Gå til innhold



Foto
- - - - -

Eysteins Garasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
166 replies to this topic

#121 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 11 September 2009 - 16:54

QUOTE(yakuza @ 11 Sep 2009, 08:29) <{POST_SNAPBACK}>
har du sjekka om den suger falsk luft? eg hadde et høl i innsuget som den nye forgasseren ikkje dekte. måtte plugge det med en skru.


Det har jeg egentlig ikke sjekka.... Men den sviver fint nå med nye plugger, men de soter veldig kjapt..
Skal prøve å justere blandingen som du sa.. Da er jeg ihvertfall nærmere en riktig blanding enn jeg er nå tongue.gif

-Eystein-

#122 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 16 September 2009 - 08:14

Jeg hadde time mandag på Nordhagen verksted på Storo i Oslo, og hadde bedt om EU-kontroll og at de skulle justere tenninga og se om de fikk justert blandinga. Når jeg kommer ned har de tydeligvis ikke skjønt et jæ.. ord av hva jeg har sagt selv om jeg ettertrykkelig sa at jeg skulle ha justert tenning OG justert gasseren OG eu-kontroll og de har ikke tid til å fikse det.....!!! Jeg får jo da selvsagt feil på CO og må bestille ny time først til neste mandag!!! Er det så jæ... vanskelig å gøre etter, eller er det bare meg??!

Minner meg om en annen gang jeg var på Snap Drive fordi bilen ikke fungerte ordentlig (et forgasserproblem), og når jeg får tilbake bilen har de kun foretatt EU-kontroll og bilen virker fortsatt ikke... mad.gif Jeg drar tilbake og forklarer problemet, og de spør meg hva jeg tror er problemet. Jeg sier at jeg tror det er rusk i forgasseren. Ok, sier de og sier de skal fikse det. Jeg får bilen tilbake for andre gang, kjører 1/2 km og konstanterer at bilen fortsatt ikke virker. Igjen drar jeg tilbake og ber om at de gjerne kan prøve å reparere bilen siden de først påstår at de er et verksted. De svarer med at de har renset ut forgasseren slik som jeg sa. Kødder du?! Det er jo ikke jeg som er utdanna mekaniker her! Jeg sa jeg trodde det var rusk i forgasseren, men hva vet vel jeg?!!? Men alle gode ting er tre, så de klarte det til slutt....

Yakuza: jeg prøvde å vri helt inn og to og en halv ut igjen på blandings-skruen, men jeg soter fortsatt ned med en gang...


Fikk følgende feil på EU:
-Justere nær og fjernlys
-Høyre blinklys foran trengte ny pære (satt ikke ordentlig i sokkelen) rolleyes.gif
-CO dry.gif

Hadde bilen på EU på samme sted for to år siden, og da fikk jeg 1'er feil på slakk i hjullagre (e.l.) på forhjulene, men dette har tydeligvis ordnet seg selv siden sist, for jeg har ikke gjort noe med det tongue.gif wink.gif

-Eystein-

#123 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 16 September 2009 - 09:14

QUOTE(eybjerke @ 16 Sep 2009, 09:14) <{POST_SNAPBACK}>
Yakuza: jeg prøvde å vri helt inn og to og en halv ut igjen på blandings-skruen, men jeg soter fortsatt ned med en gang...

Er berre et utgangspunkt. derifrå må du justere tomgang og blanding som eg beskreiv tidligare. først tomgang, så blanding inn/ut til den går ruskete, så sette den midt i det område den går fint, så tomgang igjen, så blanding igjen..

sjekka det med startgass og falsk luft?

Eg syns sjølgjort er velgjort egentlig. Justering av CO og nærlys bruker mitt PKK verksted å ordne dersom det er nødvendig. Uten å lage noko støy rundt. Har avtalt på forhånd at om det er småting så fikser dei det, er det større så ringer dei.

Edited by yakuza, 16 September 2009 - 11:18.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#124 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 16 September 2009 - 11:12

QUOTE(yakuza @ 16 Sep 2009, 10:14) <{POST_SNAPBACK}>
Er berre et utgangspunkt. derifrå må du justere tomgang og blanding som eg beskreiv tidligare. først tomgang, så blanding inn/ut til den går ruskete, så sette den midt i det område den går fint, så tomgang igjen, så blanding igjen..

Ja, riktig...

QUOTE(yakuza @ 16 Sep 2009, 10:14) <{POST_SNAPBACK}>
sjekka det med startgass og falsk luft?

