Gå til innhold



Foto

Søringa å bilkjøring...


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
61 replies to this topic

#21 RB

RB

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 19 November 2004 - 00:00

Kopi av melding:


RB:

Jeg kjører også aviser om natta, og opplever det samme som deg nå. Jeg kjører ofte i veldig kupperte, griselendte strøk, og for min del, så er det største problemet at nå som snøen kommer, så tør ikke folk å kjøre opp eller ned bakker av frykt for å ikke komme opp igjen. Dermed blir det masse klønetet idiotparkeringer som skaper ekstra jobb for meg. JEg bulker stadig vekk, men det er helt selvforskyldt, bl.a. så gidder jeg ikke å gå ut av bilen for å åpne bommer o.li. da er det bare å gi litt gass, og DUNK, så åpner de seg av seg selv:D

I dag var veiene betydelig bedre, selvv der hvor det hverken var strødd eller måket også.

Jeg lånte en Geländewagen i går med coursemaster mtr-dekk (useipa) og automatgir. Det var virkelig en utfordring. JEg kom ikke opp bakken hjemme, selv med firehjulstrekk og sperrene innkoblet så var det håpløst. DEt har jeg aldri opplevd før. Dekkene var langt i fra optimale, men å ikke komme opp med firehjulstrekk, uavhengig av dekkvalg er noe nytt for meg, og bakken hjemme er ikke SÅ bratt. I dag gikk det rett opp med corollaen, uten noe firehjulstrekk eller noe som helst.

Men det skal slettes ikke så mange klønete bilister til før det blir kork. En ny variant jeg opplevde tre ganger i går, er at bilene foran meg har stoppet helt når det har kommet lastebil imot og ventet til den har passert (jeg har pleid å kjøre forbi i mellomtiden), selv om det er godt brøyta to-feltsvei og 70-sone! Makan til dustehuer.

Du bruker Patrolen som jobb bil eller? Hvordan er den til det? Vurderer nemlig en maken en selv!
Den bom åpnings metoden din er jo genial. Harru svær ku fanger ell? Må jo spare tid på det der...

Er mye rar og dustete kjøring, men er det ikke alle steder? I går så måtte en kollega av meg på jobben svinge i nødverge av veien fordi det kom ei gammal kjerring midt i veien på glatta i går, han traff en slags murvegg og bulka støtfanger, og skada lykt og panser, og trur du kjerringa stoppa!? NEI sleep.gif ..hadde det vært meg hadde jeg hivd meg på hjul etter wink.gif

#22 Bromle

Bromle

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 341 Innlegg:

Posted 19 November 2004 - 00:00

Kopi av melding:
og trur du kjerringa stoppa!? NEI

Opplevde noe liknende på mandag (vi kræsje trøndera å). E6 var såpeglatt og trailerne sklei av veien pga. kuven/doseringen da de stod i ro for å legge på kjettinger. Jeg kom kjørende og fikk se bilspor som gikk rett ut i skogen, og i bilen satt det folk. Jeg tenkte at her var det bare å stoppe for å hjelpe til. Det var et gammelt ektepar som hadde kjørt ut av veien. Heldigvis var det ingen personskader og de hadde selv ringt etter NAF. Det jeg la merke til var at det ikke var eneste annen bilfører som stoppet eller hadde stoppet (ingen fotspor rundt bilen i grøfta). Og der hadde de sittet i 20-30min. ved en godt traffikert vei. Bilister bremset litt, kikket med store øyne og kjørte videre uten å engang spørre om alt hadde gådt bra.
Dette er 2. gangen på rad jeg opplever utforkjøring hvor jeg er den eneste som stopper. Så vidt jeg kjenner til så er det straffbart å ikke stoppe. Litt egoistisk samfunn vi lever i etter min mening. Glad jeg kjører en relativt kollisjonssikker bil...

Banks turbo

http://www.bankspower.com/
http://www.dragonsys...eos/F350Run.wmv

#23 Henning

Henning

    Grunnlegger Harstad Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4712 Innlegg:

Posted 19 November 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Enig i at det er mye dårlige førere på østlandet, men det største problemet i går kveld var at den første nedbøren som kom frøs til is på asfalten og så la snøen seg oppå - da blir det glatt uansett hva du kjører.
I dag var det like mye snø, men ikke på langt nær like glatt fordi islaget var borte.

