 chevybjørn

chevybjørn

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 99 Innlegg:

Posted 03 August 2014 - 07:15

Da fungerer gassanlegget som det skal. 

Byttet dyser - kjølevannoppvarmede. Byttet 3 filter. Tatt autolearn. Hadde litt rusk på første prøvetur. 302 misfire cyl 2 og 171 mager blanding bank 1.  No fungerer alt uten motorlampe/feilkoder. Skal ta fintuningen av anlegget med gassdrift as. (over telefon). :thumbsup:

D e håp.Tror forbruket gikk ned noe.Fra 1,7 til 1,3 liter pr mil.


Edited by chevybjørn, 03 August 2014 - 07:16.


#113 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 03 August 2014 - 11:30

Da fungerer gassanlegget som det skal. 
Byttet dyser - kjølevannoppvarmede. Byttet 3 filter. Tatt autolearn. Hadde litt rusk på første prøvetur. 302 misfire cyl 2 og 171 mager blanding bank 1.  No fungerer alt uten motorlampe/feilkoder. Skal ta fintuningen av anlegget med gassdrift as. (over telefon). :thumbsup:
D e håp.Tror forbruket gikk ned noe.Fra 1,7 til 1,3 liter pr mil.


Dette høres bra ut!
Er du sikker på forbrukstallene?
Min bruker ikke under 1,7 liter/mil uansett, bensin eller gass..

Gassanlegget går fint her også.
Hender det dukker opp en feilkode med 1-2 mnd mellomrom, men det overlever jeg.

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#114 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 03 August 2014 - 11:34

Stusset selv på forbruket på gass. Pass deg så den ikke går for magert og brenner ventilene dine nå.....



#115 Olav'n

Olav'n

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 599 Innlegg:

Posted 04 August 2014 - 07:09

Et forbruk på 1.7- 2 er bra. Ville ikke gått mot 1.3 da blir ikke ventilene gamle. Tror mange av de som brenner ventilene/ slitasje på seter  kjører for magert, da brenner du uansett om det er gass eller bensin. De som har stor ventilslitasje tror jeg nok kjører magert. Dette støttes og av flere Polakker og Litauere som har lang erfarig med gass.  De sier og vi har mye renere gass her i landet en i Østeuropa, mindre problemer. Dette er kollegaer som kjører "hjem" rett som det er. 


Tahoe LT -02 5.3 LPG
Cherokee Country 2.5 td-95 Solgt
Cherokee 2.5 Td -95 Solgt
Camaro -79

#116 Hilux91td

Hilux91td

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 120 Innlegg:

Posted 22 June 2016 - 12:35

Tar opp denne posten da jeg skal skifte plugger og ledninger på min 05 tahoe med BRC.
Ser jeg skal holde meg til de originale Acdelco pluggene, men hvilke kabler?

Men når dette er skiftet trenger jeg en kalibrering/tune av BRC anlegget også?
Om jeg skal gjøre dette må jeg ha riktig utstyr også, så kunne gått i innkjøp av software og diagnose kabel til PC?

Og hvordan er disse tunene over her?
Har ikke anelse om hvilket brc plug&play anlegg det er eller km stand, dette undersøkes idag.
Tar opp denne posten da jeg skal skifte plugger og ledninger på min 05 tahoe med BRC.
Ser jeg skal holde meg til de originale Acdelco pluggene, men hvilke kabler?

Men når dette er skiftet trenger jeg en kalibrering/tune av BRC anlegget også?
Om jeg skal gjøre dette må jeg ha riktig utstyr også, så kunne gått i innkjøp av software og diagnose kabel til PC?

Og hvordan er disse tunene over her?
Har ikke anelse om hvilket brc plug&play anlegg det er eller km stand, dette undersøkes idag.

#117 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 22 June 2016 - 22:35

Tar opp denne posten da jeg skal skifte plugger og ledninger på min 05 tahoe med BRC.
Ser jeg skal holde meg til de originale Acdelco pluggene, men hvilke kabler?

Men når dette er skiftet trenger jeg en kalibrering/tune av BRC anlegget også?
Om jeg skal gjøre dette må jeg ha riktig utstyr også, så kunne gått i innkjøp av software og diagnose kabel til PC?

Og hvordan er disse tunene over her?
Har ikke anelse om hvilket brc plug&play anlegg det er eller km stand, dette undersøkes idag.
Tar opp denne posten da jeg skal skifte plugger og ledninger på min 05 tahoe med BRC.
Ser jeg skal holde meg til de originale Acdelco pluggene, men hvilke kabler?

Men når dette er skiftet trenger jeg en kalibrering/tune av BRC anlegget også?
Om jeg skal gjøre dette må jeg ha riktig utstyr også, så kunne gått i innkjøp av software og diagnose kabel til PC?

Og hvordan er disse tunene over her?
Har ikke anelse om hvilket brc plug&play anlegg det er eller km stand, dette undersøkes idag.

