Gå til innhold



Foto
* * * * * 1 votes

Val's Cherokee


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
54 replies to this topic

#1 Val

Val

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 02 July 2014 - 21:11

Da er garasjen oppretta!

Har tekt på det lenge, og nå er tiden moden. Er i god gang med oppgraderinger på bilen og har for tiden litt ekstra tid.

 

Bilen: Cherokee 98, 4 liter

Modifikasjoner pr. 02.07.2014

Dekk: 33"

Støtdempere: Skyjacker Nitro

Fjærer foran: Rustys 4" pluss  totalt 8 gummi spacere, 7,5cm.

Fjærer bak. OME 2" + 4" shackle, Terraflex.

Diff bak: Powertrax Lock Right Locker

Panhardstag (Track bar): Justerbart (Husker ikke merke..)

Lekearmer til stab stag: JKS Quicker disconnect

Skjermbredere: Bushwacker

Det jeg har glemt: Husker ikke

 

 

Attached Thumbnails

  • IMAG1170.jpg

Er den ikke i stykker? La oss skru den fra hverandre og finne ut hvorfor!

JRS

#2 Val

Val

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 02 July 2014 - 21:19

Det jeg holder på med nå er å flytte batteriet bak, og konvertere AC til luftkompressor.

Har laget ferdig brakketen som det nye 105Amp batteriet skal stå på.

 

Attached Thumbnails

  • IMAG1167.jpg

Er den ikke i stykker? La oss skru den fra hverandre og finne ut hvorfor!

JRS

#3 Val

Val

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 03 July 2014 - 20:39

IMAG1166.jpg

Batteriet, fikk det billig av en kompis som skulle oppgradere...

105 Amp er vel litt overkill akkurat nå, men blir forhåpentligvis vinsj og mer lys i fremtiden.


Er den ikke i stykker? La oss skru den fra hverandre og finne ut hvorfor!

JRS

#4 Val

Val

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 03 July 2014 - 21:17

Jeg har tenkt til å dra en 35mm2 plussledning fra motorrommet til batteriet bak.

 

Jordinga til batteriet går i karroseriet bak. Viktig med god jording så 2x16mm2 burde bli bra. Orginalt går minus fra batteriet i en 16mm2 til motorblokka, og i en ca 10mm2 til karosseriet. Jeg kommer til å la hovedjordinga fra blokka gå til karosseriet. Orginalt går det en ekstra jording fra bak blokka på venstre side. Friske opp kontaktpunktene på den, og i tillegg lage en ekstra, mellom motorfeste tenker jeg. 

 

IMAG1171.jpg

 

Monterte jordinga bak i dag!

 

IMAG1174.jpg

 

Forsterkning til montasje av trykkluftstanken. Hjulbolter er det vel de heter boltene med ett indre firkantet part. Med ett

firkantet hull i forsterkningsplata så vil de ikke rotere når det skal skrus, kommer jo ikke til når allt er montert.

 

IMAG1178.jpg

 

Sidepanelet på plass! De 4 boltene er til montering av trykkluftstank. Batteriet skal også stroppes fast, i det orginale festet til reservehjulet og et nytt øye man kan se til venstre på bildet. Var lite rust under teppet, men det som var er pusset vekk og behandlet med 2 strøk rustmelk fra biltema. Hammerslagsmaling kommer oppå der igjen.

 

IMAG1169.jpg

 

Ekstra øye for stroppefeste!

 

IMAG1179.jpg

 

Trykktanken, min gammle dykkerflaske!  B)


Er den ikke i stykker? La oss skru den fra hverandre og finne ut hvorfor!

JRS

#5 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 04 July 2014 - 10:31

Vognbolt har jeg lært at de heter de blindboltene med firkant. :)
Er spent på å se hvordan du bygger om AC, har litt lyst til å gjøre det samme, og bruke et 6kg brannslokkingsapparat til trykktank... :)


Sent from my iPad using Tapatalk

Edited by HardKåre, 04 July 2014 - 10:31.

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#6 Val

Val

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 04 July 2014 - 20:22

Ja vognbolt var det vel det var! 

 

Anngående  ombygging av AC kompressoren, så har jeg ikke bestemt 100% hvordan det skal bli. 

Men på inntaksiden til AC blir det luftfilter og tåkesmører. Har deler til kompressor på Biltema, så der lurer jeg også på å kjøpe vannfilter på uttakssiden. Bruke det som oljefilter så ikke trykk tank og utgående luft blir full av olje. Er litt usikker på effekten av å bruke vannfilter til olje, så får sjekke litt rundt. Olje til tåkesmøring er vel tykkere enn vann, så trenger kanskje ett mer åpent filter. hm...  

