Gå til innhold



Foto

Stort strømstrekk og lite lading Tahoe 2002

lading batteri dynamo forsterker startmotor

  • Please log in to reply
16 replies to this topic

#1 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 683 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Oslo
  • Mine Kjøretøy:
    * Mercedes 200/8 1969
    * Volvo felt
    * Mercedes Glendewagen
    * Volvo 240 1975
    * Volvo 242 1981
    * Saab 900s 1996
    * 2 Peugeot Expert
    * Volkswagen Touran
    * Chevrolet Tahoe 1500 1997 (lastebil)
    * Chevrolet Tahoe 2002 (personbil)
    * Volkswagen Caddy 2017 (varebil)

Posted 14 April 2019 - 09:08

Har en bil hvor kabler og dynamo blir varm. Batteri får da lite strøm for å lade batteriet.
Flere Aldeco batterier (med top/side mating av strøm er byttet). Dynamo er også byttet. Kraftigere kabel fra dynamo er montert.

Når jeg fra/tilkoblet batteri - hører jeg en summelyd under bilen (bensinpumpe?) og lyd fra bilens høytalere (forsterker bak hanskerommet?). Er begge deler normalt?

Bilen trekker rundt 1 A i hvilestrøm når motoren er slått av (frakobler derfor batterier ved parkert bil).
Volt meter i bil viser 14,2v ved lading (sammenfaller med å måle spenningen direkte over batteriet).
Instrument over ODB2 kontakten viser 13,5-11,5v (da stopper bilen).

Hva er symptomene hvis bensinpumpe eller startmotor har problemer eller har en overledning hos dere som har byttet disse?
Hva er symptomene hvis viftene er defekte?
Hva er symptomene hvis forsterker er defekt, jeg vurderer å fjerne denne?

#2 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1596 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Hvaler
  • Mine Kjøretøy:
    Tahoe 2000
    HD V rod 2002
    Fokus 2011 solgt
    Kia Niro hybrid 2017 solgt
    Hobby 720 KFUMe 2013mod. solgt

Posted 14 April 2019 - 09:51

Hadde nok begynt med å ta en sikring av gangen, for å se vilken kurs den event har en strømtyv på.
  • wellcraft likes this

#3 wellcraft

wellcraft

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Mine Kjøretøy:
    Chevrolet Tahoe LT 2001 modell.

Posted 14 April 2019 - 12:39

Som Tahoe 2000 sa, en og en sikring til forbruket forsvinner. Når du har lokalisert kursen så starter jobben med å finne ut hvilken komponent som stjeler strøm.

#4 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 683 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Oslo
  • Mine Kjøretøy:
    * Mercedes 200/8 1969
    * Volvo felt
    * Mercedes Glendewagen
    * Volvo 240 1975
    * Volvo 242 1981
    * Saab 900s 1996
    * 2 Peugeot Expert
    * Volkswagen Touran
    * Chevrolet Tahoe 1500 1997 (lastebil)
    * Chevrolet Tahoe 2002 (personbil)
    * Volkswagen Caddy 2017 (varebil)

Posted 14 April 2019 - 13:31

Det er greit å ta av en og en sikring for å finne forbruket ved hvile, men løser ikke nødvendigvis hovedproblemet med lading og for stort strømtrekk slik - at bilen faktisk stopper under kjøring.

Skal det være en mindre summelyd under bil, når batteriet tilkobles? Kan det være drivstoff pumpe/kablingen til denne som spiller meg et puss?

#5 wellcraft

wellcraft

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Mine Kjøretøy:
    Chevrolet Tahoe LT 2001 modell.

Posted 14 April 2019 - 15:00

Har du tatt diagnose på bilen, for eventuelt å se hva som dukker opp?. Det kan være en slitt pumpe som lager krøll, men den burde ikke tappe strøm mens tenningen er av.

#6 wellcraft

wellcraft

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Mine Kjøretøy:
    Chevrolet Tahoe LT 2001 modell.

Posted 14 April 2019 - 15:05

Jeg har en liten mistanke på tenningslåsen, er det overslag i den? Virker som du har ett tenningskutt også under kjøring.

#7 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 683 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Oslo
  • Mine Kjøretøy:
    * Mercedes 200/8 1969
    * Volvo felt
    * Mercedes Glendewagen
    * Volvo 240 1975
    * Volvo 242 1981
    * Saab 900s 1996
    * 2 Peugeot Expert
    * Volkswagen Touran
    * Chevrolet Tahoe 1500 1997 (lastebil)
    * Chevrolet Tahoe 2002 (personbil)
    * Volkswagen Caddy 2017 (varebil)

Posted 14 April 2019 - 17:04

Tviler på, at dette er tenningslåsen.