Roar, Lightfoot Racing


Opprinnelig postet av Roar



Vi har jo masse nullføre (is under nysnø oppå) hær oppe, husk vi har jo golvstrømmen rett utenfor kaia:) I sørtroms har vi oftere nullføre enn -10

Forskjellen er jo som mange sier erfaring.......ikkje ta løs med 7000rpm i første giret, ikke gi full gass når du har kjørt deg fast, ikke låse hjula ved brems, er jo ting som vi får inn med morsmelka.

Men som mange sier....man må være skodd for forholda, ferske piggfrie dekk, er i mange tilfeller bedre enn piggdekk. Men kjører du på gamle m+s merka personbil dekk...så har du bare deg selv å skylde på.

Det "uværet:D" på øst og vestlandet i går kosta sikkert oss forsikringbetalere et par hundre xtra i året.......






#24 snap-on

snap-on

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 132 Innlegg:

Posted 19 November 2004 - 00:00

Her i valdres har vi også problem med utenlanske vogntog.De kommer så dårlig skodd å feil lasta at de ikke kommer i gang der det er flat engang.kjører en del vaktbil for volvo å scania å da er det mye rart å se:)
Opp mot filefjell er det en forferdlig vei å der var det en estlender som ikke hadde kommet opp natt til onsdag.han hade surra fast vogntoget i autoværnet med jekkestropper fordi han var redd bilen skulle skli nedoverB)
Snakket med viking der, han fortalte om en litauer som hadde begynt å gråte når han fikk regninga på bergning.(10000kr)mellow.gif

#25 NM190

NM190

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 302 Innlegg:

Posted 19 November 2004 - 00:00

Dæken som di krangle guta!smile.gif
De e jo ein kjensgjerning at dæm som bor i tigerstaden e dålier te å kjør bil på vinterføre einn de flæstan, æ syns de e litt fånyttes å prøv å argumenter me nå ainna.
No ska de jo åsså seies at dæm tå dåkk som mestre de sannsynligvis befinn sæ i de forume her, men kainn mainn itj bære innrøm de?
De har jo heilt ænkelt med manglende muligheita og ikke minst behov for trening..., de e jo itj så lett å driv me skrens-trening å bakkestart i rushtrafikk.smile.gif
Æ syns vi ska gi Osloværingan kreditt for at dæm tør å lægg te me plastikk-bila som går på strøm, ut i nesnødd storby-trafikk me stressa "posten"-trailera på bægge sidan, ska te litt dødsforakt for å dra ilainn de stunte!wink.gif

Alt går med fart!

#26 Chris

Chris

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1378 Innlegg:

Posted 19 November 2004 - 00:00

en annen ting som spiller inn er at her måkes det ikke men det saltes. Jeg så måkebiler på motorveien men alleandre veiene er bare salta.Har kjørt mye på snø og det er fint men saltsørpa er mye værre enn snø syntes jeg

Chris

#27 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 19 November 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Dæken som di krangle guta!smile.gif
De e jo ein kjensgjerning at dæm som bor i tigerstaden e dålier te å kjør bil på vinterføre einn de flæstan, æ syns de e litt fånyttes å prøv å argumenter me nå ainna.
Opprinnelig postet av 77 cheva



jepp, helt sikkert derfor ALLE i dette landet som hevder seg i motorsport på 4hjul i vinterhalvåret i innland og utland er fra oslo og omegn...........


Hva skjer`a?...Doffen har daua
MhcG2c

#28 odin

odin

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 747 Innlegg:

Posted 19 November 2004 - 00:00

jeg skal være enig i at utlendinda uten dekk eller kjetinger skulle være stoppa på grensa , men jeg er like redd for de storkjefta norske sjåførene som er verdensmester på vinterføre, og 4x4 folk som trur de stoppa like fort som de akselrerer,

slek går no dagan

#29 junkern

junkern

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1451 Innlegg:

Posted 19 November 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:


RB:

Jeg kjører også aviser om natta, og opplever det samme som deg nå. Jeg kjører ofte i veldig kupperte, griselendte strøk, og for min del, så er det største problemet at nå som snøen kommer, så tør ikke folk å kjøre opp eller ned bakker av frykt for å ikke komme opp igjen. Dermed blir det masse klønetet idiotparkeringer som skaper ekstra jobb for meg. JEg bulker stadig vekk, men det er helt selvforskyldt, bl.a. så gidder jeg ikke å gå ut av bilen for å åpne bommer o.li. da er det bare å gi litt gass, og DUNK, så åpner de seg av seg selv:D

I dag var veiene betydelig bedre, selvv der hvor det hverken var strødd eller måket også.

