Gå til innhold



Foto

Unimog 421 akslinger, ombygging


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
53 replies to this topic

#21 Ekeberg

Ekeberg

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 571 Innlegg:

Posted 31 August 2005 - 23:00

Kopi av melding:


Men seriøst... må ikke bolter varme- og trykkbehandles for å tåle noe som helst? Eller er jeg helt på jordet da... eller gjør du det sjøl og! cool.gif

Opprinnelig postet av Amund



De må kansje det Amund, ikke vet jeg.
Fikk et tips av en av "de gamle" på jobben, han mente jeg kunne bruke snc16 stål og at det burde holde i massevis.

Planen er å bruke rundt-jern, gjenge dette i begge ender, skru ene enden inn i navet og låse med locktite, andre enden blir med mutter til å skru av og på hjulet med. Disse blir annenhver av de ti boltene som skal inn i navet, resten tenkte jeg å forsenke ned i spaceren slik at de holder br.skive og spacer på plass ved hjulbytte, derfor skulle disse helst vært umbraco.
Henger du med i planen min? skal ta noen bilder når jeg blir klar med første br.skive og spacer

Tom Ekeberg
mob. 95029069

offroadguru wannabe

#22 Øystein

Øystein

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1655 Innlegg:

Posted 31 August 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Jeg skal se om jeg kan finne på jobb, men fingjenget er neppe lagervare. Får se, mye rart i hyllene da.
Opprinnelig postet av Øystein



Fant dessverre bare med grovgjenger...
Men hvis du dreier ned noen som er f.eks 20 mm, og lager nye gjenger så blir jo det bra greier. Men 12-9 bolter tar hardt på dreiestålet da...

#23 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 31 August 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Planen er å bruke rundt-jern, gjenge dette i begge ender, skru ene enden inn i navet og låse med locktite, andre enden blir med mutter til å skru av og på hjulet med. Disse blir annenhver av de ti boltene som skal inn i navet, resten tenkte jeg å forsenke ned i spaceren slik at de holder br.skive og spacer på plass ved hjulbytte, derfor skulle disse helst vært umbraco.
Henger du med i planen min? skal ta noen bilder når jeg blir klar med første br.skive og spacer
Opprinnelig postet av Ekeberg



Genialt... som sagt, disse må jeg kjøpe av deg når du er lei dem og jeg er lei den jeg bygger nå... smile.gif

#24 Roffy

Roffy

    Roffy

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2287 Innlegg:

Posted 31 August 2005 - 23:00

ja kjenner folk der, har jobba der sjøl og... hva dim trenger du


Follow your dreams smile.gif
www.bilbygging.no www.volvoland.se

#25 Ekeberg

Ekeberg

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 571 Innlegg:

Posted 31 August 2005 - 23:00

En påbegynt spacer, boret huller og laget en forsenkning for støtte og sentring, br.skiva får en kant som passer i denne på ene siden og en tilsvarende mot navet
user posted image


Tom Ekeberg
mob. 95029069

offroadguru wannabe

#26 Ekeberg

Ekeberg

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 571 Innlegg:

Posted 31 August 2005 - 23:00

Kopi av melding:
ja kjenner folk der, har jobba der sjøl og... hva dim trenger du


Follow your dreams smile.gif
www.bilbygging.no www.volvoland.se

Opprinnelig postet av Roffy



20stk, 16mm fingjenger (1,5 stigning) 90-100mm lange (målt fra under skruehodet)
kommer jo an på hvor mye de forlanger for dem også, kan ikke risikere å dobble verdien på vogna med noen bolter;)

Tom Ekeberg
mob. 95029069

offroadguru wannabe

#27 Roffy

Roffy

    Roffy

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2287 Innlegg:

Posted 01 September 2005 - 23:00

har slengt en SMS til en kamerat, han sjekker det i løpet av dagen.....


Follow your dreams smile.gif
www.bilbygging.no www.volvoland.se

#28 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 01 September 2005 - 23:00

Kopi av melding:
En påbegynt spacer, boret huller og laget en forsenkning for støtte og sentring, br.skiva får en kant som passer i denne på ene siden og en tilsvarende mot navet
user posted image
Opprinnelig postet av Ekeberg



Hvordan får du plass til calipper mellom felgen og skiva? Eller bruker du kanskje glidecalippere med stempel innover, så det blir plass med en whitespokefelg som skrår litt utover?

