Gå til innhold



Foto

HJELP!!! TOYOTA! HJELP!!!!


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
50 replies to this topic

#1 rdlx3m

rdlx3m

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 01 December 2004 - 00:00

Halla gutta. haster litt med hjelp her. jeg har nå justert opp Turbotrykket på min 2.4TD fra 0.8 til 1.2bar.
Jeg finner dieselpumpa, men finer F: ikke skruen til å justere opp dieseltrykket med. HVOR LIGGER DEN!!! Og hvor mye må jeg vri på skruen?..

MVH Robert.!



www.rdlx3m.com
Robert is in tha haaaaaaaos!

#2 rdlx3m

rdlx3m

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 03 December 2004 - 00:00

eh?. Sorry for at du føler deg truffet eller noe. men nå spør jeg om TEKNISK hjelp til å fin instille en motor. ikke hvordan jeg løsner på en skrue. har trosalt bygd en del rally biler de siste 7 åra.

Get it?.... smile.gif



www.rdlx3m.com
Robert is in tha haaaaaaaos!

#3 rdlx3m

rdlx3m

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 02 December 2004 - 00:00

Har nå prøvd å kompansere frem og tilbake og har fått bilden til å fløtte på seg og den fløtter seg BRA! med start i andre gir i 30 til 100KM/T tokk det meg overkant av 12sec.. dette kunne jeg glemme slik den var orig.

men jeg sliter med at han soter sinnsykt mye...! Og hvis den skal sote mindre må jeg ned på diesel trykk. da er jeg redd for at jeg kommeer til å få for lite... Kjører nå underkant av 1bar.



www.rdlx3m.com
Robert is in tha haaaaaaaos!

#4 rdlx3m

rdlx3m

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 04 December 2004 - 00:00

jeg kan høre med bosch verkstedet på kolbotn, be dem ta seg av justeringen men fy faen det er snakk om kroner....
Koster jo mere at dem skla justere enn at jeg kunne kjøpt en ferdig diesel computer


www.rdlx3m.com
LOVEN GJELDER IKKE FOR SÅNNE SOM OSS!!!

#5 rdlx3m

rdlx3m

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 01 December 2004 - 00:00

hvis den bare skal vris en kvart omdreining så tviler jeg på at man trenger å vri i det heletat!.... selv en MOPED får ikke mere effekt av så lite...



www.rdlx3m.com
Robert is in tha haaaaaaaos!

#6 massey

massey

    Skogs samen Antes veiviser

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2872 Innlegg:

Posted 01 December 2004 - 00:00

når du justerer på den skruen justerer du dieseltrykket...og det holder med ca 1/4 runde og ja tomgangen går opp når trykket øker
Men det kommer jo an på om kjørestil, og om motoren skal vare bilens levetid eller ikke

-----------------
Toylet
www.toylet.no

#7 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 04 December 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Det Cruser'n mener, er at du vil ikke får en optimal forbrenning uten å kjøre den inn i benk... Har selv overhalt og benkkjørt endel dieselpumper i læretiden, og vet hva som skjer når man fikler med disse "skruene" som dere kaller det... For det første så er det ikke trykket man justerer på en pumpe men mengden... trykket bestemmes hovedsakelig av dysene. som er faste og må ut for å endres... Hvis man skrur for mye opp vil effekten få en noe negativ virkningsgrad pga uforbrendt diesel samt større fare for skjæring pga at man vasker rent sylinderveggene for smørefilm med dieselen. samt at man vil få mere sot/avleiring i motorolja fortere som vil gi økt slitasje. enn annen ting som en annen var inne på her er avgasstemperaturen som vil bli alt for høy. Det mest effektive er en kombinasjon av og endre tenning/dieselmengde på visse turtall, noe som er lagt inn optimalt i en trimmingsboks. eller som kan gjøres med pumpa i benk. Vil derfor anbefale og kjøpe en boks med en gang hvis det er mulig.... i dette tilfellet må han gjøre begge deler. For å få det optimalt da pumpa er utenfor de angitte spek. og boksen vil arbeide feil i forhold til pumpa... snakk om å kaste penger ut av vinduet.... Mvh Eyvind

Opprinnelig postet av EKJ



Dette er bra skrevet...


rdl, finn tlf nr til kløfta elektro diesel og få HJELP, du er helt på villspor.





