Gå til innhold

Foto

Motorlampe lyser på Pajero 3.2D 2007 (Feilkode P0089)

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
40 replies to this topic

#21 ayapaya

ayapaya

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 02 April 2013 - 18:35

Snakka med de karene i steinkjær men ble liksom ikke noe klokere av det, da jeg var på verkstedet i dag så klarte vi å fjerne lampene i dashen, jeg kjørte et par km til butikken, alt bra, stoppa motorn, starta igjen å venta i 30 sekund, da kom først motorlampe opp å noen sekund senere så kom asc og antiskrenslampa opp, grrrrrrrr blir så førbannja:) noen forslag???

#22 ayapaya

ayapaya

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 03 April 2013 - 13:26

Snakka med et verksted i dag, å de sa jeg skulle prøve å kjøre med tilsetning i dieselen en tank eller to for å se om det hjalp. Merkelige greier

#23 ayapaya

ayapaya

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 03 April 2013 - 19:13

Plutselig så var motorlampa,asc og antiskrens lampa vekk da jeg starta bilen, kjørte et par mil, alt bra, stoppa bilen å satte den i park, etter 30sek så kom motorlampa på, noen sekund senere kom asc og antiskrenslampa på igjen, grrrrr, dårlig kontakt? Hva slgs sensor kan kødde til asc'en?

#24 John_A

John_A

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 04 April 2013 - 15:33

Rattvinkelsensoren kan sikkert tulle med ASC.
.
Den ble kalibrert på den 07 jeg hadde etter ca 25000 Km og det var et kjent tema mener jeg å huske.

John A

#25 ayapaya

ayapaya

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 04 April 2013 - 15:46

Kan denne tulle selv om bilen står i ro å jeg ikke rører rattet?

#26 John_A

John_A

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 04 April 2013 - 17:10

Det vet jeg ikke, beklager.
Til info så fikk også 07'en jeg hadde renset nippelen som sitter på innsuget, mener det var slangen som gikk til trykkføleren som var festet der.

Dette ble utført like etter jeg kjøpte den med 23K på telleren men den tettet seg ikke igjen på de neste 50K, jeg fikk dem til å sjekke den på hver service.
Sotingen i denne nippelen kan kanskje ha noe med kjøremønster å gjøre?

John A

#27 ayapaya

ayapaya

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 04 April 2013 - 17:14

Har sjekka nippelen, asc og antiskrenslampa kommer bare på om bilen et under 1000omd i mer enn 30 sekund. Når lyset har komt på så må jeg stoppe å så starte igjen.

#28 ayapaya

ayapaya

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 05 April 2013 - 14:13

Var på diagnose igjen i dag. Feil var den ventilen på dieselpumpa, del er bestillt og skal inn på verksted 24april, var ikke billig den ventilen men håper den gjør susen:)

#29 ayapaya

ayapaya

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 28 April 2013 - 07:54

Da har jeg bytta ventilen. Men problemet er der fortsatt:( blir så forbannja ferrbannja

Noen forslag?

#30 ayapaya

ayapaya

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 28 April 2013 - 07:59

Hadde bilen på diagnose å fikk denne feilen. Dette er scv-ventilen på pumpa. Denne kostet 5500.- pluss 3000.- i arbeid.
Denne ble byttet,men problemet er der fortsatt, noen forslag?

#31 mikkeli

mikkeli

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 28 April 2013 - 21:01

Har du brukt merkeverksted eller annet verksted? Det kan være stor forskjell på det diagnoseutstyret som benyttes av et allroundverksted og et merkeverksted,- det har jeg selv erfart.

#32 ayapaya

ayapaya

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 28 April 2013 - 21:03

Var på merkeverksted før jeg bytta ventilen, har ikke tatt diagnose etterpå, men lysene og symptomene er fortsatt de samme

#33 mikkeli

mikkeli

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 28 April 2013 - 21:23

Om du er helt sikker på at nippelen til turbotrykksensorslangen er helt åpen må det være noe annet enn hva det var hos meg.

Jeg har kjørt over et år nå og ca 25000 km siden denne nipelen ble staka opp og har ikke registrert noe problem så langt.

Burde sikkert vært sjekka opp igjen nå.

#34 ayapaya

ayapaya

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 28 April 2013 - 21:49

Staka opp igjen den nippelen enda en gang. For å forsikre meg om at den er åpen, håper bare det er rett nippel vi snakker om, den som går opp til en liten føler som er plassert rett ved dieselpumpa

#35 ayapaya

ayapaya

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 28 April 2013 - 21:50

Mikkeli: fikk du feilkode p0089 på din bil?

#36 mikkeli

mikkeli

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 28 April 2013 - 21:58

Nippelen skal sitte på innsugingsmanifolden, men som før nevnt så var det mitt merkeverksted som utførte denne operasjonen så jeg vet ikke noe mere utover det.

Auto fire på steinkjer vet sikkert hvilken feilkode de avleste på min bil, dessverre er det ikke nevnt noe om denne på fakturaen. 

#37 ayapaya

ayapaya

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 28 April 2013 - 22:22

Oki. Irriterende feil, om du kjeder deg så kan du ringe dem å høre;)

#38 ayapaya

ayapaya

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 30 April 2013 - 17:17

Oftere å oftere ( nesten en gang om dagen) så slukkes lampa med en gang jeg starter, venter jeg i 30sekunder så hører jeg en lyd fra motoren å lampe begynner å lyse. Noen tips om hva som kan "slå inn"??
Lyden er en svak "dunk"

#39 esc_cos

esc_cos

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 820 Innlegg:

Posted 30 April 2013 - 21:39

flott medett topic ang dette for dette er ett stort problem på mange nyere 3.2 litere

det som skjer er att den øvre innsugsmanifoilen soter igjen..  dette skjer fordi disse bilene stort sett bare lkjøres på lavt turtall. da vil sot legge seg

merkeverksteder anbefaler at en regelmessig får dratt motoren skikkelig på turtal for å få  hindret noe av det.få ut noe av dritten . og også bruk av tilsetninger i dieselen regelmessig

mitt merkeverksted tok 3000 kr for å gjøre denne rengjøringen.. da av med øvre innsugsmanifoil . rengjøre den og egr ..  

og ja en merker det best ved å ta av slangen til turbotryks sensoren for å se om det er sot inne i mainfoilen.

dene sitter på unsiden av manifoilen.  og som sagt her så kan en byttte til en som er bedere. som ikke soter så mye og med nippelen på øversiden

det som en merker dette først på er at bilen begynner og fjuske. men dette kan også være dieselfilteret for dette er også ett kjent problem. på vinterstid spesielt da er kvaliteten dårligere.. er ofte at en må bytte dobblet så mange filtere. også bytte da mellom hver service også 

men nå har det kommet noe nytt som gjør denne rensingen lettere.. 

er noe som heter innsugs rens  . er en del verksteder som har begynt og gjøre dette nå.ser jeg på nettet

er vel ett verktøy av noe slag om settes  på innsuget. og da på en aller annet måte så renser den da hele. innsugssiden av  motoren .helt inn til stemplene vistnok.  så pris på ca 3000kr.  

noen her som har vært bort eller hørt om dette?

#40 ayapaya

ayapaya

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 03 May 2013 - 18:54

Fikk reprogramert bilen sånn at den nye scv-ventilen ble kompis med elektronikken på bilen, nå ser det ut som at alt er bra :) :)