Ikke prøvd med startgass, nei. Gjør det senere idag smile.gif

QUOTE(yakuza @ 16 Sep 2009, 10:14) <{POST_SNAPBACK}>
Eg syns sjølgjort er velgjort egentlig. Justering av CO og nærlys bruker mitt PKK verksted å ordne dersom det er nødvendig. Uten å lage noko støy rundt. Har avtalt på fårhånd at om det er småting så fikser dei det, er det større så ringer dei.


Ja, det er ikke akkurat et service-minded verksted. Siste gang jeg bruker det, for å si det sånn.



Han mente at det luktet bensin av olja. og at det skyldes at membranen rundt "pumpearmen" i bensinpumpa ikke er tett. Dette har jeg aldri hørt om, men kan det virke riktig? Han ville jeg skulle skifte bensinpumpa, olje og oljefilter, men er det viktig å bytte filteret? Det som sitter på har gått ca 5 km, så er jo ikke så ivrig på å skaffe nytt igjen...

-Eystein-

#125 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 16 September 2009 - 20:58

prøv å justere co skruen forsiktig helt inn mens bilen går på tomgang. disse gasserene er egentelig litt store til 1300

det med at tetningen i bensinpumpa er defekt er bare tull... det er et dreneringshull under pumpa, hadde enten membranen vært lekk, eller tetningen hadde det rent ut olje eller bensin der... bensinfilteret trenger du ikkes kifte uansett. det eneste som kan skje med det er at det blir tett, og da vil bilen bli svært lite responsvillig.

olje og filter kan du skifte uansett om du ikke har gjort det etter overhalingen.


#126 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 17 September 2009 - 12:40

QUOTE(sven @ 16 Sep 2009, 21:58) <{POST_SNAPBACK}>
prøv å justere co skruen forsiktig helt inn mens bilen går på tomgang. disse gasserene er egentelig litt store til 1300

Det jeg fortsatt ikke veit er jo om blandinga er ok... Den går jo bra helt til den begynner å hoste pga nedsota plugger.... Hva er den letteste måten å rense pluggene på?

QUOTE(sven @ 16 Sep 2009, 21:58) <{POST_SNAPBACK}>
det med at tetningen i bensinpumpa er defekt er bare tull... det er et dreneringshull under pumpa, hadde enten membranen vært lekk, eller tetningen hadde det rent ut olje eller bensin der... bensinfilteret trenger du ikkes kifte uansett. det eneste som kan skje med det er at det blir tett, og da vil bilen bli svært lite responsvillig.

Tenkte ikke på bensinfilteret, men på oljefilteret. Hørtes litt rart ut, men han mente at bensinen rant ut i olja pga av hull i membranen på armen...

QUOTE(sven @ 16 Sep 2009, 21:58) <{POST_SNAPBACK}>
olje og filter kan du skifte uansett om du ikke har gjort det etter overhalingen.

Jeg bytta filteret for 5 km siden og olja er like gammel... Litt lei av bytte olje på biler som er gått én gang til butikken.

Noen som veit om et verksted i Oslo-området jeg kan benytte som er bra. Jeg er lut lei av det jeg bruker nå.. Særlig hvis Sven har rett, og de bare snakker tull.....

-Eystein-

#127 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 17 September 2009 - 16:29

5 km er litt drøyt ja, men se på peilepinnen om nivået har steget noe, og lukt på olja om den lukter bensin...

men etter å ha hatt motoren såpass i deler som du har gjort nå, lønner det seg med et olje og filterskift etter de første 20-30 milene


#128 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 28 September 2009 - 11:44

QUOTE(sven @ 17 Sep 2009, 17:29) <{POST_SNAPBACK}>
5 km er litt drøyt ja, men se på peilepinnen om nivået har steget noe, og lukt på olja om den lukter bensin...

men etter å ha hatt motoren såpass i deler som du har gjort nå, lønner det seg med et olje og filterskift etter de første 20-30 milene


Når det gjelder bensinpumpa er det som Sven skriver ikke særlig sannsynlig at bensin skal komme inn i olja. Da må det være hull på to steder. Både pumpemembranen og oljetetningen.

Om pumpemembranen ryker får du en bensinlekkasje ut i underkant av bensinpumpa. Om oljetetningen ryker får du en oljelekkasje ut under bensinpumpa. Og det er ikke snakk om svetting når det først sprekker. Jeg fikk oljelekkasje der og det rant olje av bilen når jeg stoppet opp. Ca 1 til 2 desiliter pr 10 mil. Med bensin er det enda større lekkasje om det først sprekker noe.

