YES! Det gikk jo bra jo. Hoppa er gått over fra lastebil til personbil i dag
Tahoe`n ble døpt hoppa på turen, finner jo veien uansett og det trygt fram
Takker for alle gode råd og vink spesielt i tråden: http://www.offroad.n...-2000-modeller/
Hadde Bergheim gått ned i pris i pris til "normalt" så ville jeg ikke blitt så ivrig.
Referat fra siste døgn..:
Forsøkte og sove noen timer etter arbeid på onsdag, ble vel to timer kanskje. Dro ca kl 21 i fra storm og harde vindkast på Frosta. Termos med kaffe og ivrig på og ha god tid pga været som var meldt over fjellet.... Hadde med stor kapellhenger til Støren for og ta med moped i retur, da eldste sønn hadde funnet ut at det var lurt med piggdekk allikevel På Langstein begynte det; henger slang ut på rettstrekk av vinden, sjøsprøyt slo inn på veien!
Drops til kusk og gass til Hoppa på Stjørdal.
Etter Melhus begynte det med snøslaps, så mye at dekkene ikke rensket seg, og is under snøslapset. Forbruk på nesten 1,9 når henger ble satt av. Rett før Støren spratt ene vindusviskeren av! Den var velmoden for skifte, har ikke skiftet mens jeg har hatt Hoppa (nesten 2år). Ved bytte av pusser på Støren sjekket jeg hvorfor tusenmetringene ikke virket lengre, har to sikringer, en ved batteri og en ved rele (begge 20amp), den ved rele var gåen. Sikringsholderen ved batteri var smeltet! men sikringen var like hel I snøkavet fant jeg ut at det fik være, begynte og tenke på rammenr som jeg ikke hadde rensket fram, er det noe vits i å kjøre videre Joda, gi gass og kom deg nedover før været blir dårligere kom jeg fram til, heldigvis.
Østerdalen eller Dovre? Østerdalen måtte bli sikkerstikk, da været kom vestfra, rett tenkt. Når jeg svingte av kl 00.54 på Berkåk, meldte NRK1 at Dovre er stengt pga uværet Dro no på litt ekstra,
vinterføre som jeg husker fra før, klabb på veiskilt, lykter og pussere.
Men nok en gang
kunne ikke ta bilder etter hvert, langlys ble en vits. Så tusingene ble jo allikevel ikke bruk for, bør jeg bli overtroisk? Prøvde parklys og tåkelys, men jeg må jo vises for alle de som kom i mot, så det ble nærlys og tåke. Merkelig at "Ingen" kjørte samme vei som meg, kun bilspor i mot, og brøyterne kom også i mot Fart: 30 til 60 km/t i timevis, sukk.
Gasstank nesten tom på Tynset, forbandet liten tank, disse reservehjulstankene. Laget meg belønning; rosinboller, kaffe, vann og redbull, samt spylervæske på Elgstua bensinstasjonen. Rosinboller så tidlig/natt neida,! Litt over kl 4.00. Positivt at jeg har så god tid til timen på Risløkka (kl 10.00). GPS viser ankomst før kl 7 Holdt meg nesten til fartsgrensene, helt til veiarb-område. Fartsgrense og fartsgrense 100km/t, vel C1 har jo maks 80.... På motorveien inn til Oslo begynte pendlerne og komme, er sikkert aldri kontroller her.... La meg i "lastebilfila" sammen vogntogan.
Piggdekkavgift 60kr/dagen !
Fram til BT klokka 7, frokost; Kaffe og bensinstasjonmatpakke, matpakka var blitt hard, gårdagens sikkert. tilbake til BT, de åpner 8, varslet om at jeg kunne ta en tidligere time om det gikk. Joda, kom inn , hyggelig betjening! To som skulle sjekke. Han som bruker og sjekke var der også litt.
- Papirer overleveres; vektdokumentasjon, begge vognkort, kvittering bakfjærer.
- Klistermerker på bakfjærer sjekkes, rimelig skitne.... Men det holdt.
- Betale gebyr kr 490,-
- Hyggelig prat i hallen.
- Kufanger var ok.
- De tok bilder av bilen
- Også midlertidig vognkort:
De ville vite om det var vanskelig og skaffe dokumentasjon. De får vist telefoner om at det er "umulig" og skaffe dok på nettet. De to mente jeg var først/ blant de første til og fikse dokumentasjonen selv.... tfas har jo vært der, var vel hos han som "bruker" og ha disse kontrollene.
Uansett resultat:
Litt før 9 dro jeg, stod en BP-reg Tahoe ute. Prøvde og hilse for og evnt slå av en prat, men er vel i Storbyen nå
Fin tur hjem
Vel ca 11 timer på en tur som normalt tar maks 8 timer. Dovre fortsatt stengt, Østerdalen full av biler med dårlig veigrep, full stopp ved Kvikne/Berkåk. Vogntog i grøfta, personbiler som kjører på tomgang, vel ikke så enkelt når været er sånn
Forbruk for hele turen
Jada langt nok innlegg no.
Men litt mer utom offroad, nå skulle alt være klart for tilbakeføring av lykter osv. Minste gutten har ervervet golvplass i garasjen
ordnet bare choken.....