Gå til innhold



Foto

Beste måte og bedre lys på Tahoe 2003mod


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
33 replies to this topic

#21 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 29 November 2013 - 23:26

Usikker på om jeg skjønnerhelt hva du mener... Men prøver like vel :)

Du har DEPO lamper, ser jeg. De har veldig gode projektorer til den prisen. Behold de!

Hvis du må vise bilen, så setter du bare halogenpærer i de eksisterende lampene dine. Både fjern/nær. Så kan du sette tilbake HID pærene når du er ferdig. Tusenmeterne dine er det vel ikke noe i veien med mtp biltilsyn?

Det du har, DEPO, er det beste du kan oppdrive mtp lys. De har en svært god projektor (til den prisen) med god spredning, og en veldig bra cut-off. Som kanskje er det viktigste mtp HID.

Ang at nærlyset slokker når du går på fjern, dette er et problem med HID og billigere pærer, de tenner ikke momentant, og du opplever en "black out" i noen lange sekunder før full tenning på nærlyspæra.
-dette løser du enkelt ved enten et relé eller med diode-metoden. Begge disse er enkle og fort gjort. Da har du nærlys på konstant.

Min personlige mening er at du ikke burde bytte lamper.

Skal se om jeg kan legge ut lenkene til å koble nær/fjern sammen.

Eller du kan google "tahoe lights 4 on hi"

 

Det er vist ikke Depo-lykter men Sonar..... Fant ut når jeg polerte lyktene. Tenker og sette de inn igjen, er ferdig med vising/nedreg hos BT.

Regner med jeg kobler med nærlys sammen langlys, som forklart bra i tråden.

Liker egentlig ikke de nederste lyktene, for mye blått,  burde være orange markeringslys. Bytete ut den pæra til orange eller kanskje jeg skal bytte bare øvre lykter.



#22 FairDinkum

FairDinkum

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 482 Innlegg:

Posted 30 November 2013 - 19:21

Det er vist ikke Depo-lykter men Sonar..... Fant ut når jeg polerte lyktene. Tenker og sette de inn igjen, er ferdig med vising/nedreg hos BT.
Regner med jeg kobler med nærlys sammen langlys, som forklart bra i tråden.
Liker egentlig ikke de nederste lyktene, for mye blått, burde være orange markeringslys. Bytete ut den pæra til orange eller kanskje jeg skal bytte bare øvre lykter.


Ok, de ligna veldig på DEPO.
Same sh!t, different name ;)

Personlig så ville jeg beholdt de, som nevnt tidligere.
Du får ikke bedre lys.

Men koble nærlysa så de lyser med fjernlysa.
(30 min)
Det er himmel og hæ.... i forskjell :)

Tut og kjør Peder :)

Elvis has left the buil….


#23 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 01 December 2013 - 12:46

Ok, de ligna veldig på DEPO.
Same sh!t, different name ;)

Personlig så ville jeg beholdt de, som nevnt tidligere.
Du får ikke bedre lys.

Men koble nærlysa så de lyser med fjernlysa.
(30 min)
Det er himmel og hæ.... i forskjell :)

Tut og kjør Peder :)

 

Ja det blir.

Var innom Biltema, Chlas Olson, Torshov men ingen har dioder som passer. Chlas Olson hadde noen dioder men de kunne jeg ikke bruke, iflg en eltekniker der.

Hvor kan jeg bestille dioder? Jeg vil gå for dioder, da det blir mindre ledningsspagetti :)

Begynner med lyskraftforsterking, lager av 6mm2 ledninger. Biltema hadde ikke disse ferdige i butikken, mener også ledningene i ferdigsettet er 4mm2. Så det blir vel like bra med selvgjort.....

Har fortsatt lyst på tusenmetringer som sprer mer enn de jeg har, det får bli etter hvert. Har lyst på tre tusinger på bøylen.

Monterte baklyktene i går kveld, mangler noen bolter til de nye ryggelysene. må ha lengre enn de som er med lyktene.



#24 Reex

Reex

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 352 Innlegg:

Posted 01 December 2013 - 14:16

Her har de det du trenger. https://www.elfaelek...?sq=1n914&cat=0

 

Edit: Rettet link, direkte til diode.


Edited by Reex, 01 December 2013 - 14:18.

Beklager min Avatar, det er bare slik jeg ikke ser ut! :-)


Jeg spilte i korps en stund. Der spilte jeg bajas bedre enn de fleste!

#25 Dæng

Dæng

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 764 Innlegg:

Posted 01 December 2013 - 16:42

Ja det blir.

Var innom Biltema, Chlas Olson, Torshov men ingen har dioder som passer. Chlas Olson hadde noen dioder men de kunne jeg ikke bruke, iflg en eltekniker der.

Hvor kan jeg bestille dioder? Jeg vil gå for dioder, da det blir mindre ledningsspagetti :)

Begynner med lyskraftforsterking, lager av 6mm2 ledninger. Biltema hadde ikke disse ferdige i butikken, mener også ledningene i ferdigsettet er 4mm2. Så det blir vel like bra med selvgjort.....

Har fortsatt lyst på tusenmetringer som sprer mer enn de jeg har, det får bli etter hvert. Har lyst på tre tusinger på bøylen.

