Gå til innhold



Foto
- - - - -

Min hyttebil Hyundai Galloper II D4BH


  • Please log in to reply
27 replies to this topic

#21 believe93

believe93

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Mine Kjøretøy:
    Saab 9-3 1.9tid
    Hyundai Galloper 2.5td

Posted 15 June 2018 - 16:53

Her begynte den å vokse...
http://www.offroad.n...nere/?p=1674144

 

HardKåre har du noko peiling på om dobbelmasse svinghjule til galloper/pajero er ein svakhet ? Eg må skifte clutch på galloperen no og sitter å vurderer om eg samtidig skal bestille svinghjul. Det er vell nål lager på disse også ?

 

Ellers har du nokon gode tips til framgangsmåte for å spare nokon timer ?



#22 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7373 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Tromsø
  • Interesser:Holder på å avvikle min Pajero-epoke, og går sakte over til Amcar...
  • Garasje:
  • Mine Kjøretøy:
    Jeep Cherokee Chief 4,0 -87
    Dodge Ramcharger 5,2 -78
    Plymouth Barracuda 4,5 -65
  • Klubb:Amcar Norway

Posted 16 June 2018 - 09:20

Så fremt ikke du er plaget med slitt startkrans så har jeg ingen erfaring med andre plager med svinghjulet. Men hvis du av og til opplever at startmotoren bare spinner opp og ikke går i inngrep i startkransen bør du i allefall vurdere å bytte startkrans. Og starter. Du vil nok se noen "slittasjemerker" på startkransen uansett, men slik skal det være! Hvis du synes at starteren har begynt å spise på tennene, så kan du bare vri svinghjulet ett boltehull (60grader) og montere, så får starteren friske tenner å ta tak i igjen! (TROR ikke svinghjulet er spesielt balansert i forhold til plassering på disse...) 

 

Her kan du lese hvordan man bytter clutch på gen 1 Pajero. https://rustflekk.wo...ch-pajero-gen1/

Må selvsagt tilpasses til din modell. Du har en større og bedre gearkasse, og mer accessories å demontere, men skruene mellom motor og gear er de samme! Mulig du må senke gearkassa litt bak for å vri motoren ned i bakkant, for å komme til skruene opp mot karosseriet. Når du har clutchen ute kan det være lurt å bytte simmerringen på veiva bak svinghjulet, i allefall hvis du har svetting bak på motoren.


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#23 believe93

believe93

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Mine Kjøretøy:
    Saab 9-3 1.9tid
    Hyundai Galloper 2.5td

Posted 16 June 2018 - 19:46

Så fremt ikke du er plaget med slitt startkrans så har jeg ingen erfaring med andre plager med svinghjulet. Men hvis du av og til opplever at startmotoren bare spinner opp og ikke går i inngrep i startkransen bør du i allefall vurdere å bytte startkrans. Og starter. Du vil nok se noen "slittasjemerker" på startkransen uansett, men slik skal det være! Hvis du synes at starteren har begynt å spise på tennene, så kan du bare vri svinghjulet ett boltehull (60grader) og montere, så får starteren friske tenner å ta tak i igjen! (TROR ikke svinghjulet er spesielt balansert i forhold til plassering på disse...) 

 

Her kan du lese hvordan man bytter clutch på gen 1 Pajero. https://rustflekk.wo...ch-pajero-gen1/

Må selvsagt tilpasses til din modell. Du har en større og bedre gearkasse, og mer accessories å demontere, men skruene mellom motor og gear er de samme! Mulig du må senke gearkassa litt bak for å vri motoren ned i bakkant, for å komme til skruene opp mot karosseriet. Når du har clutchen ute kan det være lurt å bytte simmerringen på veiva bak svinghjulet, i allefall hvis du har svetting bak på motoren.

 

Konge at du gidder å ta deg tid til å svare meg, det seter eg pris på :D Har ingen problemer med starter eller det å starte bilen generellt. Takk for tips om å vri svinghjul, ikke dumt :)

Ja eg har ny simmerring ti veiv så den skal bli byttet :)



#24 believe93

believe93

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Mine Kjøretøy:
    Saab 9-3 1.9tid
    Hyundai Galloper 2.5td

Posted 16 June 2018 - 21:25

Har nå bestilt ny lamell, trykkplate, utløserlager, transferkasse olje og girkasse olje. Skal høre litt rundt om pris på svinghjul og nål lager også må eg skaffe meg bolter til svinghjul og trykkplata :)

 

Edit : Har bestilt meg svinghjul med nål lager. Det kom på 3768kroner.