At bensinen skal komme seg inn i olja er merkelig for først må bensinen presse ut av pumpa hvor det er overtrykk og inn i den midtre delen av pumpa hvor det er et luftehull og dermed kun atmosfæretrykk, dvs null trykk. Oljen er under trykk og det er derfor den også presses ut i det midtre kammeret ipumpa om tetningen ryker. Hvordan bensin som er i den midtre delen som ikke har trykk skal bli presset inn i olje som står under trykk er litt merkelig.

Om jeg ikke har missforstått totalt så må både pumpemembrnen og oljetettningen ryke og så må luftehullet gå tett pluss at returslangen for bensin må gå tett. Da kan bensin bli pumpet inn i olja. Lite sannsynlig vil jeg tro.

#129 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 29 September 2009 - 11:21

Jeg stussa veldig da de sa det på verksted, ble rimelig overbevist om at det var tullprat av hva Sven sa, og kan nå med stor sikkerhet gå ut i fra at det ikke er noe galt med bensinpumpa smile.gif

Skal ha ny olje og filter om noen km som Sven anbefalte, har hatt bilen på verksted nå og fikk den gjennom EU. biggrin.gif Da han spurte om jeg hadde bytta drivstoffpumpa sa jeg at "det har jeg gjort", og han sa at han merket at det ikke var like mye sot ut av eksosen.... wtf.gif iiam.gif

Litt irritert på dette verkstedet i ettertid av to grunner:
Punkt én; det virker ikke som de vet hva de snakker om når de ber meg bytte deler pga urealistiske scenarioer.
Punkt to; Jeg ringte og fikk en time for to uker siden hvor jeg ba om å få justert tenninga og forgasseren. DERETTER en eu-kontroll - altså i den rekkefølgen. Jeg får igjen bilen samme dag hcor jeg har fått 2'er-feil på høy CO - grunnet dårlig justert forgasser, noe jeg allerede var klar over, og hadde bestilit time for å få ordnet. Men det hadde de ikke tid til. Jeg måtte altså bestille ny time for å få ordnet med justering, noe som egentlig skulle vært gjort FØR eu-kontrollen. Jeg leverer bilen igjen én uke etter, og de sier jeg ikke kan regne med å få igjen bilen før etter lunsj. Greit nok. Den er ikke ferdig før på torsdag kl 16.00 fordi de ikke har fått tid (!!???) til å fikse den før. Hva f.. mener de med det?!? Når jeg får igjen bilen er jeg selvsagt fakturert for etterkontroll EU. Så EU-kontrollen kosta derfor 300,- mer enn hva den skulle og tok 11 dager å gjennomføre. blink.gif

Noen som veit om et godt verksted i Oslo-området? Jeg går ikke tilbake dit for å si det sånn... gun.gif

-Eystein-

#130 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 29 September 2009 - 11:55

QUOTE(eybjerke @ 29 Sep 2009, 12:21) <{POST_SNAPBACK}>
Når jeg får igjen bilen er jeg selvsagt fakturert for etterkontroll EU. Så EU-kontrollen kosta derfor 300,- mer enn hva den skulle og tok 11 dager å gjennomføre. blink.gif

Det som er nokså vanlig å gjere når litt tvilsomme bilverksteder kjører PKK er at dei berre tek utskrift på den første kontrollen, men sender ikkje inn slik at BT utløser avgifta. etterkontrollen blir regga inn til BT som hovedkontrollen, og det blir derfor berre utløyst ei avgift, og ikkje avgift for etterkontrollen. Slik kan verkstedet fakturere deg for litt meir enn dei betaler for sjøl. Eg syns igrunn det er greit sidan et bilverksted ikkje akkurat blir rike på å drive med PKK. Der eg putter min bil tek dei berre 100,- for etterkontroll.

QUOTE(eybjerke @ 29 Sep 2009, 12:21) <{POST_SNAPBACK}>
Noen som veit om et godt verksted i Oslo-området? Jeg går ikke tilbake dit for å si det sånn... gun.gif

Tviler på det fins...
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#131 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 29 September 2009 - 12:10

QUOTE(yakuza @ 29 Sep 2009, 12:55) <{POST_SNAPBACK}>
Det som er nokså vanlig å gjere når litt tvilsomme bilverksteder kjører PKK er at dei berre tek utskrift på den første kontrollen, men sender ikkje inn slik at BT utløser avgifta. etterkontrollen blir regga inn til BT som hovedkontrollen, og det blir derfor berre utløyst ei avgift, og ikkje avgift for etterkontrollen. Slik kan verkstedet fakturere deg for litt meir enn dei betaler for sjøl. Eg syns igrunn det er greit sidan et bilverksted ikkje akkurat blir rike på å drive med PKK. Der eg putter min bil tek dei berre 100,- for etterkontroll.