 

Er mange over dammen som har byggd om AC til OBA (On Board Air) til jeep, så finnes plenty med info og write ups. Men må tilpasse, har ikke sett noen bruke dykkeflaske, 


Er den ikke i stykker? La oss skru den fra hverandre og finne ut hvorfor!

JRS

#7 Val

Val

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 04 July 2014 - 21:42

Da jeg skiftet støtdempere bak så knakk de øvre boltene, noe som egentlig er ganske vanlig... En løsning da er å borre ut bolten og skru inn ny ovenifra, da trenger man hull i gulvet xsmile.png.pagespeed.ic.5Yux4gu5_h.png

 

IMAG1164.jpg

 

Ferdig malt med hammerslags maling og huller fyllt med tec7. Håper gulvet denne gangen kan holde seg tett, og filtteppet tørt! 

 

IMAG1187.jpg

 

Jeg er ikke så veldig "elektrisk" av meg så sånnt ledings virrvarr gjør meg veldig...  :blink: Men har faktisk kontroll på alle disse, så gleder meg til å rydde opp her!

Ellers så kan dere se at jeg har laget en ekstra jording, flat, fletta kobber kabel fra motor til karosseri. 

 

IMAG1182- merket.jpg

 

Den svarte dingsen med rød sirkel rundt er temperatursensor til batteriet. Den går til hjernen som skal bruke innputten til styring av dynamoen. Så får dra den med bak også.

 

IMAG1184.jpg

 

Jordinga som er bak på blokka på venstre side og festet på torpedoen, frisket opp kontaktflatene. Kontakten på blokka, som skimtes nede til venstre i mørket, satt så trangt at den får vi ta en annen gang...

 

Det var fredagens jobb, ikke så mye men håper imorgen at jeg kan montere batteriet. Stay tuned! 


Er den ikke i stykker? La oss skru den fra hverandre og finne ut hvorfor!

JRS

#8 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 05 July 2014 - 16:04

hvor mye kan en slik ombygd ac kompressor levere i trykk da.... tenkt samma tanken selv med bruk av et gammelt brannslukkningsapp o.l som trykktank montert inni rammevange på bil


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#9 Val

Val

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 05 July 2014 - 18:42

Jeg leser en del på amerikanske sider og der fortelles det at kompressoren skal være god for over 25 bar. Men de fleste konverteringer holder seg mellom 6 og 10 bar. Er nok lurt å ikke presse den så mye, da feks fjerning av kjølemedie gir varme og smøre problemer. :)


Er den ikke i stykker? La oss skru den fra hverandre og finne ut hvorfor!

JRS

#10 Val

Val

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 05 July 2014 - 20:14

Idag har jeg montert batteri og trykk tank!

 

Syns det ble bra. Jordinga går til minus polen via en kontakt som kan skrus av og på.

 

IMAG1194.jpg

 

Hadde ikke planlagt så mye hvordan jeg skulle feste trykktanken, men prøvde med 2 stropper jeg hadde liggende, og den satt overraskende godt fast! Kjøper 2 stropper til og legger noe gummi på vinkelgjernet så tanken blir liggende som i en krybbe, så blir det solid nok.

 

IMAG1195.jpg

 

IMAG1196.jpg

 

Godt fornøyd med monteringa av batteri og trykktank!


Er den ikke i stykker? La oss skru den fra hverandre og finne ut hvorfor!

JRS

#11 Val

Val

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 06 July 2014 - 21:59

Har beggynt å lage en krybbe til lufttanken i dag, da får jeg også festet den med 2 bolter i de orginale festene på tanken.

 

IMAG1210.jpg

 

Ellers har jeg lest og googlet en del for å finne ut hvordan jeg best kan fikse kobling av ac kompressoren. 

 

Det finnes jo to trykkventiler orginalt for å styre min og maks trykk, lurte litt på å bruke de, men er flere som selger trykkstrømbrytere, kanskje bedre mhp, trykk regulering og at det blir en enhet...


Er den ikke i stykker? La oss skru den fra hverandre og finne ut hvorfor!

JRS

#12 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 07 July 2014 - 10:43

Husk bare, at innfestinga av batteri og trykktank MÅ tåle kreftene i en kollisjon... Om bilen går fra 90-0 på 2m, så VIL du ikke ha disse fremover i 90...


Sent from my iPad using Tapatalk
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#13 Val

Val

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 09 July 2014 - 22:31

Har holdt på med bilen de siste dagene også men ikke så mye å vise frem. Har sviset ferdig krybba til Tanken i dag, og malt den med rustmelk.