Edited by believe93, 19 June 2018 - 16:18.


#25 believe93

believe93

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Mine Kjøretøy:
    Saab 9-3 1.9tid
    Hyundai Galloper 2.5td

Posted 29 June 2018 - 19:01

H1294956fe46d32845ce0b73d0339689c.jpg

Ikkje gale detta her ! 

Vindusviskera - Done

Skifte lyspære høgre og venstre på hovudlykt - Done

Venstre og høgre stoppelys - Done

Venstre og høgre skiltlys - Done

Ny hengerkontakt. - Done

Ny foring og bolter til oppheng - Done

Skifte begge dieselrør bak.

Begge kryssa på mellomaksling - Done

Simring og tetning på diff deksel

 

Når detta er gjort så er bilen god for to nye år :D Da skal eg ordne meg takgrind, snorkel og noen fete dekk lakkert i svart ! :D


Edited by believe93, 29 September 2018 - 21:01.


#26 believe93

believe93

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Mine Kjøretøy:
    Saab 9-3 1.9tid
    Hyundai Galloper 2.5td

Posted 21 July 2018 - 19:51

Fått gjort litt smått på bilen. I morgen skal eg ta ut mellomaksling til fordelingskassa å få skifta kryssa, ser ut som eg må ut med girkasse braketten under for å komme til boltene på flensen til fordelingskassa.

 

Ellers så trur eg det må være ledningsbrudd på stopplysa bak da det ikkje kommer noe strøm bak til sokkelen. Har skifta pærer, sjekka sikring(trur hverftall det er riktig sikring..), sjekka bremselysbryter me pedalen og at de kommer strøm fra sikringstavla men bak så er det ingenting av liv. Ryggelysa funker og jord er seriekopla videre til stopplysa. Men det er den gul/røde ledningen som ikkje sender bak strøm og finner ikkje helt ut av det. Lyse oppe i midten funker... Visst eg setter meg helt fast på dette så tar eg strøm fra lyse oppe i midten og seriekobler det videre til begge sider med en sikring i mellom så eg bare kan få det godkjent. if it works it aint stupid.



#27 believe93

believe93

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Mine Kjøretøy:
    Saab 9-3 1.9tid
    Hyundai Galloper 2.5td

Posted 28 July 2018 - 20:38

Fått på ett nytt kryss da det andre ikkje passer.. Så må vente på nytt kryss så er mellomaksel ferdig og bare montere igjen. Ellers så ha eg montert hengerkontakta og hadde ørlite trua på at lysa ville fungere igjen, men desverre så gikk det ikkje sånn. Når eg holdt inne bremsepedalen så får eg signal på hengerkontaten så den funker som den skal, trur eg da heller tar en ledning fra hengerkontakt opp til lysa, gidder ikkje tulle mer med det der.

 

Eg la ny ledning fra hengerkontakt og opp til kvært lys, funker som det skal nå :) 


Edited by believe93, 15 August 2018 - 18:45.


#28 believe93

believe93

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Mine Kjøretøy:
    Saab 9-3 1.9tid
    Hyundai Galloper 2.5td

Posted 12 September 2018 - 20:40

Lite oppdatering her. Venter enda på kryss da skruvat sendte meg feil...

 

Utenom dette så holdt registerkjede på en opel combo c 1.3cdti på å ryke hos en kompis sin bil. Fikk skifta kjedet, drev til kam og veiv, strammer og begge gliderane. Måtte også skifte dysetetningar da den puffa noe voldsomt, nå går den klokkereint og over 15 000kr er spart for hannes del :D Bilen er en 2009modell og har bare gått 70 000km, men var visst veldig typisk med de der motorane.

 

Saaben får ny eigar om ei uka, så nå må eg skifte bremseskiver og klosser framme på den før eg selger. Blir litt godt å få solgt den nå så eg slepper å betale mer på den. Skal ha noen feite dekk på gallopern nå og noen skappelige lys ! :D

 

 

 

- Kryss er komt og montert.

- Bremseskiver og klosser er skita på saaben.

 

No må eg bare få skifta dieselrøra fra tank og diff tetning fremme samt svinghjul og clutch :D


Edited by believe93, 29 September 2018 - 21:00.