Gå til innhold



Foto

Ford Bronco


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
36 replies to this topic

#1 E-Man

E-Man

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 223 Innlegg:

Posted 06 September 2004 - 23:00

Hei! Jeg skal å se på en 88-mod Ford Bronco i morgen ettermiddag. Det står en 5,8L (351cid) EFI i den, og tretrinns automat. Er det noe spesielt jeg bør se etter? Noen typiske (dyre) feil? Jeg vet det er en del som må gjøres med den, bl.a. skifte oljekjøleren til motoren og smøre opp div. (dvs. alt for bilen har stått i ca 2-3 år...)

Håper noen har litt erfaring med denne bilen, og som vil dele litt med meg.

MVH

--- E-Man

#2 E-Man

E-Man

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 223 Innlegg:

Posted 28 October 2004 - 23:00

Toppers! smile.gif

--- E-Man

#3 dalix

dalix

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2225 Innlegg:

Posted 28 October 2004 - 23:00

ja de var de bildene... uff hadde glemt det..
men som sagt så har jeg en kompis som driver EXE Expressgods hær på mo.. han sa frakt ble ikke så dyrt, men skal forhøre meg nermere om det!
Må ordne bilder da eneste!



#4 E-Man

E-Man

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 223 Innlegg:

Posted 28 October 2004 - 23:00

Jo, det var meg... Du skulle maile meg bilder av det... Eneste bakdelen for meg er at du bor så langt unna (tenker på frakten...).

--- E-Man

#5 dalix

dalix

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2225 Innlegg:

Posted 26 October 2004 - 23:00

Men var det ikke du som var interessert i det Panseret mitt ?
selger det gjærne billig som få! tar bare plass hær, og er jo bedre at noen offroadinteresserte får nytte av det enn at det står hær å bruker plass!!!!





#6 E-Man

E-Man

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 223 Innlegg:

Posted 24 October 2004 - 23:00

OK, da får jeg prøve med skrujern metoden din Dalix... Har ikke hatt tid til å prøve ennå, men forhåpentligvis får jeg tid til helga.... Takker for tips! smile.gif

--- E-Man

#7 dalix

dalix

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2225 Innlegg:

Posted 20 October 2004 - 23:00

Går fint å stramme hjullager med en skrujærn å en hammer da =)
slik gjorde jeg på min, ble gulle gått det da..
Er samme patent på 250'en min !



#8 E-Man

E-Man

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 223 Innlegg:

Posted 15 October 2004 - 23:00

Jeg har ikke rukket å sett på det ennå, men jeg klarer sikkert å finne ut av det når jeg først kommer igang igjen. Vært alt for lenge uten aktivitet i garasjen nå.... sad.gif

--- E-Man

#9 mr_bronco

mr_bronco

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 9 Innlegg:

Posted 13 October 2004 - 23:00

hei fikk dessverre ikke tak i mål på verktøyet da jeg ikke kunne finne den.håper du får lagd en slik.lykke til!

#10 returnfan

returnfan

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 755 Innlegg:

Posted 14 September 2004 - 23:00

TTB = Twin Traction Bar
IFS = Independent Front Suspension

Mener jeg det skal stå for. Det er i grunn det samme, bare med forskjellig navn. Noe som kom på disse bilene på 80-tallet. Istedet for en stiv (rett) foraksel har forhjulsopphenget en konstruksjon som skal bedre kjørekomforten og veggrepet. På din Bronco er det altså en TTB. Den består av to aksel-deler som kan bevege seg uavhengig av hverandre. Dette fordrer litt flere beveglige deler i forakselen, naturligvis, og fører dermed også til raskere slitasje av forakseldeler. Med slike IFS'er er det derfor viktig å holde alle deler smurt til enhver tid for å redusere servicefrekvensen.

Klart "Tha Bronc" er tung og stor i norske skoger, men da har den også mer autoritet og kan virkelig ta i et tak når noen trenger ett rykk ut av de degenererende restene av organisk materiale som har lagt sitt klissete og sleipe omsvøp rundt de fremdriftsskapene deler av våre venners befordringsmidler.

Håper du får tatt deg en prøvetur snart! God Ford-høst!


"Yess Pliis!"

#11 OleV

OleV

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 315 Innlegg:

Posted 06 October 2004 - 23:00

Angående sperre. Vil tro ei ARB airlock-sperre vil være kremen. Akkurat spurt hva dette koster til vanen min, og jeg måtte ut med 8500+mva. Litt i tvil, men spørs om jeg må betale en sydentur i stedet. Surt sleep.gif

#12 E-Man

E-Man

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 223 Innlegg:

Posted 06 October 2004 - 23:00

Okai! Vært fint om du kunne skaffe mål på røret, og eventuelt bilder hadde vært topp! Høres ut som en grei jo deal å få laget verktøy for dette. Kan forsåvidt dra til verkstedet å måle selv, men vært kjekt om du kunne ha sendt mål på et som fungerer.
Forøvrig tror jeg nok katalysatoren kommer til å forsvinne ganske fort, tenker på å bygge om hele eksosanlegget etterhvert...
Takker for masse nyttige tips!

MVH Einar B.

