SPESIAL:
Forslaget om å få litt større plass til hjul, uten at dekkene ødeleggers av skjermene støttes fullt ut.
Moderat skjermbue-frisering/kutting vil føre med seg en betydelig kostnadsreduksjon ved bygging av Spesial-bil. For å hevde seg i denne klassen, hvor bilene er temmelig lange, kreves min.35 tommers høyde på hjulene. Mindre dekk vil føre til uhyggelig liten bakkeklaring.
For å få på 35” dekk på endel av disse store bilene, må man investere i ett fjør-hevesett. Dette koster fra ti tusen og oppover. Denne utgiften kan unngåes ved å heve bilen de tillatte 3 tommer på karosseriet, i tilegg til skjermbuekutting. På denne måten kan en bil bygges med betydelig mindre midler, man slipper ødelagte dekk, og man kan kjøre på en dekkstørrelse som gir en god sjanse for en fin plassering.
Denne sporten er tross alt på hobbybasis for de fleste av oss, og jeg synes kostnadene for å bygge en bil, bør holdes nede.
I tillegg har jeg et ønske om en liten endring til.
Den gjelder bakluke/lem, sidelemmer og lasteplan. Denne endringen vil i øke sikten bakover, og bedre tyngdepunket på enkelte biler.
Jeg har sakset litt fra bl.a. Modifisert, og brukt deler av teksten der, i utarbeidelsen av et nytt regelstekstforslag for Spesial bilene.
Det nye regelendringsforslaget er merket med rødt.:
------------------------------------------------------------------------------------
6.1 Karosseri
Støtfangere tillates fjernet, modifisert eller erstattet.
Alle glassruter kan fjernes, alternativt erstattes med polycarbonat/lexan.
Framdørenes vindusrammer tillates fjernet og dørenes overkant kan tilpasses karosseriets profil og høyde. Eventuelle skarpe kanter / hjørner må tildekkes/fjernes. Frontruteramme tillates demontert, hvis hengslet. Dørtrekk tillates fjernet, men skal da erstattes med plate i metall.
Det tillates å utvide hjulhusene i lengde og bredde for å gi plass for større hjul.
Ellers tillates kun tilpassing i forhold til endring av akselavstand og dekkstørrelse.
Bakdør/baklem, avtakbare sidelemmer på lasteplan tillates fjernet.
Lastebil tillates med uoriginalt lasteplan dersom dette har en lengde og bredde som minst tilsvarer den orginale.
Eventuell takluke av plast eller glass må teipes i sin helhet med lerretsteip, alternativt kan luken fjernes og hullet tettes med metallplate.
Deksel over motorrom (panser) skal finnes. Eventuelt luftinntak over panser, skal være skjermet mot fører.
Inntil 3” (76 mm.) heving av karosseriet tillates (Jmf. pkt. 2.3).
-----------------------------------------------------------------------------------
I spesial ser det ut til at vi klarer å stille med minst 4 faste biler til neste år.
Jeg håper dette vil føre til fortsatt NC status for denne klassen.
Dette er en klasse det er utrolig moro å kjøre i, særlig nå da antall biler ser ut til å øke. Sokndal var en ”høydare” med 4 forskjellige biler og 5 førere.
Ønsker noen råd og veiledning om bygging av Spesialbiler, er det bare å sende meg en PM eller på mail: tb-loe@online.no
------------------------------------------------------------------------------------
Classic:
Jeg støtter forslaget Pål har skissert fullt ut.
Men det er morsomt hvis deltakerne gjør lit ”ut av det”, tenker da spesielt på Mageriusen.
Jeg har sansen for slike artige bygg :-) , og det har mange publikummere også.
Er det diskutert en ev. navnendring av denne klassen,?
Jeg mener å ha hørt noe om : ”Pro-Modified”........??
Mvh. Trond Lørenskogen

Go Chevy and Go Diesel - twice the size and twice the stink