Det er forsåvidt greit, men jeg ville jo ha dem til å fikse bilen FØR PKK og ikke etter. Jeg var jo fullstendig klar over at den ville få høy CO og det var derfor jeg ringte og bestilte time for justering av tenning, forgasser og deretter PKK. Hvor lang tid de setter av til hver oppgave er jo opp til dem selv, men å komme i ettertid og si at de ikke hadde tid til å gjøre det jeg bestilte time for å få gjort, og deretter be meg om å bestille time igjen, og og at det da tar 11 dager til er det jeg reagerer på. Hva om jeg faktisk var 100% avhengig av å ha bilen i orden så fort som mulig? Da hadde jeg hatt et kjempeproblem i tillegg...

-Eystein-

#132 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 29 September 2009 - 12:13

Hey, problemene lar ikke vente på seg... Da har jeg fått en underlig tikkelyd fra under bilen ett eller annet sted.. Det høres faktisk litt ut som ventiltiking, men det kommer bare ved belastning, altså kun når bilen er i gir og jeg gir gass. Det er på alle gir og litt sporadisk. Kan det være noe i transferkassa eller noe? Noen som har oppleved noe liknende?

-Eystein-

#133 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 01 October 2009 - 08:55

Da er bilen på verkstedet igjen. sad.gif viste seg at de ikke går justert choken, slik at pluggene blir fullstendig nedsota de første ti min mens bilen er kald... På verkstedet sa han at: 'det er ikke så lett det greiene der...' får håpe de får det til nå, da... Passer meg litt dårlig å måtte parkere i nedoverbakke i tilfelle jeg må trille igang bilen tongue.gif .

-Eystein-

#134 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 06 October 2009 - 22:16

QUOTE(eybjerke @ 29 Sep 2009, 13:13) <{POST_SNAPBACK}>
Hey, problemene lar ikke vente på seg... Da har jeg fått en underlig tikkelyd fra under bilen ett eller annet sted.. Det høres faktisk litt ut som ventiltiking, men det kommer bare ved belastning, altså kun når bilen er i gir og jeg gir gass. Det er på alle gir og litt sporadisk. Kan det være noe i transferkassa eller noe? Noen som har oppleved noe liknende?


Høres nesten ut som tenningsbank men det stemmer veldig dårlig med sotet plugg igjen da.

#135 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 06 October 2009 - 22:22

QUOTE(eybjerke @ 17 Sep 2009, 13:40) <{POST_SNAPBACK}>
... Den går jo bra helt til den begynner å hoste pga nedsota plugger.... Hva er den letteste måten å rense pluggene på?


Plugger kan ikke renses, da ødelegges de. Kun sota plugger kan renses ved kjøring med høyere belastning eller uten choke på dersom daukjøring eller choke som har hengt på er grunnen til nedsotingen.

Forøvrig: Ny plugg.

#136 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 07 October 2009 - 10:59

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 6 Oct 2009, 23:22) <{POST_SNAPBACK}>
Plugger kan ikke renses, da ødelegges de. Kun sota plugger kan renses ved kjøring med høyere belastning eller uten choke på dersom daukjøring eller choke som har hengt på er grunnen til nedsotingen.

Forøvrig: Ny plugg.


Stålbørste var visst en mulighet, mens sandblåsing ikke var anbefalt - i følge NGK..

Har begynt å få et lite plugg-budsjett nå, da :-) Nye plugger hvert 10'ende minutt.. tongue.gif



-Eystein-

#137 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 07 October 2009 - 20:09

QUOTE(eybjerke @ 7 Oct 2009, 11:59) <{POST_SNAPBACK}>
Stålbørste var visst en mulighet, mens sandblåsing ikke var anbefalt - i følge NGK..

Har begynt å få et lite plugg-budsjett nå, da :-) Nye plugger hvert 10'ende minutt.. tongue.gif


Alle får vi noen lager av diverse når en har SJ.