Jeg lånte en Geländewagen i går med coursemaster mtr-dekk (useipa) og automatgir. Det var virkelig en utfordring. JEg kom ikke opp bakken hjemme, selv med firehjulstrekk og sperrene innkoblet så var det håpløst. DEt har jeg aldri opplevd før. Dekkene var langt i fra optimale, men å ikke komme opp med firehjulstrekk, uavhengig av dekkvalg er noe nytt for meg, og bakken hjemme er ikke SÅ bratt. I dag gikk det rett opp med corollaen, uten noe firehjulstrekk eller noe som helst.

Men det skal slettes ikke så mange klønete bilister til før det blir kork. En ny variant jeg opplevde tre ganger i går, er at bilene foran meg har stoppet helt når det har kommet lastebil imot og ventet til den har passert (jeg har pleid å kjøre forbi i mellomtiden), selv om det er godt brøyta to-feltsvei og 70-sone! Makan til dustehuer.

Du bruker Patrolen som jobb bil eller? Hvordan er den til det? Vurderer nemlig en maken en selv!
Den bom åpnings metoden din er jo genial. Harru svær ku fanger ell? Må jo spare tid på det der...

Er mye rar og dustete kjøring, men er det ikke alle steder? I går så måtte en kollega av meg på jobben svinge i nødverge av veien fordi det kom ei gammal kjerring midt i veien på glatta i går, han traff en slags murvegg og bulka støtfanger, og skada lykt og panser, og trur du kjerringa stoppa!? NEI sleep.gif ..hadde det vært meg hadde jeg hivd meg på hjul etter wink.gif

Opprinnelig postet av RB



Har ikke hatt noen bedre bil enn patrolen. DEn har gått ca. 330-340", og har aldri sviktet. Jeg fikk tak i en corolla nå, en 88 mod., med kun 80000 på telleverket. Forskjellen mellom disse bilene viser hvor overlegen Patrolen er. Fortauskanter, brøytefonner osv. er ikke noe problem, dessuten har man mer gunstig innstigningshøyde i patrolen, man setter seg inn i bilen, ikke ned i bilen (sparer masse tid), samme når man skal ut. Etter at jeg kjøpte corollaen, så bruker jeg i snitt 5-10 min mer per rute, enda mer nå som snøen har kommet. Det er også et godt eksempel på hvor overlegen 3,3-liter'n er. Skulle tro at en 1,3 liter ble billigere i drift, men NEIda. Dieselen bruker kun diesel når den belastes, bensinmotoren bruker hele tiden. Så corollaen går i snitt på 1,2-1,3 på mila (med privatkjøring inkludert). PAtrolen brukte ca. 1,2 på samme kjøringa (med diesellekkasje), men da er dieselen rimligere også, også er det kjekt å ha et så brutalt dreiemoment. Anbefaler den på det sterkeste. Nå ser det ut til at Patrolen min forsvinner ila helgen, og jeg gruer meg allerede:rolleyes:. Før brukte jeg to ekstralamper til å åpne bommene med, men en kveld jeg hadde litt dårlig tid, og hadde litt god fart, så knuste den ene lampa, dagen etter knuste jeg den andre ogsåbiggrin.gif:D, så nå er det ingenting foran der.

Bare kjøp Patrol, du kommer garantert til å bli fornøyd.

I natt var det forresten flotte vinterveier på østlandet, men i et kryss hvor jeg hadde en smule høy fart, kom jeg til skade for å være farlig nær saltbilen. Først etter saltbilen ble veiene såpeglatte:devil:

#30 harry_Sub

harry_Sub

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 877 Innlegg:

Posted 19 November 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Dæken som di krangle guta!smile.gif
De e jo ein kjensgjerning at dæm som bor i tigerstaden e dålier te å kjør bil på vinterføre einn de flæstan, æ syns de e litt fånyttes å prøv å argumenter me nå ainna.
Opprinnelig postet av 77 cheva



jepp, helt sikkert derfor ALLE i dette landet som hevder seg i motorsport på 4hjul i vinterhalvåret i innland og utland er fra oslo og omegn...........