 

IMAG1218.jpg

 

Har også dratt en 35mm2 fra mottorrom og bak til batteriet. Hadde tenkt å koble batteriet i dag, men så hadde jeg riktig batteriklemme til + polen. I motorrommet skal strømmen gå via en bryter. Fra denne bryteren har jeg også tenkt til å ha en koblingsskinne eller sikrings boks, som jeg kan bruke om jeg trenger + i mottorromet, Men har ikke greid å finne noe bra enda. 

 

Har også begynnt å handle inn litt koblinger og utstyr til kompressoren. Jeg er veldig glad i Biltemas priser, men her i Tønsberg er de veldig dårlig på logistikk, og har nesten aldri allt jeg skal ha... :(


Er den ikke i stykker? La oss skru den fra hverandre og finne ut hvorfor!

JRS

#14 Val

Val

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 10 July 2014 - 20:47

I dag var det rett i buttikken å handle deler etter jobb, så hjem å koble til det nye batteriet bak, derretter bar det på stranda!  :icecream:  Familien må jo også få sitt  :o

 

Var ikke helt fornøyd med alle koblingene, så skal lage noen på nytt! Syns de kabelskoa jeg kjøpte til 16mm2 så veldig pinglete ut. Brukte det ut fra sikringsboksen i mottorromet, og ble jo redd den skulle knekke... Den orginale er jo bunnsolid men ledningen ble litt kort. Er jo oppgradering jeg driver med, ikke nedgradering... Å skjøte ledningene er jo heller ikke bra, får lete litt mer etter noen nye kontakter.

 

Har kjøpt det meste av det jeg trenger til kompressoren på Biltema. Men de hadde selvfølgelig bare 1 T-kobling str 3/8, så jeg stakk innom den lokale maskinforretningen (Tools) og kjøpte der 2 till. Pris Biltema 1 stk 39,-, Tools 2 stk 142,- ja jeg er glad i Biltemas priser! 


Er den ikke i stykker? La oss skru den fra hverandre og finne ut hvorfor!

JRS

#15 Val

Val

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 14 July 2014 - 22:31

Har stort sett fikla litt med bilen hver dag, men har ikke hatt like stor fremgang pga fint vær og mangel på deler. 

 

Tar litt tid å finne ut hvordan ting skal være, og få tak i de rette delene. 

 

Men begynner å få kontroll nå, blir skuffa om jeg ikke blir ferdig til helgen, for da skal det kjøres! http://www.swedenoffroad.com/

 

IMAG1227.jpg

 

Ikke noe batteri! Til høyre på bildet ser man 35mm2 som kommer fra batteriet og går inn til en bryter. Fra bryteren går orginal kabel til starteren, og en 16mm2 til sikrings boksen. Fra sikringsboksen går det en 16mm2 til en ny sikrings boks, hvor jeg kan koble ekstrautstyr ell. Bryteren er ikke skrudd fast på bildet, forde jeg skal "fikse på" koblingene til starteren og orginale sikringsboksen.

 

IMAG1230.jpg

 

Første bildet av litt av koblinga til kompressoren! Det tykke røret er inn i kompressoren, her sagde jeg av røret og bare skrudde en tåkesmører med 1/4 kobling inn i aluminiumsrøret, perfekt! På trykksiden skjærte jeg av den tynne slangen og brukte vel en 12mm-3/8 slangenippel. Den går videre inn i en 3/8-9mm slangenippel som man kan se stikker frem bak sikringsboksen, ved dynamoen. Derfra skal trykklufta gå videre gjennom en 8mm slange til vann/olje filteret som kan skimtes bak manometeret. Dette filteret er koblet til en trykkstrømbryter, den svarte boksen med rød knapp på toppen. Herfra er det 4 koblinger, 1 inn, 1 ut til trukkluftstanken bak, 1 til sikkerhetsventil, og en til ett T-stykke som går til manometer og en hurtigkobling. Er sånn det ser ut nå, men mulig det blir litt endringer. Skal i tillegg ha en hurtigkobling foran utvendig og bak utvendig. Tåkesmøreren skal få luftfilter.

 

B)


Er den ikke i stykker? La oss skru den fra hverandre og finne ut hvorfor!