Hva skjer`a?...Doffen har daua
MhcG2c

#8 rdlx3m

rdlx3m

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 01 December 2004 - 00:00

jeg snudde 2 omdr.
men skal tongangen gå opp altså?... Trodde jeg kun skulle justere slik at det kom til mere drivstoff med maxx pådrag av turbotrykk jeg?



www.rdlx3m.com
Robert is in tha haaaaaaaos!

#9 VCE

VCE

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2374 Innlegg:

Posted 03 December 2004 - 00:00

innlegget begynnte egentlig ikke HELT seriøst, men innleggene dine Cruser`n er virkelig SMAKLØSE! han var interresert i hvordan han kunne stille inn pumpa noenlunde optimalt selv, ikke hva du slenger ut uten begrunnelse, og hvis han tar ut pumpa for å justere den i benk, hvordan kan den da justeres i forhold til turbo/innsug/eksosanlegg? på feeling?

Det er ikke fart som dreper, det er smellen.
It's not the fart who kills, it's the smell!

#10 Cruser`n

Cruser`n

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Posted 03 December 2004 - 00:00

VET IKKE OM DU FIKK SVAR MEN "PUMPA MÅ JUSTERES I BENK TIL NOEN SOM KAN DET " FÆRDIG MED DEN SAKEN


rævnætting ståltrå og tape yyyyyhaaaaaaaaaa

#11 Cruser`n

Cruser`n

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Posted 03 December 2004 - 00:00

hør på en mekaniker nå å lever inn pumpa til en som kann justere den for deg og da må du skru den ut ,vet ikke hvor du holder til men her i trondheim har vi et par plasser sammendrag "PUMPA MÅ JUSTERES I BENK SKAL DET BLI BRA "

rævnætting ståltrå og tape yyyyyhaaaaaaaaaa

#12 VCE

VCE

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2374 Innlegg:

Posted 04 December 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
innlegget begynnte egentlig ikke HELT seriøst, men innleggene dine Cruser`n er virkelig SMAKLØSE! han var interresert i hvordan han kunne stille inn pumpa noenlunde optimalt selv, ikke hva du slenger ut uten begrunnelse, og hvis han tar ut pumpa for å justere den i benk, hvordan kan den da justeres i forhold til turbo/innsug/eksosanlegg? på feeling?

Det er ikke fart som dreper, det er smellen.
It's not the fart who kills, it's the smell!

Opprinnelig postet av VCE



hva mener du med SMAKLØSE hvis du hadde tatt deg tid til å lese alle innlegg så har du muligens forstått at det ikke bare kan "skrues "på ei diselpumpe for å øke mengden etter du har økt trykket på turbo`n dette må gjøres i BENK for å få det bra, der øker de mengden diesel som motoren skal ha "ps jeg er maskin mekaniker og du skjønner sikkert hvorfor det er plombering på pumpene på maskinene du kjører også det er kun for små små justeringer ikke for å øke 20-30 % effekt

Og de justerer ikke etter fealing de tar utgangspungt i mengden som er orginal og justerer i henhold til det trykk som er økt samt volum eksetra FORNØYD !!!!!!!!!!!!!!

rævnætting ståltrå og tape yyyyyhaaaaaaaaaa


Opprinnelig postet av Cruser`n




Det kom ikke ut så ille som det var ment! blink.gif eller? hovedpåenget mitt er vel at når man gir råd, så kan man godt gjøre det på en saklig måte, og begrunne meningene/påstandene sine. dermed kan den som i utgangspunktet spurte spørsmålet lære litt, og ikke bare få 100 meninger slengt i tryne, uten å vite hvem som refererer noe som han overhørte kompisen til nabo'n hadde trimma motoren over 3-400 %, eller om det er en mekaniker som snakker - en som faktisk vet hva han snakker om, og greier å utdype svaret sitt. beklager hvis jeg tråkka på tærne dine!

Det er ikke fart som dreper, det er smellen.
It's not the fart who kills, it's the smell!

#13 rdlx3m

rdlx3m

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 04 December 2004 - 00:00

Jeg skimset ut wastegaten min med 2stk 10mm muttere ja. en mutter på hver skrue... Så har jeg skru igjen bolten halveis jo mere jeg strammer desto mere wastegate motstand så jeg har en liten justerings mulighet der..
Jeg justerte opp fra 0.8 til 1.0bar. Spm er da HVOR mye egentlig dysa skal skrus. Jeg skal i tilegg bygge om eksosen i løpet av uka. Åpent konfilter har jeg satt på for lenge siden.