Når en 50 mm2 kabel blir varm - da er forbruket for stort.
Det blir ikke nok høy ladespenning.
14.2v ved dynamo/batteri - variabel spenning i følge ODB2 kontakt.
Her pendler denne mellom 13.5 - 11.5 v (da stopper bilen).

Det er et eller annet som gir for stort forbruk.

#8 wellcraft

wellcraft

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Mine Kjøretøy:
    Chevrolet Tahoe LT 2001 modell.

Posted 14 April 2019 - 21:46

Oii, hvilken kabel snakker vi om ? Til startmotor? Jeg lurer på om dette kan være en dårlig jording en eller annen plass i systemet, mangelfull jording kan forårsake mye uforståelig krøll i systemet.

Edited by wellcraft, 14 April 2019 - 21:57.


#9 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 683 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Oslo
  • Mine Kjøretøy:
    * Mercedes 200/8 1969
    * Volvo felt
    * Mercedes Glendewagen
    * Volvo 240 1975
    * Volvo 242 1981
    * Saab 900s 1996
    * 2 Peugeot Expert
    * Volkswagen Touran
    * Chevrolet Tahoe 1500 1997 (lastebil)
    * Chevrolet Tahoe 2002 (personbil)
    * Volkswagen Caddy 2017 (varebil)

Posted 15 April 2019 - 10:02

Står i linje 2 øverst...

Har satt inn en 250A dynamo da den gamle tok kvelden (orginalt hadde bilen 130A) -
da jeg har en plan om å endre lys/forbruk på bilen.

Den orginale 8" kabelen var fra før av omtrent smeltet (før dynamo ble byttet).

Edited by Arngor, 15 April 2019 - 10:09.


#10 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 747 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Elverum
  • Mine Kjøretøy:
    2009 Chevrolet Tahoe LTZ
    1977 Dodge Aspen SE

Posted 16 April 2019 - 00:17

Er det mulig du letter i feil ende her? Kan det være dynamoen som tømmer batteriet gjennom 50 mm2 kabelen?

 

Jeg tenker det er et enormt strømtrekk som skal til for en femti-kvadrat blir varm. Da er det ikke en komponent lengre inn i bilens ledningsnett som er synderen, for da ville det gått en sikring eller to eller i verste fall luktet svidd i noen kabler.

 

Når startet problemet ditt? Var det etter du byttet dynamo/kabel?

Koblet du den nye dynamoen direkte til +polen på batteriet? Hva med den tynne ledningen(e)? 


"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#11 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 954 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Strömstad Sweden
  • Mine Kjøretøy:
    Chevrolet 2500 Duramax -05
    Dodge 2500 Cummins -97
    Only Diesel...
    Wtf gasoline??
    MB w124/200 -1987
    Dodge Coronet R/T 440 -67
    I`m sinner

Posted 16 April 2019 - 06:31

50mm2 från generatorn de är fett. Är inte här begränsningen är :)

 

1 amp i viloström de är för mycket. Efter 10-20 min är de fortfarande 1 amp då?

Batteri, Nya? 

Tar en stund före allt går i vile modus. 

 

Att de blir lite ljud av att ta av/ på batterie polen den blir de, div boxar som får ström. 

 

Jord är lika viktigt men om den är dårlig så blir inte Plus varm då har ju denna "överkapacitet".

 

Om 50mm2 blir varm, förbrukningen är så hög att generatorn på 250amp inte klarar att hålla bilen igång. 

Redan nämt (wellcraft) kabel till startmotorn denna är inte säkrad.   

Svårt o tänka något annat med den beskrivna förbrukningen om inte säkringarna skall gå eller kabelbrand.

 

//M 



#12 wellcraft

wellcraft

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Mine Kjøretøy:
    Chevrolet Tahoe LT 2001 modell.

Posted 16 April 2019 - 22:06

Ok, du har byttet batteri og dynamo, forsatt samme problem, da er min mistanke styrket på att startmotoren er suspekt siden du har stor belastning/varmgang i den.

#13 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13942 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Sørum / Akershus
  • Garasje:
  • Mine Kjøretøy:
    Chevrolet Suburban 5.7B LPG -96
    Mercedes E220T CDI - 05

Posted 16 April 2019 - 23:28

Hvordan har du kommet frem til at den trekker 1A på standby? Har du målt deg frem til dette og hvordan / hvor målte du?

 

Min trekker en 70 milliampere på standby, derav Prins hjernen tar tett på 50 av de. 



