Gå til innhold



Foto

Beste måte og bedre lys på Tahoe 2003mod


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
33 replies to this topic

#1 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 19 October 2013 - 20:16

Har en Tahoe 2003mod som jeg ønsker bedre lys enn originalt.

Hadde tidligere uoriginale frontlykter med xenon og angeleye og 4x parklys. Utfordringen da var at nærlyspære lyste svakt til og begynne med etter nedblending. Hadde en løsning med og få nærlys til å ikke slokke når fjernlys er på. Som jeg ikke har rukket utføre, da jeg nå skal vise bilen til nedklassing til B. Og må inn til BT med "alt" originalt for at det skal gå igjennom.

Tusenmeterne er av xenon 50watt og lyser en laaaang stråle (spotbeam), for min del skal jeg ha mer spredning i ekstralys (eurobeam).

 

Se bilder av uoriginale frontlykter, vurderer og selge de:

 

post-26355-0-15681800-1382209217_thumb.j     post-26355-0-71138500-1382209247_thumb.j      post-26355-0-36839400-1382209276_thumb.j     post-26355-0-74533500-1382209306_thumb.j    

 

  1. Har forsøkt med lysforsterker fra Biltema med på andre biler med Halogen og det fungere bra. Er dette en god løsning for Tahoe?
  2. Hvor stor wattstyrke har dere, kan anbefale? Tenker på plastikkglass og reflektorer, hvor mye som tåles..?
  3. Hva med kurvelys, står 30w i mine nye lykter, stod 35 w i de gamle. Her er vel  også en utfordring: vann og issprut, før glasset sprekker.

Har dere forslag.

 

Attached Thumbnails

  • 189.jpg
  • 191.jpg
  • 192.jpg
  • 193.jpg


#2 FairDinkum

FairDinkum

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 482 Innlegg:

Posted 20 October 2013 - 09:35

Har en Tahoe 2003mod som jeg ønsker bedre lys enn originalt.
Hadde tidligere uoriginale frontlykter med xenon og angeleye og 4x parklys. Utfordringen da var at nærlyspære lyste svakt til og begynne med etter nedblending. Hadde en løsning med og få nærlys til å ikke slokke når fjernlys er på. Som jeg ikke har rukket utføre, da jeg nå skal vise bilen til nedklassing til B. Og må inn til BT med "alt" originalt for at det skal gå igjennom.
Tusenmeterne er av xenon 50watt og lyser en laaaang stråle (spotbeam), for min del skal jeg ha mer spredning i ekstralys (eurobeam).

Se bilder av uoriginale frontlykter, vurderer og selge de:

Postet bilde Postet bilde Postet bilde Postet bilde

  • Har forsøkt med lysforsterker fra Biltema med på andre biler med Halogen og det fungere bra. Er dette en god løsning for Tahoe?
  • Hvor stor wattstyrke har dere, kan anbefale? Tenker på plastikkglass og reflektorer, hvor mye som tåles..?
  • Hva med kurvelys, står 30w i mine nye lykter, stod 35 w i de gamle. Her er vel også en utfordring: vann og issprut, før glasset sprekker.
Har dere forslag.


Usikker på om jeg skjønnerhelt hva du mener... Men prøver like vel :)

Du har DEPO lamper, ser jeg. De har veldig gode projektorer til den prisen. Behold de!

Hvis du må vise bilen, så setter du bare halogenpærer i de eksisterende lampene dine. Både fjern/nær. Så kan du sette tilbake HID pærene når du er ferdig. Tusenmeterne dine er det vel ikke noe i veien med mtp biltilsyn?

Det du har, DEPO, er det beste du kan oppdrive mtp lys. De har en svært god projektor (til den prisen) med god spredning, og en veldig bra cut-off. Som kanskje er det viktigste mtp HID.

Ang at nærlyset slokker når du går på fjern, dette er et problem med HID og billigere pærer, de tenner ikke momentant, og du opplever en "black out" i noen lange sekunder før full tenning på nærlyspæra.
-dette løser du enkelt ved enten et relé eller med diode-metoden. Begge disse er enkle og fort gjort. Da har du nærlys på konstant.

Min personlige mening er at du ikke burde bytte lamper.

Skal se om jeg kan legge ut lenkene til å koble nær/fjern sammen.

Eller du kan google "tahoe lights 4 on hi"



Elvis has left the buil….


#3 FairDinkum

FairDinkum

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 482 Innlegg:

Posted 20 October 2013 - 09:45


Skal se om jeg kan legge ut lenkene til å koble nær/fjern sammen.

"


http://z71tahoe-subu...type=post&id=54

eller...

http://www.chevyaval...ftdrlnstall.pdf

Lykke til :)

Elvis has left the buil….


#4 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 20 October 2013 - 11:34

Å koble om så nær og fjern lyser samtidig gjorde veldig mye. Det er i tillegg latterlig tynne ledninger til hovedlyktene originalt, så jeg koblet alt sammen over relé med et modifisert lysforsterkersett fra Biltema. Det gjorde underverker. Xenon i nærlyset hjalp selvfølgelig ytterligere..


'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#5 Reex

Reex

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 352 Innlegg:

Posted 20 October 2013 - 11:46

Hei.

Jeg byttet ut Xenon og originale til for del for HIR 9011 og 9012. Du kan lese om de her: http://hirheadlights.com/ . Du får da pærer som du kun må modifisere tappene på, og gir sterkere lys med filamentene ("glødetrådene") på rett plass i forhold til reflektor.

 

Hvordan modifiseringen er gjort her: http://shnu.us/HIR T...mming Stock.htm

 

Har prøvet og feilet på dette med Xenon, fjern/nær tent osv. Jeg kom frem til at originalt veksel nær/fjern med 9011 / 9012 var det beste - i kombinasjon med 1000-meterne.

 

Gir mye bedre lys uten strølys som Xenon, og uten å ha følelsen av stearinlys som lyskilde som 9006 0g 9004 pærene. Ved begge nær/fjern tent samtidig fikk leg følelsen av at jeg ikke løftet blikket godt nok, da områdene som ble belyst best nærmest bilen tok blikkfanget. 

 

Link til sammenligning av pærer. http://www.hidplanet...005-Pics-Are-In

 

Finner pærene her, jeg har phillips sine selv.

9011: http://www.ebay.com/...cat=0&_from=R40

9012: http://www.ebay.com/... BULBS&_sacat=0

 

Har og DEPO lykter, litt forskjellig fra dine men etter bytte pærene til disse samt at de er godt justert (Veldig viktig) gir de utrolig godt lys etter min mening.

 

Det beste er vel kanskje at BT ikke kan si noe på dette heller, da det blir som originale glødepærer å regne.

 

Lykke til med hva du måtte velge. :-)

 

 

 

  

Attached Thumbnails

  • HIR.jpg

Beklager min Avatar, det er bare slik jeg ikke ser ut! :-)


Jeg spilte i korps en stund. Der spilte jeg bajas bedre enn de fleste!

#6 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 780 Innlegg:

Posted 20 October 2013 - 17:49

Helt enig med Reex i det han skriver om nærlys sammen med fjernlys. Jeg synes det blir helt feil når det blir mest lys nær bilen, og ikke fokus 100-200 m foran bilen, slik det burde være med fjernlys.

Jeg hadde en Volkswagen med ettermontert kjørelysrelè som fungerte slik at både fjern og nær lyste samtidig. Koblet om dette slik at fjernlys lyste alene, med resultat at effekten av de ble mye bedre. Derfor synes jeg å modifisere såkalt 4-hi er helt Johan egentlig.

 

Kan bare tenke meg effekten til de som i tillegg har xenon i nærlysene, det synes vel knapt at glødepærene i fjernlysene lyser.

 

Det er derfor jeg har originale nærlys på bilen min og xenon i fjernlys, da jeg mener det er i fjernlys jeg trenger det mest.

Det må sies at jeg synes de originale nærlysene på min bil er helt OK, de ettermonterte H4 lampene på GMT400 er en helt annen historie.

 

Sikkert mange som er uenige her, men just my two cents...  xwink.png.pagespeed.ic.EQjgXw8CzK.png


"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#7 Mr.Jack

Mr.Jack

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 501 Innlegg:

Posted 20 October 2013 - 20:27

Har også projektorlykter med xenon. Disse gir 1000 ganger bedre lys enn de orginale.


Edited by Basso, 20 October 2013 - 22:57.


#8 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 20 October 2013 - 20:42

Nå har jeg ikke GM, men jeg har ettermontert HID i nærlys, som forøvring lyser både på nær og fjern helt orginalt fra fabrikk. Jeg har ekstralys med HID. Langlysene er halogen for jeg har billige HID-sett som tenner litt sent når de er kalde og med halogen i tillegg så har jeg i hvert fall langlys med en gang jeg slår over. Jeg synes det fungerer veldig godt og har ingen problemer med at det lyser godt nærme bilen på langlys. Hadde bi-xenon i Tahoe'en jeg hadde med 4hi-mod og det fungerte også meget godt selv med orginale lykter.



#9 Reex

Reex

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 352 Innlegg:

Posted 20 October 2013 - 20:58

Nå har jeg ikke GM, men jeg har ettermontert HID i nærlys, som forøvring lyser både på nær og fjern helt orginalt fra fabrikk. Jeg har ekstralys med HID. Langlysene er halogen for jeg har billige HID-sett som tenner litt sent når de er kalde og med halogen i tillegg så har jeg i hvert fall langlys med en gang jeg slår over. Jeg synes det fungerer veldig godt og har ingen problemer med at det lyser godt nærme bilen på langlys. Hadde bi-xenon i Tahoe'en jeg hadde med 4hi-mod og det fungerte også meget godt selv med orginale lykter.

 

Ja, det er fort gjort å bli "blendet" i dobbel forstand når det gjelder HID`s.

 

Med stor sjans for å fornærme enkelte så synes jeg personlig at det er helt pyton å møte noe med ettermonterte Xenon. I allefall nå som høst, mørke og føre ikke er bra.

Er det noen som blender mye i motgående trafikk i f.eks regn, så er det dere (tidligere meg og) med Xenon ettermontert...

Det jeg har erfart, etter å ha byttet Xenon bort mot HIR (Halogen Infrared Reflective) - er nytteeffekten heller ikke til stede.

Etter byttet er min ærlige mening at ettermontert Xenon som ikke har blitt designet for å stå i glødepærereflektorer, -kun en dyr gimmick. Som igjen koster noen kroner ekstra skulle du bli stoppet av "de statsansatte" med det...


Beklager min Avatar, det er bare slik jeg ikke ser ut! :-)


Jeg spilte i korps en stund. Der spilte jeg bajas bedre enn de fleste!

#10 FairDinkum

FairDinkum

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 482 Innlegg:

Posted 20 October 2013 - 21:20

Ja, det er fort gjort å bli "blendet" i dobbel forstand når det gjelder HID`s.

Med stor sjans for å fornærme enkelte så synes jeg personlig at det er helt pyton å møte noe med ettermonterte Xenon. I allefall nå som høst, mørke og føre ikke er bra.
Er det noen som blender mye i motgående trafikk i f.eks regn, så er det dere (tidligere meg og) med Xenon ettermontert...
Det jeg har erfart, etter å ha byttet Xenon bort mot HIR (Halogen Infrared Reflective) - er nytteeffekten heller ikke til stede.
Etter byttet er min ærlige mening at ettermontert Xenon som ikke har blitt designet for å stå i glødepærereflektorer, -kun en dyr gimmick. Som igjen koster noen kroner ekstra skulle du bli stoppet av "de statsansatte" med det...



Enig med Reex.
Jeg anbefaler ALDRI å bruke Xenon/HID pærer i REFLEKTORER.
Kun i PROJEKTORER. Med riktig cut-off.

Som f eks DEPO. Da får du det som tilsvarer OEM/factory HID lys. Som er tolvtusen ganger bedre enn de originale reflektorene med halogenpærer. For de suger.