Monterte baklyktene i går kveld, mangler noen bolter til de nye ryggelysene. må ha lengre enn de som er med lyktene.

 

Hadde jeg hatt den dioeden, så skulle du ha fått av meg. Men hadde bare andre verdier.



#26 runemann

runemann

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 482 Innlegg:

Posted 01 December 2013 - 17:54

Hei.

Jeg byttet ut Xenon og originale til for del for HIR 9011 og 9012. Du kan lese om de her: http://hirheadlights.com/ . Du får da pærer som du kun må modifisere tappene på, og gir sterkere lys med filamentene ("glødetrådene") på rett plass i forhold til reflektor.

 

Hvordan modifiseringen er gjort her: http://shnu.us/HIR T...mming Stock.htm

 

Har prøvet og feilet på dette med Xenon, fjern/nær tent osv. Jeg kom frem til at originalt veksel nær/fjern med 9011 / 9012 var det beste - i kombinasjon med 1000-meterne.

 

Gir mye bedre lys uten strølys som Xenon, og uten å ha følelsen av stearinlys som lyskilde som 9006 0g 9004 pærene. Ved begge nær/fjern tent samtidig fikk leg følelsen av at jeg ikke løftet blikket godt nok, da områdene som ble belyst best nærmest bilen tok blikkfanget. 

 

Link til sammenligning av pærer. http://www.hidplanet...005-Pics-Are-In

 

Finner pærene her, jeg har phillips sine selv.

9011: http://www.ebay.com/...cat=0&_from=R40

9012: http://www.ebay.com/... BULBS&_sacat=0

 

Har og DEPO lykter, litt forskjellig fra dine men etter bytte pærene til disse samt at de er godt justert (Veldig viktig) gir de utrolig godt lys etter min mening.

 

Det beste er vel kanskje at BT ikke kan si noe på dette heller, da det blir som originale glødepærer å regne.

 

Lykke til med hva du måtte velge. :-)

Får vel kjøpt Halogen-pærer med "bedre lys" (i alle fall H7), koster en del mere, men årsaken til dette bedre lyset skal vel være at glødetråden er tynnere og da lyser mere intenst. Ulempen er at levetiden blir vesentlig kortere. Er dette HIR-pærer eller noe annet?

 

Rune



#27 Reex

Reex

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 352 Innlegg:

Posted 01 December 2013 - 18:34

Det jeg har er ekte HIR. Ikke noe blåbeleggmedtynnerefilament.

Sent from my C6603 using Tapatalk


Beklager min Avatar, det er bare slik jeg ikke ser ut! :-)


Jeg spilte i korps en stund. Der spilte jeg bajas bedre enn de fleste!

#28 Reex

Reex

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 352 Innlegg:

Posted 01 December 2013 - 18:36

Det jeg har er ekte HIR. Ikke noe blåbeleggmedtynnerefilament.

Sent from my C6603 using Tapatalk


Misforsto litt. Nei, de du nevner er ikke HIR.

Sent from my C6603 using Tapatalk


Beklager min Avatar, det er bare slik jeg ikke ser ut! :-)


Jeg spilte i korps en stund. Der spilte jeg bajas bedre enn de fleste!

#29 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 01 December 2013 - 18:36

Her har de det du trenger. https://www.elfaelek...?sq=1n914&cat=0

 

Edit: Rettet link, direkte til diode.

 

Har bestilt 10 stk, kommer sikkert i løpet av uka :)



#30 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 07 December 2013 - 16:26

Driver og forsker litt på dette med kjørelys. Har funnet boksen under rattstamme, det er hel og ikke tuklet med på kretskortet. Rele og sikring for DRL er ok(motorromsikringsboks) Finner ingen kuttet ledninger i forbindelse med DRL.
Legger sannsynlig opp til eget rele til den 7/27w pæra. og kobler inn på 27w. Vil legge inn bilder av hvordan det blir i garasjetråden, etter hvert.

Fortsetter med nærlys sammen langlys når dioder kommer og tid til og utføre ;)

#31 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 08 December 2013 - 11:16

Etter å ha sett at ledningene til pærene er tynne som sytråd kjøpte jeg pærekontakter til nær/fjern med tykkere kabel på Ebay og skal koble alt sammen opp igjen på nytt med ordentlig dobbelisolert kabel, loddede forbindelser og relé. Hjelper ikke så mye at det er koblet over relé originalt når kabelen til pærene minner om sytråd, det kan ikke være mer enn tilsvarende 0,75 kvadrat.. 


'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#32 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 08 December 2013 - 12:30

Slik gjorde jeg det. 6 mm2 ledninger både på pluss og minus og tilførsel inn til lyktene. Samt med rele og sikringer.

DSC_0042.jpg

DSC_0043.jpg

DSC_0046.jpg

Xenon kommer kjapere også, med nok strøm.
Har vist mer i garasjetråden.

#33 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 08 December 2013 - 13:42

Her er ledningene jeg kjøpte på Ebay for noen tiere. Litt bedre kabel enn den sytråden som er original. :)

 

Attached Thumbnails

  • 20131208_132231.jpg

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#34 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 08 December 2013 - 14:16

Her er ledningene jeg kjøpte på Ebay for noen tiere. Litt bedre kabel enn den sytråden som er original. :)

Det du gjorde er en bedre løsning, mindre arbeid :)
Var ledningene lange?