Gå til innhold



Foto

Ford Bronco


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
36 replies to this topic

#21 E-Man

E-Man

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 223 Innlegg:

Posted 20 September 2004 - 23:00

Da har jeg endelig klart å vekke motoren til liv... Skikkelig go-lyd i den! Ikke en ulyd en gang! smile.gif Men jeg oppdaget ett lite minus da jeg skulle helle på kjølevæske... Ene frostpluggen er rustet istykker... Noen som vet hvor mange plugger som er på disse motorene, og hva de koster. Regner med at det er like greit å bytte alle når en først er i gang...

MVH

--- E-Man

#22 returnfan

returnfan

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 755 Innlegg:

Posted 19 September 2004 - 23:00

Ser bra ut det der prosjektet. Bare å få på noen 33" og hive seg i myra smile.gif Er ikke så farlig med den derre motoren. Det er alltids noe som ryker uansett, så det kan du bekymre deg over når den tid kommer. Pass bare på å ha tauekrokene klare, hehe.

Det kan godt hende det er lett å skaffe deler til bilen, men det gjelder i så fall ikke i Norge. Beregn minst tre ukers ventetid på alle deler (pluss evt. tidstillegg ved feilforsendelser, du vet).

"Yess Pliis!"

#23 Roar

Roar

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1459 Innlegg:

Posted 18 September 2004 - 23:00

Til info så passer veldig mange av delene fra F150, 250 og 350 pickuper på Broncoen.
Ford motorer har generelt lettere for å lekke i toppakningene i forhold til f. eks. chevrolet på grunn av færre topplokksbolter.
5,8 EFI er helt kurant motor, men den er litt vanskelig å trimme pga MAP sensor styrt EFI anlagg. (Med mindre du bygger om til MAF styrt da... koster ca. $600)
33" passer greit originalt med 10" felger. Hevesett finnes i bøtter og spann. Bronco er jo helt lik F150 i hjulopphenget og F150 er jo verdens mest solgte pickup og det finnes dermed massevis av ettermarkedsdeler.

Roar, Lightfoot Racing

#24 EKJ

EKJ

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1257 Innlegg:

Posted 17 September 2004 - 23:00

Dette skal jo være greie motorer det... men mistanken din kan være riktig den.... Vet ikke om det ble planet topper før de ble montert igjen, men det er jo en ting som kan lønne seg å sjekke opp... mulig at blokka også kan være sprekt, eller at den har gått i lengre tid med dette og spist seg krater i topp/blokk... hvis den har gått med frostvæske i oljen, kan du likså godt ta ut motoren med en gang.., da lagerene i motoristen er ømtålig for frostvæske, og det vil danne seg krater, samt rask nedsliting av lager og veivtapp... dette kan forklare at du kansje har lavt oljetrykk... Mvh Eyvind

#25 E-Man

E-Man

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 223 Innlegg:

Posted 17 September 2004 - 23:00

Ikke kjøleren på automaten jeg mener, men tidligere eier mente det var kjøler på motoroljen også. Noe jeg dessverre ikke har funnet. Så da kommer vannet inn en annen plass. sad.gif Noen som har forslag til hva det kan være? Det er skiftet toppakninger, uten at det ga noe resultat. Har en stygg mistanke om sprekk i en topp... Andre som har hatt dette problemet? Evnt. om noen vet om det er et problem på 5,8 literen?


Her er også et bilde av prosjektet:



Som dere ser er det nok og gjøre på den.... Men den skal nok bli fin med tid og stunder! biggrin.gif

--- E-Man

#26 Roar

Roar

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1459 Innlegg:

Posted 15 September 2004 - 23:00

Har hatt to Broncoer '80 og '89 modell og har vært meget fornøyd med disse.
Kjøleren du snakker om er en ekstra kjøler til automaten som ble levert standard på alle Broncoer med originalt opplegg til tilhenger.

Sjekk for rust i bunn av bakluke og i speilfestene på døra.

Roar, Lightfoot Racing

#27 E-Man

E-Man

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 223 Innlegg:

Posted 13 September 2004 - 23:00

Det er manuell skifting på transfer'n ja. Men hvordan den virker rent mekanisk er jeg ikke sikker på. Siden den ikke går ennå så har jeg ikke prøvekjørt den.