 

Jeg kjører på disse, og er fornøyd:

http://www.ebay.com/...ewitem=&vxp=mtr

Sjekk om de passer din coil.

 

Du bør nok ha en tune etter bytte av kabler og plugger, men er ikke sikkert du merker forskjell.

 

Tinleytech har kabel, og sender du en mail har de sikkert programmet også.

Hvis denne passer ditt anlegg da

 

http://tinleytech.co...rc-lpg-systems/


Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#118 Hilux91td

Hilux91td

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 120 Innlegg:

Posted 23 June 2016 - 10:23

 

 

Jeg kjører på disse, og er fornøyd:

http://www.ebay.com/...ewitem=&vxp=mtr

Sjekk om de passer din coil.

 

Du bør nok ha en tune etter bytte av kabler og plugger, men er ikke sikkert du merker forskjell.

 

Tinleytech har kabel, og sender du en mail har de sikkert programmet også.

Hvis denne passer ditt anlegg da

 

http://tinleytech.co...rc-lpg-systems/

 

<script pagespeed_no_defer="">//=a.offsetWidth&&0>=a.offsetHeight)return!1;a=this.j(a);var c=a.top.toString()+y+a.left.toString();if(this.b.hasOwnProperty©)return!1;this.b[c]=!0;return a.top<=this.c[p]&&a.left<=this.c[m]};O[r].l=function(){for(var a=[F,G],c=[],d={},b=0;b{d=y+e(c[b]);if(131072=a[q]+d[q]&&(a+=d),b=!0);N.criticalImagesBeaconData=a;if( B){var c=this.d,b=this.f,l;if(f.XMLHttpRequest)l=new XMLHttpRequest;else if(f.ActiveXObject)try{l=new ActiveXObject©}catch(P){try{l=new ActiveXObject( B)}catch(Q){}}l&&(l.open(D,c+(-1==c.indexOf(z)?z:t)+L+e( B)),l.setRequestHeader(A,E),l.send(a))}};O[r].h=function(){for(var a={},c=h.getElementsByTagName(F),d=0;d=a[b.src].n&&b[p]>=a[b.src].m)a[g]={renderedWidth:b[m],renderedHeight:b[p],originalWidth:b.naturalWidth,originalHeight:b.naturalHeight}}return a};N.k=function(a,c,d,b,g){var k=new O(a,c,d,b,g);M(f,H,function(){f.setTimeout(function(){k.l()},0)})};N.criticalImagesBeaconInit=N.k;})();pagespeed.criticalImagesBeaconInit('/mod_pagespeed_beacon','http://www.offroad.no/forum/index.php?app=forums&module=ajax§ion=topics&do=quote&t=125724&p=1697686&md5check=cd5d29f715d583abe64217233d5e969b&isRte=1,WyQ3C4mRrQ,false,4zbXDxi7U44'); //]]></script>[q];++d){var>[q]+d[q])break;a+=d}b=!0}this.e&&(d=x+e(json.stringify(this.h())),131072>[q];++b)for(var>

 

 

 

Takker for svar!
​Skal sjekke ut om kable​ne er riktig, men disse skal være til orginale Acdelco pluggene ikke sant?

​Har sendt mail til Tinleytech så får bare vente og se, hadde vært fint og kunne gjort det meste selv!
​Men virker utrolig vanskelig og finne ut hvilket type anlegg det er, noen med tips her?
​Fins jo ingen papirer bortsett fra Godkjennings papirer fra GasTech.

 

​Står kun BRC - Plug&Drive



#119 Hilux91td

Hilux91td

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 120 Innlegg:

Posted 23 June 2016 - 12:07

Har sjekket ut at coil nr i på bilen er 19005218, værtfall nr som står på de!

​Men AcDelco coilen jeg trenger for disse pluggledningene som er nevt over er 12558693.
​Skulle jeg byttet ut disse også slik at jeg får montert disse 10mm highperformance sparkplug wires?

Tror jeg i alle fall fant de rette pluggene da?
http://www.rockauto....1431156&jsn=493


​Men om jeg skal bytte plugger, kabler i henhold til denne posten ser det ut som jeg kanskje må skifte coil også?
​Å om dette er korrekt, må jeg da skifte coil kabel også?


 



#120 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 23 June 2016 - 12:10

Takker for svar!
​Skal sjekke ut om kable​ne er riktig, men disse skal være til orginale Acdelco pluggene ikke sant?

​Har sendt mail til Tinleytech så får bare vente og se, hadde vært fint og kunne gjort det meste selv!
​Men virker utrolig vanskelig og finne ut hvilket type anlegg det er, noen med tips her?
​Fins jo ingen papirer bortsett fra Godkjennings papirer fra GasTech.

 

​Står kun BRC - Plug&Drive

 

 

Ja, disse passer originale plugger. Men det er forskjell mellom coilene. Tror det bare er lengden på kablene som er forskjellig.

 

Tips? Les bakpå boksen.. Sorry. Har ingen tips der, men kanskje Tinley har det?

Eller google..


Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum