Gå til innhold



Foto

Jo mer man skrur ,jo mer blir man hekta.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
37 replies to this topic

#1 TrondArild

TrondArild

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 05 June 2004 - 23:00

For 2 uker siden så vurderte jeg å selge min 1985 modell Suzuki 413.
Men før jeg skunne selge den så måtte jeg ordne bremsene ,nytt batteri og skaffe noen nøkkler jeg hadde tulla bort.
Etter å ha skrudd på bilen og fått fikset dette så har jeg egentlig bare lyst til å beholde bilen og skru mere på den. biggrin.gif

#2 SJ421

SJ421

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 176 Innlegg:

Posted 08 June 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Er det noen som har et eksosanlegg som er defekt som eg kan kjøpe, hvor de kan kutte av røret et stykke nedenfor manifoilfestet?

Et teknisk spørsmål som jeg rett og slett planter her i stedet for å lage et nytt emne:
Jeg ble anbefalt å skifte platina og kondensator, og finner ikke frem i Haynes (hva f... heter dette på engelsk??)

1. Hvor sitter de og hva "gjør" de?
2. er det lett å skifte de for en ikke-mekaniker?
3. Er de dyre deler?


Suzuki sj 410

<i><div align="right">Opprinnelig postet av Zuki</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Kan jo være stiftene og kondensatoren i forbindelse med tenning. Kondensatoren sitter utenpå fordeleren, stiftene sitter inni fordeleren. Ikke dyre deler. Ikke så vanskelig å skifte heller, må ha litt føling med bladsøker. Vet ikke hva dette heter på engelsk....

- Geir

************************
Å, det går nå på himelaga æu

#3 -=Vollan=-

-=Vollan=-

    Submarine'r

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1499 Innlegg:

Posted 07 June 2004 - 23:00

Har aldri hørt om det... men detkan være...biggrin.gif:D:D

Svar:

1 Kondensatoren: Ligger kansje i radion din hvis du har
Platina: Kan vere det metallet suzuki emblemet er laget av
2 det er lett
3 huggeri

www.kødd.no

"kjør hardt, kjør stil..."
D E GOOD!!!

#4 Zuki

Zuki

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1858 Innlegg:

Posted 07 June 2004 - 23:00

Er det noen som har et eksosanlegg som er defekt som eg kan kjøpe, hvor de kan kutte av røret et stykke nedenfor manifoilfestet?

Et teknisk spørsmål som jeg rett og slett planter her i stedet for å lage et nytt emne:
Jeg ble anbefalt å skifte platina og kondensator, og finner ikke frem i Haynes (hva f... heter dette på engelsk??)

1. Hvor sitter de og hva "gjør" de?
2. er det lett å skifte de for en ikke-mekaniker?
3. Er de dyre deler?


Suzuki sj 410

#5 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 07 June 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">

Da måtte dere ha hatt hvert sitt "Flintstone-hull" i dørken i tillegg?

Shu: Hvordan fikser man overgangen til manifoilen med nytt og og uoriginalt 2" anlegg? Man får jo kjøpt komponenter som man kan sette sammen til et eget anlegg, men det var det å få den til i manifoilen jeg ikke skjønner...

Suzuki sj 410

<i><div align="right">Opprinnelig postet av Zuki</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Hehe det lukta litt svidd etterpå, faktisk mindre fartsfølesle i zuki en det man skulle tro... synes jeg da
Jeg kutta av den fremste delen av eksosen. Det som går fra manifoilen til den første dempern. Sveiset på en demper som er hul på denne stompen
Med orginal eksos klarte jeg ikke holde 80 på femte og avogtil ikke på fjerde engang i motbakker. Med ny eksos holder jeg 5 gir der jeg måtte ned i fjerde før, kan tilogmed øke farten på femte i bakken, men det er ikke noen akselrasjon på skryte av.. eller var det ikke det jeg akkuratt gjorde smile.gif



#6 Catosen

Catosen

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1281 Innlegg:

Posted 07 June 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote"><blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Hehe det er ingen raserbiler vi har, men dagen min far og jeg henta Suzukien for vel 7 år siden pressa vi den opp i 140. </td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Da måtte dere ha hatt hvert sitt "Flintstone-hull" i dørken i tillegg?

413 har jo noen ekstra krefter og ikke minst et ekstra gir i forhold til 410'en. Kunne godt tenke meg 5.-giret jeg også... Vet at man likevel må gire ned i for den minste bakke (etter hva forskjellige 413-eiere har fortalt), men på sånn høvelig slett terreng slipper dere vel å høres ut som en Singer....

Suzuki sj 410

<i><div align="right">Opprinnelig postet av Zuki</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Den drar faktisk opp Festningstunnellen i 5 giret, det er jeg imponert over smile.gif Fra Drammen opp Lierbakken holder jeg akkurat fartsgrensa(100) det er da ikke dårligB)

cato

#7 Catosen

Catosen

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1281 Innlegg:

Posted 07 June 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Hehe det er ingen raserbiler vi har, men dagen min far og jeg henta Suzukien for vel 7 år siden pressa vi den opp i 140. Slik den er i dag holdt jeg 135 innver mot Drammen. Var faktisk mindre nervøs da en når jeg ligger i 80, men det bråker da litt på 5000 omdr. smile.gif
Å slenge på 2" eksos anbefales. Bilen blir langt mer turtallsvillig og drar bedre ved litt turtall, bakdelen er at den blir litt slappere ved lavt turtall, og morsom lyd i bilen er da ikke å forakte smile.gif



<i><div align="right">Opprinnelig postet av ShuDuck</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Morsom lyd i bilen er jo halve moroa biggrin.gif
Fikk faktisk pressa 413'en såpass nedover Lierbakken mot Drammen at Speedometeret gikk over 140, så ut som det kunne være 150 ca men da vr den Farlig lett på styringa:)

cato

#8 Zuki

Zuki

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1858 Innlegg:

Posted 07 June 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Hehe det er ingen raserbiler vi har, men dagen min far og jeg henta Suzukien for vel 7 år siden pressa vi den opp i 140. </td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Da måtte dere ha hatt hvert sitt "Flintstone-hull" i dørken i tillegg?

413 har jo noen ekstra krefter og ikke minst et ekstra gir i forhold til 410'en. Kunne godt tenke meg 5.-giret jeg også... Vet at man likevel må gire ned i for den minste bakke (etter hva forskjellige 413-eiere har fortalt), men på sånn høvelig slett terreng slipper dere vel å høres ut som en Singer....

Shu: Hvordan fikser man overgangen til manifoilen med nytt og og uoriginalt 2" anlegg? Man får jo kjøpt komponenter som man kan sette sammen til et eget anlegg, men det var det å få den til i manifoilen jeg ikke skjønner...

Suzuki sj 410

#9 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 07 June 2004 - 23:00

Hehe det er ingen raserbiler vi har, men dagen min far og jeg henta Suzukien for vel 7 år siden pressa vi den opp i 140. Slik den er i dag holdt jeg 135 innver mot Drammen. Var faktisk mindre nervøs da en når jeg ligger i 80, men det bråker da litt på 5000 omdr. smile.gif
Å slenge på 2" eksos anbefales. Bilen blir langt mer turtallsvillig og drar bedre ved litt turtall, bakdelen er at den blir litt slappere ved lavt turtall, og morsom lyd i bilen er da ikke å forakte smile.gif



#10 Zuki

Zuki

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1858 Innlegg:

Posted 07 June 2004 - 23:00

Vi kan i alle fall slå fast at det ikke er meningen heller at de skal være noen fartsmonstre. da hadde de sikkert ikke vært aerodynamisk som ei pappeske heller...

Med noen og førti hester og lavgirserie kommer vi uansett opp dit disse bilene er ment for å brukes:D

Suzuki sj 410

#11 fra-norm

fra-norm

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2501 Innlegg:

Posted 07 June 2004 - 23:00

Hehe det var i grunnen en teit diskusjon men jeg kunne ikke dy meg ...
Som jeg sa så skal jeg være den første til å si om jeg tar feil...
Jeg ringte på bilsentret på hillevåg i stavanger i dag og fikk oppgitt disse tallene og di stemte heller ikke med det som sto i min instruksjonsbok men tallene som zuki ga meg var zuki 410 gir hele 32KW (43,52HK) ved 5500 rpm og zuki 413 gav hele 43KW (58,48 HK)ved 6000rpm.
Så jeg beklager for feil info men jeg så det at det ble mange feil svarm men men dette glemmer vi.
Vi vet jo at det er en manndomsprøve bare og få disse rakettene til å passere 100kmt.


Mvh Frank



"Han sover ikke, han jobber for maij"

#12 Zuki

Zuki

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1858 Innlegg:

Posted 07 June 2004 - 23:00

Med det samme vi har en sånn heftig og avsporet diskusjon:

tenker også på dette med KN og ny eksos etc på 410'en, men er ikke helt enig med meg selv:

Er motoren så pinglete at det ikke er vits i å bruke penger på å presse frem noen få prosent til?

ELLER

Er motoren så pinglete at enhver effektytelse vil være merkbar og kjærkommen?

Suzuki sj 410

#13 Monster Teddy

Monster Teddy

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 857 Innlegg:

Posted 07 June 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Ja, det er nok ikke den nyttigste diskusjonen vi har hatt her på forumet, men artig lell:D

Teddy: Sukien er billig i drift mht deler og at den er lettskrudd (for de som kan skru ordentlig i alle fall), men drifstoffmessig er den litt ulogisk: En enliters motor passerer en liter på mila....sommer ca 1,0 på min, vinter 1,3 l/mil. Fyller jo ukentlig jeg... Men såpass må man pent bare punge ut med, det er jo en sjarmerende entusiastbil vi har! Verdt hvert øre...

Suzuki sj 410

<i><div align="right">Opprinnelig postet av Zuki</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Joa, men hva med å kline på frihjulsnav? skal redusere drivstoff forbruket litt i hvertfall


Crazy Teddy
Offroaders Hordaland
Det er mye bedre slippe en uskyldig tarmgass, en å sprenge en tarm!!!
http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=13901

#14 Zuki

Zuki

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1858 Innlegg:

Posted 07 June 2004 - 23:00

Ja, det er nok ikke den nyttigste diskusjonen vi har hatt her på forumet, men artig lell:D

Uansett antall hester så har vi fremdeles de tørre fakta:

0-100 på en liten formiddag
Ved 100 km/t høres 410'en ut som en litt stor symaskin
Ved 110 er bilen ENDA mer nervøs enn meg.

Sagt på en annen måte: Får jeg fartsbot i 80-sone, så skal den rammes inn og henges på veggen:D

Teddy: Sukien er billig i drift mht deler og at den er lettskrudd (for de som kan skru ordentlig i alle fall), men drifstoffmessig er den litt ulogisk: En enliters motor passerer en liter på mila....sommer ca 1,0 på min, vinter 1,3 l/mil. Fyller jo ukentlig jeg... Men såpass må man pent bare punge ut med, det er jo en sjarmerende entusiastbil vi har! Verdt hvert øre...

Suzuki sj 410

#15 Monster Teddy

Monster Teddy

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 857 Innlegg:

Posted 07 June 2004 - 23:00

jeg er enig med deg Zuki 410, men vi gutta som skal bare bruken på vein, godkjent å greie. så synst jeg da. at det litt få hester under panseret å springe,så vil derfor trimme opp org motorn. hehe blir ikke mye org. men men....her omkring så får man ikke godkjent med motorbytte, men blodtrimming helt greit hehe sær plass.
Kjøpte Suzuki på grunn av at den er liten å lekker, enkel å kjøre, 4wd, billi i drift (noen da).
å kommer seg nesten overalt.


Crazy Teddy
Offroaders Hordaland
Det er mye bedre slippe en uskyldig tarmgass, en å sprenge en tarm!!!
http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=13901

#16 Zuki 410

Zuki 410

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 129 Innlegg:

Posted 07 June 2004 - 23:00

I motor data på jobben står 410 oppført med 45 hk. Antall hk er vel egentlig en uvesentlig diskusjon, det er vel ikke pga av motorstørrelse vi har kjøpt suzuki ?

#17 Catosen

Catosen

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1281 Innlegg:

Posted 07 June 2004 - 23:00

I en 410 så er det 45 HK ved 5.500 rpm
I en 413 så er det 63 HK ved 6.000 rpm

Sender med et bilde av kilden....


Litt vanskelig å se men høyreklikk bildet og lagre det så kan dere forstørre det etterpå smile.gif



cato

#18 Monster Teddy

Monster Teddy

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 857 Innlegg:

Posted 07 June 2004 - 23:00

Ble mye diskusjon om Hk til zukiene! skal ikke det stå i Owners Manual eller noe slikt.
det vell bare til å trimme dem litt. og lage til et nytt eksos anlegg. det fins en tråd om akkurat det, men husker ikke hvor jeg fant den.
2" ende eksos noe slikt hvar det.. Hva med å bytte til et universalt KNfilter. koster bare 500,-
finns noen små justeringer og noen deler man kan bytte for å oppnå noen ekstra HK.
jeg håper vi kan finne ut hvor mye hk det er i en org 413 og 410 motor.


Crazy Teddy
Offroaders Hordaland
Det er mye bedre slippe en uskyldig tarmgass, en å sprenge en tarm!!!
http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=13901

#19 fra-norm

fra-norm

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2501 Innlegg:

Posted 06 June 2004 - 23:00

hmmm TROR??? Er det ikke i kirka en skal tro???

Terge???? Trodde ikke dere var så hårsåre når det gjelder HK på disse søte små kjæledeggene våre... Hvordan kan jeg få terga noen som sitter og bare tror ???
For er det noe som terger meg så er det vel det at noen påstår noe som de rett og slett ikke vet sikkert selv.
Jeg sier ikke dette for og skjelle ut noen eller trå på noen tær, men bare for og vise at en diskusjon trenger ikke bli slik jeg ser den FORT utarta seg til å bli her....

Skal sjekke opp en gang til i morgen så hvis jeg tar feil så skal jeg være den første til og si beklager for feil info....
Dette er noe som sto under tekniske data på zuki boka mi.




"Han sover ikke, han jobber for maij"

#20 fra-norm

fra-norm

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2501 Innlegg:

Posted 06 June 2004 - 23:00

Hehe dere kara må lesa instuksjons bøkene det står der



"Han sover ikke, han jobber for maij"