Gå til innhold



Foto

Søringa å bilkjøring...


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
61 replies to this topic

#1 Henning

Henning

    Grunnlegger Harstad Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4712 Innlegg:

Posted 18 November 2004 - 00:00

Det va mye rart på tv i går:D 2 cm sny å fullsteindi kaos overailt......

Så ut som oppskrifta va: oj æ har kjørt mæ fast, da må æ gje full gass:D

En ting e sekkert æ skal slutte å ta drosja i Oslo.. før det æ så av drosje på nyhetern i går, så kain di ikkje kjøre bil.





#2 harry_Sub

harry_Sub

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 877 Innlegg:

Posted 29 November 2004 - 00:00

Kopi av melding:

Nå står det at nordlendinger øker antall ulykker relativt mest på vinteren i forhold til på sommeren. Ikke at nordlendinger bulker mest om vinteren i forhold til søringer. Det er jo stor forkjell. Hvis 1 av hundre nordlendinger bulker på sommeren, mot 2 av hundre søringer, vil statistisk sett nordlendinger ha en økning på 100% om en til av hundre bulker på vinteren, mens økningen er 50% hos søringene...

Opprinnelig postet av dr.mud



Det som er så fint med økning i prosent i stedefor tall er at det tas hensyn til antallet. Om økningen er 80% i nord og 40% i sør så er den uansett størst i nord, samma f.. hvor mange det er. Men, det er vel en grunn til at vi i sør har høyere forsikring, vi krasjer nok mer en dere i nord, men det igjen henger jo sammen med trafikk bildet, mye mer å kræsje med desverre.

-Jon
--Member Of Team Blikkhallen Oslo--

"Chevy is not a car, it's a lifestyle"

#3 nordmøring

nordmøring

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1193 Innlegg:

Posted 29 November 2004 - 00:00

Mange kjeltringer gjør vel også sitt til at forsikring er dyrt i sør...

Beer gives you drain bamage

#4 Roar

Roar

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1459 Innlegg:

Posted 18 November 2004 - 00:00

Enig i at det er mye dårlige førere på østlandet, men det største problemet i går kveld var at den første nedbøren som kom frøs til is på asfalten og så la snøen seg oppå - da blir det glatt uansett hva du kjører.
I dag var det like mye snø, men ikke på langt nær like glatt fordi islaget var borte.

Roar, Lightfoot Racing

#5 dr.mud

dr.mud

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 71 Innlegg:

Posted 29 November 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Jeg veit ikke helt hva jeg skal tru jeg


http://www.vg.no/pub...bs?artid=256212






Nå står det at nordlendinger øker antall ulykker relativt mest på vinteren i forhold til på sommeren. Ikke at nordlendinger bulker mest om vinteren i forhold til søringer. Det er jo stor forkjell. Hvis 1 av hundre nordlendinger bulker på sommeren, mot 2 av hundre søringer, vil statistisk sett nordlendinger ha en økning på 100% om en til av hundre bulker på vinteren, mens økningen er 50% hos søringene...

BH
Ingen luxus som Hiluxus!


#6 chri_heim

chri_heim

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 108 Innlegg:

Posted 18 November 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Enig i at det er mye dårlige førere på østlandet, men det største problemet i går kveld var at den første nedbøren som kom frøs til is på asfalten og så la snøen seg oppå - da blir det glatt uansett hva du kjører.
I dag var det like mye snø, men ikke på langt nær like glatt fordi islaget var borte.

Roar, Lightfoot Racing


Opprinnelig postet av Roar


Det samme skjer vel i Nord Norge:D:D
Det som gjeld e jo å sko sæ etter forholdan.
De fleste her nord har vel kjørt på vinterdekk i over 1 måned no...

#7 JCP

JCP

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 204 Innlegg:

Posted 18 November 2004 - 00:00

Mytji rart, ja! Vældig mang som sto i veikanta og oppå fortauan å la om dekk i går kveld. Heldigvis vaks æ opp på slapsføre og hålk i Nord-Trøndelag! God vinter te ajll sammen, kjør vakkert!

offroadhilsen Jørgen
GV, 1.5" Dobinson fjærløft og 29" dekk

#8 massey

massey

    Skogs samen Antes veiviser

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2872 Innlegg:

Posted 18 November 2004 - 00:00

ingen her nede husker at det kan bli glatt når det kommer snø.....biggrin.gif

-----------------
Toylet
www.toylet.no

#9 harry_Sub

harry_Sub

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 877 Innlegg:

Posted 18 November 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Enig i at det er mye dårlige førere på østlandet, men det største problemet i går kveld var at den første nedbøren som kom frøs til is på asfalten og så la snøen seg oppå - da blir det glatt uansett hva du kjører.
I dag var det like mye snø, men ikke på langt nær like glatt fordi islaget var borte.