Det fordrer at du også bruker pærer med "rett" Kelvin.
4200K er tilsvarende OEM.
Alt over det gir deg et blått lys. Som er mindre effektivt.

Elvis has left the buil….


#11 FairDinkum

FairDinkum

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 482 Innlegg:

Posted 20 October 2013 - 21:30

HIR er også et alternativ, som Reex skriver.
Spennende alternativ.
Kan vi få se noe biler av DEPO med HIR kanskje? Aldri sett det før.


Elvis has left the buil….


#12 Reex

Reex

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 352 Innlegg:

Posted 20 October 2013 - 21:45

Vips... ;-) Postet bildePostet bildePostet bilde

Sent from my C6603 using Tapatalk


Beklager min Avatar, det er bare slik jeg ikke ser ut! :-)


Jeg spilte i korps en stund. Der spilte jeg bajas bedre enn de fleste!

#13 FairDinkum

FairDinkum

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 482 Innlegg:

Posted 23 October 2013 - 10:12

Vips... ;-) Postet bildePostet bildePostet bilde

Sent from my C6603 using Tapatalk


Nice. Very Nice.

Det andre bildet beskriver veldig godt hvorfor man må bruke projector-lamper.
Bra cutoff.

Elvis has left the buil….


#14 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 23 October 2013 - 16:33

Hva angår nær og fjern sammen er jeg i utgangspunktet enig, men ser også at praktisk talt alle europeiske biler med separat nær/fjern beholder nærlyset på når fjernlyset settes på, uansett xenon eller ikke. Derimot er det helt "Bjarne" å kjøre med tåkelys sammen med nærlys..

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#15 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 780 Innlegg:

Posted 25 October 2013 - 20:44

Skjønner godt hva du mener. Kan være et rent h***vete å møte noen i disse dager med svart og regnvåt asfalt, men det ser tøft ut da vet du.


"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#16 Roysen

Roysen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 25 Innlegg:

Posted 27 October 2013 - 18:36

Er det noen i Norge som selger Depo lykter til Tahoe?



#17 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 27 October 2013 - 21:55

Skjønner godt hva du mener. Kan være et rent h***vete å møte noen i disse dager med svart og regnvåt asfalt, men det ser tøft ut da vet du.

 

Det er nettopp i disse dager med svart og regnvåt asfalt jeg er glad jeg ettermonterte HID på bilen min. Jeg har faktisk litt sikt selv når jeg møter bil. Men jeg justerer lysene ned et par knepp for å prøve å blende møtende trafikk litt mindre. :)



#18 FairDinkum

FairDinkum

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 482 Innlegg:

Posted 28 October 2013 - 21:06

Er det noen i Norge som selger Depo lykter til Tahoe?


Har aldri sett det. Men du får de til rett over 100 dollar på Ebay.

Elvis has left the buil….


#19 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 28 October 2013 - 21:44

En kollega kjøpte noen no-name lykter til sin Suburban. Jeg kjøpte Depo-lykter til min. Lysbildet på mine lykter er vesentlig bedre, men innfestingen mellom selve lykteeenheten og lyktehuset er litt slarkete. Dette er visst et velkjent problem ifølge flere fora på nett, så finnes mange triks her. Jeg endte med en kladd limpistol-lim for å stramme opp litt, og det funker fint. :)


'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#20 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 780 Innlegg:

Posted 30 October 2013 - 22:34

Det er nettopp i disse dager med svart og regnvåt asfalt jeg er glad jeg ettermonterte HID på bilen min. Jeg har faktisk litt sikt selv når jeg møter bil. Men jeg justerer lysene ned et par knepp for å prøve å blende møtende trafikk litt mindre. :)

 

Tenkte mest på bruk av tåkelys i mørket jeg, gjerne brukt sammen med nærlys slik Turbodrive nevner.

HID i nærlysene kan jeg ikke huske plager meg, men tåkelys og våt asfalt derimot...  :angry: ...  xbiggrin.png.pagespeed.ic.yJVH25T4ne.png


"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."