Med tanke på TTB og IFS så må jeg si at jeg er helt blank... Hva er dette?

Jeg har kjørt en del Suzuki Samurai, både på og utenfor vei. Helt klart tøft å kjøre i skogen, men frykter for at Broncoen blir litt tung til norsk myr-skog... Men alt må prøves.... biggrin.gif

Kommer sikkert med flere spørsmål når bilen står trygt i garasjen!

--- E-Man

#28 E-Man

E-Man

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 223 Innlegg:

Posted 10 September 2004 - 23:00

Er en slik adapterting jeg tror det er... Kikket på radiatoren, men der var det bare kjøler for automatolja. Skal kjøpe meg verkstedhåndbok i dag, så får jeg bla litt i den.
Takker for svar! smile.gif

Hilsen nylig US-Ford frelst.

--- E-Man

#29 Arne

Arne

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 715 Innlegg:

Posted 09 September 2004 - 23:00

Det kan tenkes at det er ettermontert en vannkjøler for motoroljen. Vanligste modell er et langt rør med kjøleribber. Vannslage tilkoblet i begge ender og oljeslanger normalt tur/retur et oljefilteradapter. Hvis en slik kjøler blir skadet, kan vann og olje blandes. Har du en sånn en kan du bare koble vekk hele greia, hvis du ikke skal plage motoren langt mer enn normalt da.

Du får kjøpt justerbare foringer til framakselen din. Disse er nødvendige hvis du bare endrer fjærhøyden, men fungere også fint på en standard bil. Sjekk hos annonsørene du finner øverst til høyre her på offroad.no



Arne, Lightfoot Racing

#30 E-Man

E-Man

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 223 Innlegg:

Posted 09 September 2004 - 23:00

Tidligere eier snakket om den trege bakruta ja... Og framhjulene var skjevt slitt. Han hadde hatt den inn på kontroll, men de på verkstedet hadde sagt at det var for vanskelig å gjøre noe med...! Har ikke kikket så fryktelig mye på den oljekjøleren ennå.(får ikke bilen i garasjen før i løpet av neste uke), men tidligere eier hadde store problemer med vann i motoroljen (har skiftet toppakninger uten resultat). Har i utgangspunktet ikke tenkt denne som en offroad-racer (for stor og tung), men heller som en pen orginal-bil. Men får se, planer kan fort endres når man begynner oppussingsarbeidet.... smile.gif

--- E-Man

#31 EKJ

EKJ

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1257 Innlegg:

Posted 08 September 2004 - 23:00

Oljekjøleren til motoren??? Viste ikke at de hadde en ekstra oljekjøler.... en kompis av meg (returnfan) har en 88 med 5L i, og den er det ikke oljekjøler til motor på, bare gearkasse... hvorfor må den i tilfelle byttes.... og hvor sitter den?? Ellers så er det en relativt dyr bil og få fjørløftet pga IFS.... samt noen ulemper med dette ang. foringer o.l , samt kjøring i terreng... er ikke noe IFS tilhenger, så jeg skal ikke uttale meg om mere... kansje returnfan kan komme med noen synspunkter??? Vær obs på bla transfer kassa... er denne el. eller mekanisk styrt... mekanisk er altid best...

#32 Arne

Arne

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 715 Innlegg:

Posted 08 September 2004 - 23:00

Det er en svakhet med bakrutemekanismen på disse bilene.
For å legge ned baklemmen må du kjøre ned ruta, enten fra førerplass eller med nøkkel i baklemmen. Ofte går vinduet tregt og motoren kan brenne.

Se på dekkene foran, er det antydning til skjev slitasje bør du ta en forstillingskontroll. TTB akselen spiser dekk hvis hjulstillingen er gal.

Ellers er Bronco´n en trivelig bil og med 5,8 litern går den jo greit også.

Arne, Lightfoot Racing

#33 E-Man

E-Man

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 223 Innlegg:

Posted 08 September 2004 - 23:00

Ingen her som har peil på Bronco??

Da får bare kaste meg i det og håpe jeg blir klokere etterhvert! smile.gif

--- E-Man

#34 returnfan

returnfan

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 755 Innlegg:

Posted 13 September 2004 - 23:00

Ingen oljekjøler for motor hos meg, nei. Beklager sen observasjon av din henvendelse, E-Man. Men: Grattis med Bronco og velkommen til familien!! hehe.