Roar, Lightfoot Racing


Opprinnelig postet av Roar


Det samme skjer vel i Nord Norge:D:D
Det som gjeld e jo å sko sæ etter forholdan.
De fleste her nord har vel kjørt på vinterdekk i over 1 måned no...

Opprinnelig postet av chri_heim



Skjer sikkert det samme i nord, men så tynt befolket og så bra veier dere har får det vel ikke de samme konsekvensene, for de på sødrlandet og vestlandet var det vel like ille i går?

Og her koster det penger med piggdekk, så de fleste kjører piggfritt.

-Jon
--Member Of Team Blikkhallen Oslo--

"Chevy is not a car, it's a lifestyle"

#10 harry_Sub

harry_Sub

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 877 Innlegg:

Posted 18 November 2004 - 00:00

Og snøen kommer like overraskende hvert år. Selvom vi har visst at det skulle snø i en uke hadde ikke bussene byttet til vinterdekk. Og bakkestart på glatt føre? Mange i Oslo som ikke vet hva 2. gir er...

Selv hadde jeg ingen problemer, gudskjelov.

-Jon
--Member Of Team Blikkhallen Oslo--

"Chevy is not a car, it's a lifestyle"

#11 Narvik

Narvik

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 555 Innlegg:

Posted 18 November 2004 - 00:00

æ må nu si at det er jo bare å bruke hodet litt så er det ikke noe problem med snø og is, jeg kjører med 31" bf at dekk og har ikke pigget eller seipet eller noe, har ikke engang vinterdekk til patrolen....
kan ikke si at det bekymrer meg noe. men som sagt er det jo ikke forbudt å bruke hodet litt når man fører en motorvogn på glatt føre.....
vi nordlendinger får jo trent endel mere en søringene kan man jo si.cool.gif
he he


WWW.NORDLANDOFFROADERS.COM
Patrol 3,3td-86
Ski-Doo Summit 800X -01
Patrol-86 Delebil
Corolla -87 (konebil)
Volvo 240 -76


#12 RB

RB

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 18 November 2004 - 00:00

Litt av problemet i oslo i går var vel at brøytebil og strøbilen først begynte 1 time etter det hadde begynt å snø, og så skylder de på privatfolk ikke var forberedte når det hadde vært meldt mye snø siden hælja!? rolleyes.gif Og busselskapa gikk ut i avisa i går og sa at de var forberedte og det kun var fordi så mange biler sto i veien for de og det glatte føre som gjorde det uforsvarlig å kjøre, men jeg hørte nå på radion i dag at bussa kjørte på helårsdekk ohmy.gif ? Er vel ikke så mye isen det?

Men det er jo til å le av det jeg leste i avisa fra i går at folk kjørte på sommerdekk ennå i oslo + enkelte hadde spurt politiet om hvorfor det var så glatt ?? biggrin.gif

Jeg for min del vassa i nysnø fra kl 02-07 natt til i dag, godt å komma seg hjem i varm seng da ja wink.gif

#13 harry_Sub

harry_Sub

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 877 Innlegg:

Posted 25 November 2004 - 00:00

Kopi av melding:
http://www.nordlys.n...icle1346682.ece
Men likefult så vil jeg påstå at vi nordpå er mye kjappere til å legge på vinterdekk enn søringene... Kommer det 10cm med nysne nordpå så lar vi bilen STÅ hvis vi ikke får lagt om! Ligger det 10cm med nysne sørpå så virker det nesten som at halvparten absolutt MÅ ut å prøve om det fortsatt går å kjøre på sommerdekk... Rart det blir kaos???

Men selvfølgelig, det er jo bare noen få som skaper kaos for alle de andre!


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

Opprinnelig postet av HardKåre



Ser dere sender folk på vekta etter ulykker;)

Utdrag fra artikkelen:
To personer ble kjørt til legevekta for sjekk etter en kollisjon på Tverrforbindelsen i krysset like ovenfor Scandic-hotellet.