#14 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 683 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Oslo
  • Mine Kjøretøy:
    * Mercedes 200/8 1969
    * Volvo felt
    * Mercedes Glendewagen
    * Volvo 240 1975
    * Volvo 242 1981
    * Saab 900s 1996
    * 2 Peugeot Expert
    * Volkswagen Touran
    * Chevrolet Tahoe 1500 1997 (lastebil)
    * Chevrolet Tahoe 2002 (personbil)
    * Volkswagen Caddy 2017 (varebil)

Posted 18 April 2019 - 11:37

Takk Manfred.

Startmotoren er vel den største sansynlige synderen i og med den trekker mest strøm ved start.
Skal sjekke om det er noen sikring til denne, som kan frakobles etter start av bilen.

Hvordan er det med drivstoff pumpen under fører setet?
Motoren har vært noe varm over lengre tid. Kan motoren bli varmere hvis den får litt for lite bensin om drivstoff/trykket er for lavt? Alt av metall/kabler ruster jo i stykker i den salt sørpa det er på veiene om vinteren.
Hadde en utfordring med å få start for noen dager siden - med lite drivstoff på tanken.

------

Hvilestrøm forbruket er målt ved å frakoble +pol og sette et kalibrert Fluke instrument mellom batteri og polsko. Forbruket er likt -uavhengig om det er minutter eller halvtime den er tilkoblet. Imidlertid - fjerner man sikringen til radio forsterker bak hanskerommet forsvant deler av forbruket ned til mA som er mere akseptabelt. Konkluderer derfor med, at et relé her har hengt seg opp. Har kjøpt inn kabelsett for å fjerne forsterker (men finner ikke noe beskrivelse for kablingen til subwoofer...).

#15 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 683 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Oslo
  • Mine Kjøretøy:
    * Mercedes 200/8 1969
    * Volvo felt
    * Mercedes Glendewagen
    * Volvo 240 1975
    * Volvo 242 1981
    * Saab 900s 1996
    * 2 Peugeot Expert
    * Volkswagen Touran
    * Chevrolet Tahoe 1500 1997 (lastebil)
    * Chevrolet Tahoe 2002 (personbil)
    * Volkswagen Caddy 2017 (varebil)

Posted 18 April 2019 - 11:42

Har byttet ut den tynne kabelen fra dynamo til stjerne kablingen, som ligger i en rød boks venstre siden av motoren.

#16 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 747 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Elverum
  • Mine Kjøretøy:
    2009 Chevrolet Tahoe LTZ
    1977 Dodge Aspen SE

Posted 19 April 2019 - 00:48

Hvis bilen er original sitter bensinpumpa i tanken, ikke under førersetet.

Motoren vil nok ikke bli ekstra varm med dårlig pumpe, men som du skriver kan den være tungstartet med lite bensin på tanken.

 

Som flere er inne på tenker jeg at den største strømtyven er på "primærsiden" av batteriet, dvs før sikringene. Dette trur jeg fordi et såpass stort forbruk som gjør en femti kvadrat varm ville svidd av noen sikringer og evt ledningsnett.

 

Da er det i hovedsak tre-fire ting jeg ville kikket på først;

-overslag i/ved starteren eller kabelen til denne.

-utlading igjennom dynamo hvis en diode e.l har tatt kvelden

-matekabel til sikringsboks/fordeling

-defekte batterier (du skriver at du har byttet batteri flere ganger, da lite sannsynlig)

 

Får du sjekket om den tykke kabelen til starteren også blir varm? Er tilkoblingen på starteren OK og ikke innsauset i møkk og fuktighet?

Blir hele kabelen fra dynamoen varm, eller bare i en av endene? Hvis hele blir varm tyder det på stor strømgjennomgang, hvis en ende blir varm tyder det på dårlig kontakt i tilkobling/kabelsko.

 

Ikke lett å feilsøke via internett dette...


"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#17 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 683 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Sted:Oslo
  • Mine Kjøretøy:
    * Mercedes 200/8 1969
    * Volvo felt
    * Mercedes Glendewagen
    * Volvo 240 1975
    * Volvo 242 1981
    * Saab 900s 1996
    * 2 Peugeot Expert
    * Volkswagen Touran
    * Chevrolet Tahoe 1500 1997 (lastebil)
    * Chevrolet Tahoe 2002 (personbil)
    * Volkswagen Caddy 2017 (varebil)

Posted 19 April 2019 - 21:46

Skal få bilen innom et verksted etter påske - litt lite feltmessige muligheter for å skru på bilen ute i bushen for tiden...





Also tagged with one or more of these keywords: lading, batteri, dynamo, forsterker, startmotor