Har ikke lange offroaderfaringen og kan derfor ikke si så mye om TTB'en (IFS) ift. solid aksling. Men jeg brukte jo en god stund på å forsøke å justere forstillingen, uten å komme til det ønskede resultat. TTB fungerer jo i terrenget og jeg vet det er folk som faktisk velger å beholde den selv med andre større offroadmodifikasjoner. Behold den i hvert fall hvis du ikke har planer om å mishandle brakka i ulendt terreng, men heller satser på landevegscruising. Tror heller at den noe tilbakeholdne fleks-kapasiteten og den totale mangelen på diff.sperrer/-bremser er årsak til redusert framkommelighet i skauen. Det blir først og fremst sperrer for meg, i hvert fall.

Ellers har jeg også et tregt bakvindu (gud vet hvorfor?!!!). Se etter rust i gulv/skjermer rett bak bakhjul da det her ikke finnes skvettlapper eller innerskjermer. Løft på teppet! Håper, som andre nevnte her, at du har manuell transfer-shifter. Jeg har elektrisk styrt og har hatt div. problemer med denne, senest i helga ble det feltreparasjon av el.motor. Men det koster jo også å finne seg en manuell kasse, så... Det kan også være lurt å se over el.nettet mtp. lyskoblinger gjort ved import til Norge. Her fant jeg korroderte/sprukne/smeltede tjuver og andre LLL. Da jeg startet arbeidet oppdaget jeg røykutvikling i den ene tjuven!!! Da ble det raskt "amerikansk" kobling igjen.

Kommer ikke på mer i farta, men bare spør i veg, selv om jeg ikke er noen racer på mekking.

Lykke til med arbeidshesten og ha det moro både på og av vegen (for du må jo prøve den litt utenfor asfalten, eller?).

"Yess Pliis!"

#35 E-Man

E-Man

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 223 Innlegg:

Posted 22 September 2004 - 23:00

Dalix: Hvor i landet er panseret? Og hva vil du evnt. ha for det? Skal hel-lakkere bilen uansett, når den tid kommer.

Returnfan: Sant det. Jeg har ikke orket å skjekke pris andre steder. For når den er så lav, kan jeg ikke tenke meg at det er så mye å spare... wink.gif

--- E-Man

#36 mr_bronco

mr_bronco

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 9 Innlegg:

Posted 05 October 2004 - 23:00

Hei sjekk om det er sperre på akslingenne ellers er bilen helt ubrukelig i terenget.visst broncoen har automatiske frihjulsnav er disse en svakhet,de bør detmonteres og smøres ofte de blir lett knust.det sterkeste er manuelle frihjulsnav da disse er kraftige.frost plugger er lett å bytte men du må kansje skru av motorfestene da disse kommer i veien.frost plugger får du for en 100 lapp(helt sett)hos amrikanske bildeler de er veldig raske på leverings tid og billig.ellers erbakaksel et problem på disse bilene spessielt 8,8 aksel der lammel skivene i diffen kan fort bli slitte slik at du får slark på stikkakslingene slik at solhjul og planet hjul blir utslitt.også registeret til varme apparatet er en svakhet det kan sprikke i limen på ribbene.og de motorene som har servo hjul av plast med metall foring er dårlige kjøp heller et i mettal.ters til å ta av reim hjulet får du hos biltema.lite kjekt å stå på vidda i 10 minus og vente på bergingsbil da reimhjulet var ødelagt slik at driv reima som driver alt under panserethopper av og det er jo bare en på disse.

#37 mr_bronco

mr_bronco

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 9 Innlegg:

Posted 05 October 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Da har jeg endelig klart å vekke motoren til liv... Skikkelig go-lyd i den! Ikke en ulyd en gang! smile.gif Men jeg oppdaget ett lite minus da jeg skulle helle på kjølevæske... Ene frostpluggen er rustet istykker... Noen som vet hvor mange plugger som er på disse motorene, og hva de koster. Regner med at det er like greit å bytte alle når en først er i gang...

MVH

--- E-Man

Opprinnelig postet av E-Man