-Jon
--Member Of Team Blikkhallen Oslo--

"Chevy is not a car, it's a lifestyle"

#14 blazerteam

blazerteam

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3328 Innlegg:

Posted 18 November 2004 - 00:00

Ska eg komm nedover å gje dokk ett kjørekurs?Ha kjørt senka El Camino med trimma 350 fleire vintra å det esekkert fleire som anger på at dem prøvd å sett påblink.gifblink.gifwink.gifwink.gif

Blazer 77 -83-83-78-89+suburban k10 83
mob nr 95142673

#15 RB

RB

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 18 November 2004 - 00:00

Kopi av melding:
æ må nu si at det er jo bare å bruke hodet litt så er det ikke noe problem med snø og is, jeg kjører med 31" bf at dekk og har ikke pigget eller seipet eller noe, har ikke engang vinterdekk til patrolen....
kan ikke si at det bekymrer meg noe. men som sagt er det jo ikke forbudt å bruke hodet litt når man fører en motorvogn på glatt føre.....
vi nordlendinger får jo trent endel mere en søringene kan man jo si.cool.gif
he he


WWW.NORDLANDOFFROADERS.COM
Patrol 3,3td-86
Ski-Doo Summit 800X -01
Patrol-86 Delebil
Corolla -87 (konebil)
Volvo 240 -76


Opprinnelig postet av Narvik


Nå skal jeg snakke for min egen del, men jeg har kjørt med avisa om natta noen år nå og første vinter'n ble det noen bulker men de siste har vært skadefrie. Og når det blir glatt eller halvmeter ny snø i løpet av natta så er jeg på privatveiene stort sett før brøyte eller strøbilen, der krever det både trening og gjøre rett vurdering skal det gå bra...har vært borti mange gårdsveier med flere hundre meter stigning og dal søkk rett ned, ikke spess gøy når du bare kommer halveis opp og må komme deg ned igjen ohmy.gif ...nå sier jeg ikke at jeg er noen expert på dårlig føre eller no, men det er forskjell på folk, er jo heller de som kjører som det skulle vært sommerføre på glatta som er farlige og som ikke holder avstand. Gutter med nesten ferskt førerkort er og skummelt, har holdt på å blitt påkjørt flere ganger av de i kryss i boligstrøk...men UANSETT , poenget mitt er at det er forskjell på folk. Dere oppi nord er nok flinke på vinterføre dere, men det er forskjell på oss "søringa" og wink.gif

Amen

#16 Kenny_g

Kenny_g

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 18 November 2004 - 00:00

Bare for å fyre litt oppunder,
så kommer jo oxo den samme kommentaren nordfra hvert år om hvor rævva vi søringa er på vinterføre.
Det er greit stor forskjell på tørr/kald snø, man har utover vinteren, enn det såkalte "nullføre" vi hadde igår.

Kenneth

Dodge Ram 1500, 95
Plymouth Trailduster, 79 mod

#17 junkern

junkern

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1451 Innlegg:

Posted 18 November 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
æ må nu si at det er jo bare å bruke hodet litt så er det ikke noe problem med snø og is, jeg kjører med 31" bf at dekk og har ikke pigget eller seipet eller noe, har ikke engang vinterdekk til patrolen....
kan ikke si at det bekymrer meg noe. men som sagt er det jo ikke forbudt å bruke hodet litt når man fører en motorvogn på glatt føre.....
vi nordlendinger får jo trent endel mere en søringene kan man jo si.cool.gif
he he


WWW.NORDLANDOFFROADERS.COM
Patrol 3,3td-86
Ski-Doo Summit 800X -01
Patrol-86 Delebil
Corolla -87 (konebil)
Volvo 240 -76


Opprinnelig postet av Narvik


Nå skal jeg snakke for min egen del, men jeg har kjørt med avisa om natta noen år nå og første vinter'n ble det noen bulker men de siste har vært skadefrie. Og når det blir glatt eller halvmeter ny snø i løpet av natta så er jeg på privatveiene stort sett før brøyte eller strøbilen, der krever det både trening og gjøre rett vurdering skal det gå bra...har vært borti mange gårdsveier med flere hundre meter stigning og dal søkk rett ned, ikke spess gøy når du bare kommer halveis opp og må komme deg ned igjen ohmy.gif ...nå sier jeg ikke at jeg er noen expert på dårlig føre eller no, men det er forskjell på folk, er jo heller de som kjører som det skulle vært sommerføre på glatta som er farlige og som ikke holder avstand. Gutter med nesten ferskt førerkort er og skummelt, har holdt på å blitt påkjørt flere ganger av de i kryss i boligstrøk...men UANSETT , poenget mitt er at det er forskjell på folk. Dere oppi nord er nok flinke på vinterføre dere, men det er forskjell på oss "søringa" og wink.gif

Amen

Opprinnelig postet av RB




RB:

Jeg kjører også aviser om natta, og opplever det samme som deg nå. Jeg kjører ofte i veldig kupperte, griselendte strøk, og for min del, så er det største problemet at nå som snøen kommer, så tør ikke folk å kjøre opp eller ned bakker av frykt for å ikke komme opp igjen. Dermed blir det masse klønetet idiotparkeringer som skaper ekstra jobb for meg. JEg bulker stadig vekk, men det er helt selvforskyldt, bl.a. så gidder jeg ikke å gå ut av bilen for å åpne bommer o.li. da er det bare å gi litt gass, og DUNK, så åpner de seg av seg selv:D

I dag var veiene betydelig bedre, selvv der hvor det hverken var strødd eller måket også.