#29 Ekeberg

Ekeberg

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 571 Innlegg:

Posted 01 September 2005 - 23:00

Ikke så godt å se på bildet men spaceren er 55mm tykk, avstanden fra skiva til anleggsflaten for felgen blir omtrent som på et toyota nav

Tom Ekeberg
mob. 95029069

offroadguru wannabe

#30 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 01 September 2005 - 23:00

Kult! Det som er enda kulere er hvis de 5 boltene passer en standard boltsirkel smile.gif (Jeg målte mine... og mener det ligna på ett eller annet kjent...)

#31 VCE

VCE

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2374 Innlegg:

Posted 02 September 2005 - 23:00

blir det problemer med bolter, så har AB jernvare på hamar omtrent ALT! og prisene er absolutt ikke å forakte.


1988 Chevy Subb 6.2D - th400 - 208 - 315/75-16

Fullsize or no size


#32 Roffy

Roffy

    Roffy

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2287 Innlegg:

Posted 02 September 2005 - 23:00

AMV hadde desverre ikke fingjenga M16....... sorry ;-)


Follow your dreams smile.gif
www.bilbygging.no www.volvoland.se

#33 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 02 September 2005 - 23:00

Jeg fikk tak i bolter hos Zachariassen Jernvare på Grünerløkka, virka som de skaffa alt mulig rart.. hadde tommebor og. (Dette gjaldt M12x1,5 og 3/4", ringte mange steder)

#34 Rajlig

Rajlig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 722 Innlegg:

Posted 03 September 2005 - 23:00

Den er god, men da komer oppfølgings spørsmålet:
Hvordan i alle dager er løsningen i motsat ende av momentrøret?

-81 Hi-Lux (V6, 33" +++)
-85 S-10 Blazer (kort)
-87 S-10 Pickup (st cab)
-94 S-10 Blazer (lang)

#35 Rajlig

Rajlig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 722 Innlegg:

Posted 03 September 2005 - 23:00

Har jeg forstått riktig når jeg skjønner det slik at dette momentrøret på disse akslingene er en one-link.

-81 Hi-Lux (V6, 33" +++)
-85 S-10 Blazer (kort)
-87 S-10 Pickup (st cab)
-94 S-10 Blazer (lang)

#36 RockStar

RockStar

    RockCrawler & TinBender

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3789 Innlegg:

Posted 03 September 2005 - 23:00

Du har forstått riktig når du skjønner det slik at dette momentrøret på disse akslingene er en one-link.wink.gif


Pål Blesvik
Tlf: 91531373
Bent There....Broke That!

#37 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 04 September 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Den er god, men da komer oppfølgings spørsmålet:
Hvordan i alle dager er løsningen i motsat ende av momentrøret?
Opprinnelig postet av Rajlig



Ved girkassa? Ei svær hul kule, med krysset på mellomakselen midt i.

#38 Rajlig

Rajlig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 722 Innlegg:

Posted 04 September 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Den er god, men da komer oppfølgings spørsmålet:
Hvordan i alle dager er løsningen i motsat ende av momentrøret?
Opprinnelig postet av Rajlig



Ved girkassa? Ei svær hul kule, med krysset på mellomakselen midt i.

Opprinnelig postet av Amund



Er den altså festa i girkassa med en slags mellomting mellom knokkelhus og unibal?
Og betyr dette at hele driten henger i girkasse huset, eller sitter dette på en travers med aksling vidre til kassa?

Beklager min uvitenhet, men jeg fikk en plutselig hunger etter å lære mer om dette fasinerende systemet.

Har hørt om momentrør på dragracere, men da er det btukt samen med 4-link eller blad.

-81 Hi-Lux (V6, 33" +++)
-85 S-10 Blazer (kort)
-87 S-10 Pickup (st cab)
-94 S-10 Blazer (lang)

#39 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 04 September 2005 - 23:00

Blir egentlig feil å kalle det for momentrør på unimog... momentrør som brukt på dragracere o.l. er jo for å holde i mot momentet fra mellomakselen, sånn at bakaksel og girkasse er skrudd sammen og dette ikke kan vri seg i forhold til hverandre. Unimogen flekser jo rundt røret...

#40 Rajlig

Rajlig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 722 Innlegg:

Posted 04 September 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Blir egentlig feil å kalle det for momentrør på unimog... momentrør som brukt på dragracere o.l. er jo for å holde i mot momentet fra mellomakselen, sånn at bakaksel og girkasse er skrudd sammen og dette ikke kan vri seg i forhold til hverandre. Unimogen flekser jo rundt røret...

Opprinnelig postet av Amund



Da er det vel rett og slett one-link da:D

-81 Hi-Lux (V6, 33" +++)
-85 S-10 Blazer (kort)
-87 S-10 Pickup (st cab)
-94 S-10 Blazer (lang)