Jo mer man skrur ,jo mer blir man hekta.
#1
Posted 05 June 2004 - 23:00
Men før jeg skunne selge den så måtte jeg ordne bremsene ,nytt batteri og skaffe noen nøkkler jeg hadde tulla bort.
Etter å ha skrudd på bilen og fått fikset dette så har jeg egentlig bare lyst til å beholde bilen og skru mere på den.
#2
Posted 08 June 2004 - 23:00
Et teknisk spørsmål som jeg rett og slett planter her i stedet for å lage et nytt emne:
Jeg ble anbefalt å skifte platina og kondensator, og finner ikke frem i Haynes (hva f... heter dette på engelsk??)
1. Hvor sitter de og hva "gjør" de?
2. er det lett å skifte de for en ikke-mekaniker?
3. Er de dyre deler?
Suzuki sj 410
<i><div align="right">Opprinnelig postet av Zuki</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Kan jo være stiftene og kondensatoren i forbindelse med tenning. Kondensatoren sitter utenpå fordeleren, stiftene sitter inni fordeleren. Ikke dyre deler. Ikke så vanskelig å skifte heller, må ha litt føling med bladsøker. Vet ikke hva dette heter på engelsk....
- Geir
************************
Å, det går nå på himelaga æu
#3
Posted 07 June 2004 - 23:00
Svar:
1 Kondensatoren: Ligger kansje i radion din hvis du har
Platina: Kan vere det metallet suzuki emblemet er laget av
2 det er lett
3 huggeri
www.kødd.no
"kjør hardt, kjør stil..."
D E GOOD!!!
#4
Posted 07 June 2004 - 23:00
Et teknisk spørsmål som jeg rett og slett planter her i stedet for å lage et nytt emne:
Jeg ble anbefalt å skifte platina og kondensator, og finner ikke frem i Haynes (hva f... heter dette på engelsk??)
1. Hvor sitter de og hva "gjør" de?
2. er det lett å skifte de for en ikke-mekaniker?
3. Er de dyre deler?
Suzuki sj 410
#5
Posted 07 June 2004 - 23:00
Da måtte dere ha hatt hvert sitt "Flintstone-hull" i dørken i tillegg?
Shu: Hvordan fikser man overgangen til manifoilen med nytt og og uoriginalt 2" anlegg? Man får jo kjøpt komponenter som man kan sette sammen til et eget anlegg, men det var det å få den til i manifoilen jeg ikke skjønner...
Suzuki sj 410
<i><div align="right">Opprinnelig postet av Zuki</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Hehe det lukta litt svidd etterpå, faktisk mindre fartsfølesle i zuki en det man skulle tro... synes jeg da
Jeg kutta av den fremste delen av eksosen. Det som går fra manifoilen til den første dempern. Sveiset på en demper som er hul på denne stompen
Med orginal eksos klarte jeg ikke holde 80 på femte og avogtil ikke på fjerde engang i motbakker. Med ny eksos holder jeg 5 gir der jeg måtte ned i fjerde før, kan tilogmed øke farten på femte i bakken, men det er ikke noen akselrasjon på skryte av.. eller var det ikke det jeg akkuratt gjorde
#6
Posted 07 June 2004 - 23:00
Da måtte dere ha hatt hvert sitt "Flintstone-hull" i dørken i tillegg?
413 har jo noen ekstra krefter og ikke minst et ekstra gir i forhold til 410'en. Kunne godt tenke meg 5.-giret jeg også... Vet at man likevel må gire ned i for den minste bakke (etter hva forskjellige 413-eiere har fortalt), men på sånn høvelig slett terreng slipper dere vel å høres ut som en Singer....
Suzuki sj 410
<i><div align="right">Opprinnelig postet av Zuki</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Den drar faktisk opp Festningstunnellen i 5 giret, det er jeg imponert over Fra Drammen opp Lierbakken holder jeg akkurat fartsgrensa(100) det er da ikke dårligB)
cato
#7
Posted 07 June 2004 - 23:00
Å slenge på 2" eksos anbefales. Bilen blir langt mer turtallsvillig og drar bedre ved litt turtall, bakdelen er at den blir litt slappere ved lavt turtall, og morsom lyd i bilen er da ikke å forakte
<i><div align="right">Opprinnelig postet av ShuDuck</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Morsom lyd i bilen er jo halve moroa
Fikk faktisk pressa 413'en såpass nedover Lierbakken mot Drammen at Speedometeret gikk over 140, så ut som det kunne være 150 ca men da vr den Farlig lett på styringa:)
cato
#8
Posted 07 June 2004 - 23:00
Da måtte dere ha hatt hvert sitt "Flintstone-hull" i dørken i tillegg?
413 har jo noen ekstra krefter og ikke minst et ekstra gir i forhold til 410'en. Kunne godt tenke meg 5.-giret jeg også... Vet at man likevel må gire ned i for den minste bakke (etter hva forskjellige 413-eiere har fortalt), men på sånn høvelig slett terreng slipper dere vel å høres ut som en Singer....
Shu: Hvordan fikser man overgangen til manifoilen med nytt og og uoriginalt 2" anlegg? Man får jo kjøpt komponenter som man kan sette sammen til et eget anlegg, men det var det å få den til i manifoilen jeg ikke skjønner...