Jeg lånte en Geländewagen i går med coursemaster mtr-dekk (useipa) og automatgir. Det var virkelig en utfordring. JEg kom ikke opp bakken hjemme, selv med firehjulstrekk og sperrene innkoblet så var det håpløst. DEt har jeg aldri opplevd før. Dekkene var langt i fra optimale, men å ikke komme opp med firehjulstrekk, uavhengig av dekkvalg er noe nytt for meg, og bakken hjemme er ikke SÅ bratt. I dag gikk det rett opp med corollaen, uten noe firehjulstrekk eller noe som helst.

Men det skal slettes ikke så mange klønete bilister til før det blir kork. En ny variant jeg opplevde tre ganger i går, er at bilene foran meg har stoppet helt når det har kommet lastebil imot og ventet til den har passert (jeg har pleid å kjøre forbi i mellomtiden), selv om det er godt brøyta to-feltsvei og 70-sone! Makan til dustehuer.

#18 Zuki

Zuki

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1858 Innlegg:

Posted 18 November 2004 - 00:00

Årets første snøfall på østlandet er jo et av de årlige høydepunkene på dagsrevyen..flirer like godt hver gang! Men det skal sies at da vi hadde skikkelig nullføre her i Tromsø i forgårs, så sto det en og annen bil på feil side av hvitstripa her også. Trakk opp en bil fra LANGT uti grøfta, samt fikk med selvsyn se at polisen krasja inn i en allerede eksisterende kollisjon fordi de ikke klarte stoppe i bakken de heller....

#19 sub-87

sub-87

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 670 Innlegg:

Posted 19 November 2004 - 00:00

For noen årsiden flyttet jeg til Notoden, dette var før påsken dette året og møtte et perfekt sommer føre, det fantes ikke snø på mils omkrets, så jeg byttet til sommer dekk alerede neste dag, og fikksom komenter til dette at jeg var GAL. ca. en uke senere våknet jeg til 5.cm. snø, men jeg hadde ikke tid til å skifte dekk før jeg skulle på jobb.
Påvei til jobben måtte jeg ned en f*** j*** bakke, dette var ikke noe problem, på jobben lurte dem på hvordan det hadde gått for dem hadde sett at det var store problemer over alt og alle hadde vinterdekk.
Da jeg skulle hjem var snøen der fremdeles, det eneste som hadde skjedd med den var at den var nedtråkket og "skall" vere veldig glatt, jegt måtte opp den samme bakken som jeg kom ned, fremdeles på sommerdekk, men det var ingen problemer det heller.
Neste dag fikk jeg høre at det hadde vert kaos når dem dro hjem også.

Så hva er det med "dere søringer" og hvit bakke?


Chevrolet Suburban V.20. M/ 315/75-16 Mickey Thompson Baja Claw Radial.
1954 Opel Kapitan.



Man træng ikke å hævså mye, D e jo bære å skjær ut!!

#20 eor

eor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 731 Innlegg:

Posted 19 November 2004 - 00:00

Det sier seg selv at når vi her oppe kjører på vinterføre fra November til mai så får vi erfaring. Men selv om De som bor lenger sør i landet ikke kjører så mye på vinterføre så er det mange som ikke kjører etter forholdene. I de siste dagene så har et vært problematisk her oppe og. Spesielt utenlandske vogntog som kommer med sommer dekk, det må gå galt. Her om dagen ble faktisk en estlender tatt i arresten fordi han ikke var skodd for å kjøre på vinterføre, han fikk sitte i forvaring til bileier ordnet med kjettinger. Men det sier litt om tankegangen til folk. Selv om det ikke er vinter nede i europa så vet alle at det er vinter i norge og spesielt når man kommer litt nord i landet. Så en oppfordring bør være å legge om dekk FØR vinteren kommer. Alt for mange ulykker som det er.



Erling
'92 Lada Niva
'03 Ski-Doo Mxz 800 REV x
Suzuki lj50 med kadett motor