Gå til innhold



Foto

Håndbrekk/ Park / Styrebrems.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
44 replies to this topic

#21 RockStar

RockStar

    RockCrawler & TinBender

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3789 Innlegg:

Posted 23 March 2005 - 00:00

Styrebremsen er på plass:D






Pål Blesvik
Tlf: 91531373
Member of Insane Rock Crawling Association
PUT UP or SHUT UP! cool.gif


When I'm feeling down, I like to whistle. It makes the neighbor's dog run to the end of his chain and gag himself.

#22 RockStar

RockStar

    RockCrawler & TinBender

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3789 Innlegg:

Posted 10 February 2005 - 00:00

Kopi av melding:
Noen spesiell type bil den sylinderen har tihørlighet til, ble litt fasinert over løsningen der.


Den er som Tommy sier laget for rally av Wilwood, den kan også kjøpes komplett med spak og fester for ca 1800kr.
Les mer om min sylinder her:
http://store.summitr...a...IL-260-6089

Pål Blesvik
Tlf: 91531373

PUT UP or SHUT UP!cool.gif

#23 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 10 February 2005 - 00:00

det kalles vel rallybrekk eller noe i den dur, enklest å kjøpe..

Tommy Olsen

#24 Bigbear

Bigbear

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 182 Innlegg:

Posted 10 February 2005 - 00:00

Noen spesiell type bil den sylinderen har tihørlighet til, ble litt fasinert over løsningen der.

bgnerl@online.no

KA FAEN E DET SOM E GALT NO DA!!!!!

#25 RockStar

RockStar

    RockCrawler & TinBender

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3789 Innlegg:

Posted 10 February 2005 - 00:00

En mastersylinder er ikke helt enkel å få til, da en er clutchsylinder enklere.
Poenget er at det må være gjennomstrømming i den når høndbrekket ikke er i bruk.
Når man trekker i brekket, stenges inngående og volumet i sylinderen presses inn i bremsene.
Min sylinder ble kjøpt hos Kollevoll rally i Asker for ca 700kr.
Summit racing har den også.

Pål Blesvik
Tlf: 91531373

PUT UP or SHUT UP!cool.gif

#26 ÅH

ÅH

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 448 Innlegg:

Posted 10 February 2005 - 00:00

Likte løsningen på håndbrekket ditt Pål bedre og bedre!Tror jeg slår fra meg el.solenoid etter litt grubling,men hvilken bremse sylinder har du brukt ? Den så grei ut til min bil!

#27 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 09 February 2005 - 00:00

Er jo veldig enkelt med et låsbart lokk og en liten plombering på denne om så skulle være påkrevet.

Blom - 1990 Hilux X-cab og 2 stk Suki LJ80

#28 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 09 February 2005 - 00:00

tenkte egentlig at det er den måten du hadde gjort det på , er egentlig en vanesak hvordan man kjører med dette systemet, jeg er ikke teknisk ansvarlig men regnet med at du må koble bort noe fysisk for at dette ikke skal fungere, slik de med firhjulstyring har måtte gjort det med å bolte firehjulstyringa....

Tommy Olsen

#29 RockStar

RockStar

    RockCrawler & TinBender

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3789 Innlegg:

Posted 09 February 2005 - 00:00

Kopi av melding:
Pål bruker samme kalipre på alt.... bare så det er sagt slik at det ikke blir noen missforståelser, så er ikke styrebrems tillatt i ProModified i Norge, det er derimot tillatt i Eurotrial, Pål må derfor på en eller annen måte koble ut systemet på en sikker måte før løp i Norge...

Og i Nordisk..
Jeg trenger ikke koble noe ut, jeg har bare ikke lov å bruke det.
Etter Nordisk i Finland i fjor bestemte jeg meg for å ikke gå på en slik smell igjen...

Kopi av melding:
Pål
Bruker du egne Calyppere på håndbrekket eller kobler du deg inn på det eksisterende?

PS: har du en bryter då slår på for å kunne bruke håndbrekket å eller?

Hånbrekket er koblet inn på kretsen til framhjulene.
Med 4trekken inne låser alle hjul.

Kan ikke låse bremsene med bryter fordi ventilene er koblet motsatt og da vil trykket gå tilbake når jeg slipper pedalen.


Kopi av melding:
de i hvert hjørne stenger av bare hjulet i det hjørne, den rett opp stenger av foraksel, den rett ned stenger av bakaksel, dan rett ut til høyre stenger av bremsene på høyre side og den rett ut til venstre stenger av bremsene på venstre side... smart rett og slett...