JRS

#16 Val

Val

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 16 July 2014 - 08:25

DET FUNGERER, HURRA! :jump:

 

Tok en test i går, startet bilen, og koblet til magnet klutsjen på komressoren. Trykket økte jevnt og fint oppover til 10 bar, da slo overtrykksventilen inn. Da jeg skulle fortsette testinga så viste det seg at magnet klutsjen ikke ville slå inn, bare hvis jeg hjalp den litt med fingeren... :blink:

 

Måtte Google litt og fant ut at ved slitt klutsj så slår den ikke inn når den blir varm, fordi avstanden blir for stor, utvides pga varmen. :wacko: Men skal visst gå ann å fikse ved å fjerne skims :thumbsup: .

Får teste det i dag. I dag tidlig, da bilen var kald, fungerte klutsjen igjen. Var så opptatt av å finne ut hvorfor klutsjen ikke slo inn, så fikk ikke tatt noen "action" bilder. Men tokk ett bilde før "enheten" ble montert i bilen.

 

IMAG1233.jpg

 

Litt annet opppsett enn forrige bilde, brukte laaang tid på å finne beste måten å montere det på. Er trangt i motorrommet. Enkel brakett foreløpig i ca 2mm plate, skal testes for vibrasjoner før den eventuellt må forsterkes, og rustbehandles. Vurderer tilbakeslagsventil til kompressoren.


Er den ikke i stykker? La oss skru den fra hverandre og finne ut hvorfor!

JRS

#17 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 16 July 2014 - 09:32

Så bra! Må få bilde av endelig oppsett!
Er det pga trykkluftskontrollene at du flytter batteriet bak?


Sent from my iPad using Tapatalk
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#18 Val

Val

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 16 July 2014 - 14:19

Så bra! Må få bilde av endelig oppsett!
Er det pga trykkluftskontrollene at du flytter batteriet bak?


Sent from my iPad using Tapatalk

 

Det er flere grunner til at jeg ville flytte battteriet, og plass til trykkluft kontrollene er en viktig grunn.

 

Har sett at det er mulig å få plass uten å flytte batteriet, men det blir utrolig trangt. Noen flytter batteriet over på venstre side, hvor luftboksen står, men da må man endre på luftinntaket også.

 

En annen viktig grunn for meg er at jeg syns det er allt for trangt i motorromet! Blir nok mye mekking på denne bilen og da er det fint med plass. Vil helst fjerne allt unødvendig. Har tenkt til å fjerne den "ekspansjonstanken" for bensinen også, den som sitter på torpedoen på høyre side. (tenkte å ta lufting ut ved bensinpåfyllinga) På forrige XJ fjernet jeg cruise controllen også, brukes sjelden.

 

Også får jeg plass til større batteri!

 

Ellers så skal det visst gå ann å fjerne en skims fra magnetklutsjen, så skal den funke bra igjen!

 

:)


Edited by Val, 16 July 2014 - 14:21.

Er den ikke i stykker? La oss skru den fra hverandre og finne ut hvorfor!

JRS

#19 Val

Val

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 16 July 2014 - 21:00

Hvis magnet kløtsjen til ac ikke slår inn,så kan dette fikses ved å fjerne shims på akselen til kløtsjen. Det er egentlig en ganske grei operasjon.

 

Først fjern viftebeskyttelsen og den mekaniske vifta. 

 

Skru løs senter mutteren til kløtsjen. For å holde fast kløtsjen kan man lage et enkelt verktøy ved å delevis splitte avdrageren til den ene vinkelsliperen. (alle har vel flere vinkelslipere, sant HardKåre?) Så banke til avdrageren så tappene har riktig avstand.

 

IMAG1235.jpg

 

Med mutteren borte fjernes den ytre delen av kløtsjen, dette kan gjøres med 1 skrutrekker på hver side av "plata". 

 

IMAG1238.jpg

 

Tilsyne kommer 3 shims og masse gørr. Fjern gørret og en av shimsa. Det er 2 tynne shims, og 1 som er tykkere. Jeg fjernet ett tynnt shims.

 

Remonter i motsatt rekkefølge, og vips så slår magnet køtsjen inn igjen!


Er den ikke i stykker? La oss skru den fra hverandre og finne ut hvorfor!

JRS

#20 Val

Val

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 16 July 2014 - 21:26

Da er systemet oppe å går!

 

Det som gjenstår er å dra en slange til tanken bak i bilen, og lage to utvendige uttak.

 

Må også lage en permanent elektrisk kobling. Ser man på bildet så skal "+ fra kompressor" kobles sammen via en bryter til "+ til trykkstrømbryter". "+ fra batteriet" skal kobles via en sikring i den nye sikringsboksen.

 

IMAG1244 med tekst.jpg


Er den ikke i stykker? La oss skru den fra hverandre og finne ut hvorfor!

JRS