Opprinnelig postet av EvoMan



Takk Evo! Der sa du det rette (Men jeg tror du glemmet en viss avdanka rally stjerne fra Finnmark). Er jo ikke så rart det kommer på nyhetene når den første snøen kommer i oslo, det er jo tross alt nyheter. Hvor spennende er det å se tre biler i Hammerfest som har sklidd av veien? Har nok noe med innbyggertallet og størelsen på området å gjøre. Må jo ikke glemme at det bor omtrent like mange på Grorud som det gjør i hele finnmark.

Kjenner en del "innvandrere" fra finnmark som har bosatt seg i oslo, og ganske mange av dem har parkert bilen fordi de ikke tør å kjøre bil i oslo, har ikke lært bykjøring, skjønner ikke rundkjøringer og blir skremt av alle filene inn i kryss. Så jeg vet ikke jeg, er vi noe værre en dere i nord? Tror egentlig man til slutt er omtrent like gode, men man har litt forskjellige kjøreforhold.


-Jon
--Member Of Team Blikkhallen Oslo--

"Chevy is not a car, it's a lifestyle"

#31 HighwayPatrol

HighwayPatrol

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1502 Innlegg:

Posted 19 November 2004 - 00:00

Eg møtte da på toppen av frekkhet igår. Ein Caravelle syncro hadde satt seg skikkleg godt fast i grøfta. Eg stoppa opp med ein liten gardsveg ca 20-25 meter ifrå og jogga bort til bilen for å høyre med sjåføren om han trengde hjelp. Då eg var komen ca 5 meter frå bilen, kom den seg laus, og spann avgåre. Om det var meg som hadde satt fast, ville eg hvertfall takka for omtanken, so eg hadde sluppet å føle meg som ein tosk:angry: Ser eg den caravella stå fast fleire gånge, skal eg berre la den stå fast.devil.gif

Møtte på like utenfor Bryggja og Åheim to bila som satt rett faste
Den på Åheim var ein Rav4 som var på veltepunktet, for eine bakdekket var høgt ifrå
Vi var to Hiluxer, og greidde ikkje å få den opp, så han måtte berre ringe NAF




Jon Svår, 97 15 49 87

user posted image
Sammen er eg og Kjøsen Dynamitt!!!
http://rokkjen.kkonsult.net/
http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=9150

#32 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 19 November 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Dæken som di krangle guta!smile.gif
De e jo ein kjensgjerning at dæm som bor i tigerstaden e dålier te å kjør bil på vinterføre einn de flæstan, æ syns de e litt fånyttes å prøv å argumenter me nå ainna.
Opprinnelig postet av 77 cheva



jepp, helt sikkert derfor ALLE i dette landet som hevder seg i motorsport på 4hjul i vinterhalvåret i innland og utland er fra oslo og omegn...........

Opprinnelig postet av EvoMan



Takk Evo! Der sa du det rette (Men jeg tror du glemmet en viss avdanka rally stjerne fra Finnmark).
Opprinnelig postet av harry_Sub



nei nei nei, tenker du vår vår alles kjære Martin så er han absolutt ingen avdanket rally stjerne, med sine 3 startende løp og kun et løp han kom i mål så var han ingen rally stjerne...
biggrin.gif:D



Hva skjer`a?...Doffen har daua
MhcG2c

#33 Zuki

Zuki

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1858 Innlegg:

Posted 20 November 2004 - 00:00

Det verste med Martin er denne evige kjeften hans...det er litt flaut å komme fra nordnorge når våre mest kjente nordnorske politikere åpner smella (Schanke og Bastesen...). Enig med Harry-sub, det er nok litt forskjellige kjøreegenskaper som fremtrer på forskjellige landsdeler. jeg vil tro at gjennomsnittlig er nordnorsk befolkning bedre på glatt vinterføre, men det har vel noe å gjøre med at vi har en forholdsvis lang vinter. Til gjengjeld blir det som harry sier, mange av oss som ikke trives i større byer, spesielt norske "storbyer" med norsk kjørekultur osv. Jeg ratta rundt i Los Angeles tidligere i år, og det er ingen problem! Tar noen runder før man blir varm i trøya, men har man et greit kart og en liten Phil Mills ved siden av går alt bra. Til gjengjeld har jo amerikanerne skjønt dette med kjørekultur på veiene. Du finner ikke en amerikaner som nekter å slippe deg inn foran deg når du skifter fil etc. Man kan skifte 5 filer av gangen uten problem midt i rushen, bare man gidder å bruke blinklys. Alt er skiltet med digre skilt flere kilometer før du faktisk skal svinge av etc.
Jeg ville derimot IKKE likt meg bak rattet i Oslo, det skal jeg ærlig innrømme. Vanskelig å finne frem om man ikke er kjent, oss nordmenn bak rattet (og dere vet hva det innebærer...sukk) osv. Men som kjent: Det finnes garantert VELDIG mange østlendinger som er knallgode vintersjåfører, og sikkert en del nordlendinger som er veldig varme i oslotrøya! Det er litt forskjell på å tenke gjennomsnitt og skjære alle over samme kammen...

Amerikansk kryss sett fra en Buick Rendevouz suv:


#34 blazerteam

blazerteam

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3328 Innlegg:

Posted 21 November 2004 - 00:00

Nå å tenk på e at vess du har en dårlig bilist i oslo å en dårlig bilist i

Hammerfest å begge forårsak ei uløkka sånn at det bi kø.Kem lag lengst

kø,og kor store sjansa e det før at den dårlie bilistn i hammerfest kjem på nyhetan i TV 2:wtf:





Blazer 77 -83-83-78-89+suburban k10 83
mob nr 95142673

#35 KatManDu

KatManDu

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 37 Innlegg:

Posted 21 November 2004 - 00:00

Kan ikke noen snart skrive 'Tromsø' eller 'Harstad' i stedet for Hammerfest? Det e snart ikke folk igjen i Hammerfest til å lage kø engang!
Når det er sagt: Etter 15 år i sør har æ lagt merke til at mange søringa e tragisk dårlig på å hjelpe folk som står fast. Æ e lite impregnert. Det fins ei gruppe folk som e værre: Norlenninga som har lagt om dialekten og e bedre enn alle andre. Å så skal æ ikke si nån ting om saman ...
(sånn, no va æ færdig)mellow.gif

U-rygg e tøffere for nakken enn u-sving
1986 Blazer K5
1985 Harley WideGlide

#36 ingos

ingos

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 22 November 2004 - 00:00

Jeg kjørte ned på onsdag i forrige uke og møte mange som stod i grøfta. Flere hadde vært bort på og hilst på autovernet, mens ander stod med bilen mot kjøre retning. Lada`n skuffa ikke på det glatte føret, selv med MT/R gikk det kjempe fint.
I dag kom jeg hjen igjen fra Drammen og det var fult kaos igjen, skjønner ikke hva det er med enklete førere som klager og lager fullstendig kaos på veien med litt nysnø på. Det går jo ann å bruke innsiden av hjernen litt.

#37 Zuki

Zuki

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1858 Innlegg:

Posted 22 November 2004 - 00:00

Jeg får tyn uansett her: Bor i Tromsø, ja, men det er Hammerfest som er min hjemby...biggrin.gif

Kopi av melding:
Det fins ei gruppe folk som e værre: Norlenninga som har lagt om dialekten og e bedre enn alle andre.

Det er bare at de får seg en plass på stortinget eller i media, så skjer det uforklarlige ting med dialekta...enig i at det høres helt for jævlig ut...

#38 Ante

Ante

    Skogs same

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 997 Innlegg:

Posted 23 November 2004 - 00:00

Det skulle vært obligatorisk at alle østlendinger som IKKE kan kjøre på vinterføre, hadde vært ei uke i Tromsø-Hammerfest og LÆRT og kjøre bil i byen!!!

Man trenger ikke prøve på en bakkestart på 4000 rpm...................

Jeg bor forøvrig i Akershus.........

_________________
Kor e reinan mine...



#39 Nitteberg

Nitteberg

    Rocker!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1516 Innlegg:

Posted 23 November 2004 - 00:00

Det bilde så kjent ut smile.gif

http://nitteberg.com


#40 Ante

Ante

    Skogs same

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 997 Innlegg:

Posted 23 November 2004 - 00:00

" Låner " det litt...............wink.gif

_________________
Kor e reinan mine...