Ikke helt riktig Tommy, fx. bryter i hjørnet stenger for de 3 andre hjulene.
Bryteren oppe i midten stenger for bakhjulene osv.
Da er det bare det hjulet jeg vil bremse som har åpen ventil;)
Poenget er at jeg trenger aldri å bruke mer enn en bryter om gangen.

For å få dette til må hver ventil kobles til 5 brytere...







Pål Blesvik
Tlf: 91531373

PUT UP or SHUT UP!cool.gif

#30 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 09 February 2005 - 00:00

Jeg ønska meg egentlig bare to bremsepedaler... er vokst opp med traktor vettu. Får ikke mulighet til å koble ut drifta bak.. men så blir det ikke plass til to pedaler heller. Tenker jeg går for to stk. linelocks som Pål har, og så en simpel on-off-on-bryter.

#31 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 09 February 2005 - 00:00

Pål bruker samme kalipre på alt.... bare så det er sagt slik at det ikke blir noen missforståelser, så er ikke styrebrems tillatt i ProModified i Norge, det er derimot tillatt i Eurotrial, Pål må derfor på en eller annen måte koble ut systemet på en sikker måte før løp i Norge...

Tommy Olsen

#32 supersvein

supersvein

    BilKiller

  • Validating
  • PipPipPipPipPip
  • 1095 Innlegg:

Posted 09 February 2005 - 00:00

Jeg skulle mene at Pål har koblet brekket på eksisterende kaliptere...

Kanskje jeg må vurdere å bytte klasse. Jeg har også lyst på flere brytere, ikke så mange flere muligheter i standard - som jeg har lov til å bruke ihvertfall.


Svein A.Stiansen
Stiansen Offroad Team
www.offroad.allhere.com
"kjeeempe kjekt det altså!"

#33 Botters

Botters

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 847 Innlegg:

Posted 09 February 2005 - 00:00

Pål
Bruker du egne Calyppere på håndbrekket eller kobler du deg inn på det eksisterende?

PS: har du en bryter då slår på for å kunne bruke håndbrekket å eller?

HE HE, kansje du kunne hjelpt han her også ?
http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=26497

abotte@frisurf.no

"Ingen ting er umulig, det umulige tar bare litt mere tid og koster mye mere penger"

#34 Chevy-Sheriff

Chevy-Sheriff

    Out for Justice

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3129 Innlegg:

Posted 09 February 2005 - 00:00

Brytere et tøfft!!!
Takk for forklaringen, dere er dyktige karer!

Tror vi må åpne for styrebrems i Light Truck.....jeg vil også ha masse brytere...om fungerer...

Må studere det opplegget ditt Pål !!!
Ta noen bilder og legg det under Hardcore, da vel...tongue.gif:P:P

Go Chevy and Go Diesel - twice the size and twice the stink........
NY GARASJE Gammel Garasje

#35 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 09 February 2005 - 00:00

forhåndsvelger....bryter på skifter.. enda mer brytere...tøft

Pål er uten tvil den med mest brytere i bilen...wink.gif

Tommy Olsen

#36 RockStar

RockStar

    RockCrawler & TinBender

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3789 Innlegg:

Posted 09 February 2005 - 00:00

Det beste er at jeg forhåndsvelger, ingenting skjer før jeg trykker på knappen på shifteren.
Når jeg slipper den er alt normalt igjen, uansett hvordan bryterene stårB)

Pål Blesvik
Tlf: 91531373

PUT UP or SHUT UP!cool.gif

#37 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 09 February 2005 - 00:00

de i hvert hjørne stenger av bare hjulet i det hjørne, den rett opp stenger av foraksel, den rett ned stenger av bakaksel, dan rett ut til høyre stenger av bremsene på høyre side og den rett ut til venstre stenger av bremsene på venstre side... smart rett og slett...

Tommy Olsen

#38 BH

BH

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 900 Innlegg:

Posted 09 February 2005 - 00:00

E det copiloten som skal følge med løypa da? Ser ikke ut som att fører får tid til å gjøre annet en å vri på bryttere:D:D

Bjornar@henriksen.cc
Tlf: 98441263

#39 BH

BH

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 900 Innlegg:

Posted 09 February 2005 - 00:00

Kopi av melding:
Men med en NC ventil vil jo bremsene bli borte hvis strømmen blir borte..fish.gif
Noe annet enn NO bør ikke brukes i bil.
Opprinnelig postet av Pål





Er ikke heilt enig da for du vil fremdeles ha bremser på frem hjula vist du montere solenoid bare på bakhjula!
Men selvsagt så er det enkleste mest praktisk og den parken din ser i grunnen genial ut:D

Bjornar@henriksen.cc
Tlf: 98441263

#40 ÅH

ÅH

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 448 Innlegg:

Posted 09 February 2005 - 00:00

Takk for tipset,grei løsning!!!