#138 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 05 November 2009 - 21:06

Jeg vil oppdatere litt i garasjen. Jeg reiste innom for å se om en elektrisk pumpe kunne gjøre noen forskjell på driften av bilen.

Imidlertid var bilen tappet for strøm når jeg kom dit og lot seg ikke engang svive rundt på starteren. Så vi koblet på startkabler fra min bil, Xantia foranledningen, og det gjorde susen med spenningen på anlegget MEN etter at starteren har vært åpnet og overhalt drar den ufattelig tungt rundt og krever MYE strøm for å gidde å bevege seg. Kablene måtte stå på en stund før detble noe som helst bevegelse på starteren.

Pluggene som har blitt kjørt på nå er et hakk varmere og de så absolutt ikke så ille ut. Litt tørr sot på enkelte områder mer som om bilen har stått på tomgang, lavt turtall, daukjørt. Det er garantert ikke nedsoting av pluggene som er grunn til at bilen ikke går.

Jeg åpnet gasseren og sjekket at choken ikke lå på, den stod pip åpen. Bekymret meg faktisk at den ikke hadde begynt å stenge for det var ikke særlig varmt ute, men i forhold til det vi var bekymret for var det positivt. Stengt choke var ikke grunntil nedsoting av pluggene.

Værre var det at det var ikke gnist på pluggene. Ikke hadde jeg med multimeter og Eystein hadde sitt i båten og dermed var det lite poeng å rote mer rundt med det.

Eystein, skal du finne feilen vil jeg anbefale følgende:

For å finne ut ca hvor feilen ligger gjør følgende. Bytt ut de ledningene vi kikket på som bare hang i en cordel av de opprinnelige 7 trådene. Etterpå:

Lad opp batteriet og sett tenningen på ON og mål spenningen fra pluss på coilen til minus på batteriet. Får du 12-14 volt et sted så ligger feilen mellom coilen og pluggene eller i coilen eller pluggene. Får du tilnærmet 0 volt igger feilen i det elektriske anlegget før coilen.

Om du får 0 volt er det første du må sjekke sikringen til Ignition. Ikke bare se på den men måle om det er 12 volt mellom utsiden på sikringen og minus på batteriet.


Får du 12-14 volt der så tar du og løsner ledningen fra coilen til fordeleren løs fra fordeleren (den grove høyspentledningen) og holder enden av den et par mm fra gods og så får du noen til å svive motoren med tenningen. Da skal det slå gnist som bare det.

Om det ikke slår gnist er a er det coilen eller levspenningsdelene i fordeleren som er kaputt.

Slår det gnist der er det feil med fordelerlokket, rotoren, kabler eller plugger. Det ser jeg som lite sannsynlig siden dette var nye deler med svært lite slitasje. Så jeg tipper at du ikke får gnist.

Håper andre følger med her slik at vi kan gi ideer og oppmuntring til å få denne SJut på vegen igjen for det er ikke noe mer sørgelig enn en SJ som er godkjent på EU kontroll som blir stående uvirksom grunnet noe som sikkert er en liten irriterende feil eller to.


Prøv og ta det derfra, jeg skjønner utrolig godt at du er drita lei etter at du har plundret så mye som du har men på den positive siden så tror ikke jeg du er så langt fra å få bilen til å fungere utmerket.


#139 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 09 November 2009 - 17:26

Måler fra pluss på coil til minus på batteri 0 volt. Men jeg måler 12 volt fra minus OG pluss på coil til pluss på batteri, altså går både pluss og minus på coil til jord. Jeg måler 12 volt ved sikring.
Skal gul ledning fra fordeler til pluss eller minus på coil? Skal det være noen ledning inn på coilen?

-Eystein-

#140 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 10 November 2009 - 12:32

QUOTE(eybjerke @ 9 Nov 2009, 17:26) <{POST_SNAPBACK}>
Måler fra pluss på coil til minus på batteri 0 volt. Men jeg måler 12 volt fra minus OG pluss på coil til pluss på batteri, altså går både pluss og minus på coil til jord. Jeg måler 12 volt ved sikring.
Skal gul ledning fra fordeler til pluss eller minus på coil? Skal det være noen ledning inn på coilen?


Det er følgende ledninger som er koblet til coilen:

Fra pluss:

Gul- går til fordeleren
Sort/hvit- går ned til forgasser og dynamo
Sort- går til støydemper og videre rett til gods (kan ha litt ymse farger)

Fra minus:

Sort- går til fordeler
Brun- går til turteller


Trenger du koblingsskjema? Skal jeg sende deg ett?