Suzuki sj 410
#9
Posted 07 June 2004 - 23:00
Å slenge på 2" eksos anbefales. Bilen blir langt mer turtallsvillig og drar bedre ved litt turtall, bakdelen er at den blir litt slappere ved lavt turtall, og morsom lyd i bilen er da ikke å forakte
#10
Posted 07 June 2004 - 23:00
Med noen og førti hester og lavgirserie kommer vi uansett opp dit disse bilene er ment for å brukes:D
Suzuki sj 410
#11
Posted 07 June 2004 - 23:00
Som jeg sa så skal jeg være den første til å si om jeg tar feil...
Jeg ringte på bilsentret på hillevåg i stavanger i dag og fikk oppgitt disse tallene og di stemte heller ikke med det som sto i min instruksjonsbok men tallene som zuki ga meg var zuki 410 gir hele 32KW (43,52HK) ved 5500 rpm og zuki 413 gav hele 43KW (58,48 HK)ved 6000rpm.
Så jeg beklager for feil info men jeg så det at det ble mange feil svarm men men dette glemmer vi.
Vi vet jo at det er en manndomsprøve bare og få disse rakettene til å passere 100kmt.
Mvh Frank
"Han sover ikke, han jobber for maij"
#12
Posted 07 June 2004 - 23:00
tenker også på dette med KN og ny eksos etc på 410'en, men er ikke helt enig med meg selv:
Er motoren så pinglete at det ikke er vits i å bruke penger på å presse frem noen få prosent til?
ELLER
Er motoren så pinglete at enhver effektytelse vil være merkbar og kjærkommen?
Suzuki sj 410
#13
Posted 07 June 2004 - 23:00
Teddy: Sukien er billig i drift mht deler og at den er lettskrudd (for de som kan skru ordentlig i alle fall), men drifstoffmessig er den litt ulogisk: En enliters motor passerer en liter på mila....sommer ca 1,0 på min, vinter 1,3 l/mil. Fyller jo ukentlig jeg... Men såpass må man pent bare punge ut med, det er jo en sjarmerende entusiastbil vi har! Verdt hvert øre...
Suzuki sj 410
<i><div align="right">Opprinnelig postet av Zuki</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Joa, men hva med å kline på frihjulsnav? skal redusere drivstoff forbruket litt i hvertfall
Crazy Teddy
Offroaders Hordaland
Det er mye bedre slippe en uskyldig tarmgass, en å sprenge en tarm!!!
http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=13901
#14
Posted 07 June 2004 - 23:00
Uansett antall hester så har vi fremdeles de tørre fakta:
0-100 på en liten formiddag
Ved 100 km/t høres 410'en ut som en litt stor symaskin
Ved 110 er bilen ENDA mer nervøs enn meg.
Sagt på en annen måte: Får jeg fartsbot i 80-sone, så skal den rammes inn og henges på veggen:D
Teddy: Sukien er billig i drift mht deler og at den er lettskrudd (for de som kan skru ordentlig i alle fall), men drifstoffmessig er den litt ulogisk: En enliters motor passerer en liter på mila....sommer ca 1,0 på min, vinter 1,3 l/mil. Fyller jo ukentlig jeg... Men såpass må man pent bare punge ut med, det er jo en sjarmerende entusiastbil vi har! Verdt hvert øre...
Suzuki sj 410
#15
Posted 07 June 2004 - 23:00
Kjøpte Suzuki på grunn av at den er liten å lekker, enkel å kjøre, 4wd, billi i drift (noen da).
å kommer seg nesten overalt.
Crazy Teddy
Offroaders Hordaland
Det er mye bedre slippe en uskyldig tarmgass, en å sprenge en tarm!!!
http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=13901
#16
Posted 07 June 2004 - 23:00
#17
Posted 07 June 2004 - 23:00
I en 413 så er det 63 HK ved 6.000 rpm
Sender med et bilde av kilden....
Litt vanskelig å se men høyreklikk bildet og lagre det så kan dere forstørre det etterpå
cato
#18
Posted 07 June 2004 - 23:00
det vell bare til å trimme dem litt. og lage til et nytt eksos anlegg. det fins en tråd om akkurat det, men husker ikke hvor jeg fant den.
2" ende eksos noe slikt hvar det.. Hva med å bytte til et universalt KNfilter. koster bare 500,-
finns noen små justeringer og noen deler man kan bytte for å oppnå noen ekstra HK.
jeg håper vi kan finne ut hvor mye hk det er i en org 413 og 410 motor.
Crazy Teddy
Offroaders Hordaland
Det er mye bedre slippe en uskyldig tarmgass, en å sprenge en tarm!!!
http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=13901
#19
Posted 06 June 2004 - 23:00
Terge???? Trodde ikke dere var så hårsåre når det gjelder HK på disse søte små kjæledeggene våre... Hvordan kan jeg få terga noen som sitter og bare tror ???
For er det noe som terger meg så er det vel det at noen påstår noe som de rett og slett ikke vet sikkert selv.
Jeg sier ikke dette for og skjelle ut noen eller trå på noen tær, men bare for og vise at en diskusjon trenger ikke bli slik jeg ser den FORT utarta seg til å bli her....
Skal sjekke opp en gang til i morgen så hvis jeg tar feil så skal jeg være den første til og si beklager for feil info....
Dette er noe som sto under tekniske data på zuki boka mi.
"Han sover ikke, han jobber for maij"
#20
Posted 06 June 2004 - 23:00
"Han sover ikke, han jobber for maij"