Gå til innhold



Foto

XJ fusker over 2000 rpm


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
33 replies to this topic

#21 chevy-mann

chevy-mann

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 44 Innlegg:

Posted 26 April 2013 - 21:55

Da var ny dyse med sensor montert.

Og bilen er nå friskemeldt. :D

Takker for alle inspill og god hjelp!



#22 msturk

msturk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 125 Innlegg:

Posted 01 July 2013 - 16:55

Til trådstarter: Opplevde du det likt i alle gir? Og trakk den fortsatt videre oppover i turtall, bare ikke like bra? 

 

Jeg var på tur i helgen og på veien hjem merket jeg at hvis jeg ga gass så trakk den som vanlig opp til 2000 rpm, så kom et bitte lite rykk også og så mista den en god del kraft. Den trakk fortsatt, men ikke like bra som vanlig. Forbikjøring ble et mareritt! I veldig små oppoverbakker trekker den ikke i 5. gir i det hele tatt. Minner det om dine symptomer? 

 

Har ikke målt motstand over dyse nr 1 enda, men hvis den er ødelagt, er det noen som har en liggende? Tror jeg har lang ledning (strekker seg fra dyse og helt tilbake til torpedoveggen)



#23 msturk

msturk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 125 Innlegg:

Posted 02 July 2013 - 12:34

I går koblet jeg fra ledningen til dysen ved torpedoveggen og prøvde å måle motstand på kontakten, men fikk ingen verdi. Betyr det at jeg har målt feil, eller kan det bety at det er et eller annet brudd i dysen?

Koblet også fra batteriet i går og koblet det på igjen i dag morges for å resette ecu (?), men ingen endring. Tenker jeg skal prøve å koble fra kabelen som går fra dysen på vei hjem fra jobb for å se om det er noen endringer.



#24 chevy-mann

chevy-mann

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 44 Innlegg:

Posted 02 July 2013 - 21:12

Hei msturk.

 

Minner veldigt om det symptomet min hadde.

På flat vei nådde jeg 95 kmt i 5 gear.

Forbikjøring et mareritt/nesten umuligt.

klarte å få mere turtall på 1-2-3 gear, men det gikk tregt.

Jeg koblet også vekk dysen og testet en tur, merket ingen forskjell.

 

han her hadde dyse tilsalgs:  The VM Diesel Specialist   http://www.vmdieselspecialist.com/

 men jeg tok ikke sjansen da det ikke var noen spesiellt god nettside, men jeg mailet med han, og prisen jeg fikk:

 £245.00 plus the shipping which we be approx £18.00.

 

her er svaret jeg fikk da jeg spurte han om mine symptomer:

The injector can cause this problem but so can other items, faulty sensors,
 faulty wiring, air mass meter.
 Have you checked the resistance through the number 1 injector sensor? It
 should have approx 100 ohms.
 Thank you.
 George.
 

 

Mvh


Edited by chevy-mann, 02 July 2013 - 21:14.


#25 msturk

msturk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 125 Innlegg:

Posted 02 July 2013 - 21:18

Heisann!

 

Takk for info! Skal få sendt han en mail tenker jeg. 

 

Jeg prøvde å måle over injector sensoren. Hvor målte du? Jeg fulgte ledningen fra injectoren til torpedoveggen, koblet fra der og målte på kontakten, men fikk ingen måling. Er det mulig å koble fra på selve injectoren? 



#26 chevy-mann

chevy-mann

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 44 Innlegg:

Posted 03 July 2013 - 20:45

Jeg tok fra hverandre kontakten på torpedoveggen

og målte over de to kontaktene på ledningen som går til dysa.

Går ikke an til å koble fra på dysa.

Men du bør vel få en eller annen verdi, ellers er det brudd en plass.



#27 msturk

msturk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 125 Innlegg:

Posted 04 July 2013 - 12:05

Virker som om det er brudd inni dysen. Prøvd å sjekke ledninger, men klarte ikke finne noe tegn på brudd. Brukte du noe spesialverktøy for å skifte dysen? Hvis ikke: hva gjorde du med ledningen?



#28 chevy-mann

chevy-mann

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 44 Innlegg:

Posted 05 July 2013 - 10:37

Jeg kjøpte en billig fastnøkkel på Biltema, husker ikke størrelsen akkurat nå.

den slipte jeg endel av på ene siden av ringen, slik at den passer bedre.

Så er det bare å koble fra dieselrør og ledning og skru ut dysa.

Ny dyse kommer med ledning som passer i kontakten på torpedovegg.

 

Jeg har ikke brukt noen form for moment når jeg har montert den nye, bare trukket godt til.



#29 Chryslercrap

Chryslercrap

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 387 Innlegg:

Posted 05 July 2013 - 21:22

Det finnes også en spesiell 28mm kopp til dette formålet, med hull i siden for å trekke ledningen igjennom, Biltema har denne. Eller lån en på et lastebilverksted, samme brukes bl.a. på Scania.


92` Suburban 5.7 (et gammelt vrak av en arbeidsbil)

04` Express Van 5.3/AWD m/ BRC Sequent, 5/8-seter på b-førerkort *solgt

03` Avalanche Z71 m/ Prins VSI 5-seter "klasse-B" Bilstein 4600 9"x20" Mickey Thompson med 285/60-20  *solgt

01` Yukon XL 6.0 7-seter "klasse-B" Bilstein 5100 Denali-grill Escalade roof-rack & lakkerte Escalade vent caps *solgt

 


#30 msturk

msturk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 125 Innlegg:

Posted 06 July 2013 - 16:29

Takk for tips! =) venter på svar fra vm diesel specialist! Mulig de hadde en brukt=) 



#31 jan.gerhardsen

jan.gerhardsen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 25 October 2014 - 09:55

Hei, har målt dyse nr.1, og får 93,3 når den skal ha 100 ohm.
Fårstår det slik at det er årsaken til at motoren mister kraft når den kommer til 2000 omdreininger. Er det noen som kan ha liggende en slik dyse som har 100 ohm, som de er int. i å selge?

#32 jan.gerhardsen

jan.gerhardsen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 25 October 2014 - 09:56

Dette er en zj 2.5 TD -98 med lang ledning som går helt til torpedoveggen.

Edited by jan.gerhardsen, 25 October 2014 - 09:59.


#33 lafterolf

lafterolf

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 642 Innlegg:

Posted 26 October 2014 - 07:44

Uten at jeg kjenner til motoren vil jeg gi et tips. Sjekk slanger fra turbo. De kan delaminere seg. Skru dem av og vri på dem mens du ser inni.

#34 jan.gerhardsen

jan.gerhardsen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 14 May 2015 - 21:42

Fant til slutt årsaken til latskapen på min zj, rett og slett ECU'en som hadde tatt kveld.
Fant brukt på ebay, og bilen funker helt utmerket.


Sent from my iPad using Tapatalk