--- E-Man

#13 mr_bronco

mr_bronco

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 9 Innlegg:

Posted 06 October 2004 - 23:00

ja desverre er det spesial verktøy som må til for å stramme hjullager forran.dette lånte jeg av en kompis som hadde lagd en slik,den er lik på cherolet blazer k5 de har visst samme type nav.dette verktøyet er laget an et rør som det er sveist en pipe i enden til skralle og i andre enden er det 4 tapper som stikker ut.dette kan du lage selv.du trennger et rør som har lik diameter som låse ringen til lageret.og så kan du slipe fire tapper som passer.kan kansje skaffe mål på den.elleres kom jeg på at rattstammen pleier å løsne inni der sitter det fire umbrako skruer litt vondt til.ellers bør du ligge unna å justere slark på styre snekka da dette ødeleger innmaten.dette skjedde meg blei 6 tusen sure spenn.
men ellers er det en veldig grei bil å skru på og billige deler er det også.katalysatoren vist du har bør du fjerne da denne steler hester.og den kan også smelte vist du drar tungt lass.deytte er en svak het på disse bilene.lamdaond sensor er også en del som kan være lurt å bytte ut.denne kjøpte jeg på biltema,de er like på alle biler eneste forskjell er antall ledniger og farge.tror det er 2 vite og 1 svart eller omvendt.pass også på å aldri bruk overdriven når du drar tungt last eller kjører under 45 miles eller 75 km da brenner du kassen.

#14 E-Man

E-Man

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 223 Innlegg:

Posted 06 October 2004 - 23:00

Heldig vis er det både manuelle nav og metall hjul på servopumpa på min. Bakakselen regner jeg med å overhale iløpet av oppussingen uansett, så den er ikke store bekymringen nå...
Nå tenker jeg og få ordnet bremsene og kjølesystemet, så jeg får kjørt den litt fram og tilbake. Noen som vet om man trenger spesialverktøy for å demontere/stramme hjullageret framme? Ifølge Haynes manualen så må man ha det. Noe man kan lage selv, eller hvor får man kjøpt det?

--- E-Man

#15 dalix

dalix

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2225 Innlegg:

Posted 22 September 2004 - 23:00

Er i Mo i Rana i Nordland!!
Vet ikke hva et slikt panser er verdt ?
går vel for ikke mange kronene.. bare kom med et lite bud du så skal du vel få det.. hehe




#16 returnfan

returnfan

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 755 Innlegg:

Posted 22 September 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Har et panser... ...men lakken er liksom flakket av noen plasser...


Opprinnelig postet av dalix



He He He- Nei, sier du det! Ukjent at lakken fra sent 80-/tidlig 90-talls kanere flasser tongue.gif

150,- for pluggene må da være grei pris. Ikke vet jeg hva slikt koster hos andre, men 150,- er da ikke mye uansett. Får bare såvidt kjørt motoren varm for det beløpet:)

"Yess Pliis!"

#17 dalix

dalix

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2225 Innlegg:

Posted 22 September 2004 - 23:00

Har et panser som passer til Broncoen din!!.. men det har jeg ikke bruk for!
så om du trenger så har jeg et stående!
Det er ikke rust noen plass på det, men lakken er liksom flakket av noen plasser...
Det er blått av farge..




1990 Ford F-250 XLT Lariat , 7,3 International Diesel V8, 33"x12,5"16,5 BF Goodrich All-terrain
Så godt som original!

#18 E-Man

E-Man

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 223 Innlegg:

Posted 21 September 2004 - 23:00

Dalix: Dessverre jeg har ingen tilovers. Trenger muligens en selv også... Pluss baklem og panser.

Returnfan: Var skikkeli kjekt å høre duren ja! Har skjekket pris på pluggene i dag; ca kr 150,- for et sett(grei pris det?). Om dette er komplett, eller bare for blokka var ikke han jeg snakket med sikker på. Men jeg mener jeg har klart å tell seks på sidene av blokka, så kommer de i toppen og mot girboksen i tillegg. Fikk denne prisen fra det lokale bilhugger'n (les: øyas amcar frik nr.1). Men vet dessverre ikke hvor han får de fra.

--- E-Man

#19 returnfan

returnfan

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 755 Innlegg:

Posted 21 September 2004 - 23:00

Flott at motoren durer og går! Ett skritt videre da!
Gi lyd fra deg når du har fått sjekket opp de frostpluggene. Min motor har fått demontert sin motorvarmerkolbe og har i stedet fått noen plastikkdeksler med litt gummitettinger skrudd fast som erstatning. Nå når vinterkulda trenger seg på har det begynt å lekke litt, så det hadde gjort seg med litt ordentlige plugger.

Vet ikke antall og pris, men det kan sikker Aarnes AS eller C.I. gi deg svar på.

"Yess Pliis!"

#20 dalix

dalix

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2225 Innlegg:

Posted 21 September 2004 - 23:00

Tøffe biler detta...
Du fikk vel ikke med en førerdør for mye ?
F-250'en min trenger dette sårt


1990 Ford F-250 XLT Lariat , 7,3 International Diesel V8, 33"x12,5"16,5 BF Goodrich All-terrain
Så godt som original!