Gå til innhold



Foto

Stort strømstrekk og lite lading Tahoe 2002

lading batteri dynamo forsterker startmotor

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
22 replies to this topic

#21 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 12 May 2019 - 18:37

Tänker att du får ta en insatts för att inte skrota batteri och generator före du sätter i ett batteri till. 

 

1 amp i vilo"puls" på bilen är redan för mycket. Ligger några tips redan. 

Ställ bilen o öppna de du behöver av dörrar och vänta tills du har så lite "standby" förbrukning ca 1 amp i ditt fall. 

Så är de säkringstipset som gäller tills du ser att förbrukningen faller på mätinstrumentet.

 

Men med den förbrukningen som du har när du kör så den stoppar gör nog att de är ett eller annat som är helt vilt.

I utgångspunkt så skall bilen klara full förbrukning utan att de finns risk för att de skall tappa sig med så de stoppar.

Eller så ligger de något till och ifrån mot gods så att de varierar i volt är jag rädd.  

 

På min Duramax har de varit ett problem tidigare med start motorn som blev bytt och som inte alltid ville vara med, de blev tillslut så illa att "svänghjulet" blev så slitet att de fick bytats (förra ägaren).

Efter att jag haft ur motorn så vid provstart/ luftning av dieselsystem utan innerskärm o däck på höger sida så kom de gnister..... Efter kontroll så visade de sig att startmotor kablen låg i gods när motorn rörde sig vid provstart/ luftning. 

Denna kabel ligger ju i xtra "plastflexrör" och sin isolering men har vid något tillfälle lossnat från plastfäste på inner skärmen o skavt hål på plast o isolering. Tänker att detta har hjälpt på med att kortsluta och få startmotorn att slå in o ut under tidigare åren med följskador.

 

Nu är de snart sommar o ute mek så NO EXCUSES  Arngor  :jump:  :thumbsup:

//M


Edited by manfred, 13 May 2019 - 05:05.


#22 RedWolf

RedWolf

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 551 Innlegg:

Posted 11 June 2019 - 22:09

Har bilen Onstar system - disse boksene er kjent for å tappe batteriet når de blir gamle og defekte.


RedWolf

 


#23 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 733 Innlegg:

Posted 11 June 2019 - 22:29

Trodde ikke at Norske biler hadde Onstar?

Nei ikke på denne.

 

Regner med, at startmotor + radio forsterker - er noe av problemet mitt...