EVOMAN, det jeg har bygd av rally og bilcross biler har vært til eget bruk. Escorten min og Fiat uno turboen jeg hadde for 6 år siden var 2 av de mest seriøse prosjektene jeg har hatt.
NÅ snakker ikke jeg om WRC bygg da mann..


www.rdlx3m.com
LOVEN GJELDER IKKE FOR SÅNNE SOM OSS!!!

#14 Jeepir

Jeepir

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3070 Innlegg:

Posted 04 December 2004 - 00:00

Litt " Off Topic" men jeg har lite sansen for denne kjeft-bruken.. Her ser det ut til at noen prøver og gi vettuge råd, og da fortjener INGEN dritt slenging og arroganse i retur, men det er jo oppfattningen min da.. smile.gif



#15 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 04 December 2004 - 00:00

Kopi av melding:
eh?. har trosalt bygd en del rally biler de siste 7 åra.

Get it?.... smile.gif


Opprinnelig postet av rdlx3m



lurer litt på hvem sine rallybiler du har bygd jeg da? jeg har fulgt med såpass de siste 15 årene i rally at jeg stort sett vet hvem som kjører hva.... vet at du aldri har kjørt rally selv men hvilke biler og til hvem har DU bygd?

håper du ikke mener fiaten og hiacen og eskroten og alle volvo240`ne du har kjørt filler av?


og en siste gang... Kløfta elektro diesel er norges beste, nest etter han duden i n-trøndelag på diesel pumper og dyser... finn nr hans og ring du..


Hva skjer`a?...Doffen har daua
MhcG2c

#16 HighwayPatrol

HighwayPatrol

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1502 Innlegg:

Posted 04 December 2004 - 00:00

Var på toyota å fekk stilt på min, å eg syns den går like bra no som ein King Cab med ic å originale dekk:)
De dei gjor var å justere den ca 1/2 omdr..dei skrudde ut heile skruen, å sjekket for sikkerhetsskyld med skyvelær, så eg kan gjerne skaffe deg dei måla som dei fann ut på mengdeskruen. Enklare og å fjerne plomben;)
Shimset opp på wastegaten med to stykk 10 mm muttrer.
Den ladder no 0,9 Bar;)
Men kansje de ikkje er so dumt å bygge seg 2,5" anlegg å sette i eit beitre luftfilter i tillegg.. då får du ein heil masse gamp:D
PS: Dette skulle du tenkt på før du Bodylifta den, for da er det mykje greiare å komme til nedi det trange motorrommet:D

Jon Svår, 97 15 49 87

user posted image
Sammen er eg og Kjøsen Dynamitt!!!
http://rokkjen.kkonsult.net/
http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=9150

#17 rdlx3m

rdlx3m

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 04 December 2004 - 00:00

oh oh.... og ja..... glemte å si det!



JEG har størst penis av alle oss i posten her:) så absolutt ingen grunn til å krangle:) eller hva?


www.rdlx3m.com
LOVEN GJELDER IKKE FOR SÅNNE SOM OSS!!!

#18 rdlx3m

rdlx3m

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 04 December 2004 - 00:00

så så så gutter. må dere ikke krangle over søte lille moi da:) Er nokk av meg til alle.


YOU WANT A PISS OFF ME!??!!?!?..... smile.gif

å¨åååh...... helsikke.. er det ingen som kjenner de motorene inn å ut som kunne tenke seg å ta seg av å justere.... Jeg betaler for at denne møkka blir tuna properly. heller det enn korner til havari kommisjonen:)


www.rdlx3m.com
LOVEN GJELDER IKKE FOR SÅNNE SOM OSS!!!

#19 rdlx3m

rdlx3m

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 04 December 2004 - 00:00

TROR du ikk ejeg vet jeg er på villspor eller? faen hadde aldri gjort dette om ikke XPERTENE hadde sagt det er drit lett du bare MÅ. gjøre slik og slik. så er det jaggu meg 5 mann som sier hver sin mening om hvordan det skal gjøres. om du har tips til noen som faktisk KAN tune ut noen hk på denne. gi meg tips. om ikke så sender jeg på toyota for å nullstille hele ****en før jeg virkelig lager fanskap i suppa..


www.rdlx3m.com
LOVEN GJELDER IKKE FOR SÅNNE SOM OSS!!!

#20 Mad Max

Mad Max

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3468 Innlegg:

Posted 04 December 2004 - 00:00

Du Pelle er Du litt bak mål?????

Når noen prøver å hjelpe deg så kan du vell for faan svare ordtelig?????
Makan til arrogant holdning skal du faan i meg leite lenge etter...

user posted